Mitä mieltä new age henkisyydestä?
Tyttäreni on hurahtanut new ageen, reikiin, joogaan ja meditaatioon.
Hän linkittelee minullekin videoita ja olen muutamia kokeillut, mutta en oikein saa kiinni mitä näistä pitäisi saada irti.
Tytär itse kertoi, että on näiden avulla mm. parantunut PCO:sta kokonaan, laihtunut ja hankkinut itselleen rahaa.
Hän on kyllä huomattavasti hoikemmassa kunnossa kuin vuosi sitten ja sai osa-aikatyön opintojen oheen, mutta uskon tämän kaiken olevan vain tuuria.
Minusta tämä on ihan ok jos lapsi tulee siitä onnelliseksi, mutta mietin välillä voiko joilla olla jotain haitallisia vaikutuksia.
Lähinnä ajattelen, että voiko esimerkiksi mielenterveysongelmille altistua helpommin tuon kautta, kun jutut ovat aika korkealentoisia ja omaan makuuni hieman turhan hengellisiä.
Onko kellään kokemusta tai tietoa näistä asioista paremmin?
Tyttäreni on 16.
Kommentit (221)
Jos epäilee että Jeesus on se mistä me uskovaiset puhumme ja että Raamattu on totta, voi sydämestään rukoilla että Jumala näyttäisi totuuden. Tämä rukoilu ei tule tehdä "vitsillä" tai jos ei oikeasti etsi totuutta.
Jumala vastaa kaikille jotka vilpittömästi kääntyvät hänen puoleen. Rukoilkaa että Jumala näyttäisi teille totuuden ja saisitte ottaa Jeesuksen vastaan.
Jeesus on Tie, Totuus, ja elämä.
Vain ja ainoastaan hänen kauttaan
ihminen pelastuu.
Kaikkea hyvää elämäänne!
T. Uskovainen kristitty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perkeleestä. Tulee johtamaan huonoon kehitykseen.
Perkeleestä vasta ovat noi seurakunnan kukkahattu tädit ja sedät jotka puuttuvat joogaan ja meditaatioon. Samalla sitten tietenkin itse harrastavat kaikenlaisia enkelihoitoja ym raamatun valossa kyseenalaisia juttuja. Ja koko raamatun (sekä muitten uskontojen) tuntemus noilla on roskatasoa, eivät ne muuten voisi viihtyä vapaissa seurakunnissa.
Oikea kristitty ei varmaankaan osallistu enkelihoitoihin ym. Kun ihminen ottaa Jeesuksen vastaan, hän täyttyy Pyhällä Hengellä. Pyhä Henki ohjaa uskovaa elämään Jeesuksen opetusten mukaisesti.
Mitä mieltä oikea kristitty on noista mytologian ja vertailevan uskonnon kirjoista joitten mukaan on tullut vähän kopsattua niitä tarinoita muilta? Äärimmäisen epärehellistä ettei ollenkaan hiiskuta niistä mitään seurakuntien ovien sisällä.
Uushenkisten skenestähän on ollut joukkopako kristinuskoon kun ovat ymmärtäneen new agen olevan paholaisen eksytystä :D että hörhönhommista toiseen.
Mutta mielestäni new age on syvälle mentäessä aika toksinen paikka. Aina tavoitellaan jotain korkeampaa ja valaistuneempaa. Egoistista spirituaalisella materialismilla höystettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perkeleestä vasta ovat noi seurakunnan kukkahattu tädit ja sedät jotka puuttuvat joogaan ja meditaatioon. Samalla sitten tietenkin itse harrastavat kaikenlaisia enkelihoitoja ym raamatun valossa kyseenalaisia juttuja. Ja koko raamatun (sekä muitten uskontojen) tuntemus noilla on roskatasoa, eivät ne muuten voisi viihtyä vapaissa seurakunnissa.
Oikea kristitty ei varmaankaan osallistu enkelihoitoihin ym. Kun ihminen ottaa Jeesuksen vastaan, hän täyttyy Pyhällä Hengellä. Pyhä Henki ohjaa uskovaa elämään Jeesuksen opetusten mukaisesti.
Mitä mieltä oikea kristitty on noista mytologian ja vertailevan uskonnon kirjoista joitten mukaan on tullut vähän kopsattua niitä tarinoita muilta? Äärimmäisen epärehellistä ettei ollenkaan hiiskuta niistä mitään seurakuntien ovien sisällä.
Anteeksi, en ymmärrä mitä tarkoitat? Raamattu on Jumalan sana. Kehotan Sinua tutustumaan siihen. Hyvä aloitus on Johanneksen evankeliumi.
Kaikkea hyvää Sinulle!
T. Uskovainen kristitty
Ainakin jotain hyvin mukavasti rauhoittavaa musiikkia ja mielenkiintoisen näköistä kuvataidetta sen nimissä on tuotettu. (jutut ja kirjat taas ovat enemmän tai vähemmän ns. huuhaata)
Vierailija kirjoitti:
Täyttä paskaa.
Kyllähän esim. meditaation vaikutukset on tieteellisesti todistettu. Ne näkyvät mm. aivokuvauksissa.
Sebedeuksen Poika kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
New age on pakanallista. Täysin kristinuskon ja Raamatun vastaista.
Olen pahoillani tyttäresi puolesta ja toivon että hän vielä löytäisi Jeesuksen ilosanomaa.Samaa olin juuri aikeissa todeta, mutta yllä oleva kirjoittaja ehti ensin.
Ap:n tytär on nyt kovaa vauhtia menossa ikuiseen kadotukseen. Nuo joogat, meditaatiot, reikit ja muut new aget sekä kaikenlaiset Buddha-jutut ovat saatananpalvontaa, mutta vain ikäänkuin poliittisesti korrektiin valepukuun puettuna. Yhtäkaikki, sitä samaa sielunvihollista nuo demoniset valheuskonnot kuitenkin palvelevat ja sielunvihollisen asiaa ne ajavat.
Rukoile, että tyttäresi näkee valon ja kääntyy Jeesuksen Kristuksen puoleen ennen kuin tyttäresi aika päättyy ja on liian myöhäistä: Jeesus Kristus on maailman valo ja Hänellä on iankaikkisen elämän sanat.
Nyt unohtui, että Jeesus itsekin joogasi ja tutustui idän uskontoihin nuoruudessaan. Viittaukset jälleensyntymään Jeesuksen puheissa poistettiin myöhemmissä kirkolliskokouksissa, sillä itäinen hapatus pilaisi kiusallisesti kristinuskon sanoman. Poliittinen ohjailu sekä rahankeruu kolehdin, syyllistämisen ja helvetillä pelottelun varjolla ei olisi onnistunut niin hyvin kuten se onnistui. Aivopesu-uskonto sai jäädä viralliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin jotain hyvin mukavasti rauhoittavaa musiikkia ja mielenkiintoisen näköistä kuvataidetta sen nimissä on tuotettu. (jutut ja kirjat taas ovat enemmän tai vähemmän ns. huuhaata)
Eikö olisi saanut nähdä mitään positiivista puolta koko ilmiössä, vai olisiko kaikki siinä pitänyt nähdä positiivisena, vai mistä tuo alapeukku oikein tuli ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani tyttäresi puolesta ja toivon että hän vielä löytäisi Jeesuksen ilosanomaa.Samaa olin juuri aikeissa todeta, mutta yllä oleva kirjoittaja ehti ensin.
Ap:n tytär on nyt kovaa vauhtia menossa ikuiseen kadotukseen. Nuo joogat, meditaatiot, reikit ja muut new aget sekä kaikenlaiset Buddha-jutut ovat saatananpalvontaa, mutta vain ikäänkuin poliittisesti korrektiin valepukuun puettuna. Yhtäkaikki, sitä samaa sielunvihollista nuo demoniset valheuskonnot kuitenkin palvelevat ja sielunvihollisen asiaa ne ajavat.
Rukoile, että tyttäresi näkee valon ja kääntyy Jeesuksen Kristuksen puoleen ennen kuin tyttäresi aika päättyy ja on liian myöhäistä: Jeesus Kristus on maailman valo ja Hänellä on iankaikkisen elämän sanat.
Nyt unohtui, että Jeesus itsekin joogasi ja tutustui idän uskontoihin nuoruudessaan. Viittaukset jälleensyntymään Jeesuksen puheissa poistettiin myöhemmissä kirkolliskokouksissa, sillä itäinen hapatus pilaisi kiusallisesti kristinuskon sanoman. Poliittinen ohjailu sekä rahankeruu kolehdin, syyllistämisen ja helvetillä pelottelun varjolla ei olisi onnistunut niin hyvin kuten se onnistui. Aivopesu-uskonto sai jäädä viralliseksi.
Ei pidä paikkaansa. Tämä on valhetta ja harhaoppia Jeesuksesta.
T. Uskovainen kristitty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, en ymmärrä mitä tarkoitat? Raamattu on Jumalan sana. Kehotan Sinua tutustumaan siihen. Hyvä aloitus on Johanneksen evankeliumi.
Kaikkea hyvää Sinulle!
T. Uskovainen kristitty
Oh my sweet summer child...
https://www.gutenberg.org/ebooks/31885
Raamattu on kyllä hyvin tuttu minulle kiitos vaan. Eri uskontojen opiskelu on auttanut minua ymmärtämään sitä suuresti. Vaikka pastorit ja papit ovat pihalla raamatun tarinoiden merkityksestä niin intian gurut näyttävät ymmärtävän hindujen pyhät kirjoitukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Tämä on valhetta ja harhaoppia Jeesuksesta.
T. Uskovainen kristitty
Mistä tiedät? Ei raamatussa kerrota mitä se puuhaili nuorena.
Itse olen new age henkisyyden harrastaja ollut viimeiset kahdeksan vuotta, sen lisäksi joogaa olen harrastanut jo viitisentoista vuotta. Kerron mielelläni omista kokemuksistani ja mielipiteeni asiaan.
New agen genren seassa on paljon hyviä ja kannatettavia juttuja. Mutta sitten myös niitä vähän vähemmän suotavia asioita ja ilmiöitä, kuten vaikka juurikin kulttijutut, rahastuskurssit, sokea gurunpalvonta, aivopesu, pakkopositiivisuus sekä vääristyneet ajatusmallit ja uskomukset. Pahimmillaan tiedossa on jopa psykoosi tai muita mielenterveyden ongelmia, jos ihmisen mielenterveys on jo lähtökohtaisesti vähän heikoilla kantimilla.
Itse tutustuin aluksi new ageen aikalailla summamutikassa, eli luin varmaan kaiken mahdollisen aiheesta kirjaston kirjoista, kävin erilaisilla kursseilla jne. Nykyään osaan jo paremmin erottaa kullan kakasta, eli olen nykyään huomattavasti valikoivampi ja kriittisempi näiden asioiden suhteen, eli terve lähdekritiikki on todella suotavaa olla mukana. Samoin jalat on hyvä pitää maassa eli elämän realiteetteja ei tulisi unohtaa. Kaikki pitää ajatella itse ja ottaa asioista selvää.
Hengellisyys ja henkisyys ovat nykyään tärkeitä tukijalkoja omassa elämässäni ja kokonaisuudessaan olen tyytyväinen siitä, että tälle tielle lähdin. Ne ovat laajentaneet ajatteluani, auttaneet kuolemanpelkooni, tuoneet tulevaisuudenuskoa, auttaneet minua rakentamaan terveen maailmankuvan ja elämänkatsomuksen jne.
Eli mitään tyhjentävää vastausta en pysty sinulle antamaan kysymykseesi, riippuu ihan siitä mitä tarkemmin tyttäresi näiden asioiden parissa puuhailee ja kenen kanssa.
Itseäsi säästääksesi voit asettaa tyttärellesi rajat, että et kuuntele mitään hörhöilyä. Tuo alkuinnostusvaihe saattaa kestää vuosia jopa, on ihan ok säästää itseään ja sanoa lapsellesi että et kuuntele mitään paasausta asian suhteen. Hyvässä lykyssä tuo rasittava paasausvaihe menee ohi ja tyttäresi on sen jälkeen ihan ok asian kanssa ja lopettaa asian julistamisen sellaisille ihmisille jota se ei kiinnosta. Toki on hyvä pitää välit avoimena, jotta voit hänelle tarvittaessa puhua järkeä jos alkaa näyttämään siltä että asiat ovat menossa päin mäntyä.
Kyse on eksytyksestä, josta Raamatussakin varoitetaan ja joka johtaa ihmisen sielun kadotukseen eli helvettiin. Ei ole viaton harrastus!
Vierailija kirjoitti:
Kyse on eksytyksestä, josta Raamatussakin varoitetaan ja joka johtaa ihmisen sielun kadotukseen eli helvettiin. Ei ole viaton harrastus!
Tota nyt uskovaiset käyttää ihan kaikkeen. Alkaen niistä muista kristityistä seurakunnista.
Totuus ei pätkääkään kiinnosta ketään kohtaamani seurakuntaa. Kannattaa itse opiskella kaikkea uskontoihin liittyvää ja antaa hengen ohjata.
Tyttäresi on nuori vasta ja voisi yhtä hyvin olla kiinnostunut horoskoopeista ja vilpittömästi uskoa, että ne oikeasti kertovat jotain tulevaisuudesta tai luonteesta. Mutta koko new age "henkisyys" (tämä sana ei oikeasti tarkoita mitään) on täyttä puppua. Totta, että joogasta voi saada hyötyjä, kuten mistä tahansa venyttelystä, mutta siinä kaupataan aina sivussa jotain "henkistä" elementtiä, jota ei tarvitse kuunnella esim. fysioterapeutin luona tai kansalaisopiston venyttelyryhmässä. Nykyään on mennyt ihan mahdottomaksi esim. noiden joogaopettajien rokotevastaisuus ym.
Olisin ehdottomasti huolissani (ja sinäkin olet, koskapa teit aloituksen). Vaikka se new age -pintakerros onkin vain naisia kiinnostavaa höpsöilyä ja romanttista suhtautumista "henkisyyteen", niin se kuitenkin perustuu idioottimaisuuksiin ja pseudotieteeseen. Pahimmassa tapauksessa tyttäresi maksaa jostain "kursseista" isot rahat ja joutuu jonkun epävakaan "kristallienkelijoogakonsultin" vedättämäksi. Tämä siis ateistin mielipide. Eli samaa sarjaa, kuin jumal- ja henkiolentoihin uskominen yleensäkin.
Rahastusta ja uskontomarkkinoilta shoppailua.
New age on vaarallinen eksytys. Sielunvihollinen eli langennut enkeli, saatana, näyttäytyy sanan mukaan valkeuden enkelinä ja näin eksyttää ihmisiä sekä on valehtelija ja valheiden isä.
Netissä on entisellä new agerillä Melissa Dougherty llä sivusto ainakin Youtubessa. Hän tuli uskoon, hylkäsi new agen ja varoittaa siitä nyt muita. Vinkkaapa siitä tyttärellesi.
Niin kauan ok jos tavallaan pysyy itsenäisenä ja ottaa asioista itse selvää.
Mutta liittyminen joihinkin ns lahkoihin tai jonkun henkilön pitäminen guruna ei ole ok ja maksulliset kurssit on minusta siinä rajalla että kieltäisin nekin.
On hyvä avarakatseisesti tutustua tähän maailmaan mutta täysin omilla ehdoilla ja ennen kaikkea tarkkaan rahansa käyttäen, on ok lukea erilaisia oppaita ja tilata jokin kirja mutta siinä vaiheessa kun pitäisi kursseista maksaa satoja tai tuhansia niin ei.
Tällä osataan myös rahastaa aika ikävästi ja verrattavissa uskonlahkoihin.
Mutta jos itsekseen osaa tutustua ilmaiseksi lähtemättä sokeasti kenenkään tietyn gurun kelkkaan niin on täysin ok.
Itse olen täysin itsenäisesti ja ilmaiseksi tutustunut erilaisiin juttuihin ihan youtubessa ja muutamia kirjoja olen tilannut luonnonlääkinnästä ja meditaatiosta yms kirjakaupasta.