Mitä tehdä kun te-toimisto pakottaa hakemaan henkilökohtaisen avustajan töitä?
Kommentit (401)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haet mutta haastattelussa "loistat", avustettava palkkaa itse avustajansa.
Avustettava ei monin paikoin ole työnantaja vaan yritys.
Yritys osannee karsia jo ns. loistohakemuksen, eikä varmasti ole aikaa ilmoitella mihinkään.
Olen yksinyrittäjä enkä koskaan palkkaa ketään kuin tunneiksi. Silti tulee aivan kuuheloita hakemuksia ja ehdotuksia ihan ilman kelan tai työkkärin painostusta.
Annat ymmärtää rivien välissä hakemuksessa, että ei kiinnosta, korosta vaikka, että sait tiedon te palveluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haet paikkoja. Teet vain sellaisen hätäisen työhakemuksen ja jos kuitenkin joudut haastatteluun niin kerrot siellä suoraan että sinut on pakotettu hakemaan ko työtä eikä se kiinnosta sinua hevon humppaa.
Ei yrittäjä ole mikään työnvieroksujan likasampo. Jos tällaisia haamuhakijoita tulee kuluttamaan kallista aikaani, niin ilmoitan te-palveluihin henkilöstä.
Tätähän Te-palvelut nimenomaan edellyttää työnhakijoilta tänä päivänä, karenssin uhalla. Itsekin olin eilen haastattelussa ja TE-virkailija sanoi että pitää valehdella että on työkykyinen, ja maksattaa sairastamiset työnantajalla. Minä olen siis työkyvytön tällä hetkellä. Haastattelija oli voittoa tavoittelemattoman yhdistyksen projektihenkilö joka kertoi että kaikki tuotto tuosta työstä käytetään hyväntekeväisyyteen. Palkkaavat vain palkkatuella siihen tekijöitä. Ilme oli paljon puhuva kun kerroin että viranomainen kehotti valehtelemaan ja maksattamaan sairastamisen yhdistyksellä. Ja minähän en ole työnvieroksuja vaan työkyvytön tällä hetkellä enkä koskaan valehtelisi työnantajalle työkyvystäni, päästäkseni palkalliselle saikulle. Tiedän että karenssi tulee hyvin suurella todennäköisyydellä, onneksi näitä on nyt lyhennetty uudessa aktiivimallissa. Jouduin pyytämään anteeksi että tuhlaan kallista työaikaa, mutta kun toiveena oli että en saisi karenssia ollenkaan. Työnhakijaa on siis ihan turha mustamaalata, me olemme viranomaisen armoilla ja meidän täytyy se mitätön työttömyyspäiväraha yrittää pitää noudattamalla näitä kyseenalaisia vaatimuksia. Syytä oikeaa henkilöä, älä työtöntä. Myös lääkärissä tämä asia vihjaistiin kun olin juuri lopettanut työt kun loukkaannuin ja sitä nyt olen sairastanut pitkään. Olisi pitänyt pysyä yrityksen palkkalistoilla että yritys olisi maksanut tutkimukseni ja hoitoni.
Näin on mullekin annettu ymmärtää. Pitää vaan saikuttaa.
Haastattelun aikana otat taskusta sytkärin ja leikit sillä tilanteen rentouttamiseksi. Liekki. Ei liekkiä. Liekki. Ei liekkiä. Tämä herättää miltei kenessä tahansa mutta etenkin autettavassa tilassa olevassa alkukantaisen pelon.
Tämä ei ole kannanotto työhön vaan työmarkkinoihin.
Mikset menisi töihin? Jos sattuu hyvin hankala asiakas, niin lopetat ja vaihdat toiseen paikkaan.
Kannattaa tehdä vain huono hakemus, ei älyvapaata. Ei siitä voida rangaista.
Ja kannattaa hakea tositarkoituksella niitä töitä, joita oikeasti haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tehdä vain huono hakemus, ei älyvapaata. Ei siitä voida rangaista.
Ja kannattaa hakea tositarkoituksella niitä töitä, joita oikeasti haluaa.
Voihan sitä töihin mennä ja hakea samalla muita paikkoja. Ei tarvi olla työttömänä koko aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haet paikkoja. Teet vain sellaisen hätäisen työhakemuksen ja jos kuitenkin joudut haastatteluun niin kerrot siellä suoraan että sinut on pakotettu hakemaan ko työtä eikä se kiinnosta sinua hevon humppaa.
Ei yrittäjä ole mikään työnvieroksujan likasampo. Jos tällaisia haamuhakijoita tulee kuluttamaan kallista aikaani, niin ilmoitan te-palveluihin henkilöstä.
Oletpa harvinaisen v... umainen kaveri.
Niin on sekin, joka tekee höpöhöpöhakemuksen ja menee tuhlaamaan työtä tekevän ihmisen aikaa, joka luulee kutsuneensa vakavasti otettavan hakijan haastatteluun. Jonka mahdollisuuden olisi voinut antaa jollekin sellaiselle, joka sen työn oikeasti halusi. Valtavaa kunnioituksen puutetta toisten tekemää työtä kohtaan tuollainen.
No mitä pitää tehdä, jos työkkäri pakottaa karenssin uhalla hakemaan työtä, jota et halua tai johon et pysty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätähän Te-palvelut nimenomaan edellyttää työnhakijoilta tänä päivänä, karenssin uhalla. Itsekin olin eilen haastattelussa ja TE-virkailija sanoi että pitää valehdella että on työkykyinen, ja maksattaa sairastamiset työnantajalla. Minä olen siis työkyvytön tällä hetkellä. Haastattelija oli voittoa tavoittelemattoman yhdistyksen projektihenkilö joka kertoi että kaikki tuotto tuosta työstä käytetään hyväntekeväisyyteen. Palkkaavat vain palkkatuella siihen tekijöitä. Ilme oli paljon puhuva kun kerroin että viranomainen kehotti valehtelemaan ja maksattamaan sairastamisen yhdistyksellä. Ja minähän en ole työnvieroksuja vaan työkyvytön tällä hetkellä enkä koskaan valehtelisi työnantajalle työkyvystäni, päästäkseni palkalliselle saikulle. Tiedän että karenssi tulee hyvin suurella todennäköisyydellä, onneksi näitä on nyt lyhennetty uudessa aktiivimallissa. Jouduin pyytämään anteeksi että tuhlaan kallista työaikaa, mutta kun toiveena oli että en saisi karenssia ollenkaan. Työnhakijaa on siis ihan turha mustamaalata, me olemme viranomaisen armoilla ja meidän täytyy se mitätön työttömyyspäiväraha yrittää pitää noudattamalla näitä kyseenalaisia vaatimuksia. Syytä oikeaa henkilöä, älä työtöntä. Myös lääkärissä tämä asia vihjaistiin kun olin juuri lopettanut työt kun loukkaannuin ja sitä nyt olen sairastanut pitkään. Olisi pitänyt pysyä yrityksen palkkalistoilla että yritys olisi maksanut tutkimukseni ja hoitoni.
Onpa mennyt älyttömäksi. Mutta hyvä tietää. Olen työkyvytön, joten haen sairauslomaa jo valmiiksi, tai siis varaan lääkäriajan. Vai pakottavatkohan ne sairauslomallakin olevan töihin?
Vierailija kirjoitti:
Mikset menisi töihin? Jos sattuu hyvin hankala asiakas, niin lopetat ja vaihdat toiseen paikkaan.
No eikö siitä saa karenssin, että irtisanoutuu työstä, koska "asiakas on hankala"? Samalla tavallahan saa karenssin, jos irtisanoutuu jostain muusta työstä sanoen, että työ oli ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa mennyt älyttömäksi. Mutta hyvä tietää. Olen työkyvytön, joten haen sairauslomaa jo valmiiksi, tai siis varaan lääkäriajan. Vai pakottavatkohan ne sairauslomallakin olevan töihin?
Riippuu sairaudesta, lääkäri ottaa todistuksessa kantaa työkykyyn. Jos työkyky on pysyvästi ja täysin mennyttä, ohjaa mahdollisesti suoraan hakemaan kuntoutustukea/työkyvyttömyyseläkettä. Sairauslomaahan voi saada vain rajallisen ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos te-toimisto saa vihiä miten haastattelu meni ja tuo käy ilmi, niin karenssia heilahtaa. Itse ei saa sabotoida omia työnsaantimahdollisuuksia. Ei kannata milloinkaan sanoa tuollaista suoraan vaan kautta rantain kierrellä ja alleviivata keltaisella neontussilla rivien välissä olevia sanomattomia lauseita.
Työkkäri saisi kyllä opastaa tuohon tarkemmin. Kuinka paljon työtön on velvollinen haastattelussa valehtelemaan, ja minkä verran saa kertoa asioiden todellista laitaa, jotta sitä ei katsota omien työnsaantimahdollisuuksien sabotoinniksi?
En tykkää valehdella, en yleisesti enkä mahdolliselle työnantajalle. En tykkää koskettaa vieraita ihmisiä eikä hoitoala nappaa ollenkaan. Miksi minun pitäisi työnantajalle antaa näistä asioista väärä käsitys? Silti jos avustajan työn saisin, tekisin sen kyllä niin hyvin kuin pystyn. Tietenkin koko ajan hakisin muuta työtä.
Ite sain kerran 3kk karenssin noista hommista. Oli aivan mahdoton aivovammainen avustettava (äiti) ja hullu koko perhe. Exää myöten ne pyöri mun työympäristössä. Paikalliselta vammaispalvelulta en saanut mitään apua tai tukea. Ne halusivat vain säästää kunnan rahoja eivätkä myöntää, että tästä paikasta oli ennenkin lähtenyt avustajia. Että ole tarkkana kenelle lähdet tätä koiran virkaa tekemään.
TE-toimisto ei voi pakottaa asiakasta yhtään mihinkään. Työttömyysetuus vain on vastikkeellista, jos haluaa tuen on noudatettava sille asetettuja edellytyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Sano, että sua inhottaa koskea vieraisiin ihmisiin.
Tämä. Kiitos vinkistä:)
-eri-
Kauheeta. Meinaatko vahingossa joutua töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä te nyt vain joudutte olemaan likasankoja, sori vaan. (Niin se on siis likasanko eikä likasampo, sillä sampo on ihan toinen juttu). Olisitte olleet äänessä silloin, kun työpaikkojen hakuvelvoitetta sorvattiin.
Jos työnhakijaa oikeasti ei tarjoamasi duuni kiinnosta, niin mitä hänen mielestäsi pitäisi tehdä? Haluatko, että hän haastattelussa valehtelee sinulle? Niinhän sinäkin työpaikkailmoituksessasi olet tehnyt, kun olet maalaillut kuinka fantastinen homma on tarjolla, ja varmasti valehtelet myös asiakkaillesi.
Ilmoitat TE-palveluun siis siitä, että henkilö on täyttänyt velvollisuutensa eli hakenut hänelle osoitettua paikkaa, ja valitat että on liian rehellinen jotta voisi teille palkata?
Henkilökohtaisen avustajan hommiin ei ole rima korkealla ja työntekijöistä pulaa, että vaikka avoimesti olisikin työtä vieroksuva tmv., voidaan paikkaa siltikin tarjota.
Itsekin joskus nuorempana em. hommia tehnyt. Ja niistä on hyvät kokemukset.
Vierailija kirjoitti:
TE-toimisto ei voi pakottaa asiakasta yhtään mihinkään. Työttömyysetuus vain on vastikkeellista, jos haluaa tuen on noudatettava sille asetettuja edellytyksiä.
Minä haluaisin tietää, onko edellytyksenä se, että valehtelen työhaastattelussa niin että korvat heiluu.
Olen valmis ottamaan vastaan mihin tahansa työhön, ei siinä mitään. Pyrin myös hoitamaan työni niin hyvin kuin mahdollista.
Mutta minua ei voi vaatia olemaan tehtävästä vilpittömästi innostunut!
Kun työnantaja kysyy, miksi tarjottu työ kiinnostaa minua, oletan, että hän oikeasti haluaa tietää vastauksen, ja että saan vastata totuudenmukaisesti myös siinä tilanteessa, kun työ sisältönsä puolesta ei kiinnosta minua pätkän vertaa. Jos teen niin, toiminko vastoin asetettuja edellytyksiä.
Ai, senkö takia, etten halua, enkä ehdi olemaan työnvieroksujan väline työn karttamiseen. Ei kannata käyttää tilanteeseesi syytöntä yritystä välikapulana.