Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos aerobinen kunto ei kerta kaikkiaan vaan nouse, niin missä on vika - sydämessä vai keuhkoissa? Vai muussa?

Vierailija
18.06.2022 |

Otsikossa olennaisin. Olen aina liikkunut kohtuullisen aktiivisesti; kävelyä (lähinnä tosin koirien kanssa = ei aina optimisykkeellä), kuntosalia, hölkkää kausittain, lentopalloa, sulkista, tennistä jaksottain.

Viimeisin reipas juoksujakso oli viime syksystä talveen, mutta lumimyrskyjen aikaan juoksu jäi tauolle muutamaksi kuukaudeksi, ja aloitin sen taas keväällä uudelleen. Kunto ei voinut tuona aikana romahtaa, mutta miksi se tuntuu sille?

Juoksu ei ole ollut koskaan mulle helppoa. Niin moni liitää tuolla kuntopolulla kevyesti kuin höyhen, itse lähinnä taaperran punaisena ja tuskaisena, sykkeet tapissa, vaikka olisi paljonkin juoksutreenejä takana. Joka päivä en ole koskaan juoksennellut, vaan max 3 krt/viikko, enimmillään 15 kilsan lenkkejä (toissa kesänä).

Rasitustestissä, joka tehtiin muutama vuosi sitten, minusta ei löytynyt vikaa. Korkealle ja nopeasti nouseva syke on kuulemma ominaisuus...

Ikää on jo lähes 50 vuotta, mutta ikäloppuhan minä en vielä ole, varsinkin kun koko aikuisikä on ollut koko lailla aktiivinen. Ylipainollakaan asia ei selity, koska BMI on noin 21,5.

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko korona ollut?

Vierailija
62/64 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki liikuntamuodot eivät sovi kaikille. Tämän näkee erinomaisesti huippu-urheilijoista, joilla jokaisella on lajityypilleen sopiva luontainen kehon muoto. Ehkä sinua ei vaan ole tehnty liikkumaan aeroobisesti tai juoksemaan? Ymmärrämme, että jotkut ovat hyviä kielellisesti, jotkut matemaattisesti, jotkut molempia, jotkut taas ovat taiteellisia, mutta kaikkien liikuntamuotojen pitäisi mystisesti sopia kaikille. Eiväthän kaikki ruokavaliotkaan sovi kaikille.

En lukenut ketjua, joten jos ei ole vielä ferritiiniä tsekattu,  niin se. Itselläni on melko vakava anemia, ollut vuosikymmeniä ennen kuin se löydettiin, ja tasan tarkkaan ei nouse kunto ja alkulämmittelyt ovat jo ihan tarpeeksi rankkoja, kun kroppa toimii lähinnä niin, että elimet pysyvät käynnissä.

Vierailija
64/64 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään urheilukelloja, mutta omaksi ilokseni juoksen polkujuoksua n. 5-10 km lenkkejä.

Sain hyvän peruskunnon rankoilla toiminnallisilla treeneillä ihan ryhmäliikunnassa. Siltä pohjalta sitten aloittelin juoksulenkkejä poluilla. Lenkkien pituuden kasvattamisessa suosin intervalleja, eli kävelen välillä niin, että hengitys tasaantuu. Minulle on myös merkityksellistä se, että juoksen viileässä. Tulee huono olo, jos juoksee helteellä.

Ei kannata vetää verenmaku suussa, vaan niin, että siitä nauttii. Suosittelen polkujuoksua.

Olen 57 v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi