Olin kaupassa ja siellä tällainen hyväosainen pariskunta
kärräili Diorin laukkuaan Prismassa. Itsellä ei ole varaa ostaa ruokaa ja nämä ulkoiluttavat tuhansien merkkilaukkua. Suomi tulee jakaantumaan rajusti, nämä hyväosaiset porskuttavat muut köyhtyvät. Olen aina inhonnut näitä hyväosaisia.
Kommentit (125)
näin kirjoitti:
Kateellinen ihminen ei koskaan tule onnelliseksi, koska aina löytyy joku, jolla on asiat paremmin/enemmän rahaa.
Suomessa on moneen muuhun maahan verrattuna erittäin pienet tuloerot ja Tilastokeskuksen viimeisimmän tilaston mukaan vuodelta 2020 tuloerot eivät ole kasvaneet. Esim. Usassa suurissa kaupungeissa pienipalkkaiset asuvat autoissa. Täällä jokaisella on mahdollisuus asuntoon (Suomessa "asunnottomuus" johtuu muista syistä kuin rahasta.) ja Kela pitää pinnalla, vaikka ei itse tekisi elantonsa eteen mitään.
Kylla ne USAn pienipalkkaisetkin ihan asunnoissa asuvat. Poikkeustilassa voi jonkun aikaa autossa viettaa mutta mikaan vakio se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy vähäosaisia. Ankeat ajat heillä edessä.
Ostettiin juuri uudet sähköautot ja 120 000 euron vene mökin rantaan.
Tuskin olisit pe iltana tänne kirjoittamassa, jos näin olisi. Vene kaipaa puunausta ja sisustamista. :DDD
saako mamman kateelliseksi jollain laukulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et itse ole hyvaosainen? Jaiko koulut kesken? Tai tyonteko ei huvita?
Voisitko sä heittäytyä vähän tyhmemmäksi vielä? Kaikkein parasta olisi, jos olisit hiljaa, kun kunnon trollailuunkaan ei äly riitä.
Aika rumasti kirjoitat sinulle aivan tuntemattomalle ihmiselle.
Itse olen kouluni kaynyt, ammatin hankkinut, muuttanut Yhdysvaltoihin, tehnyt tyota ja ansainnut rahaa. Nyt nautin elamasta ja hyvasta elintasosta.
Ai siis oletko oikein "usalainen". Voi jukra.
Vierailija kirjoitti:
näin kirjoitti:
Kateellinen ihminen ei koskaan tule onnelliseksi, koska aina löytyy joku, jolla on asiat paremmin/enemmän rahaa.
Suomessa on moneen muuhun maahan verrattuna erittäin pienet tuloerot ja Tilastokeskuksen viimeisimmän tilaston mukaan vuodelta 2020 tuloerot eivät ole kasvaneet. Esim. Usassa suurissa kaupungeissa pienipalkkaiset asuvat autoissa. Täällä jokaisella on mahdollisuus asuntoon (Suomessa "asunnottomuus" johtuu muista syistä kuin rahasta.) ja Kela pitää pinnalla, vaikka ei itse tekisi elantonsa eteen mitään.
Kylla ne USAn pienipalkkaisetkin ihan asunnoissa asuvat. Poikkeustilassa voi jonkun aikaa autossa viettaa mutta mikaan vakio se ei ole.
Riippuu asuinpaikasta ja talouden maksajista. Jos on sinkku ja tulot esim. siivoojana 1500 dollaria kuussa, niin suurissa kaupungeissa vuokrataso on ihan jotain muuta. TV:sta tuli dokumentti San Franciscon pienipalkkaista ja Hesarissa oli juttu asunnottomuudesta Jenkeissä, mutta en linkitä sitä, koska on maksumuurin takana. Koronapandemia lisännyt työttömyyttä, niin tulosta tässä: https://yle.fi/uutiset/3-11774571
Vierailija kirjoitti:
Tuo Dioria kantava nainen voi saada yhteisössään paljon hyvää aikaan. Mm. usealla lääkärillä olen nähnyt merkkilaukun.
Laukusta ei todellakaan voi päätellä ihmisen ominaisuuksia, arvoja ja asenteita. Merkkilaukkukin on monelle vain laukku, ei mikään statement. Jos tekee kovasti työtä ja rahaa on, niin miksi ei hankkisi, ne ovat yleensä laadukkaita ja kestäviä.
Lääkäri on voinut saada laukun lääkefirmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko sä heittäytyä vähän tyhmemmäksi vielä? Kaikkein parasta olisi, jos olisit hiljaa, kun kunnon trollailuunkaan ei äly riitä.
Itse olen kouluni kaynyt, ammatin hankkinut, muuttanut Yhdysvaltoihin, tehnyt tyota ja ansainnut rahaa. Nyt nautin elamasta ja hyvasta elintasosta.
Ai siis oletko oikein "usalainen". Voi jukra.
Olen, ihan kansalainen, voi jukra. Ja nyt lahden nukkumaan kun kello on melkein puoli yksi.
näin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
näin kirjoitti:
Riippuu asuinpaikasta ja talouden maksajista. Jos on sinkku ja tulot esim. siivoojana 1500 dollaria kuussa, niin suurissa kaupungeissa vuokrataso on ihan jotain muuta. TV:sta tuli dokumentti San Franciscon pienipalkkaista ja Hesarissa oli juttu asunnottomuudesta Jenkeissä, mutta en linkitä sitä, koska on maksumuurin takana. Koronapandemia lisännyt työttömyyttä, niin tulosta tässä: https://yle.fi/uutiset/3-11774571
Onko YLE koskaan uutisoinut mitaan positiivista USAsta?
Hohhoijaa. Olen itse opiskellut kaksi amk tutkintoa ja nyt lisäksi yliopisto opinnot menossa töiden ohella. On tullut paiskittua töitä jokaisen tutkinnon ohessa milloin missäkin työpaikassa, mm. Kasvihuoneella ja kaupan kassalla. Nyt olen hyväpalkkaisessa virassa ja meillä on yksi lapsi. Todellakin kulutan TYÖLLÄ ansaitsemiani rahoja ja ostan tonnin laukkuja jos huvittaa. Se ei ole ap mitenkään sinulta pois. Maksamme myös mieheni kanssa palkoistamme järjettömän määrän veroja. Tee ap omien asioittesi eteen muutakuin olemalla katkera vinkuja.
Siis kenellä on aikaa kytätä kaupassa muita ihmisiä tai jonkun laukkua? :D vihaan kaupassa käyntiä joten nopeasti vaan ostokset kärryyn (niin nopeasti kun se taaperon kanssa onnistuu) ja äkkiä kassalle ja kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan puppua, että kenellä tahansa on mahdollisuus rikastua. Teoriassa tietysti joo, mutta hyväosaisuus, samoin kuin huono-osaisuus ja sen mukana esim. koulutustaso on melko vahvasti periytyvää. Koulutustaso on Suomessa sotien jälkeisillä vuosikymmenillä noussut kohisten samaa tahtia kaupungistumisen kanssa ja samalla tarjonnut mahdollisuuden monille luokkanousuun, mutta viimeistään 1990-luvun lama on katkaissut tämän kehityksen. On mahdollista, että tämän päivän 20-30-vuotiaista tulee sukupolvi, joka tienaa vähemmän kuin vanhempansa. Akateemista työttömyyttäkin Suomessa on nykyään. Tänä päivänä yhteiskuntaluokkien välinen liikkuvuus on paljon vähäisempää ja luokkanousun tekeminen on vaikeaa verrattuna 1960-70-lukuun.
Oli vanhempien koulutus mikä tahansa, se köyhä voi päättää joko
a) Viettää lopun elämänsä valittaen köyhyyttään ja katkeroituen niille jotka ovat varakkaita.
b) Lopettaa uhriutumisen ja päättää ottaa ohjat käteen omassa elämässään ja esim. hakeutua koulutukseen, joka mahdollistaa paremman toimeentulon.
c) Oppia elämään onnellisena köyhyydestä huolimatta.
Nuori aikuinen ei ehkä ole vielä henkisesti tarpeeksi kypsä ottamaan noin suurta vastuuta elämästään, mutta jos vielä myöhemminkin elämässä se köyhyys harmittaa koko ajan niin silloin ihmisen on kyllä itse otetta vastuu siitä minkälaisia askeleita hän tekee muuttaakseen elämäänsä. Köyhyyteen syntyminen ei ole köyhän syytä, mutta köyhyydestä pois pääseminen on kyllä ihan sen köyhän omalla vastuulla. Sairaat ihmiset ja sellaiset jotka eivät oikeasti pysty tekemään töitä ovat toki asia erikseen.
No jopas on taas ongelmat. Täälläkin hyvätuloinen perhe (kovalla työllä yritys saatu pyörimään ja tuottamaan), joka ei ostele tonnin laukkuja vaikka olisi varaa. Ei laukku kerro varallisuudesta yhtään mitään. Noita luksuslaukkuja saa ostettua myös osamaksuilla.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on totta. Hyväosaiset rakentavat omakotitalo joista osa erittäin näyttäviä. Pihassa uusia autoja. On kesämökkejä ja veneitä.
Kun taas työntekijä väestöllä palkat ovat käytännössä polkeneet paikallaan 90-luvun lamasta alkaen. Moni ei taida ihan edes käsittää kuinka suuriksi tuloerot ja luokkaerot ovat kasvaneet.
Gini-kerroin sen kertoo. Suomessa erot ovat pienet.
Kerro AP minkälaisia toimia olet tehnyt varakkuuttasi kartuttaaksesi?
Leukani putosi lattiaan kun eilen Cittarissa ökyperhe osti sisäfilettä. Niillä varmaan myös hieno pihakeittiö ja muutenkin mielenkiintoinen elämä. Surullisena laitoin koriini pussin riisiä ja oranssilaputetun jauhelihapaketin. Ärsyttää tosiaan kun toisilla on rahaa ostaa mitä haluaa kun toiset taas pakon sanelemana joutuvat tyytymään vähempään. Tuet ovat niin surkeat, että eläminen on yhtä selviytymistä. Onhan Suomen heikosta sosiaaliturvasta tullut sanomista ihan EU:n ytimestä. Silti mitään ei tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Kerro AP minkälaisia toimia olet tehnyt varakkuuttasi kartuttaaksesi?
Tuskimpa mitään. Monella on harhaluulo, että niitä kovapalkkaisia töitä tai ylipäätään raha tippuu taivaasta tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa vihaa. Ap on ruma, eikä tule olemaan koskaan onnellinen, vaikka saisi rahaa.
Totta on että kateus, viha ja myrkyllisyys tekee ihmisestä ruman.
Onnellinenkaan sellainen ihminen ei voi olla, kaikki se myrkky sisällään estää sen.
Mitä rahaan tulee, se eikä koskaan ole onnellisuuden tae eikä mukanaan onnea tuo jos ihminen ei itse sisältään kykene onnea löytämään. Omistaminen ei ole sama kuin onnellisuus. Raha on kylmiä kolikoita ja kuivaa paperia. Sillä voi hankkia vaikka minkälaista ulkoista prameilua, ei koskaan onnellisuutta.
Hyvää mieltä voi tietysti hetkeksi saada kun saavuttaa jonkun tavoittelemansa asian, esim. sen kalliin laukun. Se on kuitenkin esine, eloton esine joka ei sisäistä tyhjyyttä täytä.
Sitä tyhjyyttä moni pyrkii sitten täyttämään tavaralla ja omaisuudella ja toiset jotka eivät siihen kykene kuvittelevat jäävänsä jostain aivan perustavaa laatua olevasta paitsi ja kadehtivat näitä "onnellisia".
Mutta on myös täysin mahdollista omistaa hyvin kallis merkkilaukku ja sen lisäksi omata tasapainoisen hyvän ja elämää positiivisesti ja myöneteisesti katsovan luonteen. Sellaisen joka osaa löytää arjen onnea ihan tavallisesta elämästä.
Jos et nyt kykene "onnea" ostamaan merkkilaukun muodossa, pyri löytämään sitä jostain muusta elämässäsi. Keskity siihen äläkä toisen katkeraan kadehtimiseen, huomaat että olet heti jo monta pykälää onnellisempi!
vuodesta toiseen kirjoitti:
Leukani putosi lattiaan kun eilen Cittarissa ökyperhe osti sisäfilettä. Niillä varmaan myös hieno pihakeittiö ja muutenkin mielenkiintoinen elämä. Surullisena laitoin koriini pussin riisiä ja oranssilaputetun jauhelihapaketin. Ärsyttää tosiaan kun toisilla on rahaa ostaa mitä haluaa kun toiset taas pakon sanelemana joutuvat tyytymään vähempään. Tuet ovat niin surkeat, että eläminen on yhtä selviytymistä. Onhan Suomen heikosta sosiaaliturvasta tullut sanomista ihan EU:n ytimestä. Silti mitään ei tapahdu.
Kyynel, olen työssäkäyvä opiskelija ja ostan sisäfilettä. Mene sinäkin töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Kaupassa on järkyttävä katsoa, kun toiset ostaa kukkurakärryllisiä ruokaa, monella sataa. Ja vanhat yksinäiset eläkeläismummut kaivaa taskunpohjilta kolikoita, että saavat maksettua alle kympin loppusumman."
Niinpä. Siitäkin summasta osa pullonpalautuskuitilla kun hän on käynyt koluamassa taloyhtiön lasilajitteluroskiksen.
Yksi eläkeläismummu ostaa kuulemma purkkikissanruokaa, että saa lääkkeensä.
Tiltun juttuja. Kissaihmiset tietää, että kissanruoka on kallista"
Kissaihmiset tietää myös että sitäkin saa tarjouksista.
Ei juurikaan. Tiltulla ei siis ole kissaa.