LOKAVAUVOJEN -06 uusi viikko!
Kommentit (68)
Jahas, juuri kun tähän istahdin ja päätin kuulumisia kirjotella vauva heräs..tulenpa myöhemmin takas
T:opokas ja tiukuli 290906
Eli ihan pika pika kuulumiset. Vauva on tosi kiltti tapaus. Meilläkin silti nuo yöt aika rikkonaisia ja tuntuu että vauva tankkaa yö aikaan, imetykseen saattaa pahimmillaan mennä parikin tuntia. Päivisin vauva vaan nukkuu ja syö, puolen päivän aikaan on vähän enemmän hereillä mutta sitte taas menee loppuilta nukkuessa. Imetys vielä vähän kenkkuilee mutta eiköhän tämä tästä ajan kanssa. Minäkin kovasti jännitän että saas nähdä koska ne oikein kunnon ilta itkut ja kitinät alkaa..toivottavasti eivät ala mutta jotenkin sitä jännittää..Isoveli on kohdellut pikkusiskoaan oikein hyvin, äiti on edelleen ääliö :( näköjään tuo mustasukkaisuus tulee sykleissä, yksi päivä hyvä ja seuraavat kaksi aika huonoa. Harmittaa kun ei ole oikein päässyt vielä kunnolla ulkoilemaan. Aina kun olen lähdössä jompikumpi lapsista on syömässä/nukkumassa tai aloittamassa jompaa kumpaa..eli nuiden lasten rytmit eivät ole oikein kohdallaan..ja sitte vielä semmonen juttu ettei mulla ole takkia..ei minkään sortin syystakkia ja ei ihan ohuissa vaatteissa viitti tuonne ulos mennä ettei rinnat palellu ja toisaalta ei kehtaa alkaa uuttakaan ostamaan kun kohta se jo jääpi isoksi..Joopa se joo, toisin kun muilla tuntuu että kroppa palautunut jo entiseensä niin minä voivottelen vielä 12kg kanssa jotka jäi..Olo on tosi läski ja ällö mutta eikait se auta. Toivottavasti imetys vie nuita kiloja ja puolen vuoden kuluttua tilanne on eri...
Päivän gallup: Minulla kanssa vuoto jatkuu ja jatkuu ja jatkuu..pari päivää saattaa olla ettei vuotoa ole ja sitte jos jotakin vähän raskaampaa nostaa tai enemmän siivoaa/touhuaa niin vuoto alkaa taas. Synnytyksessä ei minulle laitetttu yhtään tikkejä eikä alapää muutenkaan kärsinyt mitenkään joten kakkaamiset sun muut touhut olivat helppoja heti synnytyksen jälkeen. Seksi ei kiinnosta tuon taivaallista..mutta suurin syy siihen on just tuo ällö jälkivuoto. Päätä särkee usesti mutta se nyt vaan johtuu siitä ku niin vähän olen käyny ulkona..
Mutta nyt heräs vauva. Kivaa alkavaa viikkoa kaikille!
T:opokas ja tiukuli 290906 (tiukulilla muuten menee alahuuli ihan mutrulle jos laulan jotain melankolista laulua surkealla äänellä :) suloista :)
Minä olen toipunut hyvin synnytyksestä. Sain alapäähän kaksi tikkiä, mutta ne eivät ole vaivanneet yhtään. Kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen tuli parin päivän ajan todella runsaasti verta ja ehdin jo pelästyä, että onko tämä normaalia ollenkaan. Nyt vuoto on loppunut, eikä pikkuhousunsuojaan tule kuin silloin tällöin pieni vaaleapunainen viiru. Olo on niin ihanan kevyt ja energinen, kun on päässyt pallovatsasta vihdoin eroon...
Meillä tyttö on ainakin hetkellisesti tajunnut, että yöllä pitää nukkua eikä seurustella. Viime viikko oli uuvuttava, kun tyttö valvoi keskellä yötä sellaiset 3-4 tuntiakin putkeen. Viimeiset pari yötä hän on kuitenkin nukkunut öisin tosi hyvin ja herännyt vain välillä pikaisesti syömään. Tyttö on alkanut selvästi enemmän valvomaan päivällä...
Oma henkinen olotilakin on kohentunut, kun muutamana yönä on saanut nukuttua varsin kivasti.
äiti & tyttö 2 vko ja 4päivää
Minäkin sitten viimein osasin eksyä tällekin puolelle! Jotenkin sitä vaistomaisesti aina käy lukemassa tuolta odotuspuolelta muiden juttuja ja jännittelen sitten, että kukahan seuraavaksi ilmoittelee nyytistä...
G: Mulla ei enää juuri muita vaivoja synnytyksestä ole, kuin nuo viheliäiset liitoskivut edelleen! En kyllää muista, että viimeksi olisi näin kauan kestäneet. Tosin niinhän sitä sanotaan, että aika kultaa muistot.... Jälkivuotoa on kyllä edelleen ja varmaan jatkuu vielä kolmisen viikkoa. Ja seksi ei tosiaan ole mielessä ennen kuin vuoto loppuu. Mulla se on kyllä ollu jo viimeiset 3 päivää ihan vaaleata ja enemmänkin limaista, ei siis enää tummanpunaista ja veristä. Tikkejäkään ei tarvinnut laittaa, joten kipuja ei siis ole muuten. Tänään käytiin ekaa kertaa jo ulkona kävelemässäkin, mutta sen jälkeen nuo liitoskivut paheni ihan hirveästi. Toivotaan, että loppuis pikkuhiljaa..
Meillä vielä on poju ollut oikein rauhallinen ja ihana. Syö ja nukkuu vaan koko ajan. Öisin syö n. klo 22, 2 ja 6. Ja muun ajan nukkuu hyvin, eli itsekin saan nukuttua tarpeeksi. Jos siis malttaa nukkua. Välillä kun havahtuu siihen, että on tunnin istunut vain tuijottamassa pikkuista ;) On vaan niin suloinen ja itse olen niin_onnellinen, kun vaavi vihdoin on maailmassa! Tulee vain edelleen välillä mieleen viime syksy tähän aikaan, kun oli se tuulimuna ja kaikkea. Joskus tulee ihan muutama kyynelkin sen takia, mutta se taitaa johtua näistä hormooneista.... ;)
Minä muuten pidän yöllä pojun ohuen flanelli-liinan sisällä, kun imetän ja siirrän sitten omaan sänkyynsä sen sisällä. Ei ainakaan herää siihen, että siirretään lämpöisestä sylistä viileisiin lakanoihin. Vinkkinä vain S-I, jos et jo ole kokeillut. Meillä tämä on toiminu kaikkien lasten kohdalla. Ja lisäksi mulla on koko ajan tuollainen kelloradio hiljaisella, että on tasaista ääntä läpi yön, niin ei hätkähdä edes isukin kuorsaukseen.
Mutta nyt kuulostaa siltä, että pojulla olisi nälkä, joten täytyy mennä. Ruoka kun kulkee vain mun mukana.... ;)
Tuittuli ja poju 5 vrk (JO!!!)
Sama juttu mulla, että vaistomaisesti käy tuolla odotus-puolella lukemassa tunnelmia. Siellä onkin jännät paikat monella.
G: Mullehan tuli synnytyksessä toisen asteen repeämä, se ei nyt oikeestaan vaivaa enää. Ihanaiset peräpukamat kylläkin ja isommalla hädällä käyminen onkin aika tuskaista. Tässä toivookin, että menispä vatsa vaikka sekaisin niin olis helpompaa.
Vuotoo tulee edelleen, ei aina mutta mikä tulee niin on tummanpunaista veristä. On se vähenemään päin mutta toki itteekin huolestuttaa välillä, et onko jotain tulehdusta.. Ja jälkisupistuksiakin tulee ajoittain.
Verenpaine mulla ei lähde laskuun, tänään oli 150/95 ja huomenna onkin lääkäri tuon takia. En tiedä tuleeko joku lääkitys. Päätä särkee melkeinpä päivittäin.
Vauva voi hyvin, nukkuu, syö ja kakkaa:)) Nyt on oikeestaan tullut sellanen kolmen tunnin rytmi syöttöihin. Eli yölläkin saa itte nukuttua ihan hyvin. Tosin vauva nukkuu paremmin mun vieressä kuin omassa sängyssä. Ja toki valveillakin jaksaa olla varsinkin alkuillasta.
Tänään varasin kastepäivän, 25.11 olis juhlat. Nimi on melko varmasti päätetty.
Vois varmaan pikkuhiljaa alotella ulkoilunkin vauvan kans, kyllä tässä ittekkin jo kaipaa kunnon ulkoilua.
Mutta alkaa kuulumaan ähinää tuolta sängystä, joten täytyy lopetella.
myttynen ja " Oskari" 12vrk
Meillä tyttö nukkuu, syö ja kakkaa. Syö noin 3-4 tunnin välein. Illalla yleensä tankkaa enemmän ja sit voi nukkua jopa klo 21.30-2.30 putkeen. Seuraavan kerran syö sit yleensä klo 5-6 ja sen jälkeen nukkuu, mutta pitää kauheaa ohinää parituntia. Sit nukkuu ihan rauhassa, mutta yleensä tässä vaiheessa herää sit esikoinen.
Tyttö on kyllä kiltti ja niin suloinen. Isosiskokaan ei ole ollut vielä yhtään mustasukkainen, mutta saa nähdä miten käy sitten, kun isä lähtee töihin. Meillä on ristiäiset 26.11, mutta vielä ei olla päästy nimestä yksimielisyyteen. Jää varmaan taas ihan viimetippaan tuo nimen keksiminen, niin ainakin kävi esikoisen kohdalla.
Oma vointi on todella hyvä. Minulle laitettiin kolme tikkiä jonnekin tonne vähän syvemmälle, mutta ne ei ole vaivannut ollenkaan. Jälkisupistukset oli kovia muutaman päivän, mutta nekään ei ole enään vaivannut ollenkaan. Vuotoa tulee vielä ja jatkuu varmaan vielä noin kolme viikkoa. Esikoisen aikaan kesti noin kuusi viikkoa. Ulkona ollaan käyty jo useasti ja siellä vauva nukkuu vaunuissa hyvin ja esikoisesta on huippua päästä seisomaan seisomalaudalle.
T: Niina + esikoinen 3v 5kk + " Ruusu" 16vrk
Heräsin kerrankin ennen lapsia ja nyt on sitten hetki omaa aikaa ennen kuin heräävät :)
Meillä on tosi aamu-unisia lapsia, ei me jouduta koskaan minnekään ennen puoltapäivää... Illalla sitten kukutaan koko perhe, ketään ei nukuttaisi millään!
Oikeasti luulin lapsettomana vielä että lapset herää ennen kuutta aamulla, hah hah! Mistähän sellaista keksin?
Minulla on outoa jälkivuotoa: se loppuu aina moneksi päiväksi ja alkaa sitten uudelleen. Nyt se loppui viikoksi ja sitten kun oltiin ulkona eilen niin housuun lorahti sellainen määrä verta että ihan ällötti ja piti lähteä äkkiä sisälle housun vaihtoon.
Samanlaista oli esikoisen syntymän jälkeen, loppui ja alkoi monta kuukautta.
Meillä vauveli herää edelleen 1-2 tunnin välein syömään päivin ja öin, olen kyllä aika väsynyt.
Joka kerta vauva herää ihan vaan syömään, ruokaa menee mahdottomasti! Rintamaito ei riitä millään, vauva tyhjentää kummankin rinnan ja syö siihen päälle vielä yli puoli desiä korviketta pullosta. Ja nukkuu tunnin, kaksi ja taas sama juttu....
Meillä ei vietetä nimiäisiä tai mitään, vauvan nimi julkistettiin samalla kun hänen syntymästään ilmoitettiin. Tekstiviestillä siis että tyttäremme Maija Meikäläinen syntyi tänään klo se ja se...
En mainitse hänen nimeään tässä sillä se on harvinainen hänen ikäisillään. Ja muutenhan te kaikki muut nappaatte sen tytöillenne koska se on tietysti maailman kaunein nimi :)
Rakas mieheni valitsi sen tyttärelleen ja olen siihen enemmän kuin tyytyväinen nyt kun olen siihen tottunut.
Olen kyllä palautunut synnytyksestä tosi nopsaan, tuntuu ihan kuin ei olisi lasta saanutkaan. En missään vaiheessa ole ollut mistään kohtaa kipeä, ellei sitä alussa ollutta päänsärkyä lasketa. Tekisi mieli lähteä jumppaan, mutta en kuitenkaan ihan vielä uskalla. Lenkillä olen kyllä käynyt.
Jokohan uskaltaisi tehdä vatsalihasliikkeitä, maha pömpöttää ja ärsyttää kamalasti :D
Onnea kaikille vauvan saaneille, kirjoittakaa rohkeasti kuulumisia sitten kun jaksatte, ihana lukea miten muilla menee :)
Meillä tyttö täyttääkin jo sunnuntaina 1kk!
-Lupicaia ja ihana pikku tyttö
Meillä poika on myös todella rauhallinen, syö n.2-4 tunnin välein. Jaksaa toisinaan olla jopa reilun tunnin hereillä ja katsella isosisarusten hyörinää ympärillä. Ovat kyllä ottaneet todella hyvin vauvan vastaan, välillä pakko jo toppuutella että antavat vauvalle vähän omaa tilaa, kinastelua siitä kumpi saa vauvan ensiksi syliin tai kumpi saa harjata pikkuveljen hiukset;o)
Illalla tahtois kyllä vain olla rinnalla ja nukahtaakin sitten siihen, pinnikseen kun yrittää siirtää tahtoo taas herätä ja vain tissi kelpaa rauhoittamaan, maito on aikas hyvin riittänyt, eli tahtoo vain " lussuttaa" eikä tutti kelpaa, raivostuu kun yrittää sitä tarjota. Välillä olen saanut harhautettua sen suuhun. En sit tiedä pitäiskö olla tarjoamatta ollenkaan, toisaalta se kyllä on suuri helpotus joissain tilanteissa... Noh aika näyttää kelpaako.
Jälkivuoto mullakin on välillä todella vähäistä ja lähes loppu mutta sitten alkaa taas hieman vuotamaan. Mulla alapää säilyi ihan ehyenä, eli sen suhteen olo ollut ok. Päänsärky on vaivannut täälläkin, flunssaakin yrittää päälle, yskittää ja kurkku on hieman ikävän tuntuinen. Muu poppoohan meillä sairasteli ennen synnytystä ihan urakalla, lapset oli pariin otteeseen kuumeessa ja mies yli kolme viikkoa kipeänä. Mutta äidithän ei ehdi sairastaa;o)
Mekin ollaan jo ulkoiltu, mutta kävelylenkit ei vielä kovin pitkiä ole olleet johtuen lähinnä siitä kun vähänväliä satelee vettä. Mietin tuossa että jokohan kohta uskaltais alkaa urheilemaan ihan oikein, sulkkista tekis mieli pelaan ja muutenkin tuota massua pienentämään kiloja jäljellä vielä about 10, eli ei tekis pahaa lenkkeilyt. Minä olen vielä joutunut syömään tosi usein kun tuo imetys laskee sokereita tosi herkästi. Nyt alkaa olemaan pikkaisen paremmin kuosissa joten jospa ne kilot nyt pääsis lähtemään. Testasin muuten yhdet farkut jotka ei vielä laitokselta tullessa sopineet päälle niin nyt ne menee!!! Vielä on kyllä pitkä matka niihin " omiin" housuihin...
Njoo, lähden leikkimään esikoisen kans kun mies ja tyttö lähtivät omille reissuilleen niin ehtii tuon ison miehen kans välillä touhuta jotain.
angie ja pipovauva 2 vkoa
Vihdoin ehdin istahtaa ja kirjoitella. Aina kun olen meinannut niin vauva herää tai isosisko vaatii huomiota.
VAUVASTA; Tyttö on ollut tosi tyytyväinen vauva, olemme saaneet 2,5vkon aikana nukkua yöt tosi mahtavasti. Ainoastaan toissayönä neiti oli hereillä usein, ei kuitenkaan itkenyt vaan ähisi ja puhisi masuaan. Tämä johtui siitä kun minä tyhmä join puoli litraa POmmac light limsaa ja voi mitkä ilmavaivat sain itselleni ja vauvalle! En suosittele kenellekään. Muuten vauva on ollut superkiltti, öisin tosiaan nukkuu 4-6 tunnin pätkän (yleensä eka pätkä) ja toiset pätkät 2-3 tuntia. Olen itse tosi virkeä tästä syystä. Esikoisen kanssa noustaan siinä 7-7.30 ja vauva herää vasta 9 maissa tai jälkeen. Saadaan sopivasti syötyä jne isomman tytön kanssa. Lauantaina mies kävi ostamassa meille Emmaljugan Twin Ceroxit ja ollaan ulkoiltu koko sakki ja molemmat viihtyvät hyvin tuplissa - on muuten luksustuplat! Jos näin jatkuu vauvan kanssa, niin on tosi helppo lapsi jos niin voi sanoa. AInakin alku kahden pienen kanssa on ollut helpompi kuin mitä ajattelin mutta kaikkihan voi muuttua koska vaan..
OMA VOINTI: On loistava. Mulla 3-4 tikkiä, joita ei enää muuten edes huomaa mutta pitkän vaunulenkin jälkeen niitä vähän vielä kiristää. Olen toipunut ja palautunut tosi hyvin ja synnytyksestä jäi tosiaan sellainen " helppo ja kivuton" - mielikuva. Mulla kanssa jälkivuoto loppui jo mutta alkoi uudelleen punaisena ja nyt taas tulee vaan tuhrua. Silti ohut side tai pikkuhousun suoja pitää olla koko ajan. Tylsää. Rinnat mulla on tosi arat, vaikka eivät ole mitenkään rikki siis rinnanpäät ja olenkin miettinyt että mistä mahtaa johtua. Tytsyllä taitaa olla tosi kova imu koska kun ottaa kiinni niin meinaa itku tulla. Mutta silti imetys on ihanaa. Vaikka tyttö syö aina kun on hereillä niin tunnin putkeen (paitsi yöllä) eli molemmista rinnoista pari kertaa ja nukahtaa uudelleen. Ja mikä ihaninta/haikeaa, neiti painaa jo 4,5kiloa;) Hyvin on siis kasvanut 4140->4,5kg reilussa kahdessa viikossa ja oikein haikealta tuntuu että tämä aika menee niin nopeasti nyt kun siitä osaa nauttia!
Mulla kanssa tuli nopeasta synnytyksestä johtuen ne pukamat peräpäähän ja oli ekat puolitoista viikkoa melkoisen kauhea käydä isommalla hädällä. Nyt jo kolmatta päivää on ollut ihan suht normaalia. Jee! Tosi inha vaiva! Muutenkin nyt alkaa olla sellainen olo että ei ole koko ajan tietoinen alapäästään eli ei tunnu siltä että olis synnyttänyt 2,5vkoa sitten!
TUTTIA meillä ei huolita lainkaan. En ole enää kovin edes yrittänyt kun ei neiti ole mitenkään itkuinen tai vaativa. Jos pysyy tyytyväisenä ilman niin en edes enää yritä. Ainun tutin eivät pysy suussa lainkaan, NUKIN pienet pysyvät muutaman sekunnin..
Meillä on ristiäiset 12.11. eli isäinpäivänä. Nimikin on jo valittu, otettiin ihan yllättäen tosi erikoinen nimi, en ole sitä koskaan kuullut aikaisemmin. Se vaan kolahti. Nimi on aika jännä sillä se ei kuitenkaan ole mikään " outo" vaan se on vain harvinainen.
Nyt pitäs alkaa vääntää siskolle 30-v korttia, se juhlii perjantaina!!
Pidetään yllä tätä palstaa ja kirjoitellaan kuulumisia!
T:Nazu, isosisko 1v9kk ja Nuppukulta 17vrk
Kirjoitan pikaisesti kuulumiset: Viime yö oli paras yö tähän mennessä kun vauva nukkui kolme 2,5-3 tunnin pätkää. Ihan kateellisena luen teidän kirjoituksia, joiden vauvat nukkuu 4 tunnin pätkissä yöt. Ehkä meilläkin jonain päivänä. Uniliina näyttäisi ainakin nyt rauhoittavan vauvaa. Tilasin sellaisen netistä www.beboliina.fi, jos jotakuta kiinnostaa.
HILDAS: Kiva kuulla, että sulla on nyt paremmat fiilikset! Mulla kanssa oma väsymys vaikuttaa herkästi tunnetiloihin. Toivottavasti vauva älyää nukkua jatkossakin hyvin yönsä! Hyviä vointeja sinulle :)
Piti tietty kommentoida muitakin juttuja, mutta imetysdementia vaivaa! Ai niin, hyvä kuulla, että muillakin jälkivuoto vaihtelee määrältä ja koostumukseltaan. Ja sitten tyhmä kysymys: Mistä tunnistaa PERÄPUKAMAT? Mullahan kakkaaminen sattuu, mutta mitään pukamia en ole huomannut. Voiko ne olla tuolla " sisällä" , niin ettei näy ulospäin?
Ristiäiset me pidetään jo 5.11, jotta mun sisko pääsee varmasti osallistumaan. Hän on siis pojan kummiksi lupautunut ja hänellä on LA 5.12 ja asuu 150 kilsan päässä, joten nyt vielä jaksaa paremmin ajellakin tänne ristiäisiin. Nimi paljastetaan vasta ristiäisissä ja siis tuo Elmo on väliaikaisnimi vain.
Nyt täytyy mennä esikoisen luo. Palaillaan,
S-I ja Elmo 0110
Mä pistäydyn puolestani tälle puolelle :)
IIRIS, mua ainakin kiinnostaa tuo uniliina, kiitos vinkistä jo etukäteen. Odotan, että tämäkin vauva on yhtä huono nukkuja kuin esikoinen, joka heräili pitkälle puolivuotiaaksi. Ekan täyden yön nukkui vasta 1v iässä. Alle 2kk iässä saattoi herätä kymmenenkin kertaa yössä ja joka ikinen yö, ja se oli kyllä tosi raskasta, olin kamalan väsynyt. Onneksi ei itkenyt paljon, mutta käytiin silti vyöhyketerapiassa muistaakseni 4-5 kertaa ja siitä oli kyllä kovasti apua, unipätkät pitenivät - tosin ne piteni silloin lähinnä tuohon 2,5 - 3 tuntiin, kun sitä ennen pätkät olivat kerran yössä 2h ja loppuyö 30-60 min.
Kapaloon tosin esikoinen ei missään vaiheessa suostunut, ei edes sairaalassa, nykyisinkin (1v7kk) on aika levoton nukkuja silleen että vaihtaa paljon asentoa - heräile ei kuitenkaan öisin kuin poikkeustapauksissa.
Nyt takaisin vielä odottamaan, jaksuja kaikille pienenpienten ja vanhempienkin kanssa! Hassua ajatella, että ensimmäinen lokakuinen on jo 1,5 kk vanha ja varmasti osaa jo vaikka ja mitä!
Coe rv 39+3
Tulin kurkistelemaan että miten täällä jaksellaan.
Hyvin on moni tuntunut kotiutuvan.
Sai vähän itekkin tuntumaa tuohon tulevaan vauva-arkeen kun lueskeli teidän juttuja :)
Voikaapa hyvin,
toivottavasti itsekkin pääsen pian tälle puolelle :)
Zimppu 40+1
meille syntyi poju rv 41+3 13.10 klo 12.28
52cm ja 3840g. pään ympärys 36.5
Menin aamulla ya kontrolliin klo 9 kerkesivät vauvan sydänkäyrän ottaa sitten odottelin kätilön luokse pääsyä jonka aikana alkoivat kipeät supistukset.
Kätilön luokse kun pääsin ni lähetti mut tutkimatta suoraa synnärille.
ekan kerran n.klo 11 kun minulle tehtiin sisätutkimus ni olin jo 8cm auki samaan aikaan mies saapui paikalle ja loppu menikin nopeasti.
sain vain vesirakkulat yhden alavatsaan ja yhden alaselkään muuta puudutteita ei keretty antamaan. Kalvot puhkaistiin ja supistukset harvenivat ni laittoivat sitten tipan.
siitä hetken päästä poju oli ulkona :) ilman tikkejä selvisin taas!!!
Yritän myöhemmin kirjoitella enemmän.
T:Hexu, tytöt 17.7.02 ja 12.10.04 + poju 13.10.06
Meidän Kirppu-neito syntyi laskettuna päivänä 5.10. Mitat 3700g/52cm. Synnytys sujui hienosti!! Lähti spontaanisti supistuksilla käyntiin, kesto ~16h. Erittäin positiivinen kokemus vaikkei puudutukset oikein onnistuneetkaan, voisin mennä vaikka huomenna uudestaan :) Oli vielä pari kaveria kätilöinä, joten mikäs siinä oli synnyttää!
Arki on lähtenyt hyvin rullaamaan. Ensimmäisen viikonlopun stressasin maidonnousemista hormonihuuruissani ja imetyksen lähdettyä rullaamaan kunnolla, mietin paljon tyttäremme lonkkalasta-asiaa. Lasta saatiin viime to ja nyt kun siihen ollaan totuttu, niin elämästä on päässyt nauttimaan kunnolla! Tyytyväisiä ollaan, että lonkan löysyys huomattiin --> vältytään mahdollisilta rankemmilta hoidoilta myöhemmin. Tyttö ei sitä edes huomaa, tykkää, kun saa olla tiiviissä paketissa ;D
Yöt ovat tähän asti sujuneet hyvin!! Lastan jälkeen oli pari sylittely-yötä, mutta silloinkin nukuin lähemmäs 8h/yö. Parhaimmillaan vauva vetää unta 5h putkeen, päivisin ½-3h. Toivotaan, että sama tahti jatkuu!!
A & Kirppu-tyttö 13vrk
Meille kuuluu pelkkää tissittelyä ja tissittelyä, tunnin välein ja kokoajan..Tissit on niin kipeinä että sitä ei usko kukaan. Eikä pelkästään nuo nännit vaan kipua tuontuu tuolla rinnan sisälläkin. Onko tämä joku tiheän imun kausi vai onko minulla maito loppumassa? :( Noh, imetys on ihanaa mutta kyllä täytynee myöntää että esikosita on käynyt sääliksi ja harmittaa kun en ole hänelle pystynyt antamaan aikaa ollenkaan viimoiseen pariin päivään. Lisämaitoa en ole vielä antanut mutta pitäisköhän antaa?Mistä oikein tietää että lapsi saa tarpeeksi maitoa? Tämä tyttönen ährää ja ährää ja välillä tuntuu että menee imemisen tahdosta aivan sekaisin ja saa sellaisia kummallisia ahneus piikkejä..varsinkin illalla ku pitäis laittaa nukkumaan..vauva syö ja pulauttelee ja viiden minuutin päästä on taas niinkun ei ikinä olisi maitoa saanutkaan. Onkos muilla tälläisiä ährääjiä?
Liinailut olen nyt alottanut ja kivasti vauva nukahtaa liinaan. Ja ulkoilemaankin ollaan jo päästy, ja kylläpä tekee hyvää päästä ulos. Meillä on vauvalle kastajaiset 25.11 ja nimikin on päätetty. Kovin kauniin nimen tulee myös tämä lapseni saamaan. Olen saamelainen ja esikoisella on saamelainen nimi ja kuopuskin tulee saamaan saamelaisen nimen. Nimet ovat kuitenkin suomalaisittain helposti lausuttavia ja ääntäminen on sama niin saameksi kuin suomeksikkin.
Mutta nyt pikasesti sähköposti tarkastamaan ja sitte suihkuun ( ja sitte meneekin varmsti loppu ilta tissihommissa :)
T:opokas ja tiukuli 2vk5vrk
Ps. Joko se koliikki olisi alkanut jos on alkaakseen?
Onko d-vitamiini aiheuttanut vatsan väänteitä?Meillä otettiin suosiolla Jekovitti käyttöön ja mitään ongelmia ei ole ollut
Pääsimpä taas kirjoittamaan;)
Meillä eka risa yö takana. Neiti nukahti hyvin ysin maissa - molemmat lapset olivat silloin nukkumassa - luksusta miehen kanssa kahden;) Eka imetys puolen yön paikkeilla eli ihan ok, sitten toisen imetyksen jälkeen nostin tytön takaisin omaan sänkyyn niin siitäkös neiti veti herneen nenään;) Ei paljoa itkenyt mutta voi sitä myhkäystä, ähinää ja puhinaa! Sylissä rauhoittui mutta kun ei millään viittis keskellä yötä opettaa kanteluun.. Nukahti kapaloon pari kertaa mutta heräsi parin minsan jälkeen taas myhkimään. Tissillä roikuttiin ja välillä kelpas ja välillä ei, sitten pulauteltiin ja taas tissille. Tissit oli jo ihan tyhjät! Neljän jäkeen sitten vasta rinnalle nukahdettiin ja annoin nukkua vieressä aamuun saakka. Esikoinenkin tuli viereen joskus viiden maissa joten taas meitä oli 4 samassa sängyssä. Tosin ahdasta ei ollut.
Ei saisi valittaa kun on mennyt niin hyvin kaikki yöt, mutta onhan se niin raskasta yöllä valvoa kun ei mikään auta. Ja sitä piti sanoa että tuttia meillä ei neiti huoli lainkaan, se oli toinen syy miksi neiti meinasi hermostua kun yritin tukkia sitä suuhun;)
Tosiaan melkein 3 vkon aikana nyt pääosin hyviä öitä, osa luksusöitä ja pari nyt tuollaista risaista. Mutta onneksi tosiaan ei koliikista ole tietoakaan eikä masuvaivoista. Nuo risaiset yöthän ovat normaaleja tuon ikäiselle, ei saisi valittaa...;)
Siitä olen onnellinen että nukkumaan meno aika näyttäisi vakiintuneen tuohon yhdeksän pintaan. Meille miehen kanssa tosi tärkeä juttu! Ilta on aina ollut sitä yhteistä aikaa.
G; pulautteleeko teidän vauvat ja miten paljon?
V: meillä tulee pulautusta jos ei röyhtäytä. Multa tulee aika voimalla maitoa joten siinä syy.
OPOKAS; Muistan esikoisen ajalta jo että jos vaan jaksaa imettää vaikka tuntuu että rinnat on ihan tyhjät niin maidontuotanto nousee ja tiheän syämisen päivät menevät ohi 1-3 pvässä. Meillä tuo piti paikkaansa. Nyt tämä neiti syö aina herättyä molemmat tissit, sitten vielä toisen uudelleen, taas nukkuu ja taas syö " kolme" tissiä. Hassua miten aina sama juttu;) Illalla kyllä eilenkin tankkasi varmaan 3 kertaa molemmista tisuista ja vaikka tyhjiltä ne jo tuntui niin maitoa vaan tuli. Mutta mä olenkin sellainen imetysfriikki, vaikka se sattuu niin p....leesti täälläkin vielä, että ei kannata ottaa niin vakavissaan aina näitä mun; " imetä, imetä vaan " -juttuja. Jos tuntuu että haluat antaa lisämaitoa, niin anna vaan. Mutta sama juttu meillä että esikoinen on jäänyt äidin huomiota vaille kun ei kerta kaikkiaan ehdi. JOs vauva nukkuu ja en imetä, niin pitää laittaa ruokaa, pestä pyykkiä tms. Onneksi mies on ollut lomalla ja kotona esikoisen kanssa.
Nyt aamutoimiin;)
nazu ja Nuppu-vauva 19vrk
ps. ristiäiset isänpäivänä ja täysin yllättäen valitsimme erikoisen nimen vaikka olemme aina olleet " tavis" nimien kannalla! Jännä nähdä sukulaisten ilmeet!
Meille syntyi poika la 14.10 klo 12.32. Paino 3710g ja pituus 51,5cm. Py 36cm. Lapsivettä alkoi lorahdella jo torstai-iltana mutta vielä siis meni 1½vrk siihen että poju syntyi. Itse synnytyksen kestoksi tuli 9h20min.
Tiistaina tultiin kotiin ja hyvin on alkanut sujua tämä vauva-arki. Vauva syö parin tunnin välein ja rinnat on kyllä kipeenä koska vauva viihtyy tuossa rinnalla pitkään. Mulla on tää sama juttu ollut aiemmillakin kerroilla että eka viikon ajan on nännin päät ihan verillä. Nyt kyllä olen muistanut parin päivän ajan rasvailla niin alkaa helpottaa. Silti aina muutamat eka imut sattuvat ihan p*rkeleesti kun vauva tarraa kiinni. Muuten kyllä imetys sujuu ihan hyvin. Huomenna tuleekin terkkari ensimmäiselle kotikäynnille. Toivottavasti on vauvan paino nyt noussut. laski melko reippaasti sairaalassa ollessa. Paljon tuo ainakin syö. Vaippoja saa vaihtaa usein (ja välillä vaatteitakin kun vaipat vuotaa kyljestä) joten ilmeisesti maitoa riittää ihan kivasti.
Vanhemmat lapset menivät ti-iltana mummolaan ja tulevat viikonloppuna takaisin kotiin. Saan siis nyt muutaman päivän rauhassa totutella vauvan kanssa olemiseen ja ihastella vauvaa. :) Mieskin lähti sunnuntaina takas ulkomaille ja tulee vasta 2kk:n kuluttua tänne.
G:Mä oon toipunut ihan hyvin. Tuli toisen asteen repeämä ja muutaman tikin sain mutta ne eivät enää vaivaa ollenkaan. Eilen kävin vauvan kanssa vaunuilla kaupassa (vaikka äitini kovasti kielsi viemästä vauvaa vielä ulos) ja kyllä teki hyvää päästä vähän ulkoilmaa haistelemaan monen päivän sisällä oleskelun jälkeen. Kävelykin sujui ihan ongelmitta. Ostoskassien nosteleminen vaan taisi ottaa vähän vatsalihaksiin koska kotiin tultuani huomasin että alavatsaa nipisteli. Täytyykin muistaa olla vielä varovainen tuon nostelemisen kanssa. Olen ihmetellyt kun ei ole ollut mitään outoja " hormonihyrräämisiä" ollenkaan. Siis mieliala on ihan normaali enkä nyt ole pahemmin hikoillutkaan niin kuin edelliskerralla. Ja outoa on, että vaikka kuinka tuota suloista nyyttiä tuijottelen ja ihastelen, niin yhtään kyyneltä en ole saanut aikaan. Kaverilleni sanoinkin että olenkohan jotenkin tunteeton äiti. No ihana tuo vauva joka tapauksessa on ja voihan se olla että tässä vielä ehditään kyynleitä vuodattaa myöhemminkin. Mies kyllä vuodatti muutaman kyyneleen jo synnytyssalissa kun piteli vauvaa sylissään.
Ristiäiset: Lukiessani teidän muiden juttuja minäkin havahduin, että täytyyhän se pappi jo varata. Meille kun käy vain yksi ainoa viikonloppu joulukuussa jolloin mies on täällä. Soitinkin jo miehelle ja pyysin häntä varaamaan papin koska hän on tuon homman hoitanut ennenkin. Muut lapset on kastettu appivanhempien luona ja tälläkin kertaa vietämme ristäiset samassa paikassa ja toivottavasti saamme saman papinkin. Näillä näkymin vietämme ristiäisiä 15. tai 16.12. Vauvan nimen ilmoitan jo aiemmin maistraattiin että saan hankittua vauvalle passin ja viisumin kotimatkaa varten. Miehen piti jo nyt ilmoittaa vauvan nimi ulkomailla, että on pojalla heti vakuutukset voimassa. Paljastin vauvan etunimen jo omalle äidilleni sekä anopille ja miehen siskolle. Muut nimet pidetään salassa ristiäisiin saakka.
Pulauttelusta: Meidän vauva ei vielä pulauttele pahemmin. Reppanalla vaan tulee aina hirvee hikka röyhtäyksen jälkeen. Säälittää tuo pienokainen kun ensin kiemurtelee kun masussa vääntää ja sitten kun saa röyhtäistyä niin alkaa se kamala hikottelu.
Mutta tämä tällä erää. Kiva nyt päästä tällekin puolelle lueskelemaan juttuja vaikka edelleen minäkin käyn tuolla odotus-puolellakin väijymässä.
MaryJ ja poju 5vrk
Täällä kirjoittelee ylienerginen äiti. Jo neljä yötä putkeen tyttö on nukkunut tosi hyvin. Kyllä huomaa heti, että kun saa itsekin nukuttua varsin kivasti yön, niin mieli on kevyt ja virkeä. No, olen kyllä yritttänyt pitää mielessä, että huonoja öitä on varmasti vielä tulossa!
Päivän vaunulenkki on suoritettu ja ystäväni oli mukana, joten kaikki mahdollisestui asiat Big Brotherista peräpukamiin on tullut tälle päivälle spekuloitua.
G: Tyttö pulauttelee ja röyhtäilee satunnaisesti. Ei kuitenkaan näytä kärsivän ilmavaivoista. Tytölle tulee hikka jokaisen ruokailun jälkeen. Miten muilla?
äiti ja tyttö 3vko
Meille syntyi tyttö maanantaina,Tiistaina oltiin jo kotona mutta mulla ihan kauhee flunssa päällä.
En jaksa oikeen mitään ja tytsy tykkää itkeskellä/syödä öisin.Päivät kyllä nukkuu ja on tyytyväinen.
Viime yönä kyllä nenu oli pienellä tukossa ja tänään tullut räkääkin.Toiv. ei mene pahemmaksi kun on niin pieni raukka .
Aivan ihana tyttö,kyllä vei molempien sydämet heti!
Tissit mullakin kipeät ,aina yhtä tukalaa tuo imettäminen aluksi.
ostin pumpun eilen mutta en saa sillä mitään vaikka rinnat ihan täynnä ja maitoa piisais vaikka monelle lapselle.Kerääjään saan aina kun syötän niin toisesta joku 50ml.
Synnytys meni kyllä tosi hyvin,ei tikkejä ollenkaan ja kestokin oli pari tuntia mutta puudutuksen sain :)
Onnea kovasti kaikille pienistä nyyteistä ja nauttikaamme tästä lyhyestä vauva-ajasta .
Wades & Natika 3 vrk
Yritän pitää lokavauvojen pinoa pystyssä :) Huhuu vauvautuneet, missä olette?
Meille kuuluu ihan hyvää. Tosin viime yö meni taas ihan mönkään. Me ollaan nukutettu viimeisen viikon vauva kapalossa omaan sänkyyn, mutta viime yönä herra ei millään suosutunut nukahtamaan kapaloituna eikä millään muullakaan konstilla sänkyynsä. Nukutin siis vieressä ja heräsin jatkuvasti, koska poika on ihan älyttömän äänekäs nukkuja. Ähisee, kitisee yms. Huomenna pitäisi tulla postissa uniliina, toivottavasti saan vauvan nukkumaan siinä.
Päivisin poika on ihan unelma :) Syö hyvin, nukkuu ja valvoo tietyssä rytmissä. Viihtyy jo hetken sitterissä ja pääosin hereillä ollessaan tyytyväisenä tarkkailee lamppuja ym. mielenkiintoista. Ihanan rauhallinen tapaus. Vielä ei ole itkun määrä kovinkaan lisääntynyt, katsotaan mitä tuleva viikko tuo tullessaan.
G:Miten olette itse toipuneet?
Mua ei onneksi leikattu, mutta pari repeämää tuli, joista toinen ommeltiin. Pystyin heti seuraavana päivänä istumaan normaalisti ja kävelemään kanssa. Jälkivuotoa mulla tulee yhä ja vähän epäilyttää kun vuoto on edelleen ihan tummanpunaista. Toivottavasti kaikki on ok. Samoin p...llä käyminen epäilyttää, koska sattuu edelleen. Terkkari sitten kommentoi siihen, että onkohan siellä repeämä. Tuota jäin miettimään... toivottavasti ei kuitenkaan ole. Mua vaan ällöttää ihan sairaasti ajatus siitä, että pitää mennä lääkäriin ronkittavaksi. Ja siis yhdyntä ei tosiaan vielä ole mielessä, auts. Ajatuskin sattuu...
Mies lähtee kohta hakemaan meille sushiannokset. Ihanaa kun saa sellaistakin herkkua syödä!
Nyt perheen pariin,
S-I ja Elmo 2vk ja isosisko 2v2kk