Mitä tehdä kun te-toimisto pakottaa hakemaan henkilökohtaisen avustajan töitä?
Kommentit (401)
chatGPT:
Arvoisa työnantaja,
Haen avustajan tehtävään, vaikka minun on rehellisesti sanottava, että minua on kehotettu hakemaan tätä työpaikkaa, eikä se ole oma valintani. Minulla ei ole aiempaa kokemusta vastaavasta työstä ja kommunikointi ei ole vahvin osaamisalueeni. Lisäksi minulla on merkintöjä rikosrekisterissä. Toivon että löydätte sopivan henkilön kyseiseen tehtävään.
(nimesi)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haet paikkoja. Teet vain sellaisen hätäisen työhakemuksen ja jos kuitenkin joudut haastatteluun niin kerrot siellä suoraan että sinut on pakotettu hakemaan ko työtä eikä se kiinnosta sinua hevon humppaa.
Ei yrittäjä ole mikään työnvieroksujan likasampo. Jos tällaisia haamuhakijoita tulee kuluttamaan kallista aikaani, niin ilmoitan te-palveluihin henkilöstä.
Jos olisin työnantaja niin pyytäisin ensimmäisenä haastattelussa kertomaan jos työkkäri on pakottanut hakemaan eikä oikeaa soveltuvuutta juuri meille ole. Enkä ilmoittaisi mihinkään hakijasta, mutta pistäisin kyllä työkkärille tulikivenkatkuista viestiä jos jatkuvasti pakottavat ihmisiä hakemaan ihan väärälle alalle ja tuhlaavat minun kallista aikaa. Puhumattakaan että saattaa tämmöisen takia tulla virherekrytointi ja asiakkaat kärsii.
Vuosi sitten toukokuussa tuli uusi laki, että työttömän on haettava 4 työpaikkaa vähintään kuukaudessa. Mitään palomiehen paikkaa ei voi hakea.
Ongelma on, kun osa on sairaita. Ei voi tehdä mitä työtä tahansa.
Mulle työkkäri sanoi, että sairauksista ei saa kertoa työnantajille, koska sitten ei valita töihin.
Mulla on nivelrikko, ocd, kädet vuotaa verta ja ibs ja yritän sitten salailla noita toimistotöissä esim. palkkatuella.
No olipa outo neuvo työkkäristä, että sairauksista ei saa kertoa työnantajalle.
Kaikille työntekijöille on lakisääteinen työhöntulotarkastus ja sen perusteella tehdään työkykyä koskeva selvitys.
Työterveyshuolto kuuluu asiaan muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai te-toimisto voi tätä nykyä enää pakottaa? Neljää paikkaa viikossa pitää hakea, mutta saa itse valita.
Eikö se kuitenkin ole niin, että maks. 4 paikkaa kuukaudessa.
Ai se olikin niin vähän. No joka tapauksessa, ensimmäiseen kysymykseeni vastaus: "Ero nykyiseen on erityisesti se, että työnhakija itse valitsee, mitä paikkoja hakee, kun aiemmin hänen oli työttömyyskorvausta saadakseen vastattava työtarjouksiin, joita TE-toimisto teki, Meling sanoo." https://yle.fi/uutiset/3-12425178
Ei pidä paikkaansa. Nuo neljä/jakso pitää tehdä oma-aloitteisesti, mutta jos yksikin on tekemättä, voidaan edelleen määrätä hakemaan jotain paikkaa. Eli jos jakso on vaikkapa touko-heinäkuu, niin jos pystyt kuittaamaan haut tehdyksi heti toukokuun alussa, voit edelleen saada "työtarjouksia", mutta niitä ei ole pakko hakea. Jos et pysty kuittaamaan kaikkia, ja tulee työtarjous, silloin on pakko hakea, vaikka hakujaksoa olisi vielä jäljellä paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Telkkarissa pyörii jatkuvasti muistaakseni TV5:llä ranskalainen elokuva Koskemattomat. Liittyy juurikin tähän aiheeseen. On muuten tosi hauska elokuva, suosittelen. Ainakin pari kertaa olen katsonut sen.
Mahtava elokuva!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka osaa lähettää tämän ketjun työvoimaviranomaiselle? Tai vaikka jollekin ministerille?
Jos toisen pankkikorttia käyttää ilman lupaa niin on kyllä syytä tehdä tutkinta.
Ensinnäkin kuka käyttäisi toisen pankkikorttia ilman lupaa. Minut asiakas yritti saada allekirjoittamaan kuitin hänen puolestaan kaupassa vedoten kirjoittamishankaluuteen. Ei se ihan niin mene, että avustaja allekirjoittaa kuitteja nimellään asiakkaan puolesta. Muutoinkin pysyttelin parhaani mukaan erossa asiakkaiden raha-asioista mm. en koskenut heidän rahoihinsa/pankkikortteihinsa (ellei ollut pakko) maksutilanteissa yms. Ei sitten tule jälkikäteen selviteltävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haet paikkoja. Teet vain sellaisen hätäisen työhakemuksen ja jos kuitenkin joudut haastatteluun niin kerrot siellä suoraan että sinut on pakotettu hakemaan ko työtä eikä se kiinnosta sinua hevon humppaa.
Ei yrittäjä ole mikään työnvieroksujan likasampo. Jos tällaisia haamuhakijoita tulee kuluttamaan kallista aikaani, niin ilmoitan te-palveluihin henkilöstä.
Jos olisin työnantaja niin pyytäisin ensimmäisenä haastattelussa kertomaan jos työkkäri on pakottanut hakemaan eikä oikeaa soveltuvuutta juuri meille ole. Enkä ilmoittaisi mihinkään hakijasta, mutta pistäisin kyllä työkkärille tulikivenkatkuista viestiä jos jatkuvasti pakottavat ihmisiä hakemaan ihan väärälle alalle ja tuhlaavat minun kallista aikaa. Puhumattakaan että saattaa tämmöisen takia tulla virherekrytointi ja asiakkaat kärsii.
Vuosi sitten toukokuussa tuli uusi laki, että työttömän on haettava 4 työpaikkaa vähintään kuukaudessa. Mitään palomiehen paikkaa ei voi hakea.
Mulle työkkäri sanoi, että sairauksista ei saa kertoa työnantajille, koska sitten ei valita töihin.
Mulla on nivelrikko, ocd, kädet vuotaa verta ja ibs ja yritän sitten salailla noita toimistotöissä esim. palkkatuella.
No olipa outo neuvo työkkäristä, että sairauksista ei saa kertoa työnantajalle.
Kaikille työntekijöille on lakisääteinen työhöntulotarkastus ja sen perusteella tehdään työkykyä koskeva selvitys.
Työterveyshuolto kuuluu asiaan muutenkin.
Ei ole työhöntulotarkastusta palkkatukitöissä eikä sijaisuuksissa. Ehkä vakituisessa on ja sitten joutuu valehtelemaan, että on terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka osaa lähettää tämän ketjun työvoimaviranomaiselle? Tai vaikka jollekin ministerille?
Jos toisen pankkikorttia käyttää ilman lupaa niin on kyllä syytä tehdä tutkinta.
Ensinnäkin kuka käyttäisi toisen pankkikorttia ilman lupaa. Minut asiakas yritti saada allekirjoittamaan kuitin hänen puolestaan kaupassa vedoten kirjoittamishankaluuteen. Ei se ihan niin mene, että avustaja allekirjoittaa kuitteja nimellään asiakkaan puolesta. Muutoinkin pysyttelin parhaani mukaan erossa asiakkaiden raha-asioista mm. en koskenut heidän rahoihinsa/pankkikortteihinsa (ellei ollut pakko) maksutilanteissa yms. Ei sitten tule jälkikäteen selviteltävää.
Joku kirjoitti, että voidaan lähettää kauppaan asiakkaan puolesta.
Kun paikka on auki ja työnantaja pyytää hakemuksen lähettämään sähköpostiosoitteeseen, joka on mallia vaikka päivänpaiste@hotmail.com, niin uskaltaisitteko lähettää hakemuksen tuollaiseen anonyymiin osoitteeseen?
Näitähän on, jotka anonyymisti hakee avustajaa.
Ei mitään tietoa, kenelle se hakemus menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa osataan olla kateellisia ja katkeria jopa vammaisille ja sairaille ihmisille?! Onko se teiltä pois jos sairas ei itse pysty arjestaan selviytymään ja siihen saakin apua, pitäisikö vain hukkua paskaan sinne sänkyyn ja likaiseen kotiin ilman ruokaa jne. On aivan älytöntä alkaa vertailemaan jotain normaalia vanhusta, eläkeläistä, äitejä, 20-40 vuotta sairaana olleeseen ihmiseen! Nämä ihmiset ovat usein vielä todella huonotuloisia koska eläkettä ei ole juurikaan päässyt kertymään. Koko elämä on voinut olla yhtä taistelua köyhyydessä kaikkine vaivoineen joita pitää vain jaksaa kestää vuodesta toiseen.
Ja sitten täällä avustajat kitisevät kuinka he eivät haluaisi ja jaksaisi imuroida, tehdä ruokaa taikka käydä kaupassa?! Eihän ne työt nyt heille kuulu, tehköön joku muu. Mieluummin istutaan 8 tuntia ja räplätään puhelinta kuin ollaan töissä. Ei missään työpaikoilla voi alkaa sanelemaan että mitä tekee milloinkin ja komentelemaan henkilöä joka hänet on ottanut töihin! Mitä näiden avustajien päässä oikein liikkuu?
Eläkeläinen ei saa ilmaista kodin siivousta edes 97-vuotiaana syöpäsairaana.
Kunnilla ja kaupungeilla ei ole edes työntekijöitä jotka siivoaisivat ihmisten koteja.
Kotiavustajat laitettiin pois 1990 - luvun lamassa.Kodin siivous täytyy nykyään ostaa siivousyritykseltä. Eläkeläinen saa alv-alennuksen.
Eläkeläinen ei saa avustajaa.
Mene sitten auttamaan eläkeläisiä. Tee välillä jotain hyödyllistäkin.
Työtön ei saa tehdä vapaaehtoistyötä, siitä tulee karenssi ja minulla on ocd ja nivelrikko joten oman kodin siivous riittää muutenkin.
Olet vain laiska työnvieroksuja etkä tiedä oikeasta työnteosta yhtään mitään, juu, aivan varmasti on mielenterveydellisiä ongelmia sulla.
Etkö seuraa uutisia missä työtön sai karenssin, kun oli leipäjonossa jakamassa vapaaehtoisena ruokaa ja työttömyystukia perittiin takaisin.
Sä voit itse soittaa kaupungille ja kysyä noista eläkeläisten palveluista ja miten maksut menevät. Voi tulla muuten melkoinen yllätys, kun itse tarvitset eläkkeellä apua.
Ja voit ihan pankkien sivuille mennä lukemaan lakia pankkikortin käytöstä.
Ei sinua kukaan pakota avustajan työhön, et ole alalle soveltuva etkä ole sitä päivääkään tehnyt, johan sen tekstistäsi ja tietämättömyydestäsi huomaa. Jankutat samaa mantraasi. Ymmärrän että tahtoisit eläkkeelle, onhan sinulla ihan ilmiselviä ongelmia, ainakin mielesi kanssa, hae siihen apua. Avustajan hommista vaan et tiedä yhtään mitään.
Jos työkkäri laittaa työtarjouksen avustajan työstä niin tulee karenssi, jos ei sitä hae.
Toki, onhan tässä ketjussa kehotettu jo tekemään huonoa työhakemusta ettei vaan joutuisi töihin. Sen kyllä huomaa ettei suurin osa ole todellakaan alalle soveltuva.
Huonoon työhakemukseen voi olla myös erittäin pätevä syy, kuten itselläni, joka olen tuo joka haki avustajan paikkaa pelkästä pakosta.
Olen hyvin inhimillinen ja kova tekemään, en vaadi enkä vikise, mutta jos lähtökohdat ovat jo alkujaan niin sopimattomat, eli sulla ei ole soveltuvuutta alalle (et niele ihan kaikkea paskaa mitä sulle syötetään), mikä aiheuttaa loppupeleissä avustettavalle ainoastaan mielipahaa, on parempi hoitaa homma yksinkertaisesti vain niin, että tekee itsestään huonon hakijan.
Omalla kohdallani olisi pitänyt vapaapäivinäkin "päivystää" ja olla kyytimässä avustettavaa, kun hänen "taideharrastuksensa" oli niin vaativaa, että sen puitteissa olisi pitänyt päästä matkustelemaan sinne ja tänne, viis kellonajoista tai avustajan perhe-elämästä tai lakisääteisitä vapaista. "Kun minä olen pyörätuolissa, ja kaikkien muiden pitää palvella, surra ja kärsiä siitä, yhyy".
En kyllä lähettäisi hakemusta sähköpostiin, joka on anonyymi.
Yllätyin, kun eräs avustajapalveluja tarjoava yritys kertoo avoimesti sivuillaan mahdollisista tulevista ongelmista työssä. Kuten siitä että jotkut avustettavat tekee jopa rikosilmoituksia avustajistaan.
Ja tottahan se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustajan tehtävä on avustaa, ei tehdä puolesta. Tietenkin niissä rajoissa mihin asiakas pystyy. Tilanteessa, jossa hän ei ole kykenevä lähtemään kauppaan, kannattaisi harkita kotiinkuljetuksen tilaamista.
Kuitenkin, jos ei ole muuta vaihtoehtoa, niin aina kuitit yms. todisteet mukaan siitä mihin kaupassa on käytetty rahaa.
T: Kuitti omilla rahoilla ostetuista tarvikkeista putosi takataskusta ja katosi. Siitä sitten soppa syntyikin. Kyse ei tosin ollut avustajan työstä, johon en enää edes suostuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustajan tehtävä on avustaa, ei tehdä puolesta. Tietenkin niissä rajoissa mihin asiakas pystyy. Tilanteessa, jossa hän ei ole kykenevä lähtemään kauppaan, kannattaisi harkita kotiinkuljetuksen tilaamista.
Kuitenkin, jos ei ole muuta vaihtoehtoa, niin aina kuitit yms. todisteet mukaan siitä mihin kaupassa on käytetty rahaa.
T: Kuitti omilla rahoilla ostetuista tarvikkeista putosi takataskusta ja katosi. Siitä sitten soppa syntyikin. Kyse ei tosin ollut avustajan työstä, johon en enää edes suostuisi.
En minä käytä kenenkään pankkikorttia, jos se on laissa kielletty. Ei sellaista voi määrätä tekemään minkä laki kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä toimistotyöpaikassa sanottiin ettei saisi laittaa liikaa käsirasvaa, kun sitä tulee kuulemma asiakkaiden papereihin ja tietokoneeseen.
No, jos en laita niin sitten papereissa on verta.
Mene jo lääkäriin. Vai vuotaako kätesi verta myös naputellessa näppistä? Ahkerasti kyllä jaksat päivystää täällä.
En kirjoita koneella.
Puhelimella sitten, lähes sama. Älä huoli , ei sinua valita töihin, kyllä työnantajat huomaa ettei sinusta ole työntekijäksi.
Kyllä mä 2 edelliseen työpaikkaan menin muiden ohi haastattelussa. Mutta ne oli toimistotöitä.
Mä tein aikoinaan vuosien ajan avustajan työtä. Parhaimmillaan se voi olla todella leppoisaa työtä, pahimmillaan saat kuulla haukkumista ja äksyilyä koko aika, ihan sama mitä teet. Yhden avustettavan kanssa katsottiin lähinnä elokuvia ja käytiin ulkoilemassa, se oli todella hauskaa ja rentoa. Sitten on noita vanhoja yksinäisiä ihmisiä, jotka purkavat pahaa oloaan avustajiinsa.
Koita löytää sellainen avustettava, jonka kanssa kemiat kohtaa ja joka ei vaadi liikaa hoidollisia toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä pointti, ekassa lauseessa. Eli "älä auta/avusta avuttomaksi", kuuluu hoitoalan yleinen mietelmä.
Usein siitä ihan virkeästä ja toimeliaasta avustettavasta kuitenkin kuoriutuu joka asiasta nariseva ja valittava, sekä yhä vaan enemmän vaativa kärtty, jonka surkuttelua saat kuunnella koko sen ajan kun yrität tehdä hänen oloaan helpommaksi. Kun "pitää saada kaikkea mahdollista koko rahan edestä"...
Omalla kohdalla yksi työpaikkahaastattelu päättyi siihen, kun en suostunut leikkaamaan hänen pensaitaan ja kaivelemaan mitään kasveja, hoitelemaan ja siivoamaan kompostia, kantamaan jotain roinaa tai (poikansa jälkeensä jättämää) pation rakennusjätettä kierrätykseen. Rouva oli saanut jonkun Kelan maksusitoumuksen varsinaisesti ruuanlaitto- ja imurointiapuun.
Mun yksi avustettava ehdokas, ihan kivanoloinen vanha rouva, kysyi saako hän osallistua imurointiin ja kokkaukseen mukana? Siis mitä? Käsitin, että se pitää imurin varresta kiinni ja hämmentää soppaa omalla kauhallaan samaan aikaan kun minä toisella. Vastasi ainakin hieman tähän tyyliin, kun kysyin mitä "osallistuminen" oikein tarkoittaa. En lähtenyt vääntämään hänen kanssaan. Toivottavasti löysi etsimänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TE-toimisto lakkaa kiusaamasta sinua välittömästi kun ilmoitat ettet ole työtön työnhakija ja lopetat etuuksien nostamisen. Saat ihan vapaasti makoilla sohvalla vaikka loppuikäsi eikä kukaan häiritse ärsyttävillä työtarjouksilla.
Homma vaan menee niin, että makoilusta ei enää makseta eikä voi nyrpistellä nokkaa millekään työlle. Jos nostat veronmaksajien taskuista rahaa, niin joudut näkemään vaivaa ja ponnistelemaan. Oleskeluyhteiskunnan aika on ohi.
Jos siivooja ei pysty tekemään siivoustyötä niin hänet kuuluisi irtisanoa ja pistää työkkärin listoille kilpailemaan muiden kanssa toimistotyöpaikoista.
Tradenomeja on työttömänä.
Opiskelemaan on vaikea päästä
Vuosi sitten tradenomiksi opiskelemaan haki 59952 ja pääsi vain 4781
Tradenomeja on työttömänä ja siivoojia siirretään sihteereiksi kaupungin yksiköissä.
Hullun hommaa.
Itse luin tradenomiksi terveyssyistä, kun en pysty muita aloja tekemään.
Itse meinaa tilata tässä lääkärin, kun jaksan. Mulla on ocd ja iho vuotaa talvella verta. Eli pitää varmaan miettiä työkyvyttömyyseläkettä. Toimistotöitä ei ole ja työkkäri voi pakottaa avustajaksi.
Voivat uudelleenkouluttaa. Noilla diagnooseilla et valitettavasti eläkettä saa.
Been there, done that.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TE-toimisto lakkaa kiusaamasta sinua välittömästi kun ilmoitat ettet ole työtön työnhakija ja lopetat etuuksien nostamisen. Saat ihan vapaasti makoilla sohvalla vaikka loppuikäsi eikä kukaan häiritse ärsyttävillä työtarjouksilla.
Homma vaan menee niin, että makoilusta ei enää makseta eikä voi nyrpistellä nokkaa millekään työlle. Jos nostat veronmaksajien taskuista rahaa, niin joudut näkemään vaivaa ja ponnistelemaan. Oleskeluyhteiskunnan aika on ohi.
Jos siivooja ei pysty tekemään siivoustyötä niin hänet kuuluisi irtisanoa ja pistää työkkärin listoille kilpailemaan muiden kanssa toimistotyöpaikoista.
Tradenomeja on työttömänä.
Opiskelemaan on vaikea päästä
Vuosi sitten tradenomiksi opiskelemaan haki 59952 ja pääsi vain 4781
Tradenomeja on työttömänä ja siivoojia siirretään sihteereiksi kaupungin yksiköissä.
Hullun hommaa.
Itse luin tradenomiksi terveyssyistä, kun en pysty muita aloja tekemään.
Itse meinaa tilata tässä lääkärin, kun jaksan. Mulla on ocd ja iho vuotaa talvella verta. Eli pitää varmaan miettiä työkyvyttömyyseläkettä. Toimistotöitä ei ole ja työkkäri voi pakottaa avustajaksi.
Voivat uudelleenkouluttaa. Noilla diagnooseilla et valitettavasti eläkettä saa.
Been there, done that.
On tradenomin koulutus jo.
Olen kokeillut jo hanskoja. Ja lisäksi mulla on ocd eli vessan siivous voi kestää 2 h.