Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun te-toimisto pakottaa hakemaan henkilökohtaisen avustajan töitä?

Vierailija
16.06.2022 |

Minulla ei ole edes kokemusta noista töistä. :(

Kommentit (401)

Vierailija
161/401 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haet paikkoja. Teet vain sellaisen hätäisen työhakemuksen ja jos kuitenkin joudut haastatteluun niin kerrot siellä suoraan että sinut on pakotettu hakemaan ko työtä eikä se kiinnosta sinua hevon humppaa.

Jos te-toimisto saa vihiä miten haastattelu meni ja tuo käy ilmi, niin karenssia heilahtaa. Itse ei saa sabotoida omia työnsaantimahdollisuuksia. Ei kannata milloinkaan sanoa tuollaista suoraan vaan kautta rantain kierrellä ja alleviivata keltaisella neontussilla rivien välissä olevia sanomattomia lauseita.

Itse menisin ja kertoisin haastattelussa muun muassa lapsentekotoiveista. Oikeasti en lapsia varmaan saa mutta haastattelija keksisi silloin jonkun muun perusteen jolla ei palkata. Hehän eivät lain mukaan saa syrjiä lapsien/lapsellistumisen perusteella. Tuskin työkkäriinkään narisivat että semmoista olen sanonut.

Vierailija
162/401 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin piirtei kaikki avustajaa hakevat työpaikkailmoituksessaan luettelee siivouksen yhdeksi työtehtäväksi täälläpäin.

Siivoojan voisi tilata erikseen, ja niin jotkut harvat avustettavat tekee. Tosi harvat.

Ilmaista siivoojaa ei kukaan saa. Siivooja pitää tilata erikseen. Avustaja auttaa hommissa, joita avustettava pystyy avustajan kanssa tekemään. Jos avustettava haluaa käyttää ajan siivoomiseen, niin siinä avustaja voi toki auttaa avustettavaa, mutta ei siivoa puolesta.

Kannattaa pitää puolensa ja soittaa kunnan sosiaalipalveluihin, jos ei muuten selviä toimenkuva. Kaikkea yritetään avustajalla teetättää, mutta ei pidä suostua mihin vain.

Kyllä osataan teettää suursiivouksista alkaen samalla kun avustettavan täysin terve puoliso makaa sohvalla perse homeessa ja pullo kourassa. Jonkinlaista valvontaa tähänkin pitäisi saada, niin hävyttömästi välillä yhteiskunnan varoja kupataan ja samalla joku oikeasti apua tarvitseva jää sitä vaille.

Ihan vaan sivusta totean että kyllä siellä avustettavan perheessä saa puoliso tehdä mitä lystää, vaikka sitten perse homeessa maata sohvalla! Avustajalla kun on se työvuoro sillon eikä sillä puolisolla, Haloo! Se on ihan aikuisen oikeasti työpaikka missä tehdään töitä päivän aikana. Kun avustaja poistuu niin muu perhe jatkaa ja hoitaa avustettavaa. Normaalit kotityöt kuuluu hommaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/401 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinähän sitä oppii kuin tekee. Ihme asennevamma sulla rehellistä työtä kohtaan. Että kun ei napostele ko homma, niin muiden pitäis maksaa sun eläminen?

Niin katsos kun Suomessa ihminen saa ja voi valita sen työn mitä hän kykenee ja haluaa tehdä. Täällä ei pakoteta tekemään sellaista mitä ei osaa tai mitä ei pysty tekemään. Näitä asioita meillä määrittelee lainsäädäntö. Ja mitä tulee siihen että muut maksavat perusturvasi niin sekin on määritelty laissa jotta vältytään epäselvyyksiltä erilaisissa ongelmatilanteissa.

Ilman muuta. Kunhan et hae työttömyyskorvausta, saat täysin valita sen työn, mitä haluat tehdä.

Tietenkin saan valita vaikka haenkin työttömyyskorvausta. Pidätkö ihmisiä niin tyhminä että heidät voidaan pakottaa ihan mihin tahansa tai että he eivät ymmärrä miten toimia niin että heiltä ei voida poistaa lakisääteistä toimeentuloturvaa??

Elät yhteiskunnan tuilla, eli muiden, veronmaksajien rahoilla. Teet mitä käsketään. Tässä tilassa kun oot, on sulta helppo siivet nyppiä.

Voi kuule kun en elä. Sinä et ole siinä asemassa että sinulta kysytään kenelle tukea maksetaan ja kenelle ei. Sinä et määräile tässä yhteiskunnassa kenenkään asioista eikä sinun sanomisillasi ole mitään merkitystä. Minä osaan kyllä hoitaa asiani niin ettei sinun tarvitse niihin puuttua, eikä kyllä kenenkään muunkaan asioihin.

Vierailija
164/401 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka keksi siivoojan, piikatytön/rengin ja pesijäeukon/kylvettäjän titteliksi henkilökohtainen avustaja?

Ennen näitä kutsuttiin palvelijoiksi.

Vierailija
165/401 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten haet. Et tarvitse kokemusta, etkä tutkintoa ko. työhön. Sinua kyllä ohjeistetaan työn alkaessa. Avustettavan pitäisi pystyä aina kertomaan, mitä tehdään. Et siis tee puolesta vaan avustat avustettavaa tekemisessä. Ja muista: Et ole siivooja, jälkiä tietysti aina siivotaan esim. keittiössä.

Merkitsevää ja tärkeää työtä.

Jos avustettava istuu pyörätuolissa ja kädet toimii niin laitan hänet tiskaamaan, ostan 2 pesuvatia ja laitan niihin vedet pöydälle niin hän voi tiskata. Lisäksi avustettava saa tehdä ruokaa, ostan keittolevyn pöydälle ja ojentelen tavaraita.

Avustaja ei ole palvelija vaan hän avustaa kotitöissä, ojentaa esim. tavaroita.

Vierailija
166/401 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin piirtei kaikki avustajaa hakevat työpaikkailmoituksessaan luettelee siivouksen yhdeksi työtehtäväksi täälläpäin.

Siivoojan voisi tilata erikseen, ja niin jotkut harvat avustettavat tekee. Tosi harvat.

Ilmaista siivoojaa ei kukaan saa. Siivooja pitää tilata erikseen. Avustaja auttaa hommissa, joita avustettava pystyy avustajan kanssa tekemään. Jos avustettava haluaa käyttää ajan siivoomiseen, niin siinä avustaja voi toki auttaa avustettavaa, mutta ei siivoa puolesta.

Kannattaa pitää puolensa ja soittaa kunnan sosiaalipalveluihin, jos ei muuten selviä toimenkuva. Kaikkea yritetään avustajalla teetättää, mutta ei pidä suostua mihin vain.

Kyllä osataan teettää suursiivouksista alkaen samalla kun avustettavan täysin terve puoliso makaa sohvalla perse homeessa ja pullo kourassa. Jonkinlaista valvontaa tähänkin pitäisi saada, niin hävyttömästi välillä yhteiskunnan varoja kupataan ja samalla joku oikeasti apua tarvitseva jää sitä vaille.

Ihan vaan sivusta totean että kyllä siellä avustettavan perheessä saa puoliso tehdä mitä lystää, vaikka sitten perse homeessa maata sohvalla! Avustajalla kun on se työvuoro sillon eikä sillä puolisolla, Haloo! Se on ihan aikuisen oikeasti työpaikka missä tehdään töitä päivän aikana. Kun avustaja poistuu niin muu perhe jatkaa ja hoitaa avustettavaa. Normaalit kotityöt kuuluu hommaan.

Ihan vaan sivusta että kun omatoiminen avustettava siivoaa mukana ja toinen lussuttaa kaljaa niin paskanko hoitamista sillä muulla perheellä on. Kai minullekin sitten kuuluisi avustaja tähän touhuilemaan. Mukavampi se olisi kaksin noita mattojakin tomutella.

Vierailija
167/401 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos perheessä on toinen terve aikuinen niin hän voi kyllä tehdä kunnon siivouksen.

Eläkeläisiltä poistettiin tänä vuonna palvelusetelisiivous eikä he saa avustajaa.

Vierailija
168/401 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot ettei ole ammatillista identiteettiä alalle.

Voi v**ttu teidän kanssa! Vai ei oo ammatillista identiteettiä 😀

Töitä se on kuulkaa vaan silti paiskittava!

Vierailija
169/401 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tarkoitatko, että loukkaantunut henkilö, joka ei fyysisesti pysty itse esim siivoamaan ja on suhteessa alkoholistin kanssa, niin hän ei jostain syystä tarvitse apua? En ihan pysynyt kärryillä.

Kuka sanoi ettei pysty itse siivoamaan? Saavatko kaikki alkoholistit siivoajan?

Vierailija
170/401 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä ihmeen rahalla monikin avustajaa tarvitse palkkaa siivoojan? Se on kunnan (vai nykyään hyvinvointialueen pl. Hki) maksamaa apua se henkilökohtainen apu, ja sitä saa JOKAPÄIVÄISISTÄ ASIOISTA SELVIÄMISEEN, jotta ei tarvitsisi siirtyä raskaamman palveluasumisen versioon, vaan pärjäisi kotona. No mitenkähän se mahtaa olla, onko siivoaminen jokapäiväisiin arkisiin askareihin kuuluvaa?

Ajattele nyt. Avustajana teet ja mahdollistat kaiken sen, minkä se ihminen normaalisti, ilman vammaa/sairautta tekisi itse.

Kyllä valtaosa ihmisistä siivoaa itse, harvalla on mahdollisuutta palkata siivoojaa hoitamaan kaikki siivoukset.

Mikä siinä siivoamisessa edes on niin kamalaa? Minusta se oli parasta koko työssä. Tosin sen verran sanoisin, että asialliset vehkeet pitää olla. Siitä voi vähän vihjata avustettavalle, jos ne puuttuu. Kovin kalliit ei peruskotisiivouskamat ole.

Vierailija
171/401 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinähän sitä oppii kuin tekee. Ihme asennevamma sulla rehellistä työtä kohtaan. Että kun ei napostele ko homma, niin muiden pitäis maksaa sun eläminen?

Niin katsos kun Suomessa ihminen saa ja voi valita sen työn mitä hän kykenee ja haluaa tehdä. Täällä ei pakoteta tekemään sellaista mitä ei osaa tai mitä ei pysty tekemään. Näitä asioita meillä määrittelee lainsäädäntö. Ja mitä tulee siihen että muut maksavat perusturvasi niin sekin on määritelty laissa jotta vältytään epäselvyyksiltä erilaisissa ongelmatilanteissa.

Ilman muuta. Kunhan et hae työttömyyskorvausta, saat täysin valita sen työn, mitä haluat tehdä.

Tietenkin saan valita vaikka haenkin työttömyyskorvausta. Pidätkö ihmisiä niin tyhminä että heidät voidaan pakottaa ihan mihin tahansa tai että he eivät ymmärrä miten toimia niin että heiltä ei voida poistaa lakisääteistä toimeentuloturvaa??

Elät yhteiskunnan tuilla, eli muiden, veronmaksajien rahoilla. Teet mitä käsketään. Tässä tilassa kun oot, on sulta helppo siivet nyppiä.

Voi kuule kun en elä. Sinä et ole siinä asemassa että sinulta kysytään kenelle tukea maksetaan ja kenelle ei. Sinä et määräile tässä yhteiskunnassa kenenkään asioista eikä sinun sanomisillasi ole mitään merkitystä. Minä osaan kyllä hoitaa asiani niin ettei sinun tarvitse niihin puuttua, eikä kyllä kenenkään muunkaan asioihin.

No jaa. Olen siinä asemassa, että elän pääomatuloilla eli norsunluutornista tätä sinun räpiköintiäsi tarkastelen. Toivotan hyvää jatkoa seuraavia lakisääteisen toimeentuloturvan maksupäivää odotellessa. Käypä Hurstin jonossa välillä makkaraa hakemassa.

Vierailija
172/401 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä ihmeen rahalla monikin avustajaa tarvitse palkkaa siivoojan? Se on kunnan (vai nykyään hyvinvointialueen pl. Hki) maksamaa apua se henkilökohtainen apu, ja sitä saa JOKAPÄIVÄISISTÄ ASIOISTA SELVIÄMISEEN, jotta ei tarvitsisi siirtyä raskaamman palveluasumisen versioon, vaan pärjäisi kotona. No mitenkähän se mahtaa olla, onko siivoaminen jokapäiväisiin arkisiin askareihin kuuluvaa?

Ajattele nyt. Avustajana teet ja mahdollistat kaiken sen, minkä se ihminen normaalisti, ilman vammaa/sairautta tekisi itse.

Kyllä valtaosa ihmisistä siivoaa itse, harvalla on mahdollisuutta palkata siivoojaa hoitamaan kaikki siivoukset.

Mikä siinä siivoamisessa edes on niin kamalaa? Minusta se oli parasta koko työssä. Tosin sen verran sanoisin, että asialliset vehkeet pitää olla. Siitä voi vähän vihjata avustettavalle, jos ne puuttuu. Kovin kalliit ei peruskotisiivouskamat ole.

Tietysti JOS asuu sellaisessa taloudessa, jossa on terveitäkin ihmisiä, asia on eri. Silloinhan sotkutkin on osin myös jonkun muun, eikä niiden siivoaminen missään tapauksessa kuulu avustajalle.

Olen ollut itse työsuhteessa vain yksin asuviin ihmisiin, jotka eivät mitenkään pystyneet sen avustajaan oikeuttavan terveydentilan vuoksi siivoamaan itse. Mitä ihmeen mieltä heidän olisi ollut AUTTAA siinä asiassa, se olisi vain vaikeuttanut juttua? Siivosin, siihen meni viikon kymmenistä työtunneista yksi. Loput sitten tehtiin niitä muita asioita.

Vierailija
173/401 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin palkkatukityössä ja jaksoin oman kodin siivota 2 kertaa 6 kuukauden aikana ja on lapsia.

Itse en ymmärrä, että väsyneitä äitejä pakotetaan karenssi uhalla avustajaksi.

Vierailija
174/401 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos taas tästä ketjusta. Ja sit ihmettelevät kun en huoli avustajaa vaikka ovat tyrkyttämässä sellaista minulle. T vammainen

Sun kannattaa haukkua entiset ja nykyiset hakijat maan rakoon haastatellessasi hakijaa. Siten olet varmoilla vesillä. Hakija kiertää paikan kaukaa.

Sori, en ymmärrä nyt pointtiasi. Minulle ovat tyrkyttämässä avustajaa koska on vamma ja tarvitsisin kyllä apua. Kun netistä olen hakenut tietoa olen törmännyt ainoastaan tämän kaltaisiin ketjuihin. Ei kyllä kiinnosta pätkääkään haastatella yhtäkään hakijaa kun näitä lukee. Yritän siis tulla omillani toimeen ja mitä jää tekemättä niin sitten jää. Vinkkaan kyllä noille vammaispalvelun yhteyshenkilöille tästä ketjusta.

Vierailija
175/401 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten haet. Et tarvitse kokemusta, etkä tutkintoa ko. työhön. Sinua kyllä ohjeistetaan työn alkaessa. Avustettavan pitäisi pystyä aina kertomaan, mitä tehdään. Et siis tee puolesta vaan avustat avustettavaa tekemisessä. Ja muista: Et ole siivooja, jälkiä tietysti aina siivotaan esim. keittiössä.

Jos avustettava istuu pyörätuolissa ja kädet toimii niin laitan hänet tiskaamaan, ostan 2 pesuvatia ja laitan niihin vedet pöydälle niin hän voi tiskata. Lisäksi avustettava saa tehdä ruokaa, ostan keittolevyn pöydälle ja ojentelen tavaraita.

Laitat? Et sinä mitään laita, sinä teet sitä missä avustettava pyytää sinua auttamaan. Eikähän tuossa nyt ole mitään järkeä, ei kukaan normaalisti tiskaa epähygieenisesti ja hankalasti jossain vadeissa pöydällä.

Yleensä vammat/sairaudet vaikuttaa myös jaksamiseen, ja olisi sen kunnossa pysymisen kannalta monesti mielekkäämpää käyttää se vähä jaksaminen muuhun kuin toivottomaan rötväämiseen.

Millä valtatripillä nämä henkilökohtaisen avustajan työtä tekevät ihmiset oikein ovat? Sotketaanko työnkuva nyt johonkin toimintaterapeuttiin tai muuhun?

Vierailija
176/401 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin palkkatukityössä ja jaksoin oman kodin siivota 2 kertaa 6 kuukauden aikana ja on lapsia.

Itse en ymmärrä, että väsyneitä äitejä pakotetaan karenssi uhalla avustajaksi.

Jokaisella äidillä on kotona isot määrät kotitöitä.

Kotisiivoukset on raskaita, kun on esim. mattoja.

Meillä ei ole myöskään koiraa, koska en jaksa ulkoiluttaa sitä aamuisin. Ei ole muutakaan lemmikkiä, koska en jaksa siivota niiden sotkuja.

Itsellä ei ole rahaa esim. parturiin.

Ja sitten pitäisi muita auttaa näissä jutuissa.

Itse en hae avustajaksi enkä ymmärrä, jos siihen pakotetaan.

Vierailija
177/401 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitat? Et sinä mitään laita, sinä teet sitä missä avustettava pyytää sinua auttamaan. Eikähän tuossa nyt ole mitään järkeä, ei kukaan normaalisti tiskaa epähygieenisesti ja hankalasti jossain vadeissa pöydällä.

Yleensä vammat/sairaudet vaikuttaa myös jaksamiseen, ja olisi sen kunnossa pysymisen kannalta monesti mielekkäämpää käyttää se vähä jaksaminen muuhun kuin toivottomaan rötväämiseen.

Millä valtatripillä nämä henkilökohtaisen avustajan työtä tekevät ihmiset oikein ovat? Sotketaanko työnkuva nyt johonkin toimintaterapeuttiin tai muuhun?

Avustaja ei ole palvelijaa vaan hän avustaa avustettavaa kotitöissä ja myös avustettavan pitää osallistua.

Vierailija
178/401 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis häh. Mökeillä laitetaan tiskivedet pesuvateihin, kun ei tule vettä.

Vierailija
179/401 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siivoojan työ olisi arvosana 5 on työ jobi 4!

Vierailija
180/401 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään äitiä ei pitäisi pakottaa avustajaksi. Sinkut on eri juttu, kun heillä ei ole niin paljon omassa kotona kotitöitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän