Joku istuttaa kukkia haudallemme
Missä olisi säännöt, mitä voi tehdä toisen haudalle?? Kuka voi kaivaa maata ja istuttaa kukkia? Ymmärrän että toisi kynttilän tai leikkokukkia, jos haluaa muistaa jotakuta , mutta kukkien istutus ilman lupaa on jo liikaa...
Kommentit (333)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin mielestäni raja menee siinä istuttamisessa! Haudallemme tarkoittaa sukuhaudalle, jonka omistamme. Hauta, jonka haltija olen, ja johon minutkin tulevaisuudessa haudataan. Hautaa, jonka kyllä hoidan. Näin kesäisin käyn vähintään kerran viikossa.
Haudalla on kukkia ja se on siisti. Mutta nyt oli joku kaivellut ja istuttanut lisää kukkia, ei niin kauniisti.
T. ApEli sinne on haudattu jo ties miten monta sukulaistasi? Eikö olisi ennemminkin outoa ja surullista jos yhdelläkään heistä ei olisi ollut ketään niin läheistä ihmistä että haluaisi käydä tuomassa kesäkukat haudalle.
Usein se on sovittu ja tiedossa, kuka istutukset hoitaa millekin haudalle. Ei sinne yleensä mennä periaatteella: "kuka ensin ehtii."
Meillä kyllä mennään. Sukuhauta on täysi sillisalaatti. Mut ei kukaan kyseenalaista toisen oikeutta muistaa läheisiä sellaisilla istutuksilla kuin haluaa. Enkä edes tiedä miten päätetään, kuka sitä hautaa hallitsee, kun hautapaikka on ostettu 70 vuotta sitten eikä mitään tietoa kuka sen on suvusta ostanut.
Kirkkoherranvirastossa on aina tiedossa hautaoikeuden haltija.
Kuka valittaa jostain kukista hautausmaalla? Onpa hirveää sabotointia haudalla.
Itse olisin ainakin iloinen jos esimerkiksi joku läheiseni / perheenjäseneni tuttava kävisi muistamassa menehtynyttä haudalla, vaikka sitten istuttamalla kukkia kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas kamala ongelma. Voi taivas!
Kyllä mua sinakin ärsyttäisi, jos saapuisin kukkineni omaisten haudalle ja joku olisi tyrkännyt jo siihen jonkunlaiset kukat. Varmasti kaivaisin pois.
Miten pieniä hautoja teillä päin oikein on ettei sille mahdu kahta kukkaa samaan aikaan?
Pointti ei ole siinä kuinka isoja tai kauniita ne pyytämättä istutetut rehut olisivat. Kellään ei ole mitään asiaa *toisten omaisten haudoille* tonkimaan ilman lupaa. Läheiset päättävät mitä sinne laitetaan, ymmärrätkö?
Ketkä on läheiset, kuka sen päättää?
He jotka ovat haudattujen lähimmät omaiset. Heistä joku on yleensä myös hautapaikan haltija. Ei joku kumminkaima tai vanha tuttu voi päättää, että iskenpä tällaisen puskan nyt tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin mielestäni raja menee siinä istuttamisessa! Haudallemme tarkoittaa sukuhaudalle, jonka omistamme. Hauta, jonka haltija olen, ja johon minutkin tulevaisuudessa haudataan. Hautaa, jonka kyllä hoidan. Näin kesäisin käyn vähintään kerran viikossa.
Haudalla on kukkia ja se on siisti. Mutta nyt oli joku kaivellut ja istuttanut lisää kukkia, ei niin kauniisti.
T. ApEli sinne on haudattu jo ties miten monta sukulaistasi? Eikö olisi ennemminkin outoa ja surullista jos yhdelläkään heistä ei olisi ollut ketään niin läheistä ihmistä että haluaisi käydä tuomassa kesäkukat haudalle.
Usein se on sovittu ja tiedossa, kuka istutukset hoitaa millekin haudalle. Ei sinne yleensä mennä periaatteella: "kuka ensin ehtii."
Meillä kyllä mennään. Sukuhauta on täysi sillisalaatti. Mut ei kukaan kyseenalaista toisen oikeutta muistaa läheisiä sellaisilla istutuksilla kuin haluaa. Enkä edes tiedä miten päätetään, kuka sitä hautaa hallitsee, kun hautapaikka on ostettu 70 vuotta sitten eikä mitään tietoa kuka sen on suvusta ostanut.
Kirkkoherranvirastossa on aina tiedossa hautaoikeuden haltija.
Kysyttiin, tieto ei ollut tallessa.
Hei! EI todellakaan Seurakunnat istuta haudoille kukkia, eikä sytytä kynttilöitä ( jouluna ) jos ei ole
Voimassa olevaa haudan/ hautojen hoitosopimusta, josta vielä maksetaan !
Ja nämä metkitään pienillä merkeillä, jossa lukee , että Seurakunta ,
Jotta ne tulee varmasti, sitten hoidettua!
Ja tässäkin ollaan tarkkoja, jos haluaa pelkän. kastelun ei
harvointia.( Jos on hiekkamaa), muulloihan joissakin paikoissa on hatuumaat nurmella silloin ne leikataan ruohokoneella .
Ja omaiset ovat tietysti tuonneet myös lisää kukkia haudalle, seurakunnan puolesta , istuttaman kukan/ kukkien lisäksi.
Ei muuten ole ilman lupaa istuttaa kenenkään haudoille kukkia jos ei ole sukua!🌹🌹🌼🌼🌻🌻🏵💮
Vieraita kukkia haudalla. Nyt on maailmankirjat ihan sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua sinakin ärsyttäisi, jos saapuisin kukkineni omaisten haudalle ja joku olisi tyrkännyt jo siihen jonkunlaiset kukat. Varmasti kaivaisin pois.
Miten pieniä hautoja teillä päin oikein on ettei sille mahdu kahta kukkaa samaan aikaan?
Pointti ei ole siinä kuinka isoja tai kauniita ne pyytämättä istutetut rehut olisivat. Kellään ei ole mitään asiaa *toisten omaisten haudoille* tonkimaan ilman lupaa. Läheiset päättävät mitä sinne laitetaan, ymmärrätkö?
He jotka ovat haudattujen lähimmät omaiset. Heistä joku on yleensä myös hautapaikan haltija. Ei joku kumminkaima tai vanha tuttu voi päättää, että iskenpä tällaisen puskan nyt tähän.
Eli mummini 34 lapsenlasta?
Kehtasiko joku tuoda vääränlaisia kukkia haudalle vai mistä tässä nyt valitetaan?
Isäsi lehtolapsi on päättänyt vaatia perinnönjakamista uudestaan. Selvä uhkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mummini 34 lapsenlasta?
Melkoinen rumba jos yksi heistä haluaa viedä kukan ja pitää soitella ne 33 muuta läpi että onko ok.
Tuskinpa vainajaa haittaa eri henkilöiden tuomat kukat. Ei hän varmaan eläessäänkään raportoinut kaikkia tapaamisiaan omaisille.
Ensimmäistä kertaa kuulen, kun kukista haudalla valitetaan.
Monella ei ole näköjään mitään sopivaisuuden tajua ja kunnioitusta. Jos hauta tarvitsisi ulkopuolista hoitoa, sille olisi sellaista tilattu.
Kupsutelkaa kukkapenkkejänne jos niin viherpeukaloa syyhyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku sukulainen tai tuttava tuo kukkia vanhempieni haudalle, mutta en minä siitä valita. Mulle on ihan ok, jos jos joku niitä kukkia haluaa laittaa. Oikeasti olen tyytyväinen, että joku muukin huolehtii.
Tuo kukkia maljakkoon on eri asia kuin istuttaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla kuka vaan. Vien itse jouluisin kynttilöitä ihan randomeille pimeille haudoille keskustan hautausmaalla. Siis niinä jouluina ja pyhäinpäivinä kun olen paikkakunnalla.
Näillä hautausmailla ei ole haudattuna omaisia, mutta ostan 15 - 20 kynttilää ja vien ihan minne sattuu. Yleensä yksinäisille unohdetuille haudoille.
Kukkia en istuttele, siinä menee raja.
Korjaatko loppuunpalaneet pois?
Mitä se kukkien istuttaminen haittaa?
Ärsyttääkö, kun mullat ropisee silmille?
Provon makua tässä.🤔