LOKAVAUVOJEN -06 uusi viikko!
Kommentit (68)
Vastaan vain pikaisesti tuohon vauvan kakkamista koskevaa kysymykseesi. Meillä esikoinen saattoi ihan vauvana olla viikonkin kakkaamatta ja se on kuulemma ihan normaalia, että joskus vauvalla tulee kakka monta kertaa päivässä, joskus on monen päivän tauko. Mä en koskaan mitenkään auttanut kuumemittarin avulla, vaan poika sitten kakkasi aikanaan. Ei ainakaan meillä aiheuttanut vauvalle mitään turhia itkeskelyjä tms. vaikka oli monta päivää kakkaamatta. Eli ei kannata huolestua vaikka vauva olisi muutaman päivän kakkaamatta.
Vihdoin minäkin ehdin tänne kirjoitella. Laitoin poitsun just sänkyynsä... Aika harvoin siellä viettää aikaansa.
Yöt on meidän vieressä ja muuten nukkuu sitterissä tai sylissä. Helppoa tässä vaiheessa mutta entäs sitten kun pitää omaan sänkyyn opettaa? Saas nähdä.
Poitsu siis tasan kymmenen päivää tänään. Viime viikolla imetyksen kanssa oli ongelmia, maito pakkasi ja nännit ihan verillä. Poitsu puklasi verta. No rintakumit hommattiin niin sai rinnat lepoa. Torstaina neuvolan tätä kävi ja tehtiin punnitussyöttö niin ei vauva saanut kunnolla maitoa :( Paino laskenut sairaalasta lähtöpainosta... Neuvoi sitten että pitää hampurilaisotteella puristaa samalla maitoa vauvan suuhun kun ei se heru kunnolla. Ja suihkussa pehmitellä rintoja ja hieroa lämpimän veden alla. Onneksi helpotti se maidon pakkaaminen ja rinnan päät jo paremmat. Pystyn ilman kumia imettämään, vasen vähän arka vielä...
Eilen neuvolassa käytiin sitten puntarilla niin oli hieman noussu paino, sain ohjeet että molemmista vaan annettava samalla syötöllä, mutta meidän vauva on niin unelias tapaus. Nukahtaa rinnalle. Syö kyllä usein että sen suhteen en ole huolissani. Pirteä poika kun katselee ja valvoo pitkiäkin pätkiä ja ääntelee :) Ihana vauva.
Meidän edellinenkin vauva kasvoi hitaasti. En jaksa ottaa kauheita paineita. Torstaina taas punnitus.
Ollaan vauvan kaa kaksin kotona. Kolme isompaa lasta lähti mummin ja vaarin luo syysloman viettoon pariksi päiväksi. Mies lähti töihin oltuaan kotona vauvan syntymästä lähtien :( Ekaa kertaa piti isyyslomaa... Oli se vaan ihanaa kun se oli kotona. Ja ihan eri lailla se on tämän vauvan kanssa ollu kuin edellisten. Ollaan molemmat ihan myytyjä <3 Ihmetellään vaan kaikki illat vauvaa kun isommat on jo nukkumassa.
Tänään vois mennä vauvan kanssa kävelylle, ei näytä satavan. Eilen ekaa kertaa oltiin rattailla ulkona kun käytiin neuvolassa.
Itse olen toipunut hyvin synnytyksestä. Vuoto on todella vähäistä. Lantion luutkin alkaa pikkuhiljaa palautua normaaleiksi eli liikkuminen helpompaa. Ja kun ei tullut epparia/repeämää niin silläkin saralla jees homma. Nukun yöt hyvin kun vauva on vieressä.
Vauvantuoksuista päivää kaikille!
Sanna ja poitsu 10 vrk
Esikoinen nukahti autoon ja vauvan siirsin vaunuihin elikkäs kumpikin untenmailla. Äiti heti koneella! :)
Meillä esikoisella kans noita kausia jolloin ei kakannut parhaimmillaan 10 päivään. Sitten tulikin aina isosti. Ja ihan spontaanisti lähti tulemaan. Kannattaa vielä vaik soittaa neuvolaan jos tuntuu epävarmalta, mutta käsittääkseni aika yleisiä nämä tällaiset kaudet. Sanoivat minulle että näinä kausina vauva käyttää maidon tosi tosi tehokkaasti ja ei vaan jää paljoa jätettä, jolloin sitten on monen päivän tauko. Aika loogista.
Tärkeä aihe tuo masennuksesta puhuminen. Ottakaa muutkin kantaa. Ja muista mainita asiasta neuvolassa ja keskustele paljon kenen kanssa vaan voit. Mulla ekan kanssa lievä babyblues ihan alussa. Kaikki oli niin uutta ja vaan itketti ja tuntui ihan erilaiselta. Toisaalta välillä naurattikin kovasti. Oli ihan pöhkö olo. Nyt ei ole samanlaista ollut. Mutta se hormoonien heittely on valtavaa tässä vaiheessa ja elämänmuutos monelle niin iso, että ei ihme jos vähän päässä surisee. Mitään olotilaa ei kannata pitää " tyhmänä" tai vähemmän varteenotettavana. Jos susta vaan vähääkään tuntuu että olet itsestäsi huolissasi, niin ota se heti puheeksi niin ei tilanne pääse ainakaan huononemaan. Tsemppiä!
Meillä viimeyönä vauva taas pörisi ja tuhisi niin kovaan ääneen että häiritsi esikoistakin joka sitten yhden aikaan tuli viereen (harvinaista). Siirryttiin jossain vaiheessa vauvan kanssa alakertaan soffalle. Ensi yöksi menen heti sohvalle (kunnon sänky onneksi) että saa esikoinen rauhassa nukkua. Ollaan tehty remonttia ja meillä puuttuu vielä yläkerran huoneista ovet ja meidän makkarissa kaikuu, joten helposti nämä pörinät häiritsevä esikoista. Ei itsekään tullut kovin hyvin nukuttua ja sen taas huomaa...
Musta tässä tokassa vauvassa on mahtavinta se että osaan todella nauttia tästä vauva-ajasta ihan erilailla kun ekan kanssa. Jaksan tuoksutella ja tuhista vauvan kanssa, vaikka väsyttääkin . Se on NIIN älyttömän lyhyt tämä vauva-aika ja nyt sen tajuaa konkreettisesti. Ekalla kerralla sitä ei vaan tajunnut vaan tuntui että levottomat yöt, jatkuvat tissittelyt, tiivis äiti-vauva suhde ei lopu ikinä. No, se loppuu, ja tosi nopsaan. Nyt sitä vaan haluaa että tämä suhde jatkuisi ja jatkuisi. Vauvat tuoksuvat taivaalliselle.....EIKÖ???
No perjantaina käydään pikaneuvolassa. Meillä Espoossa on tällainen avoneuvola mahdollisuus, joka on tosi kiva. Meillä pitkä neuvolaväli ja nyt tuntuu että haluan käydä typyn mittauttamassa ja muutenkin katsastamassa. Meillähän oli alkuun koreat bilit ja saatiin valohoitoa osastolla (tylsää!!) , joten vähän jäänyt sellainen varovainen olo.
Terkkuja kaikille ja toivottavasti saahaan vähän tiiviimpää yhteydenpitoa lokakuun käydessä vähiin!
-Aleksanteri ja " Sirpukka" pikkasen vajaa 6 vk
hyvänenaika ku ei oo kone mua päästäny sisälle tänne palstalle..
" Pikkunen" prinsessa syntyi meille viikko sitten eli 17.10 klo 14.40. Mitat 52cm 4164g.
Synnytys itsessään oli yllättäväm helppo, avautumisvaihe vaan oli ihan mielettömän pitkä.. Lauantaina alko säännölliset supistukset 5-10min, mutta paikat ei oikein auennu. Osastolla sitte kärvistelin aivan kauheissa tuskussa! Tiistai aamuna oli just ja just paikat 3cm auki ja kalvot puhkastiin ja sain epiduraalin, nukahdin siihen kerta olin lauantaiaamun jälkeen nukkunu vain noin 6 tuntia ja senkin pätkissä. muutaman tunnon päästä olinki 10cm auki ja sain alkaa ponnistaa, 25 min oli ponnistusvaihe.
Sairaalassa oltiin perjantaihin asti, koska oltiin perhehuoneessa:) ja kotona on ollut aivan ihanaa! Huomenna tulee neuvolatäti käymään.. Tytskä on siis meidän ensimmäinen ihanuus.
La mulla oli siis 4.10, että hieman meni yli. Onnea kaikille muillekin vauvaantuneille! nyt täytyy rientää
Meilläkin kakkonen kakkasi viikon välein. Sitten sitä tulikin vaipan täydeltä savea!!!
löytyy molemmista (www.syntyneet.fi) sekä syntyneistä, että kastetuista TAYS.
Kiva palvelu. Ihanaa, kun pikkuisia pääsee sieltä katseleen.
taas yö meni hienosti meillä ,tyttö nukkui 2h. pätkiä joka on tosi hyvin täällä taloudessa!
Nyt nukkunut kyllä jo 3,5 h. putkeen,voi tekis yölläkin niin ..
Tuittuli77.sullakin kun oli neljäs lapsi?
Mites oot jaksellu päivän askareet nyt vauvan kanssa?Mulla ihan hirveä stressi kun pitää lähtee viemään esikoista eskariin.Lapsi raukat kun äiti huutaa..
Nyt tyttö heräs,syöttöpuuhiin.
Wades & Natika 8vrk