Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi se on yleensä niin, että kiusattu menestyy kiusaajia paremmin aikuisena?

Vierailija
17.06.2022 |

Kun olin peruskoulussa niin minun luokalta ja naapuriluokalta kiusattiin muutamaa henkilöä. Nyt vuosia myöhemmin yksi heistä on ollut isohkon yrityksen toimitusjohtaja jo pitkään ja pari muuta on vaativissa työtehtävissä ulkomailla. Kun taas kaikki tuntemani kiusaajat ovat joko ihan tavallisia duunareita tai työttömiä.

Mistä johtuu että kiusatut menestyvät yleensä todella hyvin elämässä kiusaajien verrattuna?

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kokemuksesi = kaikki, joka paikassa, aina

Vierailija
2/89 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaako kiusattujen menestyminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea sana on menehtyy. Ikävä kyllä.

Vierailija
4/89 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni loppuun asti rääkätty sairastuu vaikeaan masennukseen ja päättää elämänsä oman käden kautta jo nuorena. 

5/89 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kiusaajat kusipäitä

Vierailija
6/89 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höpöhöpö.

Vierailija
7/89 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmittaako kiusattujen menestyminen?

Ei harmittaisi mutta mun kokemuksen mukaan asia on juuri päinvastoin mitä sanoit.

Vierailija
8/89 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tunne yhtään menestynyttä kiusattua, päinvastoin.

Vierailija
9/89 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta taas tuntuu että kiusaajat yleensä pärjäävät elämässä paremmin, koska he vaan ottavat itselleen kaiken välittämättä siitä mitä heidän ympärillään tapahtuu ja ketä satuttavat siinä samalla. Kiusatut taas kärsivät huonosta itsetunnosta, masennuksesta, paniikkikohtauksista, eivät opi luottamaan ihmisiin, eivät osaa verkostoitua, ovat aina epävarmoja. Vaikka näennäisesti "menestyisi" elämässä se kiusaaminen on kuitenkin jättänyt jäljet ja elämä on jokapäiväistä kamppailua itsensä kanssa. Monet eivät jaksa ja syrjäytyvät ja lopulta tekevät itsemurhan.  

Vierailija
10/89 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein kiusaamisen syy on kateus. Kiusattu on kiusaajaansa lahjakkaampi ja saa parempia numeroita. Kun päästään koulusta eteenpäin, kiusatun ahkeruus palkitaan ja hänen itsevarmuutensa kasvaa kun häntä ei enää kiusata. Kiusaaja ei edes pääse samoihin oppilaitoksiin koska keskittyi kiusaamiseen eikä opiskeluun.

Vierailija
11/89 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein kiusaamisen syy on kateus. Kiusattu on kiusaajaansa lahjakkaampi ja saa parempia numeroita. Kun päästään koulusta eteenpäin, kiusatun ahkeruus palkitaan ja hänen itsevarmuutensa kasvaa kun häntä ei enää kiusata. Kiusaaja ei edes pääse samoihin oppilaitoksiin koska keskittyi kiusaamiseen eikä opiskeluun.

paljon useammin sieltä porukasta löytyy kiusatuksi sopiva eli tarpeeksi hissukka jota kuspää pystyy höykyttämään.

Vierailija
12/89 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätäkin olen nähnyt, mutta on kyllä harvinaista. Yleensä kiusatuksi valitaan valmiiksi heiveröinen ja hauras tyyppi. Joku ns. outo, esimerkiksi heikkolahjainen tai autismin kirjolla oleva tai helposti kilahtava adhd. Niin se vaan menee, ryhmän hait haistavat veren ja käyvät kimppuun. Toki osa kiusaajistakin on riskissä suistua raiteelta. Osa on juuri niitä tulevia menestyjiä.

Käsittääkseni tutkimustenkin mukaan mt-ongelmat ynnä muut ovat kiusatuilla yleisempiä. Sitä vaan ei saa sanoa, että usein ne ovat jo edeltäneet kiusaamista.

T. Ope

Vierailija
13/89 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

noup

Vierailija
14/89 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätäkin olen nähnyt, mutta on kyllä harvinaista. Yleensä kiusatuksi valitaan valmiiksi heiveröinen ja hauras tyyppi. Joku ns. outo, esimerkiksi heikkolahjainen tai autismin kirjolla oleva tai helposti kilahtava adhd. Niin se vaan menee, ryhmän hait haistavat veren ja käyvät kimppuun. Toki osa kiusaajistakin on riskissä suistua raiteelta. Osa on juuri niitä tulevia menestyjiä.

Käsittääkseni tutkimustenkin mukaan mt-ongelmat ynnä muut ovat kiusatuilla yleisempiä. Sitä vaan ei saa sanoa, että usein ne ovat jo edeltäneet kiusaamista.

T. Ope

Aijaa, sinun mielestä kiusatut olivat jo alunperin /viallisia/. Selviö, joutuivat kiusatuksi.

Vierailija
15/89 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän koulussamme 80-90 luvuilla pahimmat kiusaajat olivat rikkinäisistä alkkiskodeista, joista ei koulunkäyntiin tukea herunut. Monet heistä olivat päihderiippuvaisia jo alaikäisinä, pari kuolikin alle kaksikymppisinä. Vaikea tuollaisista lähtökohdista on ponnistaa menestyväksi aikuiseksi.

Vierailija
16/89 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus että pahimmat kiusaajat yliopistoon. Toisesta tuli lakimies ja toinen joku talouspäällikkö nykyään. Sitten niistä mukana kiusaajaremmissä olleista tuli sairaanhoitaja ja yhdestä käsittääkseni sähkömies. Eli kaikilla ihan ok ammatit. Kiusatuista yhdeltä ei ole elämä sujunut lainkaan ja ollut mielenterveydellisiä ongelmia. Toinen lähti opiskelemaan aikoinaan sosiaalialaa mutta sen enempää en tiedä. E

Vierailija
17/89 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ope

Tuollaiset asenteet vain lisäävät kiusaamista. Erilaisuus ei oikeuta kenenkään kiusaamista.

Vierailija
18/89 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tunne yhtään menestynyttä kiusattua, päinvastoin.

Minä olen. Opiskelin tohtoriksi, olen hyväpalkkaisessa työssä, ja omaisuutta on kertynyt. Oli kyllä jo koulussa todella älykäs. Pari muuta kiusattua oli vähän heikkolahjaisia, heillä ei ole myöhemmin mennyt yhtä hyvin. Epäilen tosin että ilman kiusaamistakaan he eivät olisi yltäneet minun tasolleni.

Vierailija
19/89 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta. Omasta puolestani voin kiusattuna sanoa, että olen menestynyt oikein hyvin. Samoin on pääkiusaajani, se porukan kaikkein ilkein. Sen sijaan ne pikku perskärpäset, jotka tätä ilkimystä komppasivat, ovat menestyneet yläasteen jälkeen enemmän tai vähemmän huonosti. Tosin tuollaiset komppaajat harvoin loistavatkaan älyllä tai muilla taidoilla.

Vierailija
20/89 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ope

Aijaa, sinun mielestä kiusatut olivat jo alunperin /viallisia/. Selviö, joutuivat kiusatuksi.

Kiusaajat ovat usein sosiaalisesti lahjakkaita ja valitsevat sen erilaisen uhriksi. Minut valittiin uhriksi koska tiesivät äitini sairaudesta ja joka päivä sain kuulla sen olevani omakin kohtalo. Muut katselivat kiusaamista hiljaa sivusta tai heittelivät omaa herjaa yllyttämään kiusaajia. 

-eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi