Poikaystäväni ei tue urahaaveitani
Haluaisin lähteä opiskelemaan teologiaa ja olen kiinnostunut papin työstä, mutta poikaystäväni vastustaa tätä ajatusta.a
Tällä hetkellä teen muita töitä, mutta opiskelu joka tapauksessa kiinnostaa ja olen lapsesta asti haaveillut papin työstä.
Tämä ei kuitenkaan ole naiselle sovelias vaihtoehto ja puolisoni ehdotti, että opiskelisin mieluummin vaikka Diakissa sosionomiksi ja pyrkisin nuorisotyöhön tai diakoniksi seurakunnalle, jos seurakunnan palveluksessa haluan työskennellä.
En saa myöskään lähteä ehdolle seurakuntavaaleihin poikaystäväni mielestä ainakaan jos samaan aikaan haluan jatkaa myös kuntapolitiikassa.
Ärsyttää niin paljon etten ole puhunut hänelle moneen päivään.
Luulen, että hänen motiivinsa eivät ole niin jaloja, uskoisin että hän tahtoo vain sitoa minut nykyiselle paikkakunnalle oikeasti tällä touhulla ja kokee jotain suurta ahdistusta siitä, että saattaisin muuttaa muualle.
Tämä vaaliasia ärsyttää myös, toimin itse erään nuorisojärjestön paikallisyhdistyksen PJ:nä vielä tämän vuoden loppuun ja ehdokkaita on erittäin vaikea löytää nuorille näihin vaaleihin.
Minulle politiikka on myös tärkeää ja suhtaudun siihen vakavasti, olen huolissani oman järjestöni tilasta ja pelkään että kohta toiminta täällä näivettyy kokonaan.
Mielestäni olisi siis ihan hyvä nyt näyttää että nuoria ehdokkaita löytyy ainakin yksi, ihan sama vaikken menisi läpi, kunhan näyttäisiin nuorille.
Pidän erittäin epätodennäköisenä että löytäisin mistään ehdokkaita, joten minä itse olen ainoa vaihtoehto tässä tilanteessa.
Minulle usko on toki tärkeää, mutta mielestäni naispappeus on ihan ok ja joskus päätä saa vaivata myös maallisilla asioilla kuten politiikalla.
Poikaystävä on itsekin politiikassa ja lässyttää kyllä jaksaa siitä miten surullista on kun jäsenkato käy ja ei ole nuoria ehdokkaita ja muuta nönnönöötä, mutta kun minä teen jotain ei se kelpaa.
Enää ei siis saisi lähteä ehdolle kuntavaaleihin tai hyvinvointialuevaaleihin jos seurakunnan touhuihin lähtee.
Haluaako hän nyt jotenkin sanoa ettei minun pitäisi jatkaa politiikassa ollenkaan tai opiskella korkeakoulututkintoa?
Pitäisi varmaan jäädä lapsia hänelle tekemään.
Oksettaa ja vtuttaa.
Kommentit (71)
Kuulostaa aika epämiellyttävältä ihmiseltä tuo sinun poikaystäväsi.
Mutta älä ainakaan sosiaalityötä lähde opiskelemaan kenenkään toisen mieleksi. Ei tässä työssä pärjää tai jaksa pelkästään "naisellisella luonteella" (mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan). Sosiaalityö on yksi psykososiaalisesti kaikkein kuormittavimmista aloista. Työssä pitää tehdä päätöksiä ja olla tarvittaessa hyvinkin jämäkkä. Ei tosiaankaan mitään hoivatyötä. Kannattaa kertoa myös miehellesi.
Vierailija kirjoitti:
No varsinaisesti papeille ei ole enää juurikaan enää töitä tarjolla.
Suurinta osaa teologiaa opiskelleista ei ole koskasn vihitty papeiksi.
Kansa on jo ajat sitten vieraantunut kirkosta ja uskonnosta.
Ja myös seurakunnissa in Yt-neuvotteluja.Joten työllistyminen papiksi, on erittäin epävarmaa.
Sen sijaan erilaisissa sosiaalipuolen tehtävissä on jatkuva työvoima pula.
Töitä löytyy noissa hommissa, mitä erilaisimmassa tehtävissä.
Myös seurakunnat työllistävät diakoneja ammattikorkekoulu pohjalla.Olen poikaystäväsi kanssa samaa mieltä siitä, että nopeimmin ja varmemmin pääset työelä,ään jollakin sosiaalialan yliopisto/ ammattikorkeakoulu tutkinnolla kuin pelkällä teologian tutkinnolla.
Eri asia sitten kokonaan, jos itsepäosesti ja välttämättä haluat suoritaa teoligian tutkinnon.
Tutkinnon suorittaminen ei kuitenkaan takaa sitä, että koskaan elämässässi saisit toimia papin tehtävissä, missään.
Et kappalaisena, pastorina kuin missään muissakaan seurakunnan ylemmissä tehtävissä, kuten kirkkoherrana.
Vaan omapa on päätöksesi.
Miten niin i t s e p ä i s e s t i ?
Ap nyt vaian haluaa opiskella kyseistä alaa! Sanotko ihmiselle, jonka kuulet esim. opiskelevan opettajaksi, että kylläpä sun nyt piti olla itsepäinen, kun sinne halusit.
Toi ap on se tunnettu Tarina-täti.
Se joka postailee tänne omasta päästään keksittyä puhdasta p#skaa.
Henkisesti sairas naisihminen, luultavasti usein maanisessa tilassa oleva ihminen.
Ei hyväksy naispappeutta, mutta esiaviollisen seksin kylläkin? Epätavallinen yhdistelmä.
Ei ei ei ja ei. Ei ole hyvä mies sulle. Pienikään vika siitä että haluaa ehkä vähän kontrolloida eikä ihan vähänkään, on tosi iso red flag. Et tule hänen kanssaan ainakaan helpolla elämään sellaista elämää mitä haluat ja mikä tuo sulle täyttymystä ja merkitystä. Haluat elämän lopussa katsoa taakse ja ajatella että kyllä, elit täysillä ja teit ne asiat mitä halusit. Et halua joutua ajattelemaan, että elämä jäi vaille koska piti miellyttää puolisoa.
Ja mitä tulee hyvään seksiin, sitä on mahdollista harrastaa monen eri ihmisen kanssa ja varsinkin kun olet vielä varmaan elämän alkupuolella, niin usko pois, se tulee ajan mittaan parantumaan.
Ketä kiinnostaa? Ei ole yleistä kiinnostavuutta.
Lähde opiskelemaan jotain, mistä saat järkevän ammatin. Älä mene seurakuntaan tappelemaan vähistä vakituisista viroista ja tekemään orjatyötä huonolla palkalla. Itse kärvistelin seurakunnassa, kunnes vaihdoin alaa. Kaduttaa, miksi en vaihtanut työtä aikaisemmin.
Mies, joka pitää puolisonsa isää homomaisena, koska tämä on ammatiltaan lähihoitaja, on ihan yksiselitteisesti pakko jättää. Tuo kuulostaa aika patologiselta. Älä tuhlaa elämääsi. Saat hyvää seksiä joltain toiseltakin, nyt kun tiedät, millaista se on. Mies on jämähtänyt 1800-luvulle.
-ohis
Miten saisi papin ottamaan poskeen kirkossa?
Vierailija kirjoitti:
Lähde opiskelemaan jotain, mistä saat järkevän ammatin. Älä mene seurakuntaan tappelemaan vähistä vakituisista viroista ja tekemään orjatyötä huonolla palkalla. Itse kärvistelin seurakunnassa, kunnes vaihdoin alaa. Kaduttaa, miksi en vaihtanut työtä aikaisemmin.
Tärkein ohje on, että ap:n kannattaa lähteä opiskelemaan sitä mikä kiinnostaa.
Ei kenellekään voi ulkopuolinen sanoa mitä kannattaa tehdä tai opiskella.
Vaikka olisi kuinka "järkevä" ala, ei tule yhtään mitään hommasta ellei ole omaa kiinnostusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Politiikka ei ole ira.
Mutta älä jatka suhdetta sellaisen miehen kanssa, jonka et koe tukevan sinun tavoitteitasi tai joka yrittää asettaa sinulle sellaisia rooleja ja rajoituksia, joita et halua. Teistä ei kummastakaan tule sillä tavalla onnellisia ihmisiä - eikä tämä riipu edes siitä, onko jompi kumpi teistä oikeammassa kuin toinen, vaan ihan vain siitä, että onnellisuus riippuu siitä, että autetaan toista ja silloin pitää ymmärtää tavoitteet edes suurin piirtein samalla tavalla.
Kyllä politiikka on ura osalle ihmisistä. Mm. niille, joista tulee ammattipoliitikkoja. Sellaiseksi taas ei pääse yhtäkkiä tuosta vaan, vaan se edellyttää pitkän uran ja määrätietoisen työn tekemistä politiikassa ennen sitä.
Koska olen itse mukana politiikassa työkseni, niin tunnen paljon ihmisiä, joille politiikka on elämän mittainen ura.
T. Eri
Onhan se ura aika monellekin poliitikolle. Eri asia sitten on, pitäisikö sen olla. Vai pitäisikö poliitikolla olla kokemusta siitä "oikeastakin" elämästä? Tulee aina mieleen, että urapoliitikolle ei niillä asioilla ole juurikaan väliä, vaan ainoastaan sen oman uran ja aseman turvaamisella, ja "politikoimisella" itsellään.
Kiva, kun ap pääsi tuosta nuuskaamisesta. Se ei olisi sopinut naispapille, eikä naispoliitikolle :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkein ohje on, että ap:n kannattaa lähteä opiskelemaan sitä mikä kiinnostaa.
Ei kenellekään voi ulkopuolinen sanoa mitä kannattaa tehdä tai opiskella.
Vaikka olisi kuinka "järkevä" ala, ei tule yhtään mitään hommasta ellei ole omaa kiinnostusta.
Ulkopuolinen voi kertoa minkälainen kirkko on sisäpuolelta. Miksi uhrata monta vuotta ja paljon rahaa turhaan koulutukseen. Ihmiset luulee että kirkossa on kivaa ja ollaan kilttejä. Kirkossa on yt-neuvotteluja, suosikkijärjestelmä kukoistaa ja varsinkaan uskolla ei vaivata päätä. Palkka on huono, työt seuraavat kotiin ja vapaapäiville. Kirkkoherran suosikkina jotenkin pärjää, kunhan jaksaa nuolla. Jos sellainen kiinnostaa, siitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten saisi papin ottamaan poskeen kirkossa?
Lupaa sille vakituinen virka.
Vierailija kirjoitti:
Älä ala elää elämääsi muiden mielipiteiden perusteella. Jos papiksi ryhtyminen on haaveesi, niin sehän on hieno haave! Siskoni tytär opiskelee parhaillaan papiksi ja vaikuttaa erittäin tyytyväiseltä.
Politiikassa sun pitää itse valita tiesi myös. Miehesi kuulostaa masentavalta ja yrittää painaa sinua alas, jottet pärjäisi paremmin kuin hän. Tee tiukasti selväksi, että se ei käy, jos mies haluaa yhteisen tulevaisuuden kanssasi.
Siskosi tytär opiskelee teologiaa, se ei vielä ole sama kuin opiskella papiksi. Opintoihin voi olla tyytyväinen, työ on eri asia.
Teet mitä haluat tehdä. Se on sinun elämäsi. Jos miehelle se ei käy, niin hän häipykööt.
Vai voitko käskeä miestäsi, että hän ei saa tehdä omia juttujaan ja hän toteaa ok kulta, ilman muuta miten haluat? Niin aivan, et todellakaan voi.
Kunnioita nyt edes pikku tippa itseäsi.
Kauhea mies... miksi miesten täytyy järjestelmällisesti mitätöidä naisia? Luulen, että heillä on jotain hyvävelikerhoa enemmänkin, josta edelleen jaetaan näitä sairaita ohjeita ja päättävät tyttöjen ja naisten elämistä, jos naiset alistuvat. Omiinkin kokemuksiin pohjaten, edelleen Suomessa.
Porukka ottaa tarinan tosissaan?? Siinä mielessä hyvä trolli että kommenteista päätellen väki uskoo ja ottaa kantaa sekä antaa ohjeita, huolimatta että ap on antanut selkeitä vinkkejä provoilustaan.
Jotenkin ihmetyttää kuinka ihmiset voi olla näin noloja, kaikki uppoaa mitä tänne joku keksii tarinoida.
Kuvottavan tyhmä ja lapsellinen provo aloitus.
Kiinnostaisi tietää, minkä ikäinen typerys on trollin postaaja on.
Eikähän trollaaja ole edes vielä päässyt sisään yliopistoon, sitä teologiaansa opiskelemaan.
Asiahan olis ajankohtainen vasta sitten, kun pitäisi päättää, ottaako opiskelupaikan vastaan, vai ei.
Tämä sama aloitus on ollut palstalla jo useita kertoja.
Täyttä diipa daapaa koko juttu.