Joku istuttaa kukkia haudallemme
Missä olisi säännöt, mitä voi tehdä toisen haudalle?? Kuka voi kaivaa maata ja istuttaa kukkia? Ymmärrän että toisi kynttilän tai leikkokukkia, jos haluaa muistaa jotakuta , mutta kukkien istutus ilman lupaa on jo liikaa...
Kommentit (333)
Miksi se istuttaminen on liikaa? Eikö ole parempi, että kukat kestävät pitempään kuin vain laittaisi leikkokukkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla kuka vaan. Vien itse jouluisin kynttilöitä ihan randomeille pimeille haudoille keskustan hautausmaalla. Siis niinä jouluina ja pyhäinpäivinä kun olen paikkakunnalla.
Näillä hautausmailla ei ole haudattuna omaisia, mutta ostan 15 - 20 kynttilää ja vien ihan minne sattuu. Yleensä yksinäisille unohdetuille haudoille.
Kukkia en istuttele, siinä menee raja.
Onpa kaunis tapa!
Miehen idea alun perin kun muutettiin kauas kotipaikkakunnalta. Ollaan tehty tästä perinne
Mun äidin haudalla on milloin kenenkin tuomia kukkia ja kynttilöitä. Ajattelen vaan, että kiva että häntä muistetaan.
Mitenkä se haudan hallintaoikeus oikein menee... Jos nyt ajattelen lähiomaisen hautaa, se maksettiin vainajan eli kuolinpesän rahoista. Kuolinpesä on jo jaettu, eikä kyllä perinnönjaossa kenellekkään siirretty hallintaoikeutta. Jos ajatellaan 50 vuotta eteenpäin kenen se silloin on? Nykyään nuo hautapaikat tosin on yleensä määrä-aikaisia, mut vanhoissa haudoissa aikarajausta ei oo ja ensin haudatulls jo melkoinen määrä jälkipolvia.
Itse käyn pari krt vuodesss paikkakunnalla, jossa vietin lapsuudesta aikuisuuteen.
Meillä oli paljon perhetuttuja ja olen jopa ollut ko hautausmaalla töissä aikoinaan.
Olen voinut ostaa ehkä 10 kesäkukkaa ja käyn tuttujen hautoja läpi. Haravoin, perkaan, putsaan jne.
Ja jos jää kukkanen yli, laitan viereiseen hautaan
Meidän sukuhaudan hallinta on ihan randomilla sukulaisella. Seurakunta katsoo hallinnan olevan vanhimmalla tms. En ollut suurin piirtein koskaan tavannut häntä enkä tiennyt edes yhteystietoja, kun piti ottaa yhteys saadakseni lupa hautakiveen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka valittaa jostain kukista hautausmaalla? Onpa hirveää sabotointia haudalla.
Toisilla on ongelmana se että varastetaan kaikki kukat ja muistoesineet mitä haudalle vie tai kaadetaan hautakivet, mutta yksi kehtaa valittaa kukkien istuttamisesta.
Vierailija kirjoitti:
No hieno homma, jos joku pitää huolta haudasta teidän puolestanne.
Ei ole hieno homma, jos haudasta on tähänkin asti pidetty huolta itse eikä kaivata eikä haluta ketään pyytämättä viemään sinne mitään.
Kiva ostaa kukat ja raahata ne hautausmaalle vain huomatakseen, että joku on ottanut pyytämättä asiakseen jo istuttaa sinne jotain.
Suivaantuisin kyllä!
Jaa, haamut näköjään vetäny herneet nenään.
Ymmärrän, että voi olla vaikeampi määritellä ja aiheuttaa jopa kinaa kuka "saa" istutella, jos haudassa on monta sukupolvea ja heillä lukuisia jälkeläisiä.
Mutta jos ajattelen vaikka omien vanhempien hautaa, joilla ei ollut muita jälkeläisiä ja täten minä olen hoitanut hautaa, niin kyllä mä näkisin "varpailleni pomppimisena" sen että joku ystävä tai kaukaisempi sukulainen yhtäkkiä rupeaisi istuttamaan sinne jotain.
Vähintäänkin olisi kohteliasta kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hieno homma, jos haudasta on tähänkin asti pidetty huolta itse eikä kaivata eikä haluta ketään pyytämättä viemään sinne mitään.
Kiva ostaa kukat ja raahata ne hautausmaalle vain huomatakseen, että joku on ottanut pyytämättä asiakseen jo istuttaa sinne jotain.
Suivaantuisin kyllä!
Ei kai kukaan montaa kukkaa istuta toisten haudoille. Luulisi sekaan mahtuvan vielä muutama omakin kukka.
En viitsinyt lukea koko ketjua, mutta millaisen sukulaisen hauta on kyseessä? Isovanhempien, sinun vanhempien vai kenen?
Jos on muita sukulaisia, niin en ihmettelisi jos haudalle ilmaantuu muita kukkia kuin itseni tuomia. Kuka vaan voi tuoda. Itse voi käydä harvoin vanhempieni haudalla ja vien kukkia, joko maljakkoon tai ruukkukukkana, jonka kaivan maahan. Sitä on kuulema toiset lähellä asuneet pohtineet, että kuka on mahtanut nyt tuoda...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suivaantuisin kyllä!Ei kai kukaan montaa kukkaa istuta toisten haudoille. Luulisi sekaan mahtuvan vielä muutama omakin kukka.
Not the point!
Ei ole ok istuttaa sitä yhtäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suivaantuisin kyllä!Ei kai kukaan montaa kukkaa istuta toisten haudoille. Luulisi sekaan mahtuvan vielä muutama omakin kukka.
Not the point!
Ei ole ok istuttaa sitä yhtäkään.
Miksi ei? Ainakin meilläpäin laittaa muutkin sukulaiset ja ystävät niitä kukkia haudoille kuin just ne lähisukulaiset. Se on vaan positiivinen yllätys, että joku muukin on muistanut.
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn pari krt vuodesss paikkakunnalla, jossa vietin lapsuudesta aikuisuuteen.
Meillä oli paljon perhetuttuja ja olen jopa ollut ko hautausmaalla töissä aikoinaan.Olen voinut ostaa ehkä 10 kesäkukkaa ja käyn tuttujen hautoja läpi. Haravoin, perkaan, putsaan jne.
Ja jos jää kukkanen yli, laitan viereiseen hautaan
Et ole tosissasi.
Kyllä minullakin on paljon tuttujen hautoja paikallisella hautausmaalla, mutta en minä katso oikeudekseni kupsutella siellä sun täällä tai varsinkaan istuttaa kukkia.
Epäilen että närää sinunkin touhusi ovat aiheuttaneet, tietämättäsi.
Viekää kukkanne vaikka sellaisille haudoille, joita selvästi kukaan ei ole hoitanut vuosiin.
Mitä enemmän kukkia sen parempi. Ei haittaa muiden istutukset.
Joillakin ihmisillä on kuvitelma, että he omistavat sen omaisensa haudan ja vain he saavat sille haudalle jotain tuoda. Äitini on tällainen että hän joko hyväksyy tai hylkää ne mitä esimerkiksi mummoni haudalle laitetaan. Sisaruksia on monta ja lapsenlapsia myös. Mutta hauta on äitini omaisuutta, jollain ihme logiikalla. Hän pahoitti mielensä oikein kunnolla kun yksi sisaruksista päätti maksaa seurakunnalle haudan hoidosta. Olisi tyytyväinen että pääsee yhtä vähemmällä, aina on valittanut kun ei kukaan osallistu hautojen hoitoon, vaan hän joutuu aina yksin kaiken maksamaan. Kukaan ei ole sitä vaatinut, itse on päättänyt näin tehdä. Kukaan ei myöskään uskalla yksin sinne mitään viedä kun siitä tulee meteli ja puhelimet soi.