Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun te-toimisto pakottaa hakemaan henkilökohtaisen avustajan töitä?

Vierailija
16.06.2022 |

Minulla ei ole edes kokemusta noista töistä. :(

Kommentit (401)

Vierailija
41/401 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua työtä. Vaikuta ylipätevältä, osaavalta ja pälätä haastattelussa kaikkea minä tiedän asenteella. Kerro oikeutesi ja vähättele että eihän tämä mitään aivokirurgiaa ole. Et saa paikkaa.

Vierailija
42/401 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE-toimisto ei voi pakottaa asiakasta yhtään mihinkään. Työttömyysetuus vain on vastikkeellista, jos haluaa tuen on noudatettava sille asetettuja edellytyksiä.

Minä haluaisin tietää, onko edellytyksenä se, että valehtelen työhaastattelussa niin että korvat heiluu.

Olen valmis ottamaan vastaan mihin tahansa työhön, ei siinä mitään. Pyrin myös hoitamaan työni niin hyvin kuin mahdollista.

Mutta minua ei voi vaatia olemaan tehtävästä vilpittömästi innostunut!

Kun työnantaja kysyy, miksi tarjottu työ kiinnostaa minua, oletan, että hän oikeasti haluaa tietää vastauksen, ja että saan vastata totuudenmukaisesti myös siinä tilanteessa, kun työ sisältönsä puolesta ei kiinnosta minua pätkän vertaa. Jos teen niin, toiminko vastoin asetettuja edellytyksiä.

Voit vastata että haluat tehdä työtä ja saada siitä toimeentulosi ja pyrit hoitamaan työsi mahdollisimman hyvin.

Haastattelussa ei ole velvollisuutta jakaa kaikkia tuntojaan,veivät ne tetapiaistuntoja ole. Esim. kysyttäessä heikkouksia, ei oikeasti haluta kuulla missä hakija on surkea, vaan kuinka hän osaa muotoilla kysymykseen hyvän ja sopivan vastauksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/401 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se kokoaikatyötä? Ilmoita sekä mahdolliselle työnantajalle että työkkäriin, että kokoaikatyö on se, mitä haet.

Vierailija
44/401 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet paikkaa ja menet töihin jos sinut valitaan. Mikä ongelma? Jos et osaa duunia, niin kai avustettava potkii sinut pois.

Vierailija
45/401 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin myös tekemään avustajan hommia. Ei luontunut yhtään, olin tuolloin n 55.

Avustettavan autoa piti ajaa ja sillä kauppaan ostamaan viikon tarvikkeet avustettavalle ja miehelleen. N 6 isoa kassia/kerta.

Mä en ollut ymmärtänyt ollenkaan, että avustettavalla oli myös aviomies, jolle maksettiin myös sitä omaispäivärahaa tmv.

Avustettava poti harvinaista sairautta, istui pyörätuolissa.

Mua kiukutti, kun tajusin että olin tälle pariskunnalle piika. Ruokaa tein kuin hullu ja leivoin. Siivosin.

Kaikkea. Kahdelle. Pyysivät kylään jonkun yhdistyksen porukoita. Minä väänsin ja käänsin ja tarjoilin. Hullu olin.

Mutta mun lapset asui vielä kotona.

Loppumetreillä avustettava hermostui jostain niin pahasti, että pelkästään veetuili mulle. Mikään ei ollut hyvä. Mä en tätä itse aiheuttanut.

Olin ollut leikkausjonossa jo pitkään ja aloin vauhdittaa sitä. Siitä alkoi saikku n 5 kk, jonka jälkeen irtisanouduin. Avustettava lähetti kyllä tekstarianteeksipyynnön, mutta en vastannut mitään.

Pari vuotta sitten Karman laki alkoi toimia hänen kohdallaan. Mies sai sydärin ja kuoli. En tiedä missä hoivakodissa avustettava asuu.

Vierailija
46/401 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haet paikkoja. Teet vain sellaisen hätäisen työhakemuksen ja jos kuitenkin joudut haastatteluun niin kerrot siellä suoraan että sinut on pakotettu hakemaan ko työtä eikä se kiinnosta sinua hevon humppaa.

Ei yrittäjä ole mikään työnvieroksujan likasampo. Jos tällaisia haamuhakijoita tulee kuluttamaan kallista aikaani, niin ilmoitan te-palveluihin henkilöstä.

Tätähän Te-palvelut nimenomaan edellyttää työnhakijoilta tänä päivänä, karenssin uhalla. Itsekin olin eilen haastattelussa ja TE-virkailija sanoi että pitää valehdella että on työkykyinen, ja maksattaa sairastamiset työnantajalla. Minä olen siis työkyvytön tällä hetkellä. Haastattelija oli voittoa tavoittelemattoman yhdistyksen projektihenkilö joka kertoi että kaikki tuotto tuosta työstä käytetään hyväntekeväisyyteen. Palkkaavat vain palkkatuella siihen tekijöitä. Ilme oli paljon puhuva kun kerroin että viranomainen kehotti valehtelemaan ja maksattamaan sairastamisen yhdistyksellä. Ja minähän en ole työnvieroksuja vaan työkyvytön tällä hetkellä enkä koskaan valehtelisi työnantajalle työkyvystäni, päästäkseni palkalliselle saikulle. Tiedän että karenssi tulee hyvin suurella todennäköisyydellä, onneksi näitä on nyt lyhennetty uudessa aktiivimallissa. Jouduin pyytämään anteeksi että tuhlaan kallista työaikaa, mutta kun toiveena oli että en saisi karenssia ollenkaan. Työnhakijaa on siis ihan turha mustamaalata, me olemme viranomaisen armoilla ja meidän täytyy se mitätön työttömyyspäiväraha yrittää pitää noudattamalla näitä kyseenalaisia vaatimuksia. Syytä oikeaa henkilöä, älä työtöntä. Myös lääkärissä tämä asia vihjaistiin kun olin juuri lopettanut työt kun loukkaannuin ja sitä nyt olen sairastanut pitkään. Olisi pitänyt pysyä yrityksen palkkalistoilla että yritys olisi maksanut tutkimukseni ja hoitoni.

Näin on mullekin annettu ymmärtää. Pitää vaan saikuttaa.

Onhan tämä kyllä erikoista jos viranomainen kehoittaa  työnhakijaa valehtelemaan työkunnostaan ja terveydestään.

Se työsopimus on kuitenkin sopimus ja työkyvyn luulisi olevan olennainen sopimukseen vaikuttava seikka?

Valehtelu on siis lähellä petosta? Ja viranomaisen kehoituksesta toimineelle työnhakijalle voi tulla jopa vahingonkorvausvelvollisuus?

Vierailija
47/401 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maize kirjoitti:

Mä jouduin myös tekemään avustajan hommia. Ei luontunut yhtään, olin tuolloin n 55.

Avustettavan autoa piti ajaa ja sillä kauppaan ostamaan viikon tarvikkeet avustettavalle ja miehelleen. N 6 isoa kassia/kerta.

Mä en ollut ymmärtänyt ollenkaan, että avustettavalla oli myös aviomies, jolle maksettiin myös sitä omaispäivärahaa tmv.

Mua kiukutti, kun tajusin että olin tälle pariskunnalle piika. Ruokaa tein kuin hullu ja leivoin. Siivosin.

Kaikkea. Kahdelle. Pyysivät kylään jonkun yhdistyksen porukoita. Minä väänsin ja käänsin ja tarjoilin. Hullu olin.

Loppumetreillä avustettava hermostui jostain niin pahasti, että pelkästään veetuili mulle. Mikään ei ollut hyvä. Mä en tätä itse aiheuttanut.

Olin ollut leikkausjonossa jo pitkään ja aloin vauhdittaa sitä. Siitä alkoi saikku n 5 kk, jonka jälkeen irtisanouduin. Avustettava lähetti kyllä tekstarianteeksipyynnön, mutta en vastannut mitään.

Pari vuotta sitten Karman laki alkoi toimia hänen kohdallaan. Mies sai sydärin ja kuoli. En tiedä missä hoivakodissa avustettava asuu.

Tämä hyvä esimerkki miten ne kuvittelevat avustajan olevan joku perheen piika. Kestitsevän vieraat ja olevan palvelija 24/7 ilman mitään omaa aikaa ja elämää. Tiukasti ilmoittaa rajat haastattelussa, sekä työajoista pidetään kiinni minuutilleen.

Vierailija
48/401 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haet paikkoja. Teet vain sellaisen hätäisen työhakemuksen ja jos kuitenkin joudut haastatteluun niin kerrot siellä suoraan että sinut on pakotettu hakemaan ko työtä eikä se kiinnosta sinua hevon humppaa.

Ei yrittäjä ole mikään työnvieroksujan likasampo. Jos tällaisia haamuhakijoita tulee kuluttamaan kallista aikaani, niin ilmoitan te-palveluihin henkilöstä.

Tätähän Te-palvelut nimenomaan edellyttää työnhakijoilta tänä päivänä, karenssin uhalla. Itsekin olin eilen haastattelussa ja TE-virkailija sanoi että pitää valehdella että on työkykyinen, ja maksattaa sairastamiset työnantajalla. Minä olen siis työkyvytön tällä hetkellä. Haastattelija oli voittoa tavoittelemattoman yhdistyksen projektihenkilö joka kertoi että kaikki tuotto tuosta työstä käytetään hyväntekeväisyyteen. Palkkaavat vain palkkatuella siihen tekijöitä. Ilme oli paljon puhuva kun kerroin että viranomainen kehotti valehtelemaan ja maksattamaan sairastamisen yhdistyksellä. Ja minähän en ole työnvieroksuja vaan työkyvytön tällä hetkellä enkä koskaan valehtelisi työnantajalle työkyvystäni, päästäkseni palkalliselle saikulle. Tiedän että karenssi tulee hyvin suurella todennäköisyydellä, onneksi näitä on nyt lyhennetty uudessa aktiivimallissa. Jouduin pyytämään anteeksi että tuhlaan kallista työaikaa, mutta kun toiveena oli että en saisi karenssia ollenkaan. Työnhakijaa on siis ihan turha mustamaalata, me olemme viranomaisen armoilla ja meidän täytyy se mitätön työttömyyspäiväraha yrittää pitää noudattamalla näitä kyseenalaisia vaatimuksia. Syytä oikeaa henkilöä, älä työtöntä. Myös lääkärissä tämä asia vihjaistiin kun olin juuri lopettanut työt kun loukkaannuin ja sitä nyt olen sairastanut pitkään. Olisi pitänyt pysyä yrityksen palkkalistoilla että yritys olisi maksanut tutkimukseni ja hoitoni.

Näin on mullekin annettu ymmärtää. Pitää vaan saikuttaa.

Onhan tämä kyllä erikoista jos viranomainen kehoittaa  työnhakijaa valehtelemaan työkunnostaan ja terveydestään.

Se työsopimus on kuitenkin sopimus ja työkyvyn luulisi olevan olennainen sopimukseen vaikuttava seikka?

Valehtelu on siis lähellä petosta? Ja viranomaisen kehoituksesta toimineelle työnhakijalle voi tulla jopa vahingonkorvausvelvollisuus?

Tuo kehoitus valehdella pitää pyytää kirjallisena, jos ei saa, sitä ei oteta huomioon.

Vierailija
49/401 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos te-toimisto saa vihiä miten haastattelu meni ja tuo käy ilmi, niin karenssia heilahtaa. Itse ei saa sabotoida omia työnsaantimahdollisuuksia. Ei kannata milloinkaan sanoa tuollaista suoraan vaan kautta rantain kierrellä ja alleviivata keltaisella neontussilla rivien välissä olevia sanomattomia lauseita.

No eihän se vielä tarkoita sitä että on sabotoinut omia työnsaantimahdollisuuksiaan, jos on rehellinen työhaastattelussa 🙄

Karensseja annetaan kuitenkin usein laittomasti, tekaistuin syin.

Vierailija
50/401 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultacasti sinulla ei ole kovin paljoa  koulutusta jos tarjotaan avustajan töitä. Hae vaikka insinööri-, sähköasentajasi tai sairaanhoitaja kouluun niin saat oikeita töitä. Tai vaikka juristitiksi tai lekuriksi.  Koulutus on avian aika moneen asiaan.

Vierailija
51/401 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos te-toimisto saa vihiä miten haastattelu meni ja tuo käy ilmi, niin karenssia heilahtaa. Itse ei saa sabotoida omia työnsaantimahdollisuuksia. Ei kannata milloinkaan sanoa tuollaista suoraan vaan kautta rantain kierrellä ja alleviivata keltaisella neontussilla rivien välissä olevia sanomattomia lauseita.

No eihän se vielä tarkoita sitä että on sabotoinut omia työnsaantimahdollisuuksiaan, jos on rehellinen työhaastattelussa 🙄

Välittömästi laittomasta ja aiheettomasta karenssista kirjelmä oikeusasiamiehelle. Ei niiden mielivaltaan pidä suostua eikä alistua yhtään.

Vierailija
52/401 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryöstät ja pahoinpitelet sen asiakkaan, niin saat ilmaisen ylläpidon loppuelämäkses ja satavarmasti ilman työvelvotteita. Sohvalla saat olla ~16 tuntia joka päivä.

Ei Suomessa saa ryöstöstä ja pahoinpitelystä kuin korkeintaan muutaman kuukauden, voi ehkä selvitä jopa ehdollisella.

Vierailija
53/401 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultacasti sinulla ei ole kovin paljoa  koulutusta jos tarjotaan avustajan töitä. Hae vaikka insinööri-, sähköasentajasi tai sairaanhoitaja kouluun niin saat oikeita töitä. Tai vaikka juristitiksi tai lekuriksi.  Koulutus on avian aika moneen asiaan.

Luultacasti koulutus on avian myös oikeakielisyyteen? Pitääpä kysyä mun juristitilta, se kun on oppinut ihminen.

Vierailija
54/401 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryöstät ja pahoinpitelet sen asiakkaan, niin saat ilmaisen ylläpidon loppuelämäkses ja satavarmasti ilman työvelvotteita. Sohvalla saat olla ~16 tuntia joka päivä.

Eikö tää viesti riko lakia? Kehoitus väkivaltaan.. nouse, mene ja ota lääkkeesi.

Vierailija
55/401 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnat ovat kyllä tehneet tässä avustajahommassa karhunpalveluksen itselleen, kun hommaa pyöritetään yrittäjäpohjalta.

Avustajalla ei tunnu olevan mitään normaaliin työsuhteeseen oikeuksia (lomat, lomarahat, ylityö- ja matkakorvaukset), vaan pelkästään velvollisuuksia.

Käytännössä ollaan kuitenkin kunnalla töissä ja kunta määrää tahdin.

Yhtälailla sille avustettavalle voi olla ylivoimaista toimia työnantajana, vaikka kunta tässäkin tarjoaa tukipalveluita. Eli kunta huolehtii paperisodasta ja toimii käytännössä työnantajana.

Eikö kunta voisi toimia ihan rehdisti työnantajana? Monelle tuo pakkoyrittäjyys ja siihen liittyvät ongelmat ovat juuri se kynnyskysymys näihin töihin.

Sitten valitetaan kun ei kiinnosta hommat. Itsetehty ongelma. Muka saadaan säästöjä.

Vierailija
56/401 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välittömästi laittomasta ja aiheettomasta karenssista kirjelmä oikeusasiamiehelle. Ei niiden mielivaltaan pidä suostua eikä alistua yhtään.

Oikeusasiamies ei puutu tällaisiin yksittäisiin tapauksiin. Täysi lapanen valvojana.

Oikeuskansleri on ehkä nohevampi puuttumaan viranomaisten laittomuuksiin.

Vierailija
57/401 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee vaan niin ska CV ja hakemus, etteivät ne uskalla ottaa.

Vierailija
58/401 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin piirtei kaikki avustajaa hakevat työpaikkailmoituksessaan luettelee siivouksen yhdeksi työtehtäväksi täälläpäin.

Siivoojan voisi tilata erikseen, ja niin jotkut harvat avustettavat tekee. Tosi harvat.

Ilmaista siivoojaa ei kukaan saa. Siivooja pitää tilata erikseen. Avustaja auttaa hommissa, joita avustettava pystyy avustajan kanssa tekemään. Jos avustettava haluaa käyttää ajan siivoomiseen, niin siinä avustaja voi toki auttaa avustettavaa, mutta ei siivoa puolesta.

Kannattaa pitää puolensa ja soittaa kunnan sosiaalipalveluihin, jos ei muuten selviä toimenkuva. Kaikkea yritetään avustajalla teetättää, mutta ei pidä suostua mihin vain.

Näin, mutta ei tuota nuoret ymmärrä useinkaan tehdä. Nuoriahan tuossa viedään kuin litran mittaa. En minäkään nuihin tehtäviin suostu, koska en halua karenssia siitä, että en esim saunota vammaista miestä.

Vierailija
59/401 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maize kirjoitti:

Hyi hemmetti. Monestihan ne on kateellisia terveille ihmisille ja sitten avustaja saa sen pa sk an niskaan. Tuohon hommaan ei pidä suostua paitsi jos nälkäkuolema uhkaa.

Vierailija
60/401 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Telkkarissa pyörii jatkuvasti muistaakseni TV5:llä ranskalainen elokuva Koskemattomat. Liittyy juurikin tähän aiheeseen. On muuten tosi hauska elokuva, suosittelen. Ainakin pari kertaa olen katsonut sen.

Tää on ihan paras leffa! Henkilökohtaisen avustajan työ on tosi inhimillistä hommaa. Jossain kehitysmaissa on normaalia että sukulaiset hoitavat perheen vanhukset ja kehitysvammaiset. Eli käytännössä ihan kuka vaan. Mikset kokeilisi sitä? Ei se ole mitään rakettitiedettä, kuka tahansa pystyy siihen, ellei ole jotain vakavia mielenterveysongelmia tai fyysisiä esteitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan