Miksi se on yleensä niin, että kiusattu menestyy kiusaajia paremmin aikuisena?
Kun olin peruskoulussa niin minun luokalta ja naapuriluokalta kiusattiin muutamaa henkilöä. Nyt vuosia myöhemmin yksi heistä on ollut isohkon yrityksen toimitusjohtaja jo pitkään ja pari muuta on vaativissa työtehtävissä ulkomailla. Kun taas kaikki tuntemani kiusaajat ovat joko ihan tavallisia duunareita tai työttömiä.
Mistä johtuu että kiusatut menestyvät yleensä todella hyvin elämässä kiusaajien verrattuna?
Kommentit (89)
BMW kirjoitti:
Koska kiusaajat ovat kusipäitä
Kiusaajalla on Suomessa vahvat oikeudet.
Eivät juuri siirtomaaisännistä eroa. Ovat vain kotimaamme saastaa. Joku vartiainen vaikka.
BMW kirjoitti:
Koska kiusaajat ovat kusipäitä
Kiusaajalla on Suomessa vahvat oikeudet.
Eivät juuri siirtomaaisännistä eroa. Ovat vain kotimaamme saastaa. Joku vartiainen vaikka.
Kiusatut menestyvät paremmin, kun osaavat manipuloida ja ottaa itselleen mitä haluavat, he näyttävät päällepäin hyviltä tyypeiltä, näyttävät olevan täynnä itsevarmuutta ja ovat charmikkaita ja heillä on paljon ystävä suhteita.
Kiusattu taas eristäytyy ja pitää itseään muita huonompana ja ei uskalla puhua tai vaatia itselleen tarpeeksi.
Harmillistahan se on, ettei kiusaajat saa koskaan ansionsa mukaan
Mulla on ihan päinvastainen kokemus, itse olen kiusattu todella pitkään (neljässä eri koulussa) ja musta tuli totaalinen surkimus. Olen tosissani yrittänyt opiskella, mutta en vain osaa, jostain syystä se oppimiskyky on vaan mennyt : olin koulun aloittaessani ihan semifiksu, matematiikassa todella lahjakas. Sitten vain homma lähti laskemaan kuin lehmän häntä ja sain kyllä ammattikoulusta tutkintonimikkeen mutta oli niin surkea ala että siitä ei paljon riemua ole ollut. Olen yrittänyt edetä uralla ja opinnoissa mutta kun minua ei haluta yhtään mihinkään. Olen kyllä työelämässä perus duunarina, mutta en tule koskaan pääsemään täältä eteenpäin. Myöskään muu elämä ei ole kovin aurinkoista, minulla ei ole yhtään ystävää ja harrastuksissakaan en menesty.
Kiusaajani - ne joista tiedän - ovat sensijaan menestyneet elämässä. Yksi on hyvässä työssä, hän vaikuttaa onnelliselta ja menestyneeltä, kaksi ovat toteuttaneet unelmansa mitä töihin tulee, ainakin toisella on perhettä.
Ja miksipä eivät olisi pärjänneet, he kun ovat aina toteuttaneet sitä kyynärpäätaktiikkaa, olisihan se outoa jos ei pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein kiusaamisen syy on kateus. Kiusattu on kiusaajaansa lahjakkaampi ja saa parempia numeroita. Kun päästään koulusta eteenpäin, kiusatun ahkeruus palkitaan ja hänen itsevarmuutensa kasvaa kun häntä ei enää kiusata. Kiusaaja ei edes pääse samoihin oppilaitoksiin koska keskittyi kiusaamiseen eikä opiskeluun.
Tätäkin olen nähnyt, mutta on kyllä harvinaista. Yleensä kiusatuksi valitaan valmiiksi heiveröinen ja hauras tyyppi. Joku ns. outo, esimerkiksi heikkolahjainen tai autismin kirjolla oleva tai helposti kilahtava adhd. Niin se vaan menee, ryhmän hait haistavat veren ja käyvät kimppuun. Toki osa kiusaajistakin on riskissä suistua raiteelta. Osa on juuri niitä tulevia menestyjiä.
Käsittääkseni tutkimustenkin mukaan mt-ongelmat ynnä muut ovat kiusatuilla yleisempiä. Sitä vaan ei saa sanoa, että usein ne ovat jo edeltäneet kiusaamista.
T. Ope
Näin keski-ikäisenä terapiassa käyvänä voisin veikata että itse kuulun juuri kuvailemaasi kategoriaan. Koko ikäni olen kamppaillut aiheen kanssa ja olettanut että minussa on jotain synnynnäistä vikaa - siis toki sen ulkonäön lisäksi, miksi minua ainakin kiusattiin. Olen toki edelleen sitä mieltä että minussa on jotain vialla jo synnynnäisesti, mutta myös perheväkivaltaa olen kokenut jo alta kouluikäisenä jonka vuoksi olin vähän sosiaalisesti outo ja lahjaton, jonka takia minut kai niin perusteellisesti otettiinkin silmätikuksi. Ei ollut ketään kenen puoleen kääntyä, kun opettaja ja luokkatoverit kiusasivat ja kotona sitten jyrättiin itsetunto lopullisesti. Itse piti selviytyä ja enhän mä nyt siinä kovin hyvä ollut. Tietenkään, kun olen vieläkin ihan susi.
Mutta onko se ainut elämässä menestymisen mittari että on vaativissa töissä ulkomailla 🤔
Vierailija kirjoitti:
Oikea sana on menehtyy. Ikävä kyllä.
On ne kiusaajat aikamoisia kun eivät menehdy ja elävät ikuisesti, toisin kun ne kiusatut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein kiusaamisen syy on kateus. Kiusattu on kiusaajaansa lahjakkaampi ja saa parempia numeroita. Kun päästään koulusta eteenpäin, kiusatun ahkeruus palkitaan ja hänen itsevarmuutensa kasvaa kun häntä ei enää kiusata. Kiusaaja ei edes pääse samoihin oppilaitoksiin koska keskittyi kiusaamiseen eikä opiskeluun.
Tätäkin olen nähnyt, mutta on kyllä harvinaista. Yleensä kiusatuksi valitaan valmiiksi heiveröinen ja hauras tyyppi. Joku ns. outo, esimerkiksi heikkolahjainen tai autismin kirjolla oleva tai helposti kilahtava adhd. Niin se vaan menee, ryhmän hait haistavat veren ja käyvät kimppuun. Toki osa kiusaajistakin on riskissä suistua raiteelta. Osa on juuri niitä tulevia menestyjiä.
Käsittääkseni tutkimustenkin mukaan mt-ongelmat ynnä muut ovat kiusatuilla yleisempiä. Sitä vaan ei saa sanoa, että usein ne ovat jo edeltäneet kiusaamista.kyllä ihan vaan hiljainen riittää tai ujo, ei tarvi olla muuta
T. Ope
Aijaa, sinun mielestä kiusatut olivat jo alunperin /viallisia/. Selviö, joutuivat kiusatuksi.
Kiusaajat ovat usein sosiaalisesti lahjakkaita ja valitsevat sen erilaisen uhriksi. Minut valittiin uhriksi koska tiesivät äitini sairaudesta ja joka päivä sain kuulla sen olevani omakin kohtalo. Muut katselivat kiusaamista hiljaa sivusta tai heittelivät omaa herjaa yllyttämään kiusaajia.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ne kiusaajat aikamoisia kun eivät menehdy ja elävät ikuisesti, toisin kun ne kiusatut.
-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni tutkimustenkin mukaan mt-ongelmat ynnä muut ovat kiusatuilla yleisempiä. Sitä vaan ei saa sanoa, että usein ne ovat jo edeltäneet kiusaamista.
T. Ope
Tuollaiset asenteet vain lisäävät kiusaamista. Erilaisuus ei oikeuta kenenkään kiusaamista.
Ei, kyllä se asenne on sinulla. Tätä aihetta on oikeasti tutkittu. Se, että sinä toivoisit asioiden olevan toisin, ei muuta todellisuutta.
Ja se, että sanotaan ääneen kiusaajien tarttuvan juuri heikkoihin, ei todellakaan tarkoita, että kiusaaminen olisi sitä myötä sitten hyväksyttävää. Mielestäni suorastaan päinvastoin.
Mutta on ilman muuta selvää, että lasten mielenterveysongelmien hoito ajoissa ja sosiaalisten taitojen kartuttaminen vähentää riskiä tulla kiusatuksi. Useimmiten kiusatut tarvitsevat muutakin tukea kuin että kiusaaminen jollain rankkaisutoimilla lopetetaan.
Nämä asiat eivät ole ollenkaan niin yksiselitteisiä ja yksinkertaisia kuin ihmiset haluaisivat. Kiusattu ei ole ihastuttava ja täydellinen, onnellinen lapsi, jonka pahat kiusaajat kateuttaan tuhoavat, koska opettajaa ei vain kiinnosta puuttua, vaikka se on se tarina, jonka haluamme kuulla.
T. Ope
Vierailija kirjoitti:
No eikä ole. Kiusattiin peruskoulussa yhtä hermoherkkää vain koska oli hauska katsella sitä kilahtelua ja sekoilua. Koulussa tyyppi pärjäsi paljon meitä huonommin.
Missä näin? Tuolla tuo vanhempiensa luona pelaa ja juo kaljaa. Toinen vetää kovempia päihteitä ja sekoilee minkä kerkeää. Kiusaajaporukan tyypeillä on perheet työt ja omakotitalot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsemurha kolmekymppisenä naurattaa ihan helevetisti,vai?
Olisipa asia noin omalla kohdallanikin... Itseluottamukseni murennettiin niin alas kiusaajien toimesta, että joka päivä tuntuu edelleen taistelulta enkä tunnu sopivan mihinkään. :( Aina mietin millainen ihminen olisin, jos ei olisi kiusattu...
Miehen kouluaikaisista kavereista koulukiusattu istuu nyt Finnairin hallituksessa.