Mitä tehdä kun te-toimisto pakottaa hakemaan henkilökohtaisen avustajan töitä?
Kommentit (401)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haet paikkoja. Teet vain sellaisen hätäisen työhakemuksen ja jos kuitenkin joudut haastatteluun niin kerrot siellä suoraan että sinut on pakotettu hakemaan ko työtä eikä se kiinnosta sinua hevon humppaa.
Ei yrittäjä ole mikään työnvieroksujan likasampo. Jos tällaisia haamuhakijoita tulee kuluttamaan kallista aikaani, niin ilmoitan te-palveluihin henkilöstä.
Tätähän Te-palvelut nimenomaan edellyttää työnhakijoilta tänä päivänä, karenssin uhalla. Itsekin olin eilen haastattelussa ja TE-virkailija sanoi että pitää valehdella että on työkykyinen, ja maksattaa sairastamiset työnantajalla. Minä olen siis työkyvytön tällä hetkellä. Haastattelija oli voittoa tavoittelemattoman yhdistyksen projektihenkilö joka kertoi että kaikki tuotto tuosta työstä käytetään hyväntekeväisyyteen. Palkkaavat vain palkkatuella siihen tekijöitä. Ilme oli paljon puhuva kun kerroin että viranomainen kehotti valehtelemaan ja maksattamaan sairastamisen yhdistyksellä. Ja minähän en ole työnvieroksuja vaan työkyvytön tällä hetkellä enkä koskaan valehtelisi työnantajalle työkyvystäni, päästäkseni palkalliselle saikulle. Tiedän että karenssi tulee hyvin suurella todennäköisyydellä, onneksi näitä on nyt lyhennetty uudessa aktiivimallissa. Jouduin pyytämään anteeksi että tuhlaan kallista työaikaa, mutta kun toiveena oli että en saisi karenssia ollenkaan. Työnhakijaa on siis ihan turha mustamaalata, me olemme viranomaisen armoilla ja meidän täytyy se mitätön työttömyyspäiväraha yrittää pitää noudattamalla näitä kyseenalaisia vaatimuksia. Syytä oikeaa henkilöä, älä työtöntä. Myös lääkärissä tämä asia vihjaistiin kun olin juuri lopettanut työt kun loukkaannuin ja sitä nyt olen sairastanut pitkään. Olisi pitänyt pysyä yrityksen palkkalistoilla että yritys olisi maksanut tutkimukseni ja hoitoni.
Näin on mullekin annettu ymmärtää. Pitää vaan saikuttaa.
Onpa mennyt älyttömäksi. Mutta hyvä tietää. Olen työkyvytön, joten haen sairauslomaa jo valmiiksi, tai siis varaan lääkäriajan. Vai pakottavatkohan ne sairauslomallakin olevan töihin?
Minä olen ollut jo monta vuotta työkyvytön enkä ole kertaakaan saanut sairauslomaa. Työttömille ei anneta sairauslomaa, vain työsuhteessa oleville. Onnea yritykselle. Voi olla päädyt kelan kanssa seuraavaksi riitelemään kun eivät sielläkään näitä hyväksy. Minä en saa enää edes lääkäriaikaa. Jotain kuntoutusta tai valmennusta kelasta ilmeisesti voisi saada. Mutta niitä saadakseen pitää ilmeisesti ainakin täältä maalta mennä toiseen kaupunkiin ja kulujahan siitä tulee.
Mä hain itselleni henkilökohtaista avustajaa silloin kun työkkärin sivut oli vielä MOL. Sain 150 hakemusta. Kyllä sieltä joukosta hyvät löytyy ja haastattelussa käy ilmi sopivin. Sama avustaja käy edelleen eikä ole ollut tarvetta hakea uutta. Ilmeisesti hänkin tykkää työstään.
Joku "mä en sitten siivoa" tippuu heti alkumetreillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TE-toimisto ei voi pakottaa asiakasta yhtään mihinkään. Työttömyysetuus vain on vastikkeellista, jos haluaa tuen on noudatettava sille asetettuja edellytyksiä.
Minä haluaisin tietää, onko edellytyksenä se, että valehtelen työhaastattelussa niin että korvat heiluu.
Olen valmis ottamaan vastaan mihin tahansa työhön, ei siinä mitään. Pyrin myös hoitamaan työni niin hyvin kuin mahdollista.
Mutta minua ei voi vaatia olemaan tehtävästä vilpittömästi innostunut!
Kun työnantaja kysyy, miksi tarjottu työ kiinnostaa minua, oletan, että hän oikeasti haluaa tietää vastauksen, ja että saan vastata totuudenmukaisesti myös siinä tilanteessa, kun työ sisältönsä puolesta ei kiinnosta minua pätkän vertaa. Jos teen niin, toiminko vastoin asetettuja edellytyksiä.
No et voi toki suoraan sanoa ettei kiinnosta, mutta annat ymmärtää. Korosta sitä te tston roolia.
Vierailija kirjoitti:
TE-toimisto ei voi pakottaa asiakasta yhtään mihinkään. Työttömyysetuus vain on vastikkeellista, jos haluaa tuen on noudatettava sille asetettuja edellytyksiä.
Tämän olet tehnyt selväksi jo monta kertaa, lopeta jankutus kun et mistään mitään ymmärrä.
Avustajan paikkoja on varmasti juuri niin monenlaisia kuin on avustettaviakin. On tärkeää, että kemiat natsaa. Silloin työ voi olla tosi antoisaa. Molempien etu on myös se, että asioista sovitaan heti alussa selkeästi. Avustaja ei esimerkiksi ole siivooja, mutta voi tarvittaessa avustaa asiakastaan siivoamisessa, jos niin on sovittu.
No kyllä se avustaja tekee vaan monenlaista hommaa. Kuuluu ihan työnkuvaan. Vammaiselle ja sairaalle ihmiselle kuuluu ihan samat ns. normaalit asiat kuin kaikille muillekin. Sitähän varten ne avustajat on olemassa. Itse en pysty oikeastaan muuta tekemään kuin makaamaan, istumaan sängyssäni. Avustaja siivoaa, pesee pyykit, vaihtaa lakanat, tekee ruokaa, leipoo, tuo ruoan sänkyyni, käy kaupassa, vie näytteitä terveyskesk.jos kotisairaanhoidosta ei keretä tulla, jos minulle sattuu tulla kylään joku tuttu niin keittää kahvit kaikille meille jne. jne. Työvuoron pituus voi olla esim. 11 tuntia. Meinaatteko että avustaja vain istuu sen ajan sänkyni vieressä ja juttelee mukavia? Sitäkin kyllä tehdään mutta pakkohan töitäkin on välillä tehdä. Kuka ne muka sitten tekisi jos ei avustaja?! Siitähän se palkankin saa. Ei mun sukulaiset tule tänne tekemään töitä. Omat avustajani ovat olleet vuosia töissä ja ihan oma-aloitteisesti tekevät täällä vähän kaikkea. Eivät erittele ja valita töitänsä enkä minä heitä komenna tms. Meillä on oikein mukavaa yhdessä vaikka en mihinkään pääsekään osallistumaan.
Ei kai te-toimisto voi tätä nykyä enää pakottaa? Neljää paikkaa viikossa pitää hakea, mutta saa itse valita.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä se avustaja tekee vaan monenlaista hommaa. Kuuluu ihan työnkuvaan. Vammaiselle ja sairaalle ihmiselle kuuluu ihan samat ns. normaalit asiat kuin kaikille muillekin. Sitähän varten ne avustajat on olemassa. Itse en pysty oikeastaan muuta tekemään kuin makaamaan, istumaan sängyssäni. Avustaja siivoaa, pesee pyykit, vaihtaa lakanat, tekee ruokaa, leipoo, tuo ruoan sänkyyni, käy kaupassa, vie näytteitä terveyskesk.jos kotisairaanhoidosta ei keretä tulla, jos minulle sattuu tulla kylään joku tuttu niin keittää kahvit kaikille meille jne. jne. Työvuoron pituus voi olla esim. 11 tuntia. Meinaatteko että avustaja vain istuu sen ajan sänkyni vieressä ja juttelee mukavia? Sitäkin kyllä tehdään mutta pakkohan töitäkin on välillä tehdä. Kuka ne muka sitten tekisi jos ei avustaja?! Siitähän se palkankin saa. Ei mun sukulaiset tule tänne tekemään töitä. Omat avustajani ovat olleet vuosia töissä ja ihan oma-aloitteisesti tekevät täällä vähän kaikkea. Eivät erittele ja valita töitänsä enkä minä heitä komenna tms. Meillä on oikein mukavaa yhdessä vaikka en mihinkään pääsekään osallistumaan.
Varmasti tarvitset ja haluatkin hommansa osaavan avustajan, joka tykkää tehdä tuota työtä ja on innostunut mitä tekee. Nyt olikin kyse te-määräyksestä hakea paikkaa, vaikka olisi täydellisen epäsopiva ko työhön. Se pakkohaku ei palvele ketään, eikä sinullekaan siitä ole kuin harmia sekä haittaa. Nämä mielivaltaiset pakkohaut, siinä suorastaan v...ttuillaan avustajaa tarvitsevalle päin näköä kun lähetetään joku vaan paikalle.
Odottakaahan, kun näihin keksitään että avustettavalla on oikeus käydä suihkussa ja saunassa, ja harrastaa seksiä ja itsetyydytystä.
Sitten ihmisraukat (yleensä naiset) joutuu karenssin uhalla mahdollistamaan toisten perversioita.
Vierailija kirjoitti:
Odottakaahan, kun näihin keksitään että avustettavalla on oikeus käydä suihkussa ja saunassa, ja harrastaa seksiä ja itsetyydytystä.
Sitten ihmisraukat (yleensä naiset) joutuu karenssin uhalla mahdollistamaan toisten perversioita.
Ja te-mielivaltaiset saa sairasta tyydytystä kun taas saivat jonkun nöyryytettyä ja pakotettua. Onko te-työntekijöille mitään mielenterveysvaatimuksia vai onko ehdoton vaatimus olla mieleltään sadisti ja sairas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haet paikkoja. Teet vain sellaisen hätäisen työhakemuksen ja jos kuitenkin joudut haastatteluun niin kerrot siellä suoraan että sinut on pakotettu hakemaan ko työtä eikä se kiinnosta sinua hevon humppaa.
Ei yrittäjä ole mikään työnvieroksujan likasampo. Jos tällaisia haamuhakijoita tulee kuluttamaan kallista aikaani, niin ilmoitan te-palveluihin henkilöstä.
Oletpa harvinaisen v... umainen kaveri.
Niin on sekin, joka tekee höpöhöpöhakemuksen ja menee tuhlaamaan työtä tekevän ihmisen aikaa, joka luulee kutsuneensa vakavasti otettavan hakijan haastatteluun. Jonka mahdollisuuden olisi voinut antaa jollekin sellaiselle, joka sen työn oikeasti halusi. Valtavaa kunnioituksen puutetta toisten tekemää työtä kohtaan tuollainen.
YMMÄRRÄ NY JO ETTÄ SE ON TE-KESKUS MIKÄ PAKOTTAA HAKEMAAN TYÖPAIKKAAN MIHIN EI OLE MITÄÄN OSAAMISTA/KYKYÄ.
Vierailija kirjoitti:
No siis onhan avustettavalla oikeus käydä pesulla. Jos ei itse pääse, niin jonkun on pakko auttaa. Yleensä se ei vaan taida olla avustaja, joka sen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis onhan avustettavalla oikeus käydä pesulla. Jos ei itse pääse, niin jonkun on pakko auttaa. Yleensä se ei vaan taida olla avustaja, joka sen tekee.
Olen useamman vuoden avustanut. Ja kyllä se on yleensä nimenomaan avustaja joka suihkuttaa. Eikä minua se haittaa. Ihan kumpaakin sukupuolta olen suihkutellut.
Ei ne voi pakottaa hakemaan, jos haet itse ne 4 paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai te-toimisto voi tätä nykyä enää pakottaa? Neljää paikkaa viikossa pitää hakea, mutta saa itse valita.
Eikö se kuitenkin ole niin, että maks. 4 paikkaa kuukaudessa.
Kyllä asia on niin, että avustaja joutuu siivoamaan. Kääntämään kuokalla keväällä perunamaan ja kantamaan kymmenien kilojen takkatiiliä. Lisäksi avustaja joutuu kuskaamaan omalla autollaan ilman korvausta ympäri kauppakeskuksia avustettavaa. Avustettava voi hyvin, mutta avustaja nääntyi puolessa vuodessa. Simputustakin ilmeni. Pesin ja silitin kotona heidän verhojaan, laitoin verhot ikkunoihin. Viikon kuluttua verhot piti vaihtaa. Heidän parkettinsa pesin ohjeiden mukaan, mutta seuraavana päivänä olisi pitänyt pyyhkiä uudestaan paremmalta tuoksuvalla pesuaineella. Silloin toivotin hyvät joulut ja lähdin lopen uupuneena laittamaan perheelleni joulua.
Sitten menet kipinkapin muuhun työhön. Jos et mene, niin siksi aikas avustajaksi, että saat sen johtajan viran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se kuitenkin ole niin, että maks. 4 paikkaa kuukaudessa.
Ai se olikin niin vähän. No joka tapauksessa, ensimmäiseen kysymykseeni vastaus: "Ero nykyiseen on erityisesti se, että työnhakija itse valitsee, mitä paikkoja hakee, kun aiemmin hänen oli työttömyyskorvausta saadakseen vastattava työtarjouksiin, joita TE-toimisto teki, Meling sanoo." https://yle.fi/uutiset/3-12425178
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätähän Te-palvelut nimenomaan edellyttää työnhakijoilta tänä päivänä, karenssin uhalla. Itsekin olin eilen haastattelussa ja TE-virkailija sanoi että pitää valehdella että on työkykyinen, ja maksattaa sairastamiset työnantajalla. Minä olen siis työkyvytön tällä hetkellä. Haastattelija oli voittoa tavoittelemattoman yhdistyksen projektihenkilö joka kertoi että kaikki tuotto tuosta työstä käytetään hyväntekeväisyyteen. Palkkaavat vain palkkatuella siihen tekijöitä. Ilme oli paljon puhuva kun kerroin että viranomainen kehotti valehtelemaan ja maksattamaan sairastamisen yhdistyksellä. Ja minähän en ole työnvieroksuja vaan työkyvytön tällä hetkellä enkä koskaan valehtelisi työnantajalle työkyvystäni, päästäkseni palkalliselle saikulle. Tiedän että karenssi tulee hyvin suurella todennäköisyydellä, onneksi näitä on nyt lyhennetty uudessa aktiivimallissa. Jouduin pyytämään anteeksi että tuhlaan kallista työaikaa, mutta kun toiveena oli että en saisi karenssia ollenkaan. Työnhakijaa on siis ihan turha mustamaalata, me olemme viranomaisen armoilla ja meidän täytyy se mitätön työttömyyspäiväraha yrittää pitää noudattamalla näitä kyseenalaisia vaatimuksia. Syytä oikeaa henkilöä, älä työtöntä. Myös lääkärissä tämä asia vihjaistiin kun olin juuri lopettanut työt kun loukkaannuin ja sitä nyt olen sairastanut pitkään. Olisi pitänyt pysyä yrityksen palkkalistoilla että yritys olisi maksanut tutkimukseni ja hoitoni.
Näin on mullekin annettu ymmärtää. Pitää vaan saikuttaa.
Onhan tämä kyllä erikoista jos viranomainen kehoittaa työnhakijaa valehtelemaan työkunnostaan ja terveydestään.
Se työsopimus on kuitenkin sopimus ja työkyvyn luulisi olevan olennainen sopimukseen vaikuttava seikka?
Valehtelu on siis lähellä petosta? Ja viranomaisen kehoituksesta toimineelle työnhakijalle voi tulla jopa vahingonkorvausvelvollisuus?
Näinhän se nimenomaan on. Sopimuksessa sovitaan työtunneista mm ja jos heti ensimmäisellä viikolla työntekijä hakee saikkua ja on pois, siitä tulee työnantajalle tuplakulut koska jonkunhan ne työt pitää tehdä. Siksihän sinne ihminen otetaan, työtä tekemään eikä päiväkotiin leikkimään palkkaa vastaan. Ajattelin kyllä seuraavalla kerralla (kun kehotetaan jättämään kertomatta työkyvyttömyys) kysyä että onko tuo ihan laillista ja onko ohje tullut jostain ylempää ja jos niin keneltä. Sitten tästä asiasta tehdään julkinen. Meitä on varmasti muitakin. Valtio on viime vuosina kurittanut yrittäjiä oikein urakalla, kuten koronakin ja nyt vielä lyödään lyötyä. Moni yritys sinnittelee koronan jälkeisessä kurimuksessa ja hakee epätoivoisesti työntekijöitä niin te-toimisto vielä haluaa meidät työkyvyttömät valehtelemalla yrityksiin tuhlaamaan vähiä rahojaan. Pieni yritys voi päätyä konkurssiin jos työntekijä on heti saikulla, eikä uutta ole heti vara palkata tilalle. Suuri kynnys monelle palkata se yksikin tekijä, kaksi on jo mahdottomuus.
On kyllä, mutta eipä näy työn tärkeys ja "merkitysevyys" palkassa.. Ei ole kovin kannattavaa, ellei saa napsittua tuplapalkka-, ilta- ja yövuoroja..
Ei siinä, kivaa duunia, jos sattuu löytämään mukavat ja "helpot" asiakkaat, joiden kanssa on luontevaa tehdä töitä ja joiden avuntarve ei ole kovin iso. Itselläni oli pari tällaista, todella ihanaa asiakasta, joiden kanssa työskentely ei edes tuntunut työltä.