Mitä mieltä new age henkisyydestä?
Tyttäreni on hurahtanut new ageen, reikiin, joogaan ja meditaatioon.
Hän linkittelee minullekin videoita ja olen muutamia kokeillut, mutta en oikein saa kiinni mitä näistä pitäisi saada irti.
Tytär itse kertoi, että on näiden avulla mm. parantunut PCO:sta kokonaan, laihtunut ja hankkinut itselleen rahaa.
Hän on kyllä huomattavasti hoikemmassa kunnossa kuin vuosi sitten ja sai osa-aikatyön opintojen oheen, mutta uskon tämän kaiken olevan vain tuuria.
Minusta tämä on ihan ok jos lapsi tulee siitä onnelliseksi, mutta mietin välillä voiko joilla olla jotain haitallisia vaikutuksia.
Lähinnä ajattelen, että voiko esimerkiksi mielenterveysongelmille altistua helpommin tuon kautta, kun jutut ovat aika korkealentoisia ja omaan makuuni hieman turhan hengellisiä.
Onko kellään kokemusta tai tietoa näistä asioista paremmin?
Tyttäreni on 16.
Kommentit (221)
New age on toki kattokäsite monelle asialle ja joukossa on kaikenlaista, sellaistakin mihin minun on henkilökohtaisesti vaikea pistää pennejöni likoon, koska ei läydy historiaa tai tutkimustuloksia ja koska joku rahastaa. Mutta sitten taad jooga on sekä tuhansia vuosia vanha, hyvin tutkittu, vakiintunut ja sekä terveelliseksi ja ei ainakaan haitalliseksi todettu kehon ja hengen harjoitusmenetelmä. Lisäksi joogastudioita on paljon ja hyviä. Samaa voisi sanoa meditaation harjoittamisesta.
Nämä pohjaavat ihan eri uskontoon, mutta en koe sitä epäkristilliseki
Vierailija kirjoitti:
New age on toki kattokäsite monelle asialle ja joukossa on kaikenlaista, sellaistakin mihin minun on henkilökohtaisesti vaikea pistää pennejöni likoon, koska ei läydy historiaa tai tutkimustuloksia ja koska joku rahastaa. Mutta sitten taad jooga on sekä tuhansia vuosia vanha, hyvin tutkittu, vakiintunut ja sekä terveelliseksi ja ei ainakaan haitalliseksi todettu kehon ja hengen harjoitusmenetelmä. Lisäksi joogastudioita on paljon ja hyviä. Samaa voisi sanoa meditaation harjoittamisesta.
Nämä pohjaavat ihan eri uskontoon, mutta en koe sitä epäkristilliseki
Kysehän ei ole siitä, ovatko kristillisiä vai eivät, vaan siitä, että koko hoito (hyvin sekava ja laaja sotku) perustuu kuvittellisiin asioihin. Ja usein tuo "tuhansia vuosia vanha", koetaan jotenkin hyväksi perusteluksi, miksi? Onhan uskonnotkin tuhansia vuosia vanhoja, eikä niihinkään kannata sotkeutua. Ja mikä on "hengen" harjoitusmenetelmä? Se voi olla mitä tahansa, mitä joku väittää. Ja aina löytyy se guru, joka tietää, mitä toisten on tehtävä. Rahakin liikkuu ja väärään suuntaan, eli sinne gurun suuntaan. Se on ihan selvää, että noissa liikkeissä joku tietää vähän liian hyvin, mikä on hyväksi muille.
Varmaan new agessakin on syrjäpolkunsa ja syvä päänsä, mutta jos jollekulle uskovalle jooga ja meditointi on perkeleen eksytystä niin silloin on kyllä syvä pää kristinuskossakin, ja nämä sielunvihollisen manaajat ovat aiks upoksissa siellä.
Jos mietiskely ja voimistelu auttaa pitämään huolta omasta kehostaan ja mielestään, niin anna mennä vaan. Jooga länsimaissa on yhtä epäkristillistä kuin Pilatesntai Callanetics tai eukonkanto tai saappaanheitto tai kuulantyöntö.
Tuntuu kunnalliselta miten hysteerisen peloissaan jotkut uskovaiset ovat siitä että jos teet x niin sielunvihollinen tulee ja vie ja kerrasta poikki#nei palautus ja vaihto-oikeutta. Jooga, horoskooppi, rapparit, hypnoosi....kaikki perkeleen salajuonia. Luulisi että se uskominen ja Jumalaan turvaaminen toisi mieleen levollisuutta ja resilienssiä mutta ei - keskustelupalstalla pitää käydö kyyläämäsaä ja varoittelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kunnalliselta miten hysteerisen peloissaan jotkut uskovaiset ovat siitä että jos teet x niin sielunvihollinen tulee ja vie ja kerrasta poikki#nei palautus ja vaihto-oikeutta. Jooga, horoskooppi, rapparit, hypnoosi....kaikki perkeleen salajuonia. Luulisi että se uskominen ja Jumalaan turvaaminen toisi mieleen levollisuutta ja resilienssiä mutta ei - keskustelupalstalla pitää käydö kyyläämäsaä ja varoittelemassa.
Kerromme vaan mitä Raamattu sanoo näistä asioista. Jeesus itse antoi lähetyskäskyn seuraajilleen. Haluamme levittää ilosanomaa, evankeliumia.
Jos joku on sitä mieltä että olemme väärässä eikä usko meihin, silloin voi olla piittaamatta siitä mitä kerromme. Jos asia ahdistaa niin se tarkoittaa sitä että henkilö itse tiedostaa osittain että on väärällä tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerromme vaan mitä Raamattu sanoo näistä asioista. Jeesus itse antoi lähetyskäskyn seuraajilleen. Haluamme levittää ilosanomaa, evankeliumia.
Jos joku on sitä mieltä että olemme väärässä eikä usko meihin, silloin voi olla piittaamatta siitä mitä kerromme. Jos asia ahdistaa niin se tarkoittaa sitä että henkilö itse tiedostaa osittain että on väärällä tiellä.
Aika hyvä :) Eli jos jostain kumman syystä ahdistut uskovien "ilosanoman julistuksesta" niin sitten "tiedostat osittain" että olet väärällä tiellä. Entäs jos ne huru-ukot ja akat vaan pelottaa? Uskovainen ihminen on irti todellisuudesta, kai se nyt normaalia ihmistä ahdistaa.
Todistaa vain ettei ihminen pysty olemaan uskonnoton
halyaidin panba tyrörtäsi. vsrmasti hyvä reiki
Vierailija kirjoitti:
?
Vierailija kirjoitti:
Liibalaaba, hölökynkölkyn
Ihan mihin tahansa "hurahtaminen" voi olla haitallista, oli kysessä sitten mikä tahansa uskonto, hippeily, fitness-urheilu, ruokavaliot, ihan mikä vaan. Katso miten tyttäresi voi. Jos vaikuttaa terveeltä ja onnelliselta, ja elämä on kasassa, kaikki ok.
Henkisyyteen, uskontoihin ja niihin liittyviin yhteisöihin liittyy aina myös sellaisia ryhmiä, jossa on epätervettä porukkaa, mutta on myös tietämätöntä yleistää kaikki henkisyyttä harrastavat sellaisiksi piireiksi. Tai että jokainen sellaisiin piireihin "eksyvä" jotenkin hukkaisi itsensä jonnekin.
Itse olen ollut henkisyydestä kiinnostunut jo lapsuudesta saakka, mutta en ole koskaan ollut uskovainen. Henkisyys on ollut minulle sisäistä kasvua ja tietoisuuden laajentumista, ja ennen kaikkea itsensä ja oman sisäisen äänensä seuraamisen oppimista. Ei ulkopuolisia guruja eikä sääntöjä, joille luovuttaisin itseni. Elämälle antautuminen on sitten toinen juttu.
Ihan on kuulkaa niitä narsisteja, hyväksikäyttäjiä, mt-ongelmaisia, manipuloija, psykoopaatteja noissa "hyvissä" kristillisissä seurakunnissakin. Ehkä jopa enemmänkin kuin joissain pilipali new age piireissä. Enkä ole kuullut että new age piireissä panostetaan tai pakotetaan maksaamaan 10% tuloista seurakunnalle. Ja huom BRUTTOtuloista. Muuten ryöstätte Herralta. Lukekaa se malakian kirja!! Herra rakastaa iloista antajaa!!
Vierailija kirjoitti:
Uushenkisten skenestähän on ollut joukkopako kristinuskoon kun ovat ymmärtäneen new agen olevan paholaisen eksytystä :D että hörhönhommista toiseen.
Mutta mielestäni new age on syvälle mentäessä aika toksinen paikka. Aina tavoitellaan jotain korkeampaa ja valaistuneempaa. Egoistista spirituaalisella materialismilla höystettynä.
Tää on jännä ilmiö, kun yhtäkkiä niin monet naiset kääntyneet kristinuskoon. Henkiset oppaat ja kristallit lentäneet roskiin ja paasataan vaan Jumalasta ja jaetaan raamatun jakeita.
Varma tie kadotukseen. Ei mulla muuta.
Mielestäni nämä new age henkisyyteen kuuluvat maailmankatsomukset ja ilmiöt vievät ihmistä vain kauemmaksi ihmisen todellisesta itsestä. Kurssit, joissa opetetaan manifestointia yms. on ihan silkkaa rahastusta. En missään nimessä suosittele myöskään energiahoitokursseja.
Näissä henkisissä ryhmissä ja erilaisilla kursseilla on narsistisia piirteitä omaavia ihmisiä, jotka käyttävät henkistä väkivaltaa muihin ihmisiin. Joten en voi ainakaan omakohtaisten kokemusten pohjalta suositella yhtään kenellekään näitä henkisiä ryhmiä/ kursseja.
Nyt kissa pöydälle tytön kanssa ja selität vakavasti, miksi moinen hölmöily on typeryyttä. Tyttäresi haluaa nyt kiivaasti uskoa (ja sokeasta uskostahan tuossakin uskonnossa on kyse), että on parantunut new age horinoiden ansiosta. Voit selkeästi sanoa, että ei ole totta ja että ihmismieli on ihmeellinen ja voi parantua itsestäänkin. Sano, että hän on vielä nuori ja että nuoret ovat herkkäuskoisia ja että haluat suojella häntä ja tiedät, että tuollaisissa porukoissa aina liikkuu mt-ongelmaisia ja persoonallisuushäiriöisiä. Tyttäresi on ikänsä ja sukupuolensa perusteella haavoittuvaisessa asemassa. Pyydä, että edes yrittää tutustua kriittisiinkin mielipiteisiin new age -hömpästä. Hyvällä onnella tuo on vain teinin kasvuvaihe ja kohta huomaa itsekin tyhmyytensä.