Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedättekö mistä helpoiten erottaa varhaiskasvatettavana olevan lapsen ja kotihoidossa olevan lapsen?

Vierailija
16.06.2022 |

Varhaiskasvatettavana oleva lapsi käyttää vieraista aikuisista nimitystä "aikuinen", kun taas kotihoidossa oleva lapsi kutsuu heitä "tädeiksi" tai "sediksi".

Tämän huomaa hyvin esim. kaupoissa käydessä.

Kommentit (126)

Vierailija
101/126 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko alalla koskaan keskustelleet siitä tosiasiasta että miksi alalle tulevat työntekijät ovat kaikki huonon itsetunnon omaavia? Että joka kerta kun kuulette täti-nimityksen siitä pitää tehdä julkinen aloitus vauvapalstalle ja selitellä?

Mikä on se korrekti nimitys työntekijälle? Täti tai aikuinen se ei ainakaan ole, koska kyse on ammattilaisesta eikä kenestä tahansa tädistä tai aikuisesta. Pitääkö sanoa esim. varhaiskasvatuksena asiantuntija?

Vierailija
102/126 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen? Ei hyvää päivää sentään... Miksi ette opeta sanomaan vaikka mies ja nainen? Aika tökeröä puhutella ihmisiä sanalla aikuinen. Ps. Minun lasten päiväkodissa sallittiin hoitajien nimittäminen sanoilla setä ja täti.

Miksi pitäisi korostaa sukupuolta, kun sen useimmiten näkee sanomattakin. Aikuinen on hyvä yleisilmaisu, jolla katetaan koko henkilökunta. Tädittely ja sedättely on alentavaa. Lapsen on hyvä oppia, että ihmisillä on etunimi ja sitä käytetään puhuteltaessa toista ihmistä. Eli ei "sano tädille heippa", vaan "sano Tuulikille heippa" jne. Hoitajien nimet pitää olla tiedossa, jos lapsi heidän kanssaan on sen 6-10h/päivä.  

Miksi setä tai täti on alentava, mutta aikuinen ei ole alentava?

Vastakysymys: Miksi et puhuttele työpaikallasi (jos se on muu kuin päiväkoti) aikuisia tädeiksi ja sediksi? Saattaa auttaa hahmottamaan, mikä niissä termeissä mättää. 

Koska tiedän niiden nimet tai työt. Käytän lähtökohtaisesti nimeä. Ja jos sitä en tiedä, niin huoltomies, siivooja, roskakuski, x-viraston arkistonhoitaja...

Entä jos työpaikallesi tulee henkilö, jonka nimeä tai ammattia et tiedä? Miksi et kutsu häntä tädiksi tai sedäksi? 

"Hei, Markku, joku täti kävi äsken kyselemässä sinua. Jätti soittopyynnön". 

"Hei, Markku, joku aikuinen kävi äsken kyselemässä sinua. Jätti soittopyynnön

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/126 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen? Ei hyvää päivää sentään... Miksi ette opeta sanomaan vaikka mies ja nainen? Aika tökeröä puhutella ihmisiä sanalla aikuinen. Ps. Minun lasten päiväkodissa sallittiin hoitajien nimittäminen sanoilla setä ja täti.

Miksi pitäisi korostaa sukupuolta, kun sen useimmiten näkee sanomattakin. Aikuinen on hyvä yleisilmaisu, jolla katetaan koko henkilökunta. Tädittely ja sedättely on alentavaa. Lapsen on hyvä oppia, että ihmisillä on etunimi ja sitä käytetään puhuteltaessa toista ihmistä. Eli ei "sano tädille heippa", vaan "sano Tuulikille heippa" jne. Hoitajien nimet pitää olla tiedossa, jos lapsi heidän kanssaan on sen 6-10h/päivä.  

Miksi setä tai täti on alentava, mutta aikuinen ei ole alentava?

Vastakysymys: Miksi et puhuttele työpaikallasi (jos se on muu kuin päiväkoti) aikuisia tädeiksi ja sediksi? Saattaa auttaa hahmottamaan, mikä niissä termeissä mättää. 

Koska tiedän niiden nimet tai työt. Käytän lähtökohtaisesti nimeä. Ja jos sitä en tiedä, niin huoltomies, siivooja, roskakuski, x-viraston arkistonhoitaja...

Entä jos työpaikallesi tulee henkilö, jonka nimeä tai ammattia et tiedä? Miksi et kutsu häntä tädiksi tai sedäksi? 

"Hei, Markku, joku täti kävi äsken kyselemässä sinua. Jätti soittopyynnön". 

"Hei, Markku, joku aikuinen kävi äsken kyselemässä sinua. Jätti soittopyynnön

Aikuinen on korrekti nimitys työkaverille. Se huomioi kaikki suuntautumiset eikä väheksy kenenkään ammatti-identiteettiä. Kutsukaamme toisiamme siis aikuisiksi.

Vierailija
104/126 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin tädit ovat naurettavia titteleiden ruikuttajia. Päiväkodin täti on päiväkodin täti.

Vierailija
105/126 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodin tädit ovat naurettavia titteleiden ruikuttajia. Päiväkodin täti on päiväkodin täti.

Kyllä heilläkin pitää jotain hienoa olla. Jos ei muuta niin titteli. Ei se ole ok, että ensin käy yliopiston ja sitten päätyy tavalliseksi duunariksi.

Vierailija
106/126 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas! Hyvä juttu?

Vierailija
107/126 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kotona hoidettu ekaan luokkaan asti. Äiti oli perhepäivähoitaja joten leikkiseuraa riitti kotona, oli askartelua, säännölliset ruoka- ja ulkoiluajat, satuhetkiä jne.

Olin todella ujo lapsena joten mulle olisi ollut kauhistus mennä päivähoitoon kodin ulkopuolelle. Tuttujen lasten seurassa uskalsin kyllä leikkiä.

Vierailija
108/126 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksessa oleva lapsi oppinut kiroilemaan, kotihoidossa oleva ei.

Vierailija
109/126 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä heilläkin pitää jotain hienoa olla. Jos ei muuta niin titteli. Ei se ole ok, että ensin käy yliopiston ja sitten päätyy tavalliseksi duunariksi.

Myös hienoilta tuntuvien paperitöiden määrää lisätään koko ajan varhaiskasvatuslaitoksissa.

Vierailija
110/126 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan kaveri oli ollut 3-vuotiaaksi mumminsa hoidossa ja koulun jälkeen vielä ekalla luokalla. Mummi oli filosofian tohtori ja harrasti kirjallisuuden lisäksi pianonsoittoa.

Lämmin ja turvallinen ihminen. Opin tuntemaan.

Poika oli rauhallinen, keskusteli kauniisti ja kaikkien riemuksi käytti puheessaan viittauksia kirjallisuuteen samoin kuin mumminsa, joka naureli, että jokin tilanne oli kuin Tsehovin novellista.

Poika tuntee Krylovin ja Andersenin sadut, ilmeisesti mummon suosikkeja.

Soittaa pianolla yksinkertaisia säveliä ja haluaa musiikkiopistoon. Empaattinenkin on, tönäisi meillä vahingossa jalallaan kissaa ja rupesi heti silittämään ja lohduttamaan. Ei huomannut, että huomasin.

On ystävällinen kaikille. Ihmettelee välillä, miksi jotkut lapset sekoilee koko ajan.

Sosiaalisuus on toisten huomioon ottamista. Sitä ei opi käskemällä. Empatiakyky kehittyy pienelle lapselle sen mukaan, miten hän itse saa empatiaa osakseen. Sekään ei kehity neuvomalla.

Vierailija
111/126 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Titteleillä kikkailu on työnantajalle halpa tapa tehdä meidät tyhmät tyytyväisiksi, ei maksa mitään.

Alan terminologia on naurettavaa.

Ennen oli päiväkoti. Mitä nyt? Varhaiskasvatuslaitos kuvannee tilannetta.

Vierailija
112/126 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä huono kritiikinkesto koskee varhaiskasvatuksen ja opetustoimen lisäksi terveydenhuoltoa ja sosiaalityötä.

Näillä aloilla työskentelevät eivät siedä palautetta, vaan kostavat.

Siksi vanhuksetkin pelkäävät laitoksissa eivätkä omaiset uskalla koston pelossa puuttua asioihin.

Koston lisäksi valehtelu on yleistä.

Käskyttääköhän työnantaja toimimaan näin?

Näille aloille hakeudutaan toisaalta hoitamaan omia ongelmia. Tämä otetaan käsittääkseni koulutuksessakin esiin.

Vierailija
113/126 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyoni puolesta käyn päiväkodeissa jatkuvasti (en ole itse varhaiskasvatusalalla) ja olen ihmetellyt, että kun sisään tullessani tervehdin / moikkaan eskari-ikäistä lasta, äärimmäisen harva heistä sanoo mitään takaisin. Valtaosa vain toljottaa suu auki "vierasta" aikuista, vaikka en ole edes vieras vaan aivan tuttu naama, koska käyn jatkuvasti samoissa ryhmissä. Varhaiskasvattaja istuu lapsen vieressä, mutta ei sano lapselle "Tervehdipäs nyt! " tai mitään muutakaan. Ihmettelen että mitä siellä lapsille opetetetaan jos ei näin tärkeää asiaa. Eli ei minua kutsuta sedäksi, tädiksi eikä aikuiseksikaan. Jotkut ekstrovertit lapset kyllä heti tervehtivät / tunnistavat ja rupeavat heti selittämään omia juttujaan, mikä on hyvin hauskaa.

Vierailija
114/126 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyoni puolesta käyn päiväkodeissa jatkuvasti (en ole itse varhaiskasvatusalalla) ja olen ihmetellyt, että kun sisään tullessani tervehdin / moikkaan eskari-ikäistä lasta, äärimmäisen harva heistä sanoo mitään takaisin. Valtaosa vain toljottaa suu auki "vierasta" aikuista, vaikka en ole edes vieras vaan aivan tuttu naama, koska käyn jatkuvasti samoissa ryhmissä. Varhaiskasvattaja istuu lapsen vieressä, mutta ei sano lapselle "Tervehdipäs nyt! " tai mitään muutakaan. Ihmettelen että mitä siellä lapsille opetetetaan jos ei näin tärkeää asiaa. Eli ei minua kutsuta sedäksi, tädiksi eikä aikuiseksikaan. Jotkut ekstrovertit lapset kyllä heti tervehtivät / tunnistavat ja rupeavat heti selittämään omia juttujaan, mikä on hyvin hauskaa.

Meidän lapsi ei ole edes ekstrovertti, mutta sai päiväkodista palautetta siitä, että vastaa aina kivasti tervehdykseen ja tervehtii takaisin muitakin kuin omia opeja ja hoitajia. Ja meni vasta kolmevuotiaana päiväkotiin.

Tutuissa lapsissa ihmettelen samaa, käytöstavat hukassa vielä teineiltäkin joissakin pienissä jutuissa kuten tässä. Oma sanoi jo kaksivuotiaana kiitos.

Vierailija
115/126 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi typerät kysymykseni, mutta haluan vain varmistaa. Onko siis entiset lastentarhat ja päiväkodit nykyään varhaiskasvatuslaitoksia? Että ei ole enää ollenkaan päiväkoteja ja esikoulua? Mitä nimitystä näistä arkikielessä käytetään? Tuskin kukaan vie lapsiaan laitokseen... Onko vain hoitoon?

Minkä ikäisenä lapsen pitää alkaa systemaattisesti opiskelemaan? Eikö se alakaan enää peruskoulun ensimmäisellä luokalla?

Vierailija
116/126 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona kouluikään asti hoidettuja lapsia ja palautetta on tullut

-alakoulussa tuli palautetta hyvästä käytöksestä ja siitä että ovat omatoimisia ja mielikuvitus on todella rikas. Muutenkin kuulemma todella helppoja lapsia ja tottelevaisia.

- yläkoulussa tuli palautetta sääntöjen hyvästä noudattamisesta, rauhallisuudesta ja ahkeruudesta

-ensimmäisissä kesätyöpaikoista tuli palautetta siitä että harvinaisen ajattelevia, ahkeria ja omatoimisia ikäänsä nähden ja tarjottiin heti töitä aina kun kerkeävät vaan töihin mennä (ovat olleet pari vuotta kaikki lomat samassa paikassa töissä ja aina välillä pomo laittaa viestiä että kerkeäisikö keikalle jos on jotain erityishommaa).

Vierailija
117/126 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko työpaikalla parempi sanoa "joku aikuinen kävi kysymässä..."? 

Eipäs nyt lasten asioita voi työpaikoille soveltaa! 

Vierailija
118/126 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoito on tietysti parasta lapselle jos vanhemmat ovat terveitä, sosiaalisia ja toimeliaita. Näin ainakin meillä.

Vierailija
119/126 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittääkö joku lapsensa lapsuuden pilannut paikata omaatuntoaan.

Vierailija
120/126 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saisi sanoa aikuinen? Mä puhuin mun lapsille kyllä ihan vaan ihmisistä. Miksi siihen tarvii kenenkään sukupuolta sotkea? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan