Joku istuttaa kukkia haudallemme
Missä olisi säännöt, mitä voi tehdä toisen haudalle?? Kuka voi kaivaa maata ja istuttaa kukkia? Ymmärrän että toisi kynttilän tai leikkokukkia, jos haluaa muistaa jotakuta , mutta kukkien istutus ilman lupaa on jo liikaa...
Kommentit (333)
Vierailija kirjoitti:
Voi olla kans seurakunnan työntekijä. Ne vissiin istuttaa kans haudoille joitain kukkia keväisin/kesäisin.
Kun haudan hoito ja kesäkukat. On hautuusmaan puolesta siinä haudalla muovinen kortti kapea upotettu toinen pää maahan.Tieto kukat,nurmi. Joku voi olla dementikko ja luulee on omaisen hauta? Joku voi olla sukulainen? Entinen suhde?Salattu lapsi,joka ei kirjoissa kansissa? Ajattelee ette kukita ,maksa kesä kukkia haudalle: Sillä ne kaliita hautusmaan puolesta! Asia selviää parhaiten, suoraan kysymällä koko suvulta asiaa.Mikä estää?Tai mennä päivystä haudalle vuorotellen ,koko päiväksi: Niin kauaksi aikaa kun selviää kuka tuntematon siellä käy.Retki jakkara mukaan, eväät ja saa aurinkoakin samalla.
Olen usein suunnitellut laittavani kesäkukat suosikkinäyttelijäni ja toisen perhepapin haudalle, kummassakaan ei koskaan ole kukkia. En taida uskaltaa tämän keskustelun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmetyttää,kuinka voit kirjoitella täällä jos olet haudassa?
Materialistinen maailmankatsomus sai pitkän nenän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin mielestäni raja menee siinä istuttamisessa! Haudallemme tarkoittaa sukuhaudalle, jonka omistamme. Hauta, jonka haltija olen, ja johon minutkin tulevaisuudessa haudataan. Hautaa, jonka kyllä hoidan. Näin kesäisin käyn vähintään kerran viikossa.
Haudalla on kukkia ja se on siisti. Mutta nyt oli joku kaivellut ja istuttanut lisää kukkia, ei niin kauniisti.
T. ApEli sinne on haudattu jo ties miten monta sukulaistasi? Eikö olisi ennemminkin outoa ja surullista jos yhdelläkään heistä ei olisi ollut ketään niin läheistä ihmistä että haluaisi käydä tuomassa kesäkukat haudalle.
Minun puolestani hautaa voitaisiin hoitaa vaikka vuorovuosin, mutta halukkaita tähän ei ole löytynyt. Niinpä toivoisin, että jos minä laitan haudalle punaist ruusubegoniat, muut kävijät toisivat sitten leikkokukkia.
Eikä niin, että yksi kävijä kuopaisee haudalle samettiruusun, toinen kuunliljan, kolmas sinisen orvokin, neljäs verenpisaran...T. Ap
Kaikesta sitä pitää mielensä pahoittaa. Ehkäpä se kukan istuttaja tiesi,että vaikka sitten se samettiruusu oli jonkun siihen haudatun lempikukka ja siksi toi kukan. Ajatus kai tärkein?Hänelle ei nyt vaan tullut mieleen,että sinulla menee kukka fengshuit vituralleen.
Ehkä sitten parempi,että ilmoitat muille läheisille,että sinä päätät,millaisia kukkia saa viedä ja mihin niitä saa laittaa.
Haittaako se oikeasti? Mahtuu kai siihen lyhtyä ja maljakkoa tarpeen vaatiessa viereen? Eikö ole kiva ajatus, että hauta on siistinä koko ajan?
Onhan se voinut olla joku vainajalle tärkeä ihminen, joka on muistaessaan käynyt laittamassa kukat. Ei ole ehkä ajatellut, että teille pitäisi kirjoittaa siitä. Esim. just joku lehtolapsi tai entinen rakastaja tai hyvin läheinen työtoveri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn pari krt vuodesss paikkakunnalla, jossa vietin lapsuudesta aikuisuuteen.
Meillä oli paljon perhetuttuja ja olen jopa ollut ko hautausmaalla töissä aikoinaan.Olen voinut ostaa ehkä 10 kesäkukkaa ja käyn tuttujen hautoja läpi. Haravoin, perkaan, putsaan jne.
Ja jos jää kukkanen yli, laitan viereiseen hautaan
Et ole tosissasi.
Kyllä minullakin on paljon tuttujen hautoja paikallisella hautausmaalla, mutta en minä katso oikeudekseni kupsutella siellä sun täällä tai varsinkaan istuttaa kukkia.
Epäilen että närää sinunkin touhusi ovat aiheuttaneet, tietämättäsi.
Tuskin on, tästäkin keskustelusta huomaa että tuollaiset kontrollifriikit on kuitenkin vähemmistöä jotka haluaa yksinvaltiaana hallita jopa sitä mitä kukkia on kuolleen omaisen haudalla.
Tämä on hyvä kirjan aloitus asetelma, päähenkilö alkaa selvittämään kuka tuo kukkia haudalle ilman lupaa. Mitä kaikkea selviäkään haudatun henkilön menneisyydestä... Joo lähti mielikuvitus laukalle.
Meidän paikallislehden yleisönosastossa on aina silloin tällöin noita hautakirjoituksia. Yleensä niissä väitetään, että haudalta on viety joku koristepatsas tai lyhty, joskus myös kukkia. Eli huonoissa väleissä olevat sukulaiset näköjään riitelee.
Onko teillä käytössä nyt se 5G? Toimii jopa haudan takaa? Mahtavaa! Onkohan mummu linjoilla, haloo?
Vierailija kirjoitti:
Haittaako se oikeasti? Mahtuu kai siihen lyhtyä ja maljakkoa tarpeen vaatiessa viereen? Eikö ole kiva ajatus, että hauta on siistinä koko ajan?
Onhan se voinut olla joku vainajalle tärkeä ihminen, joka on muistaessaan käynyt laittamassa kukat. Ei ole ehkä ajatellut, että teille pitäisi kirjoittaa siitä. Esim. just joku lehtolapsi tai entinen rakastaja tai hyvin läheinen työtoveri.
No ei se ainakaan niitä vainajia haittaa. Ap ajattelee vain itseään tässä asiassa. Hän ei ymmärrä,että sielä haudassa lepää muillekkin rakkaita ihmisiä.Se vainaja varmaan tykkäisi,että jokainen saa muistaa tavallaan,eikä niin,että joku tyrannisoi ja pahoittaa mielensä toisten muistamisista.
Julkisuuden henkilöiden haudalle tahtoo kertyä kaikenlaista. Kukkia, kynttilöitä, lyhtyjä ja erilaista muistotavaraa. Monen tällaisen haudan yleisilme on siksi sekava ja täynnä yhteensopimattomia esineitä, ja lopputulos muistuttaa pikemminkin kiinalaista rihkamakauppaa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän paikallislehden yleisönosastossa on aina silloin tällöin noita hautakirjoituksia. Yleensä niissä väitetään, että haudalta on viety joku koristepatsas tai lyhty, joskus myös kukkia. Eli huonoissa väleissä olevat sukulaiset näköjään riitelee.
Kyllä se on hautausmailla ihan oikea ongelma,että tyyliin kaikki mikä ei ole pultattu maahan kiinni,varastetaan.
Vierailija kirjoitti:
Julkisuuden henkilöiden haudalle tahtoo kertyä kaikenlaista. Kukkia, kynttilöitä, lyhtyjä ja erilaista muistotavaraa. Monen tällaisen haudan yleisilme on siksi sekava ja täynnä yhteensopimattomia esineitä, ja lopputulos muistuttaa pikemminkin kiinalaista rihkamakauppaa.
Se mikä sinulle näyttää rihkamakaupalta voi olla sille vainajalle suuri osoitus rakkaudesta ja kunnioituksesta. Kumman mielipidettä pitäisi mielestäsi kuunnella?
Hautas löysin ja kukkaset nauraneet ei.
Edes haudassa ei pääse rauhaan kontrollifriikiltä sukulaiselta, joka haluaa yksin päättää joka asiasta. Tulee sinnekin mellastamaan ja ruikuttamaan. Ajatelkaa millainen ihminen, kun tärkeämpää on haudan _ulkonäkö_ kuin se että joku muistaa (=ajattelee kauniisti) läheistä. Hänen haudalleen ei taida kukaan uskaltaa viedä mitään sitten aikanaan?
Minulla on monta läheistä ihmistä, ja kaikki eivät ole sukulaisiani, eivätkä sukulaiseni edes tiedä ketkä ovat parhaita rakkaimpia ystäviäni. Olisi kamalaa, jos joku kuvittelisi että voi yksin päättää mitä haudalleni saa istuttaa.
Sinun hautaasiko jo kukitetaan, taivaastako viestittelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on hautausmailla ihan oikea ongelma,että tyyliin kaikki mikä ei ole pultattu maahan kiinni,varastetaan.
Tuntuu, että varkaat käyvät aina samoilla haudoilla.
Voihan olla, että hautausmaan työntekijät poistavat huonoksi menneitä koristeita, niitä voi mennä rikki lumenaurauksen yhteydessä, nurmikonleikkuussa, harakat vievät jne. Omaisten pitäisi itsekin ymmärtää poistaa jokin mustunut enkelipatsas. Mikään hauta ei ole kaunis, jos kiven edessä on kymmenen erilaista lyhtyä sinne tänne kallellaan.
Nythän haudoille viedään jo mauttomia värivalojakin ja värillisiä hautalyhtyjä.
Itse hoidan kaikki kuolleiden sukulaisten haudat. Nytkin hommasin "autokuormallisen" kukkia, jotta kaikki haudat sai kauniiksi. Olen ollut mielissäni, että joskus parille näistä haudoista ilmestyy kukkia ja kynttilöitä. En tiedä, kuka ne tuo, mutta mukavaa, että näitä kuolleita muistaa muutkin kuin minä.
Voihan ne toisten tuomat kukat sovittaa siihen omien kukkien sekaan, tai miten päin tuo nyt pitäisi sanoa. Itse olen joskus uusinut mullat haudoille, jolloin olen varoen nostanut jonkun tuoman kukan sivuun, ja pannut sen sitten takaisin sopivaan paikkaan.
Nyt on taas niin taattua av-settiä. Kaikesta sitä vedetäänkin herneet nenään.
Vanhempieni haudalla saa kyllä muutkin tuoda kukkia halutessaan. Yksi vanha sukulainen tykkää kierrellä haudoilla ja laittaa kukat vanhempieni haudalle sekä vielä isovanhempieni haudalle. Ei haittaa.