--- TOUKOTAAPERTAJIEN MAANANTAI ---
En nähnyt pinoa, joten aloitan uuden. Laitan kohta omia kuulumisia.
Laru
Kommentit (29)
Onnea iloisista ultra, lääkäri ja neuvola kuulumisista!
Uusille lämpimät tervetuloa toivotukset!
Mieliteoista on ollut puhetta.....Mullakin on ollut ihan alusta asti tuo paahtoleipä kuvioissa, se helpotti pahimpina pahoinvoinnin aikoina kummasti oloa. Välillä himottaisi suolakurkku, mutta pelkään turvotuksia niin paljon, että vesi kielellä haaveilen......tai joskus otan ihan pikku palan;) Ruuat maistuvat oikein hyvin, makeaa ei ole kamalasti tehnyt mieli. Nyt näinä päivinä on alkanut tomaatin himo, yleensä en itse laita sitä edes voileivän päälle, olen syönyt kyllä jos valmiina leivän päällä on ollut.
Ja äsken kun tulin muksujen kanssa sisälle, piti vielä käydä kattomassa talviomenapuusta omenia. Niitä ei ole tehnyt tähän mennessä yhtään mieli, mut kun erehdyin yhtä maistamaan, niin pakkohan niitä oli saada alas sylillinen. Eli tämmöisiä himoja täällä:)))
Lisää omaa napaa....Pe ja la välisenä yönä heräsin kamalaan kuvotukseen, sanoinkin miehelle että taasko tämä alkoi uudelleen. No aamulla etoi vieläkin, mutta pystyin juomaan aamukahvia ja leivän. Sen jälkeen rupesi röyhtäyttämään ja pahaolo sen kuin jatkui.....viimenään oli pakko käydä kyökkimässä. Jalat täristen hoipertelin vessasta ja ajattelin pahoinvoinnin palanneen kolmen viikon jälkeen ja kahta kauheampana. Sitten esikko soitti mummolasta ja pyysi hakemaan kotiin, oli oksennellut, eli se olikin oksennustautia! Vähän päästä oli mentävä yökkimään ja kaikki mahdollinen tuli ylös, sit olinkin jo ihan töööt. Koko lauantai päivä meni siis kyökkiessä ihan tyhjää ja mitään ei pystynyt laittamaan suuhun. Iltayöstä yritin sitten pikkasen saada jaffaa ja vettä kurkusta alas, huomasin etten ollut käynyt pissallakaan koko päivänä, joten neste hukka oli jo melkoinen. Se yökin meni sitten kovissa vatsakivuissa ja korkeassa kuumeessa, mutta oksentaa ei enää tarvinut. Eilinen päiväkin meni ihan vaan levätessä. Tänään on jo ruokakin maistunut ja olo on jo paljon parempi, jos päänsärkyä ei lasketa.
Nyt sitten jännään keskiviikkoista np-ultraa, onneksi aika on jo aamusta ja mieskin pääsee mukaan. Pikkumuksut viedään siksi aikaa mummulaan. Perjantaina on sitten lääkärineuvola, että tälle viikolle riittää vauvajuttua:)))
Jos en aiemmin ehdi, tulen sitten keskiviikkona kertomaan np-kuulumisia!
Oliko se Alpukka, jolla myös on ultra keskiviikkona??? Tsemit sullekin ultraan:))) Jänskätään yhdessä!
Lalla ja pallero rv11+3
Enpä ole kovin ahkera ollut kirjoittelemaan, mutta lukemassa olen ainakin kerran viikossa käynyt...
Huomenna olis sitten se kauan odotettu np ultra. Kyllä jännittää niin paljon... toivottavasti vauveli löytyis ja kaikki olis muutenkin kunnossa.
Sitte heti keskiviikkona on eka lääkärineuvola.
Mielitekoja löytyy täältäkin... mandariineja ja viinirypäleitä voisin syödä vaikka kuinka ja paljon, myös appelsiinimehu on hyvää! Ja suklaa maistuu...
Etova ja paha olo tulee yleensä iltaisin, ei auta syöminen :( tai syömättömyys...
Mulla on päivittäin semmoista menkkakivun tyylistä kipua, mutta vielä ei ole mitään ns. repäisy kipuja ollut. Ehkä tämä on sitten hyvä merkki, että kohtu siellä vissiin kasvaa vauhdilla. Selin maaten tuntuis kohdunpohja jo melkein navan korkeudella...jos en nyt ihan väärin tunne. Miten teillä muilla? Tunnetteko jo itse kohdun koon??
Jostain vain olin lukevinani, että viikolla 16 pitäis kohdunpohja olla tuossa navan korkeudella...no mulla on kyllä kolmas raskaus ja paikat siis venyneet jo valmiiks.
Jees, tämmöistä tänne tänään!
2xx rv 11+5
Mun tietääkseni sen saa valita itse. Ainakin täälläpäin oli sellainen käytäntö, kun oli 2 sairaalaa suunnilleen saman matkan päässä. Toisesta on nyt loppunut synnäritoiminta, joten seuraaava sairaala olisikin 80 km päässä, kun lähimpään on 35 km.
Ki-ra, olit Seinäjoella, jonne olen itse (jälleen kerran) menossa. Hoitohenkilökunnasta ei ole juuri muuta kuin hyvää sanottavaa, mutta jotkut lääkärit tympii tosissaan. Äippäpolilla on pari vanhempaa kätilöäkin, jotka ei ystävällisemmästä päästä ole, mutta se saattoi johtua mun sen hetkisistä tunteista ja tunnelmista. Prenalla, salissa ja vierihoidossa väki on ollut ihanaa! Nämä oli siis mun mielipiteitä... :)
Ja tuli mieleen, että mikä estää teitä lähtemästä reissuun viimeisiksi viikoiksi... Tulette vaikka Seinäjoelle synnyttämään ;) Ei sua kukaan vaadi synnyttämään jossain tietyssä paikassa, tiedot kulkee sairaaloitten välillä ja kun on kortti mukana, niin mikä ettei... Voithan neuvolasta kysellä mitä muita vaihtoehtoja olisi lähettyvillä. Ensimmäisenä (oletuksena) tietysti on tarjolla se ' lähisairaala' , jonka alueeseen kuulut, mutta ei ne voi sanoa sulle että sun just siellä PITÄÄ synnyttää. Yhtä hyvin mä voin ' joutua' vaikka Tampereelle, jos ei Seinäjoella ole sillä hetkellä tiettyjä valmiuksia.
Äippä rv 10+1
Kiitos vaan tyhjentävistä vastauksista päivärahoista. Omien työsotkujen ym juttujen keskellä en ole vielä moista edes ajatellut. Mutta nyt ei onneksi sen takia enää murehtia, Kiitos!!
Ensimmäisen raskauden aikana sipsit olivat asia jotka saivat voimaan pahoin. Koin kauhunhetkiä kun tavaratalossa oli iloinen täti maistattamassa uusia sipsimakuja ja vedet silmissä, okse kurkussa kiidin tarjoilupöydän ohi, mutta entä nyt... Juuri äsken mieheni sai topakan komennon lähteä hakemaan vaimolle sipsejä lähikaupasta. Kaikkea sitä pieni toukka masussa saa aikaan, ja onneksi on ymmärtäväinen mies : )
Meillä ei vielä ole uusimmasta tulokkaasta kerrottu lapsille. Miten te joilla ei ole ensimmäinen tulossa, milloin aijotte kertoa vai oletteko ja kertoneet tuleville isosiskoille/veljille? Meillä siis kotona kohta 5v ja 6v tytöt.
Sumee 9+5
Pikasesti kirjotan kuulumiset.
Tänään olin ekassa neuvolassa. Samat kysymykset kysyttiin kuin esikoista odottaessa. Uutena juttuna tuli pari asiaa: Mm. että kunta tarjoaa rakenneultran lisäksi np-ultran. Eli, noin kuukauden päästä pitäis sitten olla eka ultra.
Minullakin on ollut vähän epäuskoa koko raskauden suhteen. Esikoista odottaessa tässä vaiheessa oli 2 viikkoa ollut jo tosi paha oloa. Nyt on aina välillä huono olo. Ei siis kokoajan. Onhan tää tietenkin hyvä asia, mutta epäilyttää, että onkohan kaikki hyvin vatsassa...
Ja, tää väsymys on ihan kauheeta: Aivan kuin olisin kokoajan horroksessa. Ei herää ollenkaan koko päivässä.
Mutta, nyt muihin puuhiin.
Vointeja kaikille!
[color=green]-sammakko rv 8+3
3xäippä74, tuolla edellä kirjoitettin " Vuonna 2006 päiväraha maksetaan siis vuoden 2004 verotettujen työtulojen mukaan, jotka tarkistetaan palkkakertoimella." Meidän äippärahat maksetaan viimeisimmän valmistuneen verotuksen mukaan. Mitkä olivat siis tulosi v. 2005. Pitää kai itsekin katsoa omansa :-) Minä kyllä jäin hoitovapaalta työttömäksi vuoden alussa ihan siltä varalta, että saataisiin vielä vauva. Työttömyyskorvauksista kun lasketaan kans noita äippärahojen perusteita 4 kk ajan, jos oikein muistan. Sitten pitää vielä laskiskella, kannattaisko ottaa äippärahan perusteeksi ne 6 kk ennen äitiysvapaata.
Yritin varata tänään neuvolaa. Maanantai oli varmaan huono meille molemmille, neuvolatäti oli " uusi" ja ensi töikseen edes onnittelematta oli sitä mieltä, etten " kuulu" hänelle. Sama sähliki oli esikoisen kanssa ensin, mutta kolme edellistä raskautta oli tuossa kyseisessä neuvolassa. Puhelu sit päättyi siihen, että suunnilleen löin luurin kiinni ja itkeskelin pari tuntia. Eikä neuvola-aikaa.
Olisko poika masussa, edellinenkin poika itketti mua miltein jokaisella neuvolakäynnillä, saati sitten laitoksella. Ehkä tämä on myös stressinpurkua, kun on syysloma.
Minna
rv 9, vasta (ja äsken lipsahti 0, oi voi)
Tämä on kohta ihan kiinalaista, en pysy kärryillä ollenkaan. Kelan sivuilta suoraan lainattuna: " Vanhempainpäiväraha voi määräytyä myös edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan. Tällöin edellytetään, ettei lapsi, jonka perusteella edellistä vanhempainpäivärahaa on maksettu, ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden raskauden laskettua synnytysaikaa." Eli meidän tilanteessa: edellistä vanhempainrahaa maksettiin nuorimmasta, joka syntyi 04/05, eikä siis täytä 3v ennen la:ta, kun tulee vasta 2v täyteen kuukausi ennen. Mutta kun edellinen vanhempainpäiväraha on laskettu rahakautta edeltäneestä työttömyysetuudesta, lasketaanko uusi sitten sen ' alle 3v' -säännön perusteella (=sama raha kuin viimeksi) vai kumminkin vuoden 2005 työtuloista (jotka on vain ja ainoastaan kotihoidontukea)? Itse laskettuna saisin työtulojen perusteella vain minimin, mutta 3v-säännöllä 10¿ enemmän/pvä...
Etoo sitten tosissaan, pitäis vissiin oikaista sänkyyn, niin voisi helpottaa. Ei auta mehut, ei napostelut kuin sen syömisen ajan, sitten taas jatkuu. Ainakin pari viikkoa pitäis jaksaa vielä...
Mutta tämä tästä, muitakin välillä...
Äippä aina vain rv 10+1
Piti tulla lueskelemaan mitä muille toukokuisille kuuluu, oltiin pari päivää mökillä nettipimennossa nääs..
Mulla on ollu olo mitä mainioin, surkuttelut teille ketä on joutunut kärsimään huonosta olosta, varsinkin sille joka oli ollu oksutaudissa!! Sori en muista kuka oli..
Mulla vielä loppukuuhun, ennenkun pääsee siihen ekaan ultraan, kyllä sitä odotellaan!
Illanjatkoja,
t:minnis80 rv 8+4
Tervetuloa kaikille uusille =)
Masu81_ : Huomasin että meillä on yhteistä, ei niin hyvää mutta yhteistä kuitenkin. Sain keskenmenon rv 6 toukokuussa 2005 ja nyt siis uudelleen raskaana. Onneksi onni tulee uudestaan surullisten vaiheiden jälkeenkin.
[color=green] Mieliteoista: [/color]
Mielitekoja on ollut, mut ne on vähän vaihdellut. Ensin teki mieli suolakurkkuja ja sitten yksi ilta sain päähäni että kotipizzan bolognese pizzaa on saatava (en oo syönyt 8 vuoteen) ja eikun hakemaan 25km matkaa lähimpään ja niillä ei ollut edes kotiinkuljetusta. No mut sain pizzan =) Mandariineja menee kans aikas paljon...
Tänään söin nachoja jauheliha täytteellä ja niitä olisin voinut syödä vaikka kuinka paljon.. Jauheliha on niiiin [color=red] IHANAA! [/color]
Ja mä en todellakaan ole ollut mikään lihan ystävä ikinä.
Niin joo eikä saa unohtaa [color=red] Mansikoita. [/color]
[color=blue] (.) Omaa napaa... [/color]
Viikonloppu meni sairaalassa erittäin voimakkaiden kipujen takia, tarkkaa syytä ei löydetty mutta epäilivät jtn tulehdusta ja sitten kohdun kasvu tai mitä ne oli jtn liitoskipuja.
Itku tuli moneen kertaan kun pelko pikkuisen menettämisestä oli koko ajan. Onneksi vuotoa ei ole ollut ja nuo liitoskivut ovat normaaleja. Tulehdukseen sain antibiootti kuurin. Nyt siis jo onnellisesti kotona. Viikko pakko sairaslomaa ja mukaan kuva jossa pikkuinen voi hyvin. Sydän lyö ja kädet ja jalat heilui ruudulla =) Taas tuli itku kun näin ja kuulin että kaikki hyvin.
Muuten ei kummia, huono olo on alkanut helpottaa ja väsymykseen oon vaan nukkunut.
Yhtä asiaa jäin vkolopun jälkeen miettimään...
Voinko synnyttää muualla kuin " kotipaikan" sairaalassa. Olimme reissussa ja oli vkoloppuna hoidossa seinäjoen keskussairaalassa. (päästiin sinne, niin saman tien jouduin lääkäriin).
Sain aivan uskomattoman hyvää hoitoa ja kaikessa toiminnassa oli selvästi potilaan kunnioittaminen etusijalla. No yksi päivystävä lääkäri oli tympeä mut kaikki muut oli tosi ihania. Jäin vain miettimään että en ainakaan jorvista voi sanoa samaa ja siellä on tullut useampaan kertaan oltua.
Meillä on tuttuja siellä päin, joten miehellä ei oli hätää. Miten sujuisi matkaaminen kotiin ihan vastasyntyneen kanssa?
Joku kyselikin että onko jo mietitty synnytystä niin meillä ainakin on. Jorvin toiminta pelottaa ja vaihtoehtoja kaivataan.
Olen valmis vaikka menemään yksityiseen sairaalaan, jos toinen vaihtoehto on jorvi.
[color=blue] Voinko synnyttää kaukana virallisesta kotipaikasta? [/color]
Tulipas paljon juttua kun ei oo tullut pitkään aikaan kirjoitettua.
Ki-ra ja nemo 9+3