Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkyvyttömyyseläkkeellä olevat: koetteko "päässeenne" vai "joutuneenne" eläkkeelle?

Vierailija
16.06.2022 |

Onko elämänlaatunne parantunut eläkkeen myöntämisen jälkeen?

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin. hoitotaho houkutteli ja lupailivat taloudellisen tilanteen olevan parempi. nyt olen loukussa ja en uskalla työtä hakiessa kertoa totuutta miksi otan vain kuukauden pestin taikka yli 7kk pestin.

lisäksi minulle ei myönnetä mitään lainoja enkä saa tehdä toistuvasti töitä. vakituisista töistä huutava pula joten olen byrokratisessa loukussa tekemässä joka toinen vuosi pätkä töitä.

Vierailija
22/88 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotomasti pääsin. Tavoite oli päästä eläkkeelle mahdollisimman aikaisin.  Jättäydyin 25-vuotiaana työkyvyttömyyseläkkeelle ja elämä on mukavaa. Ei huolia työpaikoista tai toimeentulosta. Kohta valmistuu uuden karhea omakotitalo, jonka rakensin perheelle. Olen ja tulen edelleen pysymään virallisesti työkyvyttömän, koska niin saan 2500 € netto rahaa tilille joka kuukausi ja en halua tehdä töitä.

mikä oli sinun ammatti ja kuinka kauan ehdit tekemään töitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin mutta en pääse. Takana aivoinfarkti, mutta kuntoutus on ainoa tuki. Eläkeikään reilu 10 vuotta...

Kaveri joutui eikä tykkää yhtään. On sitä mieltä että ihan hyvin hän pystyy olemaan töissä.

Lääkäri oli kyllä toista mieltä.

Hällä siis työn aiheuttama sairaus.

Hankaloittaa muitakin töitä

Vierailija
24/88 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin, vasen käteni leikkautui irti pahassa auto-onnettomuudessa

Vierailija
25/88 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

10v olin kuntoutustuella ja sitten päätettiin hakea pysyvää eläkettä. Pysyvä myönnettiin heti. Mulla diagnooseina masennus, vaikea sos.tilanteiden pelko ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Ikää 33v.

Kyllä se pääsemiseltä enemmän tuntuu. Mutta tää tilanne myös ahdistaa, koska en todellakaan joskus teininä tai nuorena aikuisena kuvitellu että oon kolmekymppisenä tälläsessä tilanteessa.

Kaikki mistä oon haaveillu ja unelmoinu, on romuttunu. Pienellä rahalla kituuttaa loppu elämä. Ei tällänen oo elämää.

Vierailija
26/88 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka koette päässeenne eläkkeelle, miten saitte elämänne rullaamaan eläkeläisenä? Mistä olette löytäneet sisältöä elämäänne?

Vierailija
27/88 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotomasti pääsin. Tavoite oli päästä eläkkeelle mahdollisimman aikaisin.  Jättäydyin 25-vuotiaana työkyvyttömyyseläkkeelle ja elämä on mukavaa. Ei huolia työpaikoista tai toimeentulosta. Kohta valmistuu uuden karhea omakotitalo, jonka rakensin perheelle. Olen ja tulen edelleen pysymään virallisesti työkyvyttömän, koska niin saan 2500 € netto rahaa tilille joka kuukausi ja en halua tehdä töitä.

Kuulostaa kyllä hieman oudolta, jos olet noinkin hyvän tk-eläkkeen saanut jo nuorella iällä. Tietenkään, kun ei asiaa tarkemmin tunne, mutta hyvin outoa kyllä. Lähtökohtaisesti, jos esim koulun lopettelee 18-vuotiaana, armeija ja muut niin ei työvuosia kovin montaa ole voinut kertyä eläkettä kartuttamaan. Tietenkin, jos jonkinlainen kova vakuutus on ollut.

Vierailija
28/88 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin pärjännyt vielä osa-aikaeläkkeellä, mutta työnantaja teki sen hankalaksi ja valitti joka käänteessä, kuinka vaikeaa on, kun teen vain puoli päivää. Koen, että minut laitettiin eläkkeelle. Toisaalta masennusdiagnoosilla ei nykyaikana helpolla pääse eläkkeelle, minun hakemukseni hyväksyttiin ensimmäisellä kerralla joten ehkä siihen sitten syytäkin oli. 

Onhan tämä masennus aina seurana, mutta nyt ei ole enää työstressiä.

Vierailija
29/88 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka koette päässeenne eläkkeelle, miten saitte elämänne rullaamaan eläkeläisenä? Mistä olette löytäneet sisältöä elämäänne?

Oikein hyvin, minulle riittää elämänsisällöksi omat harrastukseni ja mielenkiinnonkohteeni. En kaipaa muuta.

Vierailija
30/88 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin todella tympääntynyt työhön, joten koin päässeeni. Mutta tällä hetkellä osa-aikatyö kelpaisi. Olisi mukava saada rahaa ja olla hyödyksi.

Vierailija
31/88 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi tuntui, että pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle ollessani 37v. Se oli suuri helpotus. Ei enää paperisotia Kelan ja TE-toimiston kanssa. Sitten iski tyhjyys. Sitten selvisi hoitovirheet, joita oli tehty. Yhtä kaikki - mielenterveys on lopullisesti romuna. Jossittelu ei auta yhtään, mutta silti mietin, missä kunnossa olisin, jos olisi aikanaan hoidettu kunnolla. Kaipaan töihin, kaipaan ihmisten luo. Haluaisin opiskella, tehdä töitä, mutta olen yrittänyt niitä kyllin monta kertaa tietääkseni, että jaksan max puoli vuotta, jonka jälkeen romahdan. Tunnen itseni toivottoman ulkopuoliseksi tässä yhteiskunnassa. Selviän niukinnaukin yksin kotona. Vähän aikaa sitten kaksi eri psykiatria totesi, että tarvitsen sairaalahoitoa. Siellä ei vain ollut tilaa. Ratkaisu oli lääkitä minut toimintakyvyttömäksi. En suostunut siihen, onneksi ei pakotettu. Sain tarpeeksi unta tukevaa lääkettä ja näillä mennään taas vähän matkaa. En sentään ole taivasalla, vaikken jaksakaan juuri poistua kotoa - haluaisin kyllä.

Vierailija
32/88 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä hieman oudolta, jos olet noinkin hyvän tk-eläkkeen saanut jo nuorella iällä. Tietenkään, kun ei asiaa tarkemmin tunne, mutta hyvin outoa kyllä. Lähtökohtaisesti, jos esim koulun lopettelee 18-vuotiaana, armeija ja muut niin ei työvuosia kovin montaa ole voinut kertyä eläkettä kartuttamaan. Tietenkin, jos jonkinlainen kova vakuutus on ollut.

Itse olin ennen sairastumistani suurituloinen ja kuuluin noin 5% työssäkäyvistä ansiotason mukaan. Työkyvyttömyyseläke jota minulle ei myönnetä lääkärilausunnoista huolimatta olisi alle 2500 euroa brutto. Siitä voi päätellä onko tuo 25- vuotiaana 2500 netto totta vai ei.

Vierailija
33/88 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pelottaa, koska TE-virkailija oli kirjoittanut työllistymissuunnitelmaani, että kartoitetaan sosiaaliviranomaisten kanssa mahdollisuutta työkyvyttömyyseläkkeeseen. Minä haluan töihin, en eläkkeelle. Minulla on vielä kymmenen vuotta eläkeikään, ja ammattitaitoni on aivan yhtä hyvä kuin se on aina ollut.

Osaako joku kokemuksensa perusteella* kertoa, miten käy ihmiselle, jonka asuminen katetaan asumistuella ja toimeentulotuella, minkä lisäksi vielä työmarkkinatuesta otetaan osa asumiskuluihin? Nyt käteen jäävällä summalla en aio loppuelämääni kitua. Onneksi vielä pääsee pois oman käden kautta, kun elämä kurjistuu vielä tästäkin.

* Kokemuksen perusteella sen vuoksi, että perussääntöjä osaan kopioida itsekin ja tiedän, että ne eivät aina pidä paikkaansa.

Vierailija
34/88 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin ennen sairastumistani suurituloinen ja kuuluin noin 5% työssäkäyvistä ansiotason mukaan. Työkyvyttömyyseläke jota minulle ei myönnetä lääkärilausunnoista huolimatta olisi alle 2500 euroa brutto. Siitä voi päätellä onko tuo 25- vuotiaana 2500 netto totta vai ei.

Minkä ikäinen olet?

Vierailija
35/88 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet?

Lähempänä viittäkymppiä.

Vierailija
36/88 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa pääsisi. En vain jaksa.

Vierailija
37/88 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näin minäkin vähän ajattelin. En itsekään ollut kovin pienipalkkainen ja brutto on tk-eläkkeellä noin 2400€ ja työvuosia noin 33-34 vuotta.

Vierailija
38/88 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvapalstalta! Tuntuu kuin juttelisi kavereiden kanssa eikä tunnu yksinäiseltä, aika kuluu mukavasti ja nopeasti juttuja selatessa ja kirjoitellessa!

Vierailija
39/88 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvuosien määrällä ei ole suurta väliä, sillä myös edessä olevilta työvuosilta lasketaan eläkettä. Lisäksi saa sitä suuremman 5-vuotiskorotuksen, mitä nuorempi on.

Vierailija
40/88 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hai, pääsin 19-vuotiaana. Ehdin olla vuoden tyhjän päällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme