Ei ole mitään järkeä käydä töissä pienituloisena
Kelasta saan jotain 1100€, josta vuokra on 600€. Räpylään noin 500€. Lääkkeet ja rikkinäiset lasit ymv. maksaa Kela. Jos menisin töihin, niin saisin ehkä jotain 1500€ nettona. Siitä maksaisin auton, lääkkeet ja bensat, niin olisin jo miinuksella tai korkeintaan tienaisin 40:n raatamisella jotain euron todellista tuntipalkkaa verrattuna työttömyyteen. Mikä järki on minun käydä töissä?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
Eipä kannata parempituloisenakaan mennä.
Viime viikolla meni dieseliin 120€, eli kuukaudessa menee sen 500€.Jos kuukaudessa on 21 työpäivää.
Veroja varten teen töitä 7 työpäivää. Polttoainelaskua varten teen töitä kolme ja puoli päivää.Eli puolet kuukaudesta teen töitä ihan vaan siksi että voin käydä siellä töissä.
Ei mitään järkeä.
Ja jos sulla on lapsia, niin ne lapsetkin pitää laittaa johonkin työpäivän ajaksi. Eli hoitomaksut korkeimman mukaan niin päästäänkin tilanteeseen, että käyt vähintään puolet ajasta töissä, että voit käydä töissä. Enemmänkin, jos sulla on vaikka 2 päiväkoti-ikäistä ja ekaluokkalainen joka käy iltapäiväkerhossa.
Tämä on niin totta. Ensin kolmasosa suoraan veroihin, lisäsiivu muihin maksuihin, sitten polttoaineet työmatkoihin kevyesti satoja euroja kuussa, useamman lapsen päivähoitomaksut jopa 500 tai enemmän. Sairastut tai lapsi sairastuu, kenties satku tai enemmän kuussa lisää jos lääkkeet on sellaiset ettei Kela korvaa. Asuminen pitää maksaa itse, perheasunto pk-seudulla vähintään sen 1200 euroa kuussa. Ja vakuutukset helposti pari sataa päälle. Vrt kotona, Kela maksaa asumiset lääkekulut jne, jos haluat viedä lapset päivähoitoon se on ilmaista (vaikka olet kotona!) jne. Ei tarvitse vakuutuksia, kun äkilliset pakolliset menot katetaan harkinnanvaraisesta.
Jokainen voi laskea siitä, millaisella nettopalkalla kannattaa mennä töihin, jos vaihtoehtona on olla Kelan piikkiin kotona ja saada 2000+ euroa tukia. Ihan älytöntä.
Yksinasujana voi saada korkeintaan päälle tonnin tukia. Työssäkäynti on lähes aina kannattavampaa.
Mutta huomaat silti, että perheellisellä se ei kannata. Ja iso syy on se, että päivähoitomaksut vie oikeasti ison osan palkasta. Pikkukoululaisen iltapäiväkerhokin on ainakin 120e/kk (kaikilla, tulot tai sisarusten määrä ei vaikuta yhtään) ja se lapsi on pakko laittaa sinne, koska koulupäivät loppuu klo 12 ja jotain 7v ikäistä moni ei viitsi jättää 5-6h ajaksi yksikseen.
Aamupäiväkerhosta en tiedä mitä maksaa, koska meidän kunnassa sitä ei tarjota. Varmaan yhtä kallis kun ippekin.
Porsiminen on oma valinta ja silloin turha itkeä.
Kuka täällä on itkenyt? On vaan todettu tosiasiana, että työnteko kannattaa sitä vähemmän mitä enemmän on lapsia. Sinua ei kiinnosta lainkaan, että maksat pienestä palkastasi veroa jotta joku voi vetää lasten kanssa lonkkaa kotona nettopalkkaasi paremmilla tuilla?
Mä en oikein ymmärrä mitä sillä vapaudella on niin kamalasti merkitystä kun ei ole rahaa tehdä mitään? Ok, joo voi kävellä kirjastoon tai rannalle mutta luulisi senkin kypsyttävän vuosi toisensa jälkeen. Minkälaisia teidän vanhemmat on, eikö kukaan ole opettanut kotona mitään asioita?
Minusta töissä mukavaa, tein etätöitä jo vuosia ennen koronaa. Saan vapaapäivän koska haluan ilmoittamalla vaan pomolle, vaikka huomiseksi tai voin lopettaa työt vaikka klo 12, jos mulla on kampaaja tai hieroja (jonka työnantaja maksaa) ja tunteja käytettävissä. Käyn aamulla uimahallissa ennen töiden alkua (työnantajan epassi maksaa). Ei tarvitse matkustaa työpaikalle vaikka auto onkin, lopetan työt yleensä klo 15-16 ja olen suoraan kotona. Iltaa on jäljellä tehdä vaikka mitä.
Mehiläisessä työterveys, pääsee myös erikoislääkärille - ei ole kymmeniin vuosiin mennyt terveydenhoitoon rahaa, paitsi hammaslääkäri. Jotkuthan saa nekin työantajan piikkiin.
Ei kukaan suoraan pääse urahuipulle, alempaa pitää aloittaa. Kunhan kykynsä näyttää ja ansaitsee työantajan luottamuksen, pääsee eteenpäin jos halua on. Ja jos työpaikka ei miellytä tai saa omasta mielestään liian pientä palkkaa niin kannattaa ehkä katsella uusia duuneja?
Vierailija kirjoitti:
Pienituloiselle työssäkäyvän lapselle päiväkoti ilmainen. Jos joutuu maksamaan ei ole pienituloinen joten turha uhriutua.
Kysehän ei missään vaiheessa ole ollut palkasta, vaan siitä motivoiko systeemi töihin. Jos hankit korkean koulutuksen, lapsia ja ns hoidat asiasi "oikean kaavan mukaan" ja sitten saat käytännössä pakollisten jälkeen käteen sen mitä saisit näkemättä mitään vaivaa, niin miksi nähdä vaivaa ja mennä töihin?
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläke voidaan tulevaisuudessa ottaa pois tai ainakin vähentää rajusti. Eläkekassoissa on kivasti rahaa saatavilla, jos Suomen valtio syöksyy velkasuohon ja luottokelpoisuus uhkaa romahtaa. Parempi sekin kun kehitysmaaksi tippuminen.
Nythän jo on laskettu nuorille polville niin surkeat eläkkeet verrattuna jo eläkkeellä oleviin ja eläkeikä nousee jatkuvasti. Itse esim. pääsisin eläkkeelle ehkä 75-vuotiaana, jos ottaa huomioon tulevat korotukset. Työpaikka voi lähteä alta keneltä vain, jos ei ole kunnalla vakituisena ja sielläkin pitää olla jossain oleellisessa tehtävässä. Tehostaminen onneksi kuitenkin alkaa ulottumaan julkisellekin niin suojatyöpaikkoja häviää, varsinkin naisilta.
Minullakin on tilanne, jossa soviteltu työmarkkinatuki ja asumistuki tulorajoineen antavat enemmän osa-aikatöissä pätkinä kuin jatkuva kokopäivätyö koko vuoden. Olen siis joka vuosi kesän lomalla ja työssäoloehdon jälkeen pari vuotta huilin ja siitäkin vuosi ainakin ansiosidonnaisella. Saa jonkin verran enemmän kuin perustyöttömänä.
Ikivirasta ei irtisanota.
Ei niin. Jos ikivirkalaisesta halutaan eroon, tehdään organisaatiomuutos jonka seurauksena ko tyyppiä ei enää tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
Viime viikolla meni dieseliin 120€, eli kuukaudessa menee sen 500€.Jos kuukaudessa on 21 työpäivää.
Veroja varten teen töitä 7 työpäivää. Polttoainelaskua varten teen töitä kolme ja puoli päivää.Eli puolet kuukaudesta teen töitä ihan vaan siksi että voin käydä siellä töissä.
Ei mitään järkeä.
Ja jos sulla on lapsia, niin ne lapsetkin pitää laittaa johonkin työpäivän ajaksi. Eli hoitomaksut korkeimman mukaan niin päästäänkin tilanteeseen, että käyt vähintään puolet ajasta töissä, että voit käydä töissä. Enemmänkin, jos sulla on vaikka 2 päiväkoti-ikäistä ja ekaluokkalainen joka käy iltapäiväkerhossa.
Tämä on niin totta. Ensin kolmasosa suoraan veroihin, lisäsiivu muihin maksuihin, sitten polttoaineet työmatkoihin kevyesti satoja euroja kuussa, useamman lapsen päivähoitomaksut jopa 500 tai enemmän. Sairastut tai lapsi sairastuu, kenties satku tai enemmän kuussa lisää jos lääkkeet on sellaiset ettei Kela korvaa. Asuminen pitää maksaa itse, perheasunto pk-seudulla vähintään sen 1200 euroa kuussa. Ja vakuutukset helposti pari sataa päälle. Vrt kotona, Kela maksaa asumiset lääkekulut jne, jos haluat viedä lapset päivähoitoon se on ilmaista (vaikka olet kotona!) jne. Ei tarvitse vakuutuksia, kun äkilliset pakolliset menot katetaan harkinnanvaraisesta.
Jokainen voi laskea siitä, millaisella nettopalkalla kannattaa mennä töihin, jos vaihtoehtona on olla Kelan piikkiin kotona ja saada 2000+ euroa tukia. Ihan älytöntä.
Yksinasujana voi saada korkeintaan päälle tonnin tukia. Työssäkäynti on lähes aina kannattavampaa.
Yksinasujana ei tarvitse maksaa niitä päivähoitomaksujakaan, joten toki tilanne on silloin eri. Tästä on ihan taulukoita netissä, joista näkee mitä lapsiluku tekee tuloeroille ja kannustinloukoille. Palkkataso, jolla ei kannata käydä töissä nousee rajusti lapsiluvun kasvaessa.
Nimenomaan. Ja aivan kaikista kannustinloukuista pitää päästä eroon. Edelleen suurin osa hankkii esim lapsia, niin päivähoitomaksujen suuruus palkasta on ihan oleellinen osa keskustelua, vaikka hoitomaksut ei lankeakaan sille köyhimmälle osalle väestöä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein ymmärrä mitä sillä vapaudella on niin kamalasti merkitystä kun ei ole rahaa tehdä mitään? Ok, joo voi kävellä kirjastoon tai rannalle mutta luulisi senkin kypsyttävän vuosi toisensa jälkeen. Minkälaisia teidän vanhemmat on, eikö kukaan ole opettanut kotona mitään asioita?
Minusta töissä mukavaa, tein etätöitä jo vuosia ennen koronaa. Saan vapaapäivän koska haluan ilmoittamalla vaan pomolle, vaikka huomiseksi tai voin lopettaa työt vaikka klo 12, jos mulla on kampaaja tai hieroja (jonka työnantaja maksaa) ja tunteja käytettävissä. Käyn aamulla uimahallissa ennen töiden alkua (työnantajan epassi maksaa). Ei tarvitse matkustaa työpaikalle vaikka auto onkin, lopetan työt yleensä klo 15-16 ja olen suoraan kotona. Iltaa on jäljellä tehdä vaikka mitä.Mehiläisessä työterveys, pääsee myös erikoislääkärille - ei ole kymmeniin vuosiin mennyt terveydenhoitoon rahaa, paitsi hammaslääkäri. Jotkuthan saa nekin työantajan piikkiin.
Ei kukaan suoraan pääse urahuipulle, alempaa pitää aloittaa. Kunhan kykynsä näyttää ja ansaitsee työantajan luottamuksen, pääsee eteenpäin jos halua on. Ja jos työpaikka ei miellytä tai saa omasta mielestään liian pientä palkkaa niin kannattaa ehkä katsella uusia duuneja?
Mulla riittää kyllä mielikuvitus siihen mitä kaikkea tekisin, jos olisi vapaa-aikaa. Siis ilmaiseenkin tekemiseen. Olen ollut työttömänäkin. Myös ilman ansiosidonnaista, ja kyllä se oli paljon mukavampaa aikaa.
Jäin 30+ yksinhuoltajaksi kun erosin, kaksi lasta (2 ja 7 v) ja kunnan pienipalkkainen toimistotyö, alinta kastia.
Nyt olen edelleen samassa kunnassa töissä, olen saanut vaihdella hommia, tällä hetkellä "urani huipulla" merkonomitutkinnolla esimiehenä, ikää 60+ ja minulla on kolme asunto-osaketta, joista kahta vuokraan, yhdessä asun. Välillä tein kyllä satunnaisesti kahta työtä mutta kyllä se vaan minusta on kannattanut. Lapseni ovat nyt aikuisia 30+ kummallakin on omakotitalot (olen voinut taata heidän ensimmäiset asuntolainansa omalla omaisuudellani) ja hyvät ammatit ja hyvät palkat. Paljon paremmat kuin minulla. Olen myös voinut viedä heidät vuosittain koulujen lomilla matkoille.
Olisin tietysti voinut 30 vuotta sitten laskea kannattaanko käydä töissä mutta onneksi en laskenut. Meidän kaikkien elämä olisi nyt ihan toisenlainen.
Vierailija kirjoitti:
Eläke voidaan tulevaisuudessa ottaa pois tai ainakin vähentää rajusti. Eläkekassoissa on kivasti rahaa saatavilla, jos Suomen valtio syöksyy velkasuohon ja luottokelpoisuus uhkaa romahtaa. Parempi sekin kun kehitysmaaksi tippuminen.
Nythän jo on laskettu nuorille polville niin surkeat eläkkeet verrattuna jo eläkkeellä oleviin ja eläkeikä nousee jatkuvasti. Itse esim. pääsisin eläkkeelle ehkä 75-vuotiaana, jos ottaa huomioon tulevat korotukset. Työpaikka voi lähteä alta keneltä vain, jos ei ole kunnalla vakituisena ja sielläkin pitää olla jossain oleellisessa tehtävässä. Tehostaminen onneksi kuitenkin alkaa ulottumaan julkisellekin niin suojatyöpaikkoja häviää, varsinkin naisilta.
Minullakin on tilanne, jossa soviteltu työmarkkinatuki ja asumistuki tulorajoineen antavat enemmän osa-aikatöissä pätkinä kuin jatkuva kokopäivätyö koko vuoden. Olen siis joka vuosi kesän lomalla ja työssäoloehdon jälkeen pari vuotta huilin ja siitäkin vuosi ainakin ansiosidonnaisella. Saa jonkin verran enemmän kuin perustyöttömänä.
Ikivirasta ei irtisanota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta töissä mukavaa, tein etätöitä jo vuosia ennen koronaa. Saan vapaapäivän koska haluan ilmoittamalla vaan pomolle, vaikka huomiseksi tai voin lopettaa työt vaikka klo 12, jos mulla on kampaaja tai hieroja (jonka työnantaja maksaa) ja tunteja käytettävissä. Käyn aamulla uimahallissa ennen töiden alkua (työnantajan epassi maksaa). Ei tarvitse matkustaa työpaikalle vaikka auto onkin, lopetan työt yleensä klo 15-16 ja olen suoraan kotona. Iltaa on jäljellä tehdä vaikka mitä.Mehiläisessä työterveys, pääsee myös erikoislääkärille - ei ole kymmeniin vuosiin mennyt terveydenhoitoon rahaa, paitsi hammaslääkäri. Jotkuthan saa nekin työantajan piikkiin.
Mulla riittää kyllä mielikuvitus siihen mitä kaikkea tekisin, jos olisi vapaa-aikaa. Siis ilmaiseenkin tekemiseen. Olen ollut työttömänäkin. Myös ilman ansiosidonnaista, ja kyllä se oli paljon mukavampaa aikaa.
Mitä sitten tekisit, mitä et ehdi tehdä töiden rinnalla? Päivittäin jää kuitenkinn. 8 tuntia aikaa työajan ulkopuolelle + kaksi kokonaista vapaapäivää/viikko.
Vierailija kirjoitti:
Pienituloiselle työssäkäyvän lapselle päiväkoti ilmainen. Jos joutuu maksamaan ei ole pienituloinen joten turha uhriutua.
Tässä nimenomaan on se triplaprogressioksi. Tulottoman ja pienituloisen lapsiperheen ostovoimaero on olematon, koska toimeentulotuki nousee lapsiluvun kasvaessa toisin kuin palkka. Pienituloinen saa kuitenkin ilmaisen päivähoidon ja asumistukea. Mutta myös pienituloisen ja keskituloisen lapsiperheen ostovoimaero kutistuu hyvin pieneksi, koska veroprosentin noustessa asumistuki tippuu samalla pois ja päivähoitomaksut nousevat. Se bruttopalkka kun on pelkkä numero. Oleellista on se, millaisen elintason sillä saa ja miten paljon jää rahaa käteen.
Esimerkiksi jos lapsiperheelle korvataan tietyin edellytyksin 2000 euron kulut, niin se vastaa jo noin 3500 bruttopalkkaa päivähoitomaksuineen. Sellainen palkka tarvitaan, jos halutaan verojen ja maksujen jälkeen kattaa samat kulut omasta pussista.
Suomalainen perusajattelu on vaan niin tätä, että minä tarvitsen kaikki tuet eikä minulla ole varaa maksaa mistään itse, mutta tonnin enemmän tienaava on niin rikas ettei se tarvitse mitään tukia ja sillä on varaa maksaa kaikki itse. Vaikka ne kulut ja tuet ja verotus söisi sen tonnin palkkaeron kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä yliopistotutkinnon olet käynyt että on noin huono palkka?
Ei edes lastentarhanopettaja lyhyellä yliopistotutkinnolla tienaa noin vähän
Kemian alan. Valmistuin viime jouluna. En saanut ensimmäistäkään kesätyötä. Ainoa työ, mitä on tarjottu on ollut tuollaisia tehdasskaduuneja, missä ei edes kannata käydä.
Sinuna olisin tarttunut noihin kuvailemiisi tehdasduuneihin, vaikka just nyt ei edes kannattaisi käydä. Olisit saanut alan työkokemusta, mahdollisuuden näyttää millainen tekijä olet ja suhteita, jotka olisivat poikineet mahdollisuuden paremmin palkattuihin alan töihin. Mun mies on kemian alan tohtori ja luuletko, että aloitti työt tohtoristasolta - no ei, vaan huomattavasti vähäpätöisimmistä ja käytännönläheisimmistä töistä. Nyt vuosien jälkeen on työt ja palkka jotain ihan muuta. Eli saat syyttää tilanteestasi ihan myös peiliä.
Vierailija kirjoitti:
Jäin 30+ yksinhuoltajaksi kun erosin, kaksi lasta (2 ja 7 v) ja kunnan pienipalkkainen toimistotyö, alinta kastia.
Nyt olen edelleen samassa kunnassa töissä, olen saanut vaihdella hommia, tällä hetkellä "urani huipulla" merkonomitutkinnolla esimiehenä, ikää 60+ ja minulla on kolme asunto-osaketta, joista kahta vuokraan, yhdessä asun. Välillä tein kyllä satunnaisesti kahta työtä mutta kyllä se vaan minusta on kannattanut. Lapseni ovat nyt aikuisia 30+ kummallakin on omakotitalot (olen voinut taata heidän ensimmäiset asuntolainansa omalla omaisuudellani) ja hyvät ammatit ja hyvät palkat. Paljon paremmat kuin minulla. Olen myös voinut viedä heidät vuosittain koulujen lomilla matkoille.
Olisin tietysti voinut 30 vuotta sitten laskea kannattaanko käydä töissä mutta onneksi en laskenut. Meidän kaikkien elämä olisi nyt ihan toisenlainen.
Tosin sulla on ollut se mukavuus, että tiedossa ei ollut pelkkää kurjuutta. Oli lama kyllä, mutta sille sentään yritettiin tehdä jotain. Nyt rahat valuu ulkomaille, tukien varassa oleville ja ilmastoasioihin ja on lähes suoraan todettu ettei ole väliä miten paljon kansa kärsii. Siinä missä sinä olet hankkinut 3 asuntoa, nykynuoret ei pysty hankkimaan sitä ensimmäistäkään, koska ostovoima on ollut huono jo ennen taantumaa ja lainan saanti hyvin vaikeaa. Tulevaisuudessa näkyy se, että palkasta enemmän ja enemmän otetaan veroihin, bensaan ja hoitomaksuihin. Yhä vähemmän jää joka tuloluokassa siihen elämiseen. Ja kaupanpäälle tietää jo valmiiksi, että tämä ei lopu ikinä.
Eläkeikä nousee ja on todennäköistä että systeemi romahtaa 40v sisällä, kun itsellä se tämän hetkinen 72v eläkeikä alkaisi olla ajankohtainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten tekisit, mitä et ehdi tehdä töiden rinnalla? Päivittäin jää kuitenkinn. 8 tuntia aikaa työajan ulkopuolelle + kaksi kokonaista vapaapäivää/viikko.
Mulla menee töihin matkoineen 10-12h. Riippuu miten saa päivän hommat valmiiksi. Nukun 8h eli päivästä jää omaan käyttöön 4-6h. Josta osa menee pakollisiin kaupassa käynteihin yms. Lisäksi olen päivän jälkeen niin loppu, etten jaksa. Lauantaina jos työviikon päälle jaksaa toki voi tehdä mitä haluaa, mutta su täytyy jo valmistautua työviikkoon.
Jos mulla olis rajattomasti vapaa-aikaa urheilisin melkein joka päivä, kirjoittaisin novellikokoelman vaikka pöytälaatikkoon, maalaisin, tekisin diy-projekteja vanhoista huonekaluista ja vaikka mitä kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nimenomaan on se triplaprogressioksi. Tulottoman ja pienituloisen lapsiperheen ostovoimaero on olematon, koska toimeentulotuki nousee lapsiluvun kasvaessa toisin kuin palkka. Pienituloinen saa kuitenkin ilmaisen päivähoidon ja asumistukea. Mutta myös pienituloisen ja keskituloisen lapsiperheen ostovoimaero kutistuu hyvin pieneksi, koska veroprosentin noustessa asumistuki tippuu samalla pois ja päivähoitomaksut nousevat. Se bruttopalkka kun on pelkkä numero. Oleellista on se, millaisen elintason sillä saa ja miten paljon jää rahaa käteen.
Esimerkiksi jos lapsiperheelle korvataan tietyin edellytyksin 2000 euron kulut, niin se vastaa jo noin 3500 bruttopalkkaa päivähoitomaksuineen. Sellainen palkka tarvitaan, jos halutaan verojen ja maksujen jälkeen kattaa samat kulut omasta pussista.
Suomalainen perusajattelu on vaan niin tätä, että minä tarvitsen kaikki tuet eikä minulla ole varaa maksaa mistään itse, mutta tonnin enemmän tienaava on niin rikas ettei se tarvitse mitään tukia ja sillä on varaa maksaa kaikki itse. Vaikka ne kulut ja tuet ja verotus söisi sen tonnin palkkaeron kokonaan.
Edelleenkään kaikki pienituloiset tai työttömät ei saa asumistukea tai toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään kaikki pienituloiset tai työttömät ei saa asumistukea tai toimeentulotukea.
Ja siitä ei edelleenkään ole kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
Ei mitään järkeä.
Mutta huomaat silti, että perheellisellä se ei kannata. Ja iso syy on se, että päivähoitomaksut vie oikeasti ison osan palkasta. Pikkukoululaisen iltapäiväkerhokin on ainakin 120e/kk (kaikilla, tulot tai sisarusten määrä ei vaikuta yhtään) ja se lapsi on pakko laittaa sinne, koska koulupäivät loppuu klo 12 ja jotain 7v ikäistä moni ei viitsi jättää 5-6h ajaksi yksikseen.
Aamupäiväkerhosta en tiedä mitä maksaa, koska meidän kunnassa sitä ei tarjota. Varmaan yhtä kallis kun ippekin.
Porsiminen on oma valinta ja silloin turha itkeä.
Oletko työnantaja vai kateellinen työtön? Vai onko joku muu syy, miksi sun mielestä työnteon ei pitäisi olla tukia kannattavampaa aina ja kaikissa tilanteissa?
Olen pienituloinen lapseton työssäkäyvä ja näen työnteon kannattavana. Tuossahan nämä itkevät miten kaikki rahat menevät päiväkotimaksuihin eikä työssäkäynti siksi kannata. Mikään ei kuitenkaan pakota tekemään lapsia ja ainakin niitä tehdessään kannattaisi jo etukäteen pohtia onko elättämiseen varaa.
Muiden lapset hoitavat ja elättävät sinut kun olet vanha, joten sinuna olisin hyvin hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen tiettävästi on valmis maksamaan 100e ettei toinen saa 50e. Edelleen: kysymys on siitä motivoiko nykyinen systeemi kaikkine kannustusloukkuineen töihin. Ei siitä mitä tukia kukakin saa.
Motivoi kyllä, kun palkkaus on kunnossa. Useilla aloilla se Tes sopimus laahaa 20 vuotta jäljessä aikaansa. Ollen 9-13 euroa/h brutto. Hintojen nousu ja inflaatio huomioiden tuo on kehitysmaan palkkaus.
Kannattaa varoa palkankorotuksia. Kyllä se nimittäin ottaa päähän maksaa esim 500e/kk niitä maksuja, kun ostovoima tippuu sitten ihan järjettömästi. Siitähän ei ole kyse riittääkö niihin lapsiin raha. Vaan siitä että onko tässä systeemissä järkeä. Pienituloisena varmaan ymmärrät, että 500e/kk on iso summa. Niinkuin on 100e/kk tai 300e/kk.