Tarjotun työn palkka nettona 1560e, nyt saan tukia "nettona" noin 1450e kun huomioidaan myös Kelan maksama vuokra...Ottaisitko työtä vastaan?
Kun lasketaan mukaan lounas ja työmatkakustannukset, niin jäisin tappiolle....Menetetystä ajasta puhumattakaan.
Mitä sinä tekisit?
Kommentit (185)
Työttömän verotus on 20% ja tulovero n. 9% parin tonnin bruttopalkasta, joten hieman epäillen ettei sun nettolaskelmat oikein täsmää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat edetä elämässä, niin ota työ vastaan. Jos haluat viettää elämäsi ruikuttaen samaa asiaa vuodesta toiseen, niin älä ota.
mitä etenemistä se elämässä on myydä oman vapaa-aikansa alihintaan työnantajalle???.
Mene kuntouttavaan työtoimintaan. Et myy mitään kenellekään. "Töitäkään" ei tarvitse tehdä kuin 4 tuntia viikossa, josta vielä puoli tuntia menee ruokatunnin piikkiin.
Kuntouttava työtoiminta on mukavaa. Minä olen tehnyt niitä aina silloin tällöin. Siitä asti kun ne olivat vielä 8 euroa päivä. Nykyisin 9 euroa päivä.
Työpäiväni pituus on 3 tuntia päivä. Minulla on vain läsnäolopakko. Lisäksi saan kaikki muut tuet ja tienaan saman verran kuin joku tavallisessa työssä oleva, mutta ilman vastuuta.
Onneksi moni ei älyä kuinka hyvä asia tukityö on. Puhutaan vain 9 euron päiväpalkasta, mutta unohdetaan kaikki muut tuet ja paljon helpompi työ.
Nyt puhut kyllä potaskaa. Neljä tuntia on minimiaika, että saa tuon 9 euron kulukorvauksen. Työmarkkinatuen saa toki, vaikka olisi vain tunnin päivässä, tosin niin saa ilman kuntouttavaakin.
Voi hurja. Pitää siis ihan tehdä neljä tuntia "työtä". Siihen päälle vielä muut tuet.
Nykyisin on niin moni ollut työttömänä, että ei kannata puhua pskaa siitä kuinka tuet ei riitä elämiseen. Kyllä ne riittää ja 9 euron työt ovat helppoja. Niitäkin on kokeillut moni suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin, jos työpaikka olisi kävelymatkan päässä. Työllä on tapan poikia parempia töitä. Tuollaisilla palkoilla minäkin aloittelin työuraani. Nykyisin palkka noin 5500€/kk.
Minäkin aloittelin työuraani 80-luvulla kesätöissä tuollaisina palkkoina markka-aikoina.
Et voi verrata aikoja sitten saamaasi pientä palkkaa nykyiseen samaan.
Aloitin työurani alle 10v sitten.
t. sama
Olen laitoshuoltaja ja käteen jää juuri tuon verran. Ei ole mitään ongelmia maksaa elämisen kuluja. Toki olen ollut ahkera koko elämäni ja aiemmin paremmin palkatussa työssä ja sitä kautta omistusasunto hankittu ja vain vastike puolison kanssa maksettavana. En siis koskaan mikään sohvalla vinkuja joka laskee kannattaako mielummin loisia vai sittenkin loisia lisää. Eihän nyt töihin millään jaksa kun olisi rasittavaa ja pitäisi aamulla herätä eikä saisi päiviä sohvalla maata.
Tuissa ei ole vikaa vaan aivan paska palkka. Mut luultavasti saisit vielä palkan lisäksi asumistukea.
Riippuu paljon mikä homma, onko oma motivaatip työelämää kohden kohdallaan, haluatko edetä.
Tekisin määräaikaisen sopimuksen, jonka jälkeen köllöttäisin ansiosidonnaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä tuo aloitus kertoo kaiken tarpeellisen, eli sen että tuki-verkostossa on pahasti vikaa, jos palkkatyöllä jää samaan tai alle tuista saatavan neton.
Tukia pitää saada sen verran, että ihmisarvoiseen elämään pystyvät nekin, joita työnantajat eivät huoli. Ja heitä on paljon. Pelkkää kuvitelmaa, että kaikki noin vain voisivat valita mennä töihin. Se on nimittäin työnantaja, joka valinnan tekee.
Jos halutaan, että työlla tienaa paremmin kuin joutenololla, ainoa konsti on maksaa parempia palkkoja. Jos ei siihen ole varaa, niin ehkäpä liiketoiminta joutaakin kuihtua pois.
Asumistukijärjestelmän purkaminen voisi auttaa sekin, mutta sitä ei voi tehdä kertarysäyksellä. Nykyiselläänhän järjestelmä on tulonsiirto veronmaksajilta asuntosijoittajille, ja vuokralaiset toimivat vain välikätenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajahan ei kertonut mitään taustastaan, edes ikää tai koulutusta.
Sanoisitteko te ihan oikeasti esim. viisikymppiselle akateemiselle, joka on tehnyt monenlaista työtä elämänsä aikana, että jostainhan se on aloitettava? Ihan oikeasti? Vai onko oletuksena automaattisesti, että kysyjä on "elämäntapatyötön" tai esim. hyvin nuori?
Kyllä se siinä tapauksessa on oletuksena, jos tulee av:lta kyselemään kannattaako työtä ottaa vastaan. Ei viisikymppinen akateeminen sellaista tee, koska a) osaa itse arvioida mikä on kannattaa ja etenkin b) koska ei ole tarvetta trollata (tämähän ei ole ensimmäinen aloitus ap:lta tästä aiheesta)
No miksi ruokkia trollia ylipäätään???
Pitäähän sillekin jotain hupia olla päiviinsä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat edetä elämässä, niin ota työ vastaan. Jos haluat viettää elämäsi ruikuttaen samaa asiaa vuodesta toiseen, niin älä ota.
mitä etenemistä se elämässä on myydä oman vapaa-aikansa alihintaan työnantajalle???.
Ikävää, ettei sinulla riitä kapasiteetti uralla (ja palkkatasossa) etenemiseen. Suurimmalla osalla riittää niin ei tarvitse tehdä alihintaan töitä kuin korkeintaan päästäkseen uralla alkuun. [/quote kyllä kapasiteetti riittää hyvin!!. myöskin sellaiseen että niin kauan kuin ihmisiä saadaan töihin paska palkal , niin eihän työnantajien tarvii palkkausta muuttaa!!!!. menemällä paska liksalla töihin niin olen itse osasyyllinen siihen , että työnantaja ei muuta palkkausta.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin työn ei tarvitsi kerjätä rahaa ja täytellä lappuja . Oma vapaus eikä työkkärin pomppoteltava.
Onko se vapautta kun joutuu 8h vuorokaudesta olemaan jonkun yrityksen orjana?
Ja matkat päälle vielä
Miksi tällaiselle maksetaan tukia? Kuinka alas yhteiskunta ajetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä firmalla noin surkeat palkat? Nimi kehiin ja boikottiin tuollainen! Pistää niin vihaksi!!
Voihan tämä olla myös osa-aikatyö.
Matalapalkka-alalla n. 11€ tunti, on ihan normi.
Täyspäiväisenä tienaa n. 1 650€/kk bruttona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En enää usko, että nämä aloitukset ovat todellisia. Jostain syystä vastaavia tehtaillaan koko ajan.
Joo, aivan liikaa aloituksia, joissa ongelmana on "liian isot tuet". Oikeistotrollien tai propagandan levittäjien tekosia. Joku satunnainen silloin tällöin olisi uskottavaa, mutta kun näitä tulee jatkuvasti tänne. Ihan selvää mielipidevaikuttamista on.
Ja aina näissä on tukien yhteissummana, josta aloittaja käyttää nimitystä netto, tuo 1450€. Oikeasti aika harva saa noin paljoa tukia. Peruspäiväraha on jotain viiden sadan luokkaa ja asumistuki alle 400 (Helsingissä voi olla hieman yli). Hyvällä tuurilla voi pari sataa saada päälle tt-tukea, jos minkäänlaista omaisuutta ei ole. Eli kauan jäädään summasta 1450€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin työn ei tarvitsi kerjätä rahaa ja täytellä lappuja . Oma vapaus eikä työkkärin pomppoteltava.
Ja matkat päälle vielä
Täällä on moneen kertaan todettu, että vaihtoehtona on olla orjana 4 tuntia viikossa. Sitten on vaan pärjäiltävä sillä työmarkkinatuella. Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa esimerkiksi veneen tai kesämökin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja matkat päälle vielä
Ei meillä ainakaan orjana tarvitse olla. Ihan saamme palkka työstämme. Ja rahalla saa vapautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittoon vaan yhteyttä, jos tuollaiset palkat! Jotain rajaa nyt sentään!
Mitä se liitto asialle voi tehdä, kun ap ei varmastikaan kuulu mihinkään liittoon. Elämäntapa loisilla ei ole omaa liittoa.
Itseasiassa alipalkkaus kuuluu työsuojelupiirille (joka tarvittaessa vie asian oikeuteen) eikä ay-porukalle.
1560€/kk NETTO ei ole alipalkkausta nähnytkään. Bruttohan tuossa on parin tonnin luokkaa, mikä on ihan normaali, jopa tessin mukainen, palkkataso monilla aloilla.
Niin mutta yksinasuva työtön jolla ei ole omaisuutta saa käteen reilusti yli tonnin. Vuokra maksetaan, lääkkeet on ilmaisia ja saa monta satasta käyttörahaa. Totuus on se että kohta ei ole järkevää käydä töissä.
Missä todellisuudessa sinä oikein elät? Työttömyyskorvaus on noin 500€/kk. Asumistuki kuntakohtainen, mutta suurimmassa osassa kuntia noin 300€/kk. Ja ei, näiden päälle ei maksella lääkekuluja jne. Työtön ei ole sama asia kuin toimeentulotukiasiakas, vaikka osa työttömistä saakin tt-tukea. Jos on omaisuutta vähänkään, ei saa kuin peruspäivärahan ja asumistuen eli ALLE tonni kuussa.
Ja minä en saa tt-tukea, vaikka ei ole mitään omaisuuttakaan. Kiitos 21,5 kertoimen, laskelma jää muutaman kympin ylijäämäiseksi. Eli tukina ainoastaan työmarkkinatuki ja asumistuki, yhteensä n. 910 euroa.
Isompia laskuja jos tulee, niin sitten saan niihin tt-tukea. Esim. hammaslääkärilaskusta korvattiin hiljattain vähän yli puolet.
onpa siivoojien liksat nousseet
kun mä siivosin, ne oli 6 egeä tunti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota ylpeästi vastaan kelan mammona ja nauti rauhallisesta elämästä.
tuet pois, so simple
Röitä on tehtävä pienelläkin liksalla. On 700000virkajoppea, jotka on veronmaksajien harteilla. Ruoka alvit ym.
Itse kun olin ollut pitkäaikaistyötön ja sain töitä, niin mulle maksettiin saman verran asumistukea kuin työttömänä ollessa. Silloin se oli hieman päälle 400e ja vuokra oli n. 670e.
Mut joo ilmeisesti johtui tuosta pitkäaikaistyöttömyydestä. Ja en tiedä miten asumistuen tarkastus olisi vaikuttanut, mutta mulla oli just aiemmin se tehty.
Toki ilmoitin Kelaan, että tulot muuttuneet. En tiennyt edes tuosta, että saan edelleen saman asumistuen. Oli kyllä pitkästä aikaa rahaa reilusti käytössä. Kun sai palkan, täyden asumistuen, elatusmaksun ja lapsilisän korotuksineen.
Missä todellisuudessa sinä oikein elät? Työttömyyskorvaus on noin 500€/kk. Asumistuki kuntakohtainen, mutta suurimmassa osassa kuntia noin 300€/kk. Ja ei, näiden päälle ei maksella lääkekuluja jne. Työtön ei ole sama asia kuin toimeentulotukiasiakas, vaikka osa työttömistä saakin tt-tukea. Jos on omaisuutta vähänkään, ei saa kuin peruspäivärahan ja asumistuen eli ALLE tonni kuussa.