Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistava ja pelottava "ystävä" - miten pääsisin fiksusti eroon hänestä?

Vierailija
17.06.2022 |

Hän on kiusannut, uhkaillut ja haukkunut minua lukuisia kertoja. Hän on toistuvasti todennut, että häpeää tuntevansa kaltaiseni ihmisen. Toivonut minulle kuolemaa vain siksi, jos olen ollut jostain vähänkin eri mieltä. Keksii mulle diagnooseja, loukkaa ja syyllistää. Olen reagoinut lähinnä lammasmaisen ystävällisesti ja pitkämielisesti. Hän sitten katkaisee välit, eikä pidä esim. pariin kuukauteen yhteyttä.

Sitten hän saattaakin taas viestitellä ja uhkailee its*rilla tai haukkuu minua parilla lauseella ja jos en vastaa mitään kohtalaisessa ajassa, ehkä poistaa viestinsä ja estää minut kokonaan (en edes huomannut hänen joitain viestejään kuin vasta jälkikäteen). Jos hän kirjoittaa jotain asiallista, saatan vastata ja pian hän vetääkin herneet ja keksii taas tekosyyn päästä solvaamaan minua, vaikka olen ollut ihan asiallinen ja ystävällisen neutraali (takaraivossa vielä kolkuttaa ne edelliset haukkumiset ja odotan lähinnä anteeksipyyntöä, mutta silti olen ystävällinen hänelle).

Pelkään käytännössä häntä. Mitä teen, että pääsisin tällaisesta sotkusta eroon?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen porukka oikein on kyseessä, kun sinun pitää vahtia, ettei joku psykopaatti kerro sinusta satuja näille tuttaville? Ehkä aika vaihtaa tuttavapiiriä?

Ei ole mikään kiinteä porukka. Vuosien takaisia tuttavia, joiden kanssa olimme tekemisissä enemmän vuosia sitten.

Ap

No sitten hivuttaudut näistä kaikista eroon pikkuhiljaa. Etsit sellaista seuraa, jossa voit olla oma itsesi.

Vierailija
22/37 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta kaikki yhteydenpito ja estä kaikissa kanavissa. Jos ja kun hän levittelee valheita, siinäpähän levittelee. Miksi pelkäät hullun valheita?

Taidat olla todella nuori ja sinisilmäinen. Nyt on aika lopettaa ihmisten mielistely ja pelkääminen. Jos joku uskoo hullua, se on heidän häpeä ja mitä nopeammin pääset sellaisista ihmisistä eroon, sen parempi.

Todelliset ystävät eivät vaadi, että siedät sekopäätä eikä usko sekopään juttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten täällä on jo useasti sanottu, estä se numero ja muutkin yhteyskanavat. Ja jos jotenkin ottaa yhteyttä, et vastaa mitään. Korkeintaan jos uhkailee itsemurhalla, niin sano että itsehän tiesi valitset.

Vierailija
24/37 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku valehtelee sinusta, elä niin, ettei kukaan usko häntä.

Vierailija
25/37 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman turvallisuutes ja mielenterveytes vuoksi, pistä välit poikki nyt ja lopullisesti. Jos se levittelee susta juttuja, sitten levittää. Jos yhteiset tutut uskoo ne, sitten uskoo. Sä et tuu voittaa tossa muuten kuin lopettamalla ihan kaiken yhteydenpidon ja kävelemällä pois kaikista tilanteista missä kohtaatte, ja se mitä sä voitat on oma onnellisuutes.

Vierailija
26/37 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki puhelin jossa esto ominaisuus numeroille tai käy operaattorin liikkeessä vaihtamassa numero ja salaiseksi. Some-estot myös päälle. Jos tulee kohtuutonta haittaa perättömistä jutuista joita hän levittää, kai siihenkin on ratkaisu, mutta se ei ole kaveruuden jatkaminen. Et voi muuttaa toista tai odottaa muutosta. Hän etsii itse ongelmaansa apua, jos siltä näyttää.

Osa ongelmaa on siinä, etten välttämättä tiedä, mitä juttuja hän keksii ja levittelee. Hänellä on tapana hyvin vaivihkaisesti mustamaalata kertomalla joitain valittuja noloja paloja ihmisistä.

Yleensä lähes kaikki ihmiset ovat hänen mielestään jotenkin tyhmiä, noloja, hankalia tai inhottavia. Se herätti epäluuloni jo vuosia sitten samoin kuin sekin, että hän aika avoimesti juoruilee muiden asioita aina eteenpäin. On eräänlainen tietotoimisto, joka värittää negatiivisesti muiden ihmisten asiat ja ominaisuudet. Ja ehkä osa aika kritiikittömästi nielee hänen juttunsa.

Ap

Sinun ei tarvitse tietää eikä välittää, mitä juttuja hän saa päähänsä levittää sinusta. Jos sinulle tullaan kertomaan jotain, sanot vain, että aha, sellaista tällä kertaa ja vaihdat aihetta - tai vielä parempi, kävelet pois. Mitä nopeammin pääset eroon tuosta porukasta, sitä parempi. Vaikutat hyväsydämiseltä, ja löydät varmasti mukavampaa seuraa itsellesi harrastuksen tai opiskelujen myötä. Jokainen joutuu opettelemaan rajanvetoa itsensä suojelemiseksi. Tee sinä se nyt. Tsemppiä!

Vierailija
27/37 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vain myötäilen, hän hermostuu. Jos hän kysyy neuvoa ja annan neuvoja, hän hermostuu. Jos mulla on mennyt ihan mukavasti, hän hermostuu.

Se on käynyt selväksi, ettei hän pidä minusta, mutta miksi hän itse oma-aloitteisesti pitää yhteyttä, kun aiemmin sanoi, ettei halua olla tekemisissä kanssani ja toivoi kuolemaani? Aivan kuin hän nauttisi siitä, että pääsee kiusaamaan itseään jotenkin huonompana pitämäänsä ihmistä.

Ap

Etkö ymmärrä että sinun ei pidä reagoida häneen mitenkään, ellei käyttäydy asiallisesti? Kaikesta hermostumisesta tuttava jäähylle.

Kuulostaa siltä että kanavoi kiusaamishaluaan sinuun. Siksi haukkuu sinua. Tuollaisia on. Haluavat olla kielteisissä tilanteissa, jotta voivat taas reagoida kielteisesti.

Itsarilla uhkailu on tietysti ikävää, mutta uskotko, että toteuttaisi uhkauksensa? Yrittääkö mielestäsi vaan saada sinut taas keskustelemaan, jotta voi taas haukkua sinua? Älä lähde mukaan mihinkään.

Vierailija
28/37 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vain myötäilen, hän hermostuu. Jos hän kysyy neuvoa ja annan neuvoja, hän hermostuu. Jos mulla on mennyt ihan mukavasti, hän hermostuu.

Se on käynyt selväksi, ettei hän pidä minusta, mutta miksi hän itse oma-aloitteisesti pitää yhteyttä, kun aiemmin sanoi, ettei halua olla tekemisissä kanssani ja toivoi kuolemaani? Aivan kuin hän nauttisi siitä, että pääsee kiusaamaan itseään jotenkin huonompana pitämäänsä ihmistä.

Ap

Blokkaat somessa, blokkaat numeron, et ole missään tekemisissä hänen kanssaan missään mitenkään.

Vierailija
29/37 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen porukka oikein on kyseessä, kun sinun pitää vahtia, ettei joku psykopaatti kerro sinusta satuja näille tuttaville? Ehkä aika vaihtaa tuttavapiiriä?

Ei ole mikään kiinteä porukka. Vuosien takaisia tuttavia, joiden kanssa olimme tekemisissä enemmän vuosia sitten.

Ap

Et siis menetä mitään tärkeää vaikka luovut sekopäästä ja yhteisistä kavereistanne.

Vierailija
30/37 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi, miksi hän on ystäväsi? Tai pidät häntä ystävänä? Kauanko teillä on ollut yhteinen " ystävyys"? Milloin se käytös muuttui ja mitä arvelet syyksi,kun tiedät käännekohdan?

Vastaa noihin kysymyksiin, kiitos. Jos et, olet varmuudella trolli.

Vierailija
31/37 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäät, että jos katkaiset, tuo henkilö tekee jotain pahaa kostaakseen. Yrität hallita tilannetta olemalla katkaisematta välejä. Se on väärä taktiikka. Hän todennäköisesti jo nyt tekee sitä, mitä pelkäät hänen ryhtyvän tekemään. Et voi estää mitään pitämällä häntä näennäisesti ystävänä.

Sinun pitää katkaista välit. "Mutta entä jos hän tekee jotain", kysyt. Toistan: et pysty estämään sitä tuolla nykyisellä taktiikallasi. Sinulla on ongelma, joka pitää ratkaista, mutta ratkaisu ei voi olla yhteyden pitäminen.

Mieti, voiko hän oikeasti aiheuttaa kovin kummoista vahinkoa. Hän saattaa mustamaalata sinua entisille tuttavillesi. Sille ei voi mitään, mutta voisiko sen asian kanssa elää? Jos katkaiset välit koko remmiin, mitä väliä heidän näkemyksillään on sen jälkeen? Onko hänellä keinoja aiheuttaa muuta harmia?

Muista, että jos hän aiheuttaa harmia, kyseessä voi olla rikos ja sinulla on oikeus saada suojaa. Jos näet hänen mustamaalanneen sinua tai tehneen muuta kiusaa, ota kaikesta todisteet talteen. Ota kuvakaappaukset. Jos saat suullisesti tietoja, dokumentoi ne päivämäärineen. Jossain vaiheessa voi ylittyä raja, jonka jälkeen teet tutkintapyynnön.

Vierailija
32/37 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla aika nuori, ap. Aikuiset ihmiset eivät siedä tuollaista manipulointia. Sinun kannattaa nyt heti estää tämä sairas tyyppi kaikissa kanavissa äläkä ole enää missään tekemisissä hänen kanssaan.

Pelkään, että hän alkaa mustamaalata minua yhteisille tutuillemme, jos en itse ole tavoitettavissa. Jossain vaiheessa oma kuppini meni nurin hänen suhteensa, kun hän haukkui ja uhkaili riittävän pahasti ja mitätöi omat huoleni (kun niistä hänelle puhuin) sekä oli manipuloinut ihmisiä minua vastaan (sattumalta kerran huomasin kuvion).

Eipä tässä muuta voi kuin koettaa vain unohtaa hänen draamailunsa. En ymmärrä, mikä logiikka ajaa jotain käyttäytymään siten kuin hän käyttäytyy.

Ap

Samanlainen riesa hän on muillekin.

Kaikki ovat tyytyväisiä, kun suostut potkittavan likasangon rooliin, niin muut saavat olla sen hetken rauhassa.

Annat olla, etkä noteeraa mitenkään. Jos näette kadulla, vastaat tervehdykseen lyhyesti ja jatkat matkaasi, ei tarvitse jäädä selittämään "kiireitäsi". - Kyllästyy lopulta huutamaan tuuleen.

Vierailija
33/37 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vastasit jo itse kysymykseen. Hän nauttii kiusatessaan huonompana pitämäänsä ihmistä. Tunteesi on oikea. Normaalin ihmisen on vaikea käsittää, että jotkut ovat sairaita päästään.

Vierailija
34/37 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettaa jos et reagoi mihinkään ja etsii uuden kohteen.

Vierailija
35/37 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Laita hänen soittonsa estoon. Jos näette jossakin, kerro suoraan mitä mieltä olet rohkeasti vain. Et ole kynnysmatto.

Vierailija
36/37 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla aika nuori, ap. Aikuiset ihmiset eivät siedä tuollaista manipulointia. Sinun kannattaa nyt heti estää tämä sairas tyyppi kaikissa kanavissa äläkä ole enää missään tekemisissä hänen kanssaan.

Pelkään, että hän alkaa mustamaalata minua yhteisille tutuillemme, jos en itse ole tavoitettavissa. Jossain vaiheessa oma kuppini meni nurin hänen suhteensa, kun hän haukkui ja uhkaili riittävän pahasti ja mitätöi omat huoleni (kun niistä hänelle puhuin) sekä oli manipuloinut ihmisiä minua vastaan (sattumalta kerran huomasin kuvion).

Eipä tässä muuta voi kuin koettaa vain unohtaa hänen draamailunsa. En ymmärrä, mikä logiikka ajaa jotain käyttäytymään siten kuin hän käyttäytyy.

Ap

Tällä ihmisellä on joku persoonallisuushäiriö tai mielenterveydellisiä ongelmia, loogista käyttäytymistä on turha odottaa.

Vierailija
37/37 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän saa sinut aikaa myöten hyppäämään parvekkeelta tai jos onni myötä, pääset suljetulle osastolle sitä ennen. Hyvä kaveri. Pidä kiinni. Mikä voisi mennä vikaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän