Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin aikaan otat unilääkkeen ja kuinka pian alkaa vaikuttamaan?

Vierailija
23.10.2023 |

Mitä unilääkettä käytät? Itse olen taas siinä tilanteessa, että vielä 5 tuntia lääkkeen oton jälkeen olen hereillä. Tuntuu, että vasta aamuyöstä ja aamusta on paras teho. Otan lääkkeen lääkärin kehotuksesta seitsemältä illalla. 4 lääkettä jo kokeiltu, nyt on vuorossa olanzapiini ketipinorin, doksepiinin ja mirtazapinin jälkeen. Alkuun nukahdin olanzapiinilla vartissa, toimi pari kuukautta. (En ole se totaaliunettomuudesta jankkaaja).

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on noi samat lääkkeet käytössä. Siirryn aina toiseen lääkkeeseen, kun toisen teho alkaa hiipumaan. Tunti menee, että alkaa väsyttämään.

Vierailija
2/15 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otan Olanzapiinin klo 19. Nukahdan yleensä noin klo 22.30. Saattaisin nukahtaa aiemminkin, en ole oikein kokeillut.

Olazapiiniä olen käyttänyt nyt 5 vuotta. Sitä ennen oli Mirtazapin, mutta vuosikymmenen jälkeen sen tehot hiipuivat jonnekin.

Jos on tarve nukahtaa erityisen aikaisin, otan Tenoxin. Se on ihan ok yhdeksi yöksi, mutta vähänkään pidempään otettuna aiheuttaa sen, että käytön loppettamisen jälkeen ei saa unta sitten millään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla doksepiini 6 mg ja pitkävaikutteinen melatoniini 1.9 mg käytössä. Otan nukkumaan mennessä ja nukahdan yleensä melkein heti. Kokeile ottaa Olanzapin klo 14-16 aikaan.

Olanzapiinia käytettään kaksisuuntaisen mielialahäiriön maniavaiheissa (jolloin ihminen yleensä tarvitsee vähemmän unta) sekä skitsofreniassa. Mikään unilääke se ei missään tapauksessa ole! Onko sinulla jompikumpi em. sairauksista?

Mirtatsapiinillahan nukkuu sitä paremmin, mitä pienempi annos on, ja sitä saa myös 1 ja 4.5 mg tabletteina.

Vierailija
4/15 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan zopinoksinpuolikkaan kun menen sänkyyn. Se vaikuttaa noin vartissa tai puolessa tunnissa, jos asetun kunnolla nukkumaan.

Se ei tietenkään toimi, jos esim luen padia tai puhelinta tai edes kirjaa, eikä esim jos mies könyää vieressä omiaan. 

Vierailija
5/15 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotahan se on noiden neuroleptienkin kanssa, kyllä niihinkin tulee toleranssi (ja myös vieroitusoireet voivat olla vaikeat.) 

Vierailija
6/15 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä pelkästään vieroitusoireet, vaan yleensäkin neuroleptien eli psykoosilääkkeiden haitat, ne on aika hankalia.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01339

Vierailija
7/15 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuo ole mitään oikeita unilääkkeitä. Noista menee elämä sekaisin kun koko seuraava päivä on pöhnäinen olo. Käytän mieluummin Stellaa tms.

Vierailija
8/15 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurjaa kuunnella teidän uniongelmista, on varmaan todella raskasta. Itse menen sänkyyn 21:30, luen hetken ja nukahdan heti. Herään pirteänä jo ennen kellon sointia 5:30.

Vierailija
9/15 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tuotahan se on noiden neuroleptienkin kanssa, kyllä niihinkin tulee toleranssi (ja myös vieroitusoireet voivat olla vaikeat.) 

Olen käyttänyt Olanzapinia 5 vuotta samalla annoksella. Milloin se toleranssi alkaa tulla?

Vierailija
10/15 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini 1.9 mg riittää. Su-ti joudun ottaa alkoholin vieroitusoireiden takia. Ti-su pärjään ilman. Otan sänkyyn mennessä.

Vierailija
11/15 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Melatoniini 1.9 mg riittää. Su-ti joudun ottaa alkoholin vieroitusoireiden takia. Ti-su pärjään ilman. Otan sänkyyn mennessä.

En käytä alkoholia, mutta pitkävaikutteista melatoniinia samalla annoksella ja iltamagnesiumia otan joka ilta yhden kapselin. Aamuyön heräilyt on näillä,loppuneet. Ikää kun alkaa tulla, niin melatoniinin tuotanto vähenee. sain vinkin työkaverilta, jolle lääkäri oli antanut tämän ohjeen juurikin aamuyön heräilyyn. Ennen saatoin valvoa kolmen jälkeen kellon soittoon asti, nyt nukun siihen asti kuin pieni possu ja viikonloppuisin jopa pari tuntia pidempään. Tämä on vaikuttanut kyllä vireystasoon tosi paljon.

Vierailija
12/15 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei nuo ole mitään oikeita unilääkkeitä. Noista menee elämä sekaisin kun koko seuraava päivä on pöhnäinen olo. Käytän mieluummin Stellaa tms.

Tämö.

Vierailija
13/15 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitänee kohta ottaa!

Vierailija
14/15 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei unilääke, mutta melatoniinia otan 1,9 mg tabletin n. klo 19 ja sänkyyn menen n. klo 20.

Vierailija
15/15 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti kaikki näyttäisi mieluummin oikeita unilääkkeitä. Miten saat Stellaa vuodesta toiseen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä