Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heitelkääs ideoita mikä tauti minua vaivaa! Lihasoireita, elohiiriä, väsymystä jne.

Vierailija
15.06.2022 |

Sain lääkärille ajan vasta kuukauden päähän, eikä tämä tietysti kiireellistä olekaan.

Ensioireet 2013 tai 2014, yhtäkkisesti alkanut lihasnykinä ja elohiiret kaikkialla kehossa. Hetkittäin puhe mahdollisesti oli hiukan hankalaa tuottaa. Näitä oireita ennen oli edeltävinä vuosina ollut mm. paljon sydämen tykytystä, väsymystä, ja pari hankalaa flunssaa/influenssaa.

Nykinät ja puhevaikeudet? jatkuivat ainakin vuoden, ja tehtiin enmg-tulos jonka tulos oli normaali. Ei ms-tautia, ALSia tms. Jossain vaiheessa pahin nykinä hiukan rauhoittui, mutta pariin kohtaan kehossa jäi pysyvästi elohiiri, ovat siis edelleen.

Vuosien aikana totuin nykinään enkä kiinnittänyt siihen enää huomiota. Jossain vaiheessa vuosia sitten huomasin että lihakseni ovat aina jännittyneinä, ja joudun tietoisesti rentouttamaan niitä esim. autoa ajaessa. Tätä on siis jatkunut vuosia. Ja elohiiriä hyppii edelleen kaikkialla.

Nyt talvella jalkani alkoivat särkeä, kuin kasvukipuja tms, ja provosoituvat rasituksesta. Ja nyt myös olkavarsissani on särkyä, tuntuu että ne väsyvät nopeasti.

Parin viimeisen kuukauden aikana on toisessa kädessä ruvennut nykimään etusormi, kramppaa rasituksesta, mutta ei estä minkään tekemistä. Olen työssä, harrastan jne., Tämän käden olkapää on kipeä.

Elohiiriä on siis ollut melkein 10 vuotta kaikkialla kehossa runsaasti, liiallista lihasjännitystä ainakin 5 vuotta, ja nyt reilu puoli vuotta voimattomuuden tunnetta ja särkyä.

Olen perusterve alle 35v. Ei lääkityksiä. Perus veriarvot ok, ei kilpirauhasongelmia.

En löydä mikä mahdollinen lihastauti tämä sopisi olemaan. Tuntuu että se menee osin kausittain.

Muita "oireita"/huomioita on ajoittainen huimaus, kylmät kädet ja jalat, tuntohäiriöt, jatkuva pissalla juokseminen, muistihäiriöt, väsymys, ja erittäin huono rasituksen ja lämmön sieto.

Kommentit (90)

Vierailija
22/90 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaavaa että Suomessa täytyy oireista kysyä vauvapalstalta koska lääkäristä ei saa mitään apuja mihinkään paitsi kaikista selkeimpiin ja kiistämättömiin tapauksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Altistuminen homeelle / sädesienelle? Mulla samoja oireita 10-vuotta ja kun home ja sädesienialtistus loppui loppui ainakin osa oireista. Nykinät ja väsymys kadonneet. Voimattomuus poissa. Tutkittiin myös ms-tauti ja enmg tehtiin yms. paljon. Voi olla muutakin ja odottelen nyt pääseekö eteenpäin. Mun sykkeet tippu 46:een mitä ei ole ikinä ollut. Tai siis ollut minimissään ennen 49 ja ei mitään vikaa. En ole huonokuntoinen vaan bmi sairaalloisessa ylipainossa. Niin ja kun olin tuon 10v voimaton niin painokin nousi.

Vierailija
25/90 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ruokavalio ja otatko purkista magnesiumia?

Vierailija
26/90 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MS-tauti?

Vierailija
27/90 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä voisi olla, mutta mietin oletko saanut reseptiä lihasrelaksanteille? Olisiko niistä apua tuohon jännitykseen?

Vierailija
28/90 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

B12-vitamiinitaso kannattaa mittauttaa, puute voi olla riittävästä saannista huolimatta, jos ei imeydy

Vierailija
29/90 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulotauti

Entiseltä nimeltään konversiohysteria. Minulla oli se 5vuotta ja sitten äkisti työkyvyttömyyseläkkeelle,kun syy selvisi.

Vierailija
30/90 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No heitäppä ittes lääkäriin tutkittavaksi. Luuletko että saat täältä jotain oikeita ohjeita?

Vierailija
31/90 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetes tuli ekana mieleen. Eli sokerirasitukseen menisin.

Vierailija
32/90 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.reumaliitto.fi/fi/harvinainen-reuma/diagnoosit/ehlers-danlo…

Toimintakyvyn huomattavakin päivittäinen vaihtelu sekä elimistön toiminnan ja rasituksesta palautumisen poikkeavuudet voivat herättää paljonkin huolta ja ahdistusta. Läheisten ja työtoverien voi olla vaikeaa ymmärtää tilannetta.

Jostain tällaisesta on ihan turha yrittää puhua lääkärissä tai töissä tai edes sukulaisten kesken. Sinä olet vain laiska paska tunnusta!

Vierailija
33/90 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittaja.

Syön monivitamiinia, jossa myös vähän rautaa, d-vitamiinia ja magnesiumia. Hg 126, ferritiini kyllä alle 30. Ei ole kiire lääkäriin, kun tätä ollut niin kauan.

Kiitos arvailuista, tutkin niitä

Vierailija
34/90 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mitä ihmettä, mulla tosi samanlaiset oireet! En tiedä mitä on, mutta ootko katsonut ionikanavasairauksia, myotoniaa, myopatiaa ym.?

Vierailija
35/90 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmuuden vuoksi ehkä kannattaisi ottaa D-T4v verikoe, eli tyroksiini dialyysimenetelmällä. Jos kuulut niihin joilla kilpirauhasvaivat eivät näy tavallisissa verikokeissa, niin tuolla konstilla pitäisi tulla totuudenmukainen tulos.

Vierailija
36/90 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja tässä. Mikään ei kuulosta täysin sopivalta :/ Olisiko vielä ideoita?

Vierailija
37/90 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sjögrenin syndrooma? Kuivuvatko silmät tai muuten limakalvot?

Dr. House veikkaisi: lupus, sarkoidosis tai amyloidosis... ;)

Sjögrenin heitin ihan tosissaan arvauspohjalta toki.

Vierailija
38/90 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolan puute. 

Vierailija
39/90 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvissyönnistä johtuvaa hermojen rappeutumista

Vierailija
40/90 |