--- TOUKOTAAPERTAJIEN MAANANTAI ---
En nähnyt pinoa, joten aloitan uuden. Laitan kohta omia kuulumisia.
Laru
Kommentit (29)
Nukuin koko yön tosi sikeästi! Yleensä herään miehen herätyskelloonkin (tai ainakin havahdun) ja siihen kun lähtee töihin, mutta nyt ei mitään hajua! Johtuiskohan siitä kun eilen jäi rakkaat päikkärit nukkumatta..=)
Larulle jaksamia työstressin kanssa!
Itselläkin ollut tilanteita, jolloin työjutut todella stressaa! Sillon ei oikein muuta pysty ajattelemaan! =/ Ikäviä juttuja...
Itselläni nuha päällä edelleen! Aamuisin menee monta nenäliinaa, että saa niistettyä kaiken ulos... yök!
Keskiviikkona olis sitten se np-ultra! =) Vielä ei jännitä, ehkä sitten vasta ke aamulla! Tietty mietityttää, että mitä jos kaikki ei olekkaan hyvin, mutta turha kai sitä on etukäteen kauheesti miettiä..Positiivisellä mielellä siis mennään!
Mutta nyt ei tällä kertaa enempää. Lähdetään ulkoilemaan neidin ja koiruuden kanssa! =)
-Alpukka rv11+1 & " Pinsku" 1v
Olipas taas kiireinen viikonloppu! Luin nopeasti viikonloppupinon, mutta nyt ei muistu mieleen mitään. Mieliteoista taisi olla puhetta. Minulla on enemmän näitä mitä ei tee mieli, mutta appelsiinituoremehua (kylmää) menee kyllä purkkikaupalla sekä satsumia. Minulla myös vaihtelee tosi nopeasti se mitä tekee mieli, esim. mies saattaa alkaa laittamaan ruokaa ja ajattelen, että nam. Sitten kun ruoka on valmis en enää haluakaan syödä sitä. Mies parka, no onneksi kelpaa kuitenkin muulle perheelle, ettei tee ainoastaan minulle:)
Larulle jaksuja työtilanteeseen! Stressiä varmaan kukaan ei voi välttää, mutta lapsi siitä tuskin kuitenkaan kärsii.
Alpukkako se oli menossa jo np-ultraan? Taidat olla ensimmäinen toukomammoista. Mulla on vasta ensi viikon tiistaina ja maanantaina lääkärineuvola, jospas kuuluisivat silloin sydänäänet. Jos maanantaina jo kuuluisivat sydänäänet, niin ei sitten tarvitsisi niin kauheasti stressata tuota ultraa (vaikka tokihan siinä katsotaan paljon muutakin kuin onko vauvaa vai ei, mutten jaksa niiden takia stressata). Mulla oli viime np-ultra vähän ikävä kokemus:( Eli menin np-ultraan kahden tuulimunan jälkeen ja olin aika toiveikas sen raskauden suhteen, kun oli ollut alusta pitäen jotenkin erilainen kuin tuulimunaraskaudet. Kätilö ultrasi sitten noin puoliminuuttia ja sai näytölle mustan tyhjän ympyrän ja sanoi, ettei täällä mitään taaskaan ole ja siihen kohta jo lisäsi, että taisitpa arvata itsekin. No, en saanut sanotuksi mitään, kun jo tietysti vollotin täyttä päätä. No, sitten kutsuttiin lääkäri paikalle tarkistamaan tilanne. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja katsoi ultralla ja sai kohdun ja VAUVAN heti näkyviin ja siellähän se liikkui ja sydän sykki:) Kätilö oli katsellut ainoastaan kystää tms. Lopputulos oli tietysti hyvä, mutta täytyy sanoa, että oli kaiken kaikkiaan erittäin ikävä kokemus:( En tiedä johtuiko tuosta vai mistä, etten silti oikein uskonut koko raskauteen ennenkuin tunsin liikkeet. No, toivotaan, että tämä ultra menee paremmin.
Nyt täytyy lähteä syyslomalaisten kanssa kauppaan, lupasin, että saavat leipoa jotain.
Kolmeplusyks ja 11+5
Väsymys iski taas eilen kuin metrinen halko kun äitini lähti kotiaan kohti. Siivosin ja leivoin vastoin voimiani ja sitten kärsin. Nyt kuitenkin saan nukkua kun nukuttaa, kun mies kurssilla ja piipero hoidossa. Kuvotusta on edelleen ja jotkut ruoka-aineet ällöttää; suklaa ei näköjään koska pystyin syömään suffelia :)
Alkaa ottaa päähän tää ekan neuvolan odotus, vasta ens viikolla torstaina. Ois pitäny testata myöhemmin niin ois nää alkuviikot mennneet huomaamatta. Eniten siis jännittää, että onhan siellä joku kasvamassa.
Nukkumaan taidan raahautua, kun iltapäivällä on päiväkodissa kasvatuskeskustelu ja pitää skarpata väsymyskuvotukselta.
AatuEetu rv 8+2 ja piipero 2vee
keskiviikkona siis eka neuvola. Mulla alkaa vaan aika tulla pitkäksi tän odotuksen kanssa, kun ei voi muuta kuin odotella. Ärsyttää. Tänään tuli jotenki niin epätodellinen olo. Mä sanoin jo miehelle, että " entä jos kuvittelin ne 2 viivaa ja tää pahoinvointi johtuu jostain muusta" . No ei siinä mitään. Hain testin apteekista ja sitten alkoi naurattaa, kun testissä sanottiin että " lue tulos 5 minuutin päästä" , ja mulla ei ollu vielä pissaaminen loppunu kun plussa tuli. Ja vahvempana vielä kuin se kontrolliviiva! Kaiken lisäksi olin just aiemmin käyny vessassa, eli ei ollu mitään kahta tuntia ollu rakossa... Eli aika vahvasti oon raskaana, tarvii jo uskoa:)
No sitten kävin online-keskustelupuolella. Siellä joku kertoi pelkäävänsä tuulimunaraskautta. Sitten toiset vastas sille että voi hyvin olla. No mä googletin ja löysin, että tosissaan oireet on aluksi samat. No taas mä aloin huolehtia, että entä jos mitään vauvaa ei olekaan... Mutta eiköhän enemmistö " näin pitkällä" olevista raskauksista kumminki oo ihan ok. Kauheeta, ei odottava sais lukea kaikkia eteen tulevia juttuja. Mä olen itse erittäin hössötyskielteinen ihminen, enkä aiemmin ole edes ajatellu että voisin ajatella näin. Vaikka järjellä ajateltuna: Sillä ei voi olla mitään hätää. Kaiken pitäs olla hyvin...
Taidan olla viimeisiä jotka käyvät alkuraskauden ultrassa, mutta tänään se vihdoin oli! :) Sielä se meidän pikkunen köllötteli ja sydän jumputti. Pituutta oli 15,8mm! :) Aivan ihana. Ja la pysyi samana ja tänään siis viikkoja 8+1. Huomenna olisi sitten eka neuvola. Täälä on jo joillakin np ultra tiedossa.. vautsi! :D Sitä odotellessa..
Huono olo vaivaa täällä edelleen ja valtaa aika usein just tässä koneelle istuessa. Joten taas on mentävä ;)
T:Tiitiäinen, Tuleva isoveikka 1v10kk ja vauvanalku 8+1
Vihdoin ja viimein sain itseni tänne pinoon edes jotain kirjoittamaan. :) Innolla olen kyllä tähän asti lueskellut teidän muiden tuntemuksia ja kokemuksia. Hyvin samanlaisia kuin täälläkin!
Itselläni viikkoja 7+5. Olen reilun viikon kärsinyt todella pahasta olosta: lähes kaikki syöminen on kuvittanut, oksennusreaktio tosi helpossa, ripuli, heikotus, väsymys jne ihanat raskauden oireet! :) Nyt tänään oloni on kuitenkin jo melkein kuin toisesta maailmasta! Ihanaa, kun lounaskin maistui oikein herkulta! Tosin, vielä tässä vaiheessa aika ranttu olen syömisien suhteen, saan syötyä vain sen, mitä mieli ihan oikeesti tekee. Iltapäiväkahvia tässä odotellessa... :) Jospa pieni suklaakin jo maistuis, siihen tuli totaalinen stoppi reilu viikko sitten. Nytkään ei tosin tee tavallista suklaata mieli, vaan jotain mikä rapisee kivasti suussa (Suffeli). Itselläni tuntuu maistuvan parhaiten ne syömiset, mitkä " rapisee" suussa. leipäkään ei maistu, ellei sitä paahda. Muilla samanlaisia mielitekoja?
Meillä neuvola vasta kolmen viikon kuluttua. Kovasti jännitän, saadaanko sydänäänet kuuluviin. Vähän rupes pelottamaan nuo tuulimuna-raskaudet, joista jokunen teistä kertoi. Mutta yritän kovasti unohtaa nuo huolet ja keskittyä muihin asioihin.
Hyviä vointeja kaikille ja mukavaa viikonalkua!
nyytti0507 (rv 7+5) + 1v 6 kk poitsu
Larulle ja Sumeelle voimia vaikeassa työtilanteesta!
Käytiin lauantaina MLL:n lastentarvike kirpparilla ja esikoiselle tarttui mukaan vaikka mitä kivaa :) Ja sunnuntaina kirpparilta löysin kivan pulkan ja muuta sälää. Ihan vinkkinä Tampere-Kangasala akselilla asuville ( miksei muillekkin :) ) Pirkan kirppari Kangasalan Lentolassa melkein Prismaa vastapäätä, hyvä paikka. Lapsille ja pienille vauvoille hyvää tavaraa. Itselle pisti ainakin silmään hoitoalustat, ammeet ja hyväkuntoiset ( eikä kalliit ) vauvojen vaatteet. Itse en niitä tarvitse, kun esikoisen jäljiltä jo on, mutta jos joku esikoistaan odottava haluaa jo hankkia :)
Sitten omaan napaan ;
Nyt rupesin epäilemään, että mulla on virtsatietulehdus :( Soitin neuvolaan ja käyn antamassa näytteen, jotta asia selviää... Huono olo on helpottanut, mutta väsymys on palannut.
Mulla lääkärineuvola ens viikon ke ja siitä viikko niin np-ultra. Ultraa odotellessa :)
Eipä kummempia, hyvät maanantain jatkot kaikille mammoille!
Onnipapunen rv 10+6 tai 11+2 vai 3 ei voi muistaa :) & " iivari" 1v1kk
Vaikka mulla la vasta 6.5? Tosin meillä tää ultra tehdään jo vko 11, että jos muualla tehdään vasta vko12 niin sitten...
kolmeplusyks (meniköhän oikein) aika tökerösti sanoi se oliko kätilö joka sua oli ultrannut!!! Ei ihme että järkytti niin ja vielä kun 2 tuulimunaa oli takana.. =(
Joku, sori, huono muistini oli tehnyt uudestaan testin! Ihan alkoi naurattamaan kun luin. Itsekkin oon meinaa parikertaa miettiny pitäiskö tehdä toi testi tuolta laatikosta! =D
Tiitiäinen, ihanaa! Ihanaa, kun sinäkin näit vauvelin ultrassa.
Kolmeplusyksi, kamala ultrakokemus. Tuli vähän omat kokemukset mieleen. Siis kun ultrassa todettiin kohdunsuun olevan auki ja kauhea hyörinä alkoi ympärillä, eikä kukaan sanonut mitään.
Keijo.annikille voimia pahoinvointiin.
Ama, piristit kyllä nyt päivän tolla testausjutulla. Onneksi me taidetaan olla täällä kaikki enemmän tai vähemmän epävarmoja ja juostaan ultrissa tai testaillaan testeillä :)
Onnipapunen, toivottavasti ei olisi tulehdus. Tai toivottavasti syy kuitenkin selviäisi.
Nyytti, meillähän on ihan samat viikot menossa tänään. Kiva juttu.
Sitten kysymys: tietääkö kukaan miten äippäraha lasketaan työttömälle, jos ollut lähiaikoina kuitenkin työsuhteessa. Esim. jos työsuhde loppuu ennen äitiysloman alkamista. Pyörittelen nyt täällä näitä kaikkia ajatuksia ja mietin, miten etuudet missäkin tapauksessa menevät. Siis voidaanko työttömälle laskea äityspäiväraha aiempien vuosien verotulojen perusteella vai lasketaanko se aina työttömyyspäivärahasta. En löytänyt kelan sivuilta selvää vastausta. Ja lähinnä nyt mietin, jos työnantaja tarjoaisi erorahaa, eikä sen perusteella ehtisi saada mitään työttömyyskorvausta, vaikka voimassa olevaa työsuhdetta ei enää olisi. Onko nyt vähän sekavat mietteet :)
Laru rv 7+5
Larulle täytyi tulla heti vastaamaan, kun olen itsekin painiskellut noiden juttujen kanssa. :) Eli sulla on pari vaihtoehtoa:
1) Se ' normaali' tapa, jolloin äp-raha lasketaan kahden vuoden takaisten verotulojen mukaan. (meille siis vuoden 2005 verotuksesta).
Kela: " Päiväraha määräytyy yleensä hakijan aiempien eli verotettujen työtulojen perusteella, ei siis tämänhetkisten työtulojen mukaan. Vuonna 2006 päiväraha maksetaan siis vuoden 2004 verotettujen työtulojen mukaan, jotka tarkistetaan palkkakertoimella."
2) Lasketaan viimeisten kuuden kuukauden tulojen mukaan, jos ne tulot on ollut 20% korkeammat kuin vuoden ' 05 tulot ja voit osoittaa, että työsuhde jatkuisi puoli vuotta äitiysloman alkamisen jälkeenkin.
Kela: " Hakija voi saada päivärahan verotusta tuoreempien työtulojen perusteella, jos hänellä on ollut työtuloa jatkuvasti vähintään 20 % enemmän kuin verotuksessa todetut palkkakertoimella korotetut työtulot. Tällöin hakija voi esittää Kelalle työtulonsa kuuden kuukauden ajalta välittömästi ennen vanhempainpäivärahakauden alkamista. Nämä tulot kerrotaan kahdella. Näin lasketusta vuositulosta tehdään samat vähennykset kuin verotetusta vuosityötulosta."
3) Minimipäivärahaa saa, jos ei ole työtuloja tai jos on opiskelija. Minimi on 15,20¿/pvä.
Kela: " Jos hakijalle ei tulisi työtulojen perusteella maksettavaksi äitiys-, isyys- tai vanhempainrahaa, hänelle maksetaan päivärahaa 15,20 euroa arkipäivää kohden. Osittaisen päivärahan määrä on tällöin 7,60 euroa arkipäivää kohden."
Jos on työttömänä ja tässä neljeä kuukautta ennen äp-rahalle jäämistä saa työllistämis-, koulutus- tai jotain vastaavaa tukea, lasketaan äp-raha sen mukaan.
Kela: " Jos hakijalle on maksettu vanhempainpäivärahakautta edeltäneen 4 kuukauden aikana työttömyysetuutta, koulutustukea tai työllistämistukea työelämävalmennukseen, hänen päivärahansa on vähintään 86 prosenttia maksetun etuuden määrästä. Jos työttömyysetuuteen tai koulutustukeen on sisältynyt korotettu ansio-osa, sitä ei huomioida päivärahaa laskettaessa."
4) Jos sulla on alle 3v lapsi, niin silloin voidaan soveltaa samaa päivärahaa, kuin sen edellisen kohdalla. Tietty kannattaa vaan, jos ei ole ollut töissä&tienannut tässä välissä vuonna ' 05.
Kela: " Vanhempainpäiväraha voi määräytyä myös edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan. Tällöin edellytetään, ettei lapsi, jonka perusteella edellistä vanhempainpäivärahaa on maksettu, ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden raskauden laskettua synnytysaikaa tai adoptiolapsen hoitoon ottamista."
Huh. :) Mahdoton byrokratia tuo on, en tiedä miten noiden kanssa selviää.
Kelan sivuilla on laskuri, jolla voi tarkistaa oman äp-rahansa:
http://asiakas.kela.fi/eprlaskenta_app/PRLaskentaApplication?EJ=VR&lang…Ja laskuri sille, milloin oma vanhempainrahakausi alkaa:
http://kelaapp.kela.fi/vrlaskenta_app/VRLaskentaApplication-v-11+4
Eli tuo ' ei työtuloja' siis tosiaan tarkoittaa työtuloja vuodelta 2005, ei tältä vuodelta. Vaikka olisi ollut työmmänä 2006, silti lasketaan vuoden 2005 verotuksesta se äp-raha, jollei muuta halua. (esim se alle 3v lapsi -tapaus)
Joo, noi tekstit olinkin löytänyt kelan sivuilta, mutta just toi, että jos ei ole tuloja oli epäselvä. Kiva, kun lisäsit vielä sen.
Lähinnä mietin tilannetta, jossa työnantaja tarjoaisi erorahaa monelle kuukaudelle, vähintään äippäloman alkuun. Eli en varmaan saisi mitään työkkäristä, koska tavallaan olisin saanut palkan etukäteen. Ja mietin juuri sitä mitä sitten kävisi äippärahan, kun virallisesti ei olisi enää työsuhteessa ja kuitenkaan ei varmaan mitään työttömyyskorvaustakaan saisi.
Kuulemma erorahaa (eli itse irtisanoutuu) on täällä joskus tarjottu, kun joku ei toivottava henkilö on palannut äippälomalta. Lähinnä mietin kannattaisiko sitä taloudellisista syistä ottaa vastaan jos tarjottaisiin eli menettäisikö äippärahassa jotain. Omaa työtä ei varmaan joka tapauksessa olisi jäljellä, kun äippälomalta palaisin. Ja alkuperäinen suunnitelmani oli joka tapauksessa, että en palaisi enää tänne.
Nämä nyt on tällaista pyörittelyä, kun miettii kaikenlaisia vaihtoehtoja.
Kiitos kuitenkin Varjokas!
Laru
Heips kaikille =)
elikäs tällä hetkellä rv 10+2 menossa ja toinen raskaus, ensimmäinen raskaus päättyi keskenmenoon rv 5 toukokuussa 2005, toivottavasti tällä kertaa parempi onni..
pahasta olosta olen kärsinyt noin kuukauden, viikko sitten helpottui ja taas eilen alkoi uudelleen =( tuntuu ettei mikään ruoka pysy sisällä, olenkin 2 päivää syönyt pelkästään appelsiineja (outo mielihalu koska muuten syön appelsiineja ehkä muutaman vuodessa, mutta nykyisin niitä menee monta päivässä =)
onko muita joilla jo tässä alkuvaiheessa on synnytyspelko?
syksyistä maanantaina muille toukotaapertajille =)
Uskaltaudun myös sekaan. Useamman viikon olen kuulumisianne lukenut, mutta ei ole tullut itse kirjoitettua.
Varjokas selvitti ansiokkaasti äp-rahan laskua, mutta mulla olisi yksi lisäkysymys, jos joku tietäis asiasta... Meillä tilanne on seuraava: nuorimmainen syntyi 04/05, sain äp-rahan, joka oli laskettu työttömyyspv-rahasta (työttömyyttä oli kestänyt vuoden verran). Mutta mistä lasketaan uuden tulokkaan äp-raha, kun nuorimmainen täyttää 2v n. kk ennen la:ta? Onko se sama kuin edelliskerralla, vai tippuuko se minimiin, kun ei ole tuloja ' väliajalta' ? 3v sääntö olisi siis voimassa, mutta koskeeko se työttömyyspv-rahasta laskettua, vai pelkästään työtuloja?
Jos vähän taustatietoa itsestäni... Meille on tulossa siis neljäs, jatkamme hyvin alkanutta synttärisarjaa ;) Kolme edellistä ovat nimittäin syntyneet 02/99, 03/00 ja 04/05, kaksi vanhinta on poikaa ja nuorin on tyttö. Nyt on tulossa toinen tyttö kaveriksi. Taustalta löytyy epilepsia, joka vaatii lääkityksen ainoastaan loppukolmanneksella, ja taipumus tehdä isoja lapsia (4525-5150g), onko sitten sukurasite, raskausdiabetes vai molemmat... Eka neuvola oli viikko sitten, sydän näytti neuvolan ultrassa sykkivän, seuraavasta käynnistä ei olekaan vielä tietoa. Np:n jätän väliin ja menen vasta rakenteeseen, kun pitää lähteä kauemmas molempien takia.
Omaan napaan kuuluu jälleen tässä raskaudessa etovaa oloa pian ylösnousun jälkeen iltamyöhään. Oksentaa on tarvinnut jokaisessa yhden ja ainoan kerran, mutta tämä etova olo tuli uutena viime kerralla, siitä tiedän myös että meille tulee tyttö. Joka välissä pitäisi syödä, mutta kun syöminenkin etoo. Mielitekoja oli jokin aika sitten (piti saada suolakurkkua ja sipsejä), mutta ne on menneet jo ohi. Viinirypäleitä menisi vaikka kuinka, mutta laittavat mahan sekaisin, joten ei kauheasti houkuttele nekään.
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!
Äippä rv 10+1
Ihanaa, että uusia tulee vieläkin mukaan :)
Halusin tulla vielä onnittelemaan Tiitiäistä iloisista ultra kuulumisista :)
Onnipapunen, Käpy rv 11 & " iivari" 1v1kk
Tänään oli toinen neuvola, eli lääkärineuvola. Kohtu oli kasvanut ihan normaalisti ja Tinpun pieni sydän kuului dopplerilla :)
Olo on helpottunut ja onnellinen, nyt vihdoin uskaltaa uskoa että meille on tulossa pikkuinen!
Mies ei tosin kuullut pikkuisen sydämenjumputuksia kun lääkäri kuunteli heti tutkittuaan kohdun ettei mies ollut sitten samassa huoneessa kuuntelemassa..harmi...:(
Pelkäsin etukäteen että jos sydänäänet ei kuulu niin joutuu odottamaan ultraan asti joka menisi hääviikonlopun yli ja sitten olis kauheessa stressissä että onkohan siellä masussa ketään.
Mutta kaikki siis hyvin ja elämä on ihanaa :D
Anteeks, oon niin täpinöissä että unohdin jo kaikkien kuulumiset.
Kaikille oikein hyvää alkavaa viikkoa ja jaksamisia raskauden kiemuroissa!
Sussu+Tinpu rv 10+2
Tervetuloa mukaan Nyytti0507, masu81 ja 3xäippä74!
3xäippä74, meille on myös tulossa neljäs ja tyttöä toivottaisiin täälläkin, mutten kyllä oireiden perusteella osaa sanoa mitään. Tällä kerralla kuvotusta on kyllä ollut enemmän kuin muissa raskauksissa (meillä siis tyttö ja kaksi poikaa).
Tiitiäinen-85 onnea ultrasta!
Ama-83 toi sun uusi testisi oli kyllä hauska, ei voi kieltää etteikö itsekin olisi ajatellut uutta testaamista useampaan kertaan:)
Meillä on nyt rauha maassa. Isommat lapset saivat pikkuleipänsä leivottua ja istuvat nyt sohvalla tuijottamassa tv:tä vatsat keksejä täynnä (ei taida ruoka tänään maistua). Pienempi on vielä päiväunilla, ei millään meinannut nukahtaa normaaliin aikaan, oli varmaan ihmeissään kun sisko ja veli ovat kotona. Hmm. kaipa sitä pitäisi yrittää skarpata, jos vaikka laittaisi pyykkikoneen päälle.
kolmeplusyks ja 11+5
Onnea sydänäänistä Sussu ja myös lähestyvistä häistä!
Np-ultrasta vielä Alpukka, mulla on siis sitten jo viikot 12+6 (näin siis Helsingissä).
Kiitos tuesta tässä työasiassa. Sumeelle voimia epävarmaan tilanteeseen. Nyt on kyllä aika epävarma olo taas täällä töissä. Jotenkin en saa mistään nyt kiinni, joten olenkin täällä netissä :)
Olo on ihan kohtalainen. Tuntuu tosi väsyneeltä, vaikka viime yön nukuinkin taas aika hyvin. On vaan sellanen huimaava ja vähän yököttävä olo. Tuntuu, että se johtuu osittain tästä tilanteesta täällä töissä. Kun siis on sellainen epävarma ja sekava olo.
No niin, töiden pariin...
Laru rv 7+5