LOKAVAUVOJEN -06 uusi viikko!
Kommentit (68)
Elikkäs 10.10 klo.08.43 meille syntyi pieni tyttö, 3070g ja 47cm, pipo 34cm. Tyttö syntyi suunitellulla sektiolla ja kaikki meni todella hyvin. Sain tytön vierelleni hetkeksi heti ja puolentunnin iässä rinalle ensimmäisen kerran. Sairaalasta pääsimme kotin lauantaina, eli aika nopesti sektion jälkeen, mutta toivuinkin tällä kertaa todella hyvin ja pääsin sängystäkin ylös heti sektio päivänä. Tyttö nukkuu todella hyvin, herää pari kertaa yössä. Viime yönä imetin yhdeltätoista, kolmelta ja seitsemältä aamulla, jolloin esikoinen sitten heräsikin. Kumpa tämä vaan jatkuisi... :)
Esikoinen on ottanut vauva todella hyvin vastaan ja mustasukkisuutta ei oo esiintynyt. Esikoisesta on tosin tullut ihan isin poika ja äiti ei kelpaa mihinkään, että vähän jännittää mitä sitten käy, kun mies palaa töihin.
Jälkivuodosta: Mulla loppu jälkivuoto jo pari päivää sektion jälkeen ja huolissani kyselinkin kätilöiltä voiko se olla normaalia, sanoivat vaan, että kohtu on saatu hyvin tyhjennettyä ja että kyllä se varmaan alkaa uudelleen, kun meen kotiin ja alan liikkua enemmän. Ei se sitten alkanut ja tänään sitten yhtäkkiä tunsin vaan miten side tulikin ihan täyteen verta. En kyllä tiedä onko se nyt aivan normaalia, että viikko sitten on jo jälkivuoto loppunut ja nyt sitten luulin vuotavani kuiviin... No, kai se on normaalia kuitenkin. Vähän kyllä ihmetyttää ja aivan kirkkaan punastakin se veri oli. Toivottavasti mikään ei nyt ole pielessä. :( No, en ainakaan ole kipeä, että kai kaikki on hyvin.
Ja pukluista: Meidän neiti puklaa todella paljon, lähes joka syötön jälkeen ja ihan reippaasti, mutta se juhtunee vaan siittä, että mulla on maitoa niin paljon ja sitä tulee niin vauhdilla, että vauvan masu ei kerkeä oikeen mukaan.
Itse voin todella hyvin, mutta rintojen kanssa on ollut ongelmia riittämiin, nännit ovat olleet rikki ja haavaumilla ja maidoin nousukin oli todella kivulias. Nännit olivat niin rikki, että vuotivat verta. Tyttö raukka on joutunut juomaan veren sekaista maitoa ja puklannutkin verta. :(
Nyt tuntuu kuitenkin, että ollaan jo paremman puolella, mutta rintakumit ovat käytössä imettäessä.
Täällä voidaan siis hyvin ja olo on ihanan onnellinen! :) Nyt menen katsomaan pikku prinsesaani!
Ikionnellinen möhömassu ja neiti 10-päivää
Meille syntyi tyttö 2.10 suunnitellusti sektiolla. Painoa hurjat 4565g ja 52 cm, py 35 cm. Vauva oli ekat 3 päivää lastenosastolla lisähapessa ja sai lisäksi antibioottia koska epäiltiin että olisi aspiroinut lapsivettä joka oli vihreää. Alku oli siis vähän kivikkoinen, mutta nyt on kaikki hyvin. Lisämaitoa sai pari ekaa viikkoa mutta nyt yllättäen oma maito lisääntyi niin että lisämaito jäi kuin vahingossa pois kertaheitolla. Ensi tiistaina punnitus ja jännään kovasti onko paino noussut pelkällä rintamaidolla riittävästi (vauvan paino laski paljon ollen alimmillaan 4060g ja 2 viikon ikäisenä 4255g, joten syntymäpainoa ei meillä saavutettu siinä ihanteellisessa ajassa). Nyt vauva jo heräilee itse syömään 2-3h välein kun aluksi piti herätellä tosissaan että sai hänet syömään.
Ihana, tyytyväinen tytön tyllerö on meillä ja suloinenkin vielä kuin mikä :) Mies on ollut isyyslomalla koko ajan ja maanantaina alkaa sitten arki ja hän lähtee töihin. Saapas nähdä miten me tytöt pärjätään, minulla on kaksi vanhempaa tyttöä, 4 ja 5-vuotiaat. Eihän siinä muuten mitään, mutta kerhoihin ja jumppaan sun muihin menoihin en tiedä miten ehditään.. Aamu-unisina ollaan nukuttu sinne 10 korville joskus ylikin :)
G: Meillä vauva pulauttelee tosi paljon. Syötön jälkeen saisi pitää pystyasennossa vaikka kuinka pitkään että kaikki ilmat tulis ulos, jos panee makuulle niin pulauttelee heti ja reilusti.
Nazu: Mistä hommasit ristiäisiin nimiservetit? Itsekin olen ajatellut sellaisia..
Eipä tämän pitempiä jorinoita tällä kertaa, hyvää viikonloppua kaikille!
Olivia-s
Odotus-puolelle kävinkin ilmoittelemassa että meille syntyi 9.10. klo 11.37 pieni poikavauva. Kokoa hänellä 2790g ja 48cm. Rv oli silloin 37+2 ja synnytystä alettiin käynnistellä raskausmyrkytyksen takia jo la 7.10. mutta poika päätti kasvaa vielä kaksi päivää sen jälkeen masussa... Synnytyksessä aloin kouristamaan ja muistikuvat itse synnytyksestä ovat hyvin hatarat. Päätös tämän lapsen olemisesta meidän viimeinen kyllä vahvistui. Oli sen verran järkyttävää tajuta alkavansa kouristamaan ja tilanteen menevän vaaralliseksi itselle ja lapselle. Mies suostui kertomaan vasta eilen miltä synnytys oli näyttänyt ja mitä kaikkea oli missäkin vaiheessa tapahtunut. Synnytyksen kestoksi tuli 4h 37min ja ponnistin vain 1min. Ei tullut repeämiä eikä tarvinnut leikata, vähän vain limakalvot nirhautuivat. Olo onkin ollut koko ajan sen suhteen mainio. Ihan kuin ei olisi vauvaa synnyttänytkään. Väsymys vain on ollut todella mahdotonta, kouristaminen kuulema väsyttää lisää. Vauvaa täytyy syöttää kolmen tunnin välein ja imetystä rajoittaa 10min per rinta. Loput syömiset annettava pullosta, jotta ei kuluta syömisiään heti vaan saa painoa. Kotiuduimme viime viikolla perjantaina ja silloin paino oli hänellä 2560g ja tiistaina kätilön käydessä kotona oli paino 2710g. Tiistaina neuvolassa käynti ja silloin punnitaan uudelleen. Kun saa kolme kiloa täyteen, ei ole enää syöttörajoituksia. Tosin meidän mies kyllä näyttää osaavan itse herätä noin kolmen tunnin välein ilman herättelyjä ja osaa kertoa milloin jää vielä imettämisen jälkeen nälkä. Vähän olen korviketta joutunut antamaan, kun ei aina ennätä pumpata siihen syömishätään maitoa rinnoista. Käytännössä sitä näyttäisi olevan riittävästi ainakin toistaiseksi.
En nyt muista kaikkia keskustelun aiheita mitä olette käyneet tällä viikolla. Väsymys tekee hieman hajamieliseksi... Nyt täytyisi kuitenkin lähteä itse vähän syömään ja sitten viemään esikoinen pesuille. Vauva tuntuu tällä hetkellä olevan tyytyväisenä sängyssään. Mies lähti käymään töissä ja tulee vasta yöllä kotiin. Hieman jännittää olla yksin lasten kanssa, mutta pakkohan tähän on tottua. Ensi viikolla on jo pärjättävä yksin koko viikko. Tosin ehkä on parempi ottaa päivä kerrallaan ja jopa tunti kerrallaan... Eipä se turha stressaaminen varmaan mitään edes auttaisikaan...
tikru ja poika 11pv sekä isoveli melkein 3v
Täällä alkanut arki hyvin vajaan kuukauden vanhan tytön kanssa. On ollut TOSI tyytyväinen. Ollaan miehen kanssa hoettu toisillemme, että pian se varmaan muuttuu, voi muuttua yhtäkkiäkin :) Että ois varautunu pahempaan.... Tyttö nukkuu nyt 3-5 tunnin pätkiä, yöllä joskus jopa reippaan 6 tunnin pätkää. Nyt kolme edellistä yötä mennyt samalla lailla; tankkaa TOSI tiheesti, ½-1 tunnin välein klo 22-01, sitten nukkuu 6-6.30 syömään ja jatkaa 10-11 asti. Itse oon saanu nukuttua kans tosi hyvin. Meinaa vaan tuo illan tankkausvaihe olla rankempi, kun nukahtaisin itte aiemmin ja nukahdankin tankkausten välissä, sitten väsyttää hirmusesti, jos on nukkunu itte ½-1 tunnin, kun toinen herää syömään.
Kikinpäät täälläki tosi kipeet, nyt tosin alkaa helpottaa. Aivan vetet tuli välillä silmistä, kun sattu niin hirveesti! Lammasrasvaa on käytetty ahkerasti ja se selvästi helpottaa!
Maitoa tullut tosi paljon, oon luovuttanu ylimääräset sairaalan keskosille, nyt vaan ei oikeen enää tahdo tulla niin paljoa ylimäärästä, mitä ne haluaisi sinne kerralla luovutettavan, tyttö kun syö jo niin paljon enemmän. Ei kyllä jaksa syödä kun toisen tissin aina kerralla, sitä tulee kuitenkin niin paljon. Sitten aamulla on tursunnu jo maitoa ylitte...
Mieli on välillä aika herkäs, välillä tulee itku ihan ihmeellisistä asioista. Toivottavasti tasottuu...
Vauvantuoksuista viikonloppua kaikille!
bernuski ja tyttönen 3 vko 5 pv
ensimmäiseksi ONNEA KAIKILLE VAUVAUTUNEILLE TASAPUOLISESTI!
Mäkin aattelin vähän kirjoitella, vaikka olenkin siinä tosi huono.
Meillä on alku lähtenyt sujumaan tosi hyvin. Päivisin tyttö nukkuu3-6h tuntia kerrallaan, illalla tankkaa maitoa koko ajan, että jaksaa nukkua yön hyvin. Hän herää yön aikana kerran syömään. Toivottavasti jatkuu pitkään samalla lailla.
Syöntien päätyttyä alkaa usein hikka, eikä hän osaa ollenkaan röyhia, mutta kakkaa sitäkin useammin. Mites teillä muilla?
Meidän 2,4v esikoisella on myös hoitovietti tullut esille. Koko ajan pitäisi silitellä ja suukotella vauvaa. Toinen ei saisi nukkua ollenkaan. Kylvetys- ja vaivanvaihtoapua olisi myös kovasti tarjolla. Mustasukkaisuutta ei ole ilmennyt ollenkaan.
Tuntuu että elämä on mallillaan, paitsi pientä uhmaa on havaittavissa ja mää ite vaihe päällä tuolla esikoisella. On ollu kyllä helppoa, kun molemmat vanhemmat kotona, mutta ensi viikolla mies menee taas töihin, joten todellinen arki vasta alkaa. Sitten nähdään kuin käy.
m ja tytöt
Täällä vieläKIN kärvistellään mahan kans, mutta kävin jo ottamassa tuntumaa vauva-arkeen teidän jutuista.
Ja nyt kysynkin teiltä; OLIKO TEILLÄ PALJON J' LKISUPISTUKSIA, MONTAKO PÄIVÄÄ NE KESTI, SAITTEKO NIIHIN MITÄÄN LÄÄKETTÄ (MITÄ?) JA AUTTOIKO SE?
Ja kuten olen jo muutamaan kertaan todennut, kyseinen asia pelottaa minua ihan sikana, kun viimeksi olin TODELLA kipeä monta päivää. Nyt haluisin kuulla kokemuksia...
Mukavaa jatkoa kaikille, jospa minäkin tässä kohta tälle puolelle pääsisin..
Mianni 39+6
Mäkin pelkäsin etukäteen hirveesti noita jälkisupistuksia, koska terkkarikin neuvolassa varoitteli, että mitä enemmän synnytyksiä takana, sen pahempia ne jälkisupparit on. Toisen lapsen syntymän jälkeen ne kyllä oli aivan hirveitä! Kyllä niitä nytkin tuli sairaalassa ollessa, varsinkin imettäessä, mutta ei ne läheskään niin pahoja olleet kuin edellisellä kerralla. En sitten tiiä oliko sillä osuutta asiaan että toinen lapsi syntyi sektiolla ja tää kolmas siis ihan normaalisti ala kautta. Varmaan riippuu henkilöstäkin tuo jälkisuppareitten kipu/määrä mutta halusin vain lohduttaa että vähälläkin voit selvitä vaikka sullakin on jo useampi synnytys takana! :)
Niin siis nyt en ottanu jälkisuppareihin mitään lääkettä. Niitä suppareita mulla tuli ainakin 3pv:n ajan. Sillon päivänä muistaakseni viimeisen kerran kun kotiin tultiin. Sillon sektion jälkeenhän mä sain muutenkin särkylääkettä muttei ne kyllä niihin suppareihin auttaneet.
Varoituksen sana: nyt tulee todellista valivalia koko viesti. Eikus, onnitellaan ensin kaikkia uusia vauvautuneita! Tervetuloa kaikille tänne vauvapuolelle, kivaa kun on saatu kunnolla juttua aikaiseksi täälläkin.
Meillä menee just tällä hetkellä vauvan kanssa vähän huonosti ja pakko purkaa vitutusta tänne. Ensinnäkin IMETYS ei suju nyt ollenkaan hyvin. Siis alussahan meilläkin oli vaikeuksia kunnes sain opetettua vauvalle oikean imuotteen. No tällä viikolla alkoikin sitten rintaraivarit, siis alle kolmiviikkoisena... Hirveetä huutoa tissillä, poika aloittaa syömisen innokkaasti mutta hetken päästä alkaa sellainen hengen haukkominen, irrottaminen rinnalta ja kauhee huuto. Tosin välillä syö ihan normaalisti, mutta joka imetyskerralla pelottaa, että miten mahtaa mennä tällä kertaa. Mulla ilmeisesti tulee ihan runsaasti maitoa ja ensin ajattelinkin että syy olisi ehkä suihkutissit. Mutta toisaalta tuossa raivoamisessa ei ole mitään logiikkaa, kun välillä auttaa kun vaihdan rintaa, vaikka se olisikin täydempi. No, eilen yritin pesiä vauvan kanssa sängyssä puolen päivää ja auttoi ehkä vähän. Ilta ja yö menikin sitten taas raivoten tissillä.
Sitten YÖT menee taas huonosti, koska vaavi ei meinaa nukahtaa rinnalle vaan huutaa ja rimpuilee tissillä. Sitten joudun kanniskelemaan vauvaa yms. että saan hänet nukahtamaan. Hitto soikoon mua väsyttää...
Mä olen yrittänyt tsempata itseäni, että nauttisin tästä vauva-ajasta kun meille tuskin tulee enää lisää lapsia. Mutta mä en pysty, jos nukun tunnin pätkissä yön ja joudun koko ajan stressaamaan noista imetyksistä. Lisäksi pojalla on kamalia vatsavaivoja ja niitä pitää tietty itkeskellä. Jos meillä olisi yhtään rahaa, niin mentäisiin heti vyöhyketerapiaan.
Niin, en tiedä saisiko näin kirjoittaa, mutta välillä mua ahdistaa täällä lukea kuinka hyvin monilla teistä menee yöt. Tiedän, että olisin ihan eri ihminen jos saisin nukkua 4-6 tunnin pätkiä ja varmaan jaksaisin nauttia tuosta pojastakin enemmän. Nyt vain odotan, että nämä ensimmäiset kuukaudet menisivät nopeasti ohi ja alkaisi helpottaa.
Päätä särkee... Itkettää kyllä aika lailla. Pitäisi varmaan tänään soittaa imetystukipuhelimeen, josko sieltä saisi kannustusta. Esikoista imetinkin rintaraivarien kera 2kk iästä 4,5 kuiseksi, jolloin en enää jaksanut sitä jatkuvaa taistelua. Silloin tosin annoin pulloakin, joten toivotaan, että tällä kertaa raivarit ovat ohimenevä ilmiö. Muuten voi tehdä tiukkaa imettää edes nelikuiseksi, vaikka olin niin päättänyt että tällä kertaa imetän sitten lähemmäs vuoden ikään asti ja en sen takia ole antanutkaan pojalle pulloa ollenkaan. Ei sitten tullut mieleen, että rintaraivareita tulee muistakin syistä ja jo näin pienenä. Harmittaa.
S-I ja Elmo melkein 3 viikkoa
p.s Jotain positiivista sentään on, kun näyttäisi että tällä kertaa säästytään koliikilta :)
Olivat kyllä nyt toisella kertaa ihan kamalia. Kestivät pahoina kolme päivää ja silloin söin kuuden tunnin välein 3 särkylääkettä kerralla. Antoivat sairaalassa 2 buranaa vastaavaa pilleriä ja yhden panadolin kerralla. Kokeilin myös jotain tujumpaa lääkettä, mutta se ei mulla auttanutkaan. Mua jotenkin lohdutti se, että synnytys oli ollut niin helppo, joten ajattelin että pitäähän sitä nyt kunnolla kärsiäkin ;)
Ihanaa että meidän pinot ovat pidentyneet!
Ekaksi kysymyksiin:
NIMISERVETIT: tilasin osoitteesta www.vimpelikirjakauppa.fi 20kpl/pkt maksaa vaina 3,5 euroa + 5 euron aloitusmaksu. Tosi halpaa!! SUosittelen!
JÄLKISUPPARIT; mulla ne ei ollut niin kovia kuin olin ajatellut. Sairaalan lääkkeillä kipu loppui hetkessä. Söin vielä cytoteciä 3krt/pvässä kun kalvot oli repaleiset eikä nekään saaneet mitään hirmuisia suppareita aikaan. Imetys supisti enemmän. Menkkakivuilta tuntuivat lähinnä joten siinäkin suhteessa pääsin helpolla. Kolmantena päivänä taisi olla tunnin ajan vähän kipeämmät supparit.
Signorina-Iiris: pahoittelen kun hehkutin niin hyviä öitä täällä - olisi pitänyt ajatella niitä äitejä jotka valvovat. Tiedän esikoisen ajalta hyvin sen miten väsynyt äiti voi olla valvomisen takia. Toivon että yöt paranevat teillä pian. Meillä käytössä myös se kikka että imetän vauvaa aina vauvavilttiin käärittynä, jonka jälken röyhtätytän vauvan edelleen viltissä käärittynä ja sitten nostan sänkyyn. Laitan vielä tavallisen täkin siihen päälle tiukasti. Vauvan on aika lämmin siellä, joskus ihan hiki melkein, mutta on tosi tyytyväinen.
Mä eilen tunnustelin ja huomasin, että oma alapä tuntuu jo ihan normaalilta kaikin puolin ja vatsa toimii tosi hyvin kuten ennenkin jne joten nyt tosiaan 3vkos synnytyksestä tuntuu tosi mahtavalta olo fyysisesti. Ei ollenkaan tunnu että ois synnyttänyt tässä hiljattain.
OStin eilen herätysostoksena vauvalle tutan vaalenapunaisen vanutoppahaalarin, 52 euroa, hui mite kallis!! On se ihanan lämmin mutta harmittaa kun otin 62cm:n. Olisi pitännyt ottaa isompi.
Nyt pitää mennä, mukavaa viikonloppua kaikille!
Terkuinn Nazu
Mun kauhee flunssa alkaa parantua !!! Oon ihan onnessani vaikka räkää olenkin vielä täynnä..
Tyttö nukkuu huonosti tais siis syö tosi usein yöllä.15min-1 tunti väliä aamu viiteen asti,sitten onneksi nukkuu yleensä(5 päivän otanta :)
2-4h. putkeen.
Mutta väsy on kyllä.Eipä sille mitään voi.Rinnat on kyllä nyt sit rikki kun syö usein.
Jälkisuppareista;Oli aika pahoja ja en pyytänyt lääkkeitä.Idiootti minä,olis pitäny.Turhaan kärsin.Neljäs lapsi joten kyllä musta tuntuu että pahenee.
Pitääpä mennä nyt,vieraita tuli.
Wades & Natika 5vrk
Meillä kans itkee vauva joskus toista tissiä syödessä. Huomaan lypsätes, että siitä tulee TOOOSI paljon enemmän ja hirmu nopeesti. Vauvalla menee jotenkin maitoa helposti henkeen, sit kun nostan pystyyn sitä, saa raivarin, mutta tyytyy kyllä nopeesti. Mutta toisesta tissistä kun syö, ei koskaan oo tullu mitään tommosta.
Jaksuja oikeen paljon valvoville! Se on tosi rassaavaa, jos pitää tunnin välein herätä! Ja kun ei auta muukaan. Mun sisko kyllä teki sitä, että se lypsi illalla ja päivänkin aikana maitoa pulloon ja mies heräs ja herää edelleen (niillä vauva 3 kk) öisin ja antaa pullosta. Mun tissit ei kestäisi sitä, etten syöttäisi yöllä, mutta joku väli ainakin ois hyvä, jos ei saa nukuttua.
Meillä muuten tuli ihan selvästi vatta kipeeksi jekovitistä. Alotin yhellä tipalla ja lisäsin aina tippa päivässä. Kun koitti päivä, että annoin 5 tippaa, alotti huutamisen reippaan tunnin päästä. Vauva huusi 14-22 välillä torkahtaen. Oli tosi säälittävää, kun ei pystyny mitään tekemään. Miehellä alko jo hermoa kiristämään... Kävin seuraavana päivänä ostaas Deetippoja, niillä menty nyt ilman vattavaivoja.
Jaksuja kaikille!
bernuski ja tyttö 4vkoa.
S-I:lle jaksamisia!
Ja tosiaankin kiva, kun tälläkin puolella alkaa pinot pidentyä. On tosi kiva lukea miten muilla menee.
Mianni kyseli jälkisupistuksista..mullahan oli neljäs synnytys ja voin sanoo, että kerta kerran jälkeen ne ovat olleet kamalammat. Sairaalassa sain buranaa niihin ja jonkin verran auttoi. Pahin päivä oli neljäs päivä synnytyksestä, jouduin silloin syödä sekä buranaa että panadolia. Kipu tuntui selässä, mahassa ja reisissä. Tosin mulla synnytyksessäkin supistukset tuntuivat pahimmilta selässä.
Meillä kans alotettiin Jekovit keskiviikkona, tänään poika sai aamulla 4 tippaa, jonkin aikaa tippojen annosta alkoi huuto ja piereskely. Muutama tunti tässä on vierähtänyt kannellen poikaa, vähän väliä on syönyt ja äsken sain nukahtamaan. Jekovitinhan pitäis olla vatsaystävällistä mutta näköjään monella muullakin se tekee väänteitä.
Onko ne Deetipat niitä joita annetaan isompi määrä?
Yöt menee kolmen tunnin syöttörytmillä ja omassa sängyssäkin on ruennut unet maistumaan. Yleensä viimesellä yösyötöllä poika jää sitten viereen nukkumaan.
Keskiviikkona käytiin neuvolassa, painoo oli 4130g. Kyllähän noista poskista huomaa, että sitä on tullut=) Terkka antoi esitteen rota-virus rokotteesta. Onko kellään tarkotus ottaa sitä vauvalle?
Mutta nyt vähän hommia tekemään, kun poika näköjään nukkuu vielä..
myttynen kera " Oskarin" 17vrk
Tikru: etkös sinäkin synnyttänyt KYSissä? Meillä oli myös tuo vauva 2,77 kg eikä minulle puhuttu mitään rajoituksista imetyksen suhteen? No, Kysin käytännöt tiedetään, ensin joku komentaa että teeppäs näin ja joku toinen kieltää heti perään että soo soo, noin ei saa tehdä ;D
Muistin muuten sen minua hoitaneen tosi hyvän lääkärin nimen, se ei ollut Anu vaan Minna ja sukunimi alkoi R:llä.
Kysymys: Uskallatteko imettävät ottaa esimerkiksi yhden oluen tms? Otin juuri viskipaukun ja hui miten se nousee päähän (kun taisin juoda viimeksi viime jouluna lasin punaviiniä?).
Olen kovasti viskin ystävä ja tekisi joskus mieli ottaa illalla pieni paukku, uskaltaakohan sitä? Tai ottaa vaikka saunaoluen, jotenkin se kuuluu lauantai-iltaan. Minulla siis osaimetys, vauva edelleen kovin pieni eikä jaksa paljoa imeä.
Täällä heräillään yöllä yhä n. 2 tunnin välein, kyllä väsyttää....
Tsemppiä kaikille imetykseen, ei se aina ole helppoa ainakaan näin alussa!
-Lupicaia ja tyttö huomenna jo 1kk!
Deetippoja pitää antaa paljon enemmän. Niitä annetaan 20 tippaa (1 ml), mukana on semmonen mitta, josta on tosi helppo annostella. Mä tykkään että on paljon parempi kun Jekovit. Sitä kun ruikkaa suoraan suuhun, niin mun on ainakin vaikea laskea, koska on 5 tippaa menny. Deetipat kun annostellaan siihen ruiskuun ja ruikataan suuhun. Hinnaltaan on halvempi kun Jekovit, mutta kun pitää antaa enempi, niin tulee varmaan pikkasen kalliimmaksi tai samaan hintaan. Meillä tyttö ei itke Deetippoja annettaessa vaan heti alkaa " viheltään" :) suu supussa, Jekovitista pääs karmee itku :( Mutta pääasia, ettei tartte turhaa itkeä vattavaivoja, kun on vaihtoehtoja. Mutta mikä sopii toiselle, ei sit käy kolmannelle...
MITEN TEILLÄ JAKSAA VAUVA VALVOA? Meillä vieraat ihmetteli, kellä on 2 vkoa vanhempi vauva, miten meidän tyttö nukkuu niin paljon eikä valvo kun vasta oikeestaan nyt 3-4 viikon ikäisenä alkanu valvoon enempi (pisin pätkä taitaa olla 2 tuntia, mitä valvoo kerralla). Niillä on vauva syntymästä asti valvonu monia tuntia putkeen. Mun piti oikeen neuvolasta kysyä, onko tää ihan normaalia, että vauva nukkuu lähes kaikki syöttöjen välit, saattaa valvoa kerran päivässä nykyisin sen 2 tuntia, muuten melkeen nukkuu. Mutta kyllä ne sieltä naureskeli, että ihan normaalia on.
bernuski ja tyttönen 4 vkoa
IIRIS: Laitan vaan tsemppejä jaksamiseen noiden unien kanssa! Katkonaiset yöt vetää kyllä ihan voimattomaksi ja prioriteetit putoaa, ei paljon kiinnosta yhtään mikään muu kuin se että selviää iltaan asti. Just tuonne odotuspuolelle kirjoitin että muistan hyvin kun esikoisen aikana muut valittivat kun vauva nukkuu " vain" 2-3 h kerrallaan ja minä kateellisena katsoin että nukkuispa meidän vauva EDES 2-3 h...
Ei silti, iloitkoon toki kaikki joilla hyvin menee sillä saralla :) Niinpä minäkin iloitsin sitten kun esikoinen VIHDOIN 1v iässä oppi nukkumaan kunnolla ja muut taistelivat siinä vaiheessa omiensa kanssa jotka olivat aina nukkuneet hyvin ja silloin alkoivatkin heräillä oppiessaan kävelemään jne.
Toivottavasti imetys lähtee myös sujumaan. Koita muistaa uupuneena ja vaikeuksienkin keskellä se, että _kaikki_ on ensimmäisten kuukausien aikana hetkellistä. Asiat muuttuvat tosi nopeasti, ja se että rintaraivareita on tullut muutamana päivänä voi vaikuttaa ihan ylitsepääsemättömältä ja lopulliselta, mutta oikeasti se on pieni aika ja on todennäköisesti ohimenevää! Ja jos ei ole, niin siitäkin selviää, imetyksen loppumisestakin selviää eikä se tee kenestäkään hyvää tai huonoa äitiä.
Oletko muuten kokeillut VAUVAHIERONTAA kotona? Minä tein sitä esikoiselle ja siitäkin oli jotain apua, käytin näitä ohjeita (valikoiden sellaisia mitä ymmärsin): http://www.geocities.com/miukumauku_2000/synvauvahieronta.htm
Hierontaöljynä voi käyttää vaikka ruokaöljyä. Me käytiin silloin esikoisen aikaan tosiaan siellä vyöhyketerapiassa ja sieltä opin lisäksi joitain pisteitä - en tietenkään enää niitä kovin hyvin muista, mutta muistan että tuon jalkapohjan sisäholvikaaren silittely (eli sen puolen holvikaaresta joka on viereistä jalkaa vasten) ainakin tuottaa jotain hyviä tuntemuksia, sen huomaa itsekin kun koittaa omaan jalkaan. Se taisi olla meillä aktiivisimmin käytössä ollut vyöhyketerapian oppi, kun on niin hyvin jäänyt mieleen.
Nyt taas odottelemaan, toivottavasti kukaan ei pahastu että tuppaudun tälle puolelle :)
Coe rv 40+0
Viime yönä tuli täälläkin valvottua. Poika heräili tosi usein ja tuntui, että ilmaa oli vaikka muille jakaa. Siitä johtuen ei sitten tietenkään saanu syötyä itseään täyteen ja piti heräillä usein. No josko ensi yönä saisi nukuttua vähän enempi... Sympatiat kaikille muille valvoville. Helpottaiskohan se valvomista, jos ajattelis, että on joku toinenkin joka valvoo yhtäaikaa?
Lupicaia: Joo synnytin KYS:llä ja huomasin että 6. kerroksessa toiminta oli muutunut suorastaan olemaan perseestä. 3. kerroksessa kun tuli vietettyä niin paljon aikaa ja siellä oli todellakin kivaa ja hyvää hoitoa, niin oli aika järkytys siirtyä selvästi huonompaan hoitoon ja kyllä muuten kotiin oli kiva päästä. Äitiysnlan kätilö sanoi kyllä myös samaa tuosta imetysrajoituksesta, tosin ei meillä kyllä vauva itse edes jaksaisi kovin paljoa pitempään imeäkään kuin mitä saa antaa. Tosin viime yön valvomisissa huomasin, että olin pari kertaa antanut korviketta eilisen illan ja yön aikana ja tuntui että oli hänellä vaikeampi olo. Nyt on nukkunut vallan nätisti jo kolmisen tuntia eikä masuvaivoista tietoakaan, kun ennätin pumpata aamulla maitoa hänelle. Voisikohan sitten olla jotenkin liittyväinen tuohon korvikkeeseenkin tuo itkeminen?
No täytyy seurata asiaa. Tiistaina on nla ja siellä sitten tarkastetaan sitä painoa ja saa uudet syöttöohjeet. Maitoa edelleen tuntuisi tulevan kyllä ihan riittävästi, mutta kun ei sitä esikoisen ja vauvan kanssa yksin ollessa ihan joka syöttöön ennätä pumpata. Pitää varmaan yrittää skarpata jatkossa. Ristiäisistä oli ollu puhetta aiemmin, meillä ne on varattuna joulukuun 9. Tosin mies meinaa nimen jo nyt höläyttää aina välillä... Itse en vielä puhu vauvasta nimellä, jotta en vahingossa kertoisi sitä.
Täytynee lähteä takkaa katsastamaan, että vieläkö siellä on tulet vai mitä lienee tapahtunut...
tikru ja poika 13 pv
Täällä takana luksusyö. Tyttö laitettiin yöunille tuntia myöhemmin kuin yleensä eli 22.00 kun oli vieraita ja ehdin siinä sitten syötellä luonnollisesti pari kertaa enemmän ja en tiedä oliko siinä " salaisuus" mutta neiti nukkuu vieläkin ja on syönyt vain 2krt yön aikana. Ja toinen syöttö oli vasta seitsemän aikaan aaamulla. Ihanaa!
Meillä siis päivällä ei ole vielä mitään säännöllistä rytmiä tai päiväuniaikaa, tyttö nukkuu edelleen lähes koko päivän, mutta yö tuntuu jo löytäneen paikkansa eli jos toissayötä ei lasketa niin tyttö on nukkunut öisin pisimmät unensa koko ajan.
Nyt on sitten nimikin päätetty ja nimelliset kahviservetit tilattuna ristiäisiin!;) Ihanaa! Esikoisen aikana ristiäiset menivät itseltä siinä alkuhuumassa ohi joten nyt panostan niihin oikein kunnolla kun energiaa piisaa enkä ole väsynyt. Siis ainakaan vielä...
Mukavaa viikonloppua kaikille lokaäideille ja vauvoille;)
Terkuin
Nazu ja nuppuvauva 20vrk