Heitelkääs ideoita mikä tauti minua vaivaa! Lihasoireita, elohiiriä, väsymystä jne.
Sain lääkärille ajan vasta kuukauden päähän, eikä tämä tietysti kiireellistä olekaan.
Ensioireet 2013 tai 2014, yhtäkkisesti alkanut lihasnykinä ja elohiiret kaikkialla kehossa. Hetkittäin puhe mahdollisesti oli hiukan hankalaa tuottaa. Näitä oireita ennen oli edeltävinä vuosina ollut mm. paljon sydämen tykytystä, väsymystä, ja pari hankalaa flunssaa/influenssaa.
Nykinät ja puhevaikeudet? jatkuivat ainakin vuoden, ja tehtiin enmg-tulos jonka tulos oli normaali. Ei ms-tautia, ALSia tms. Jossain vaiheessa pahin nykinä hiukan rauhoittui, mutta pariin kohtaan kehossa jäi pysyvästi elohiiri, ovat siis edelleen.
Vuosien aikana totuin nykinään enkä kiinnittänyt siihen enää huomiota. Jossain vaiheessa vuosia sitten huomasin että lihakseni ovat aina jännittyneinä, ja joudun tietoisesti rentouttamaan niitä esim. autoa ajaessa. Tätä on siis jatkunut vuosia. Ja elohiiriä hyppii edelleen kaikkialla.
Nyt talvella jalkani alkoivat särkeä, kuin kasvukipuja tms, ja provosoituvat rasituksesta. Ja nyt myös olkavarsissani on särkyä, tuntuu että ne väsyvät nopeasti.
Parin viimeisen kuukauden aikana on toisessa kädessä ruvennut nykimään etusormi, kramppaa rasituksesta, mutta ei estä minkään tekemistä. Olen työssä, harrastan jne., Tämän käden olkapää on kipeä.
Elohiiriä on siis ollut melkein 10 vuotta kaikkialla kehossa runsaasti, liiallista lihasjännitystä ainakin 5 vuotta, ja nyt reilu puoli vuotta voimattomuuden tunnetta ja särkyä.
Olen perusterve alle 35v. Ei lääkityksiä. Perus veriarvot ok, ei kilpirauhasongelmia.
En löydä mikä mahdollinen lihastauti tämä sopisi olemaan. Tuntuu että se menee osin kausittain.
Muita "oireita"/huomioita on ajoittainen huimaus, kylmät kädet ja jalat, tuntohäiriöt, jatkuva pissalla juokseminen, muistihäiriöt, väsymys, ja erittäin huono rasituksen ja lämmön sieto.
Kommentit (90)
Minulla se oli "vaan" itsestään ilmoitteleva burn out.
Kesti muutaman vuoden, äityi kahden vuorokauden valvominen + yhden nukkuminen -unirytmiin ja alkoi siitä sitten pikku hiljaa helpottaa.
Oli kummallisia lihasspasmeja mm. silmäluomissa ja kurkunpäässä, jalkakipuja sun muuta.
Malaria se ei ainakaan ole, koska malaria on alkuvaiheessa oireeton.
Hei ap. kannattaa mennä yksityiselle aivojen magneettiin, se ei nykyisin maksa montaa sataa, eikä tarvitse lähetettäkään. Sen jälkeen neurologille. Löydöksistä riippuu, miten jatkotutkimukset etenee.
Minulla on samantyylisiä oireita, ollut muutaman vuoden. Olen käytännössä työkyvytön lihasheikkouden ja tasapaino-ongelmien/ kaatuilun vuoksi. Onneksi minulla oli myös kliinisessä neurologisessa tutkimuksessa muutoksia, joten pääsin julkisella tutkimuksiin. Sekin on kyllä itsepäisyyteni tulosta, eli koska lääkäri vaihtuu joka kerta, jouduin eräälle lääkörille laittamaan aika napakasti vastaan, että tutkimuksia jatkettiin, vaikka aivojen magneetti, selkäydinpunktio ja enmg ei tuonut selitystä.
Lopulta pääsin jalkojen magneettiin, joissa on selkeät muutokset, jotka tukevat kliinisiä löydöksiä. Minulla on joku degeneratiivinen tai tulehduksellinen lihassairaus, mutta vielä ei tiedetä mikä. Niitä on monenlaisia.
Hakeudu sinnikkäästi jatkotutkimuksiin, jotkut lihassairaudet etenevät hitaasti ja/ tai aaltoilevat. Niihin voi liittyä endokrinologisia/ iho/ sisäelinoireita.
Olen miettinyt, onko jotkut "borreliaan uskovat" jotain harvinaista lihassairautta sairastavia, mutta heitä ei ole tutkittu kunnolla loppuun asti. Siis, en vähättele borrelioosia ja sen oireita, vaan ehkä ne oireet johtuvatkin jostain muusta.
Tsemppiä Sinulle!
Viittaa magnesiumin puutteeseen. Osta lähikaupasta, kaksi iltaisin, yksi aamuisin.
Kuulostaa MS-taudin ensioireilta.
CFS joka aktivoitunut punkista joka kantaa tauteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja täällä taas:
En ole vegaani, syön perus kotiruokaa, ja vitamiineja purkeista.
Verenpaine luokkaa 120/85, ei ehkä ideaali mutta ei näiden oireiden aiheuttaja varmasti.
Nyt särkee jalkoja ja niissä hyppii elohiiret kun kävin kävelyllä. Etusormi kramppaa rasituksesta. Naamassakin pomppinut tänään paljon elohiiriä.
Kokeilen helpottaako Diasporal yhtään, jos vaikka kuivuminen pahentaisi.
En tiedä mitä on diasporalissa, mutta sinuna kokeilisin ihan vahvoja kalium- ja magnesiumtabletteja. Ei kalsium, vaan kalium. Sen puute aiheuttaa itselleni nykinää, rytmihäiriöitä jne. Jostain syystä mulla on kroonisesti alhaiset kaliumtasot.
Kannattaa mittauttaa se kalium ensin, on nopea ja halpa tutkimus ja varmasti siihen saa lähetteen terkkarilta. Samasta näytteestä on helppo katsoa muukin ionitasapaino. Kalium aiheuttaa oireita sekä liian korkeana että matalana, koska sen tiukasti kontrolloitu tasapaino on elintärkeää hermoston toiminnan kannalta. Elintärkeä ei ole edes liioiteltu ilmaus.
Itselleni noista oireista tuli mieleen esidiabeteksen/diabeteksen ja sopivan treenin ja lihashuollon puute. Kannattaa pyytää sokerirasituskoetta. Insuliinitason mittaus kertoisi sitäkin enemmän, jos lääkäri suostuu tekemään lähetteen. Kohonnut verensokeri häiritsee ääreisverenkiertoa, hermoston toimintaa ja vaikka mitä.
Toisaalta taustalla voi ihan yhtä hyvin olla jokin neurologinen, hormonaalinen tai lihassairaus. Labrakokeista näkisi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Tietoa aiheesta on saatavilla mutta lääkärit ei sitä kerro .
https://www.healthline.com/health/benign-fasciculation-syndrome#causes
Causes of benign fasciculation syndrome
Benign fasciculation syndrome is thought to be due to overactivity of the nerves associated with the twitching muscle. The cause is often idiopathic, which means it’s unknown.
Some studies have shown some association between fasciculations and:
a stressful time
trauma
anxiety or depression
high-intensity, strenuous exercise
fatigue
drinking alcohol or caffeine
smoking cigarettes
a recent viral infection
They’re often linked to symptoms that are associated with stress, including:
headache
heartburn
irritable bowel syndrome (IBS)
changes in eating habits
Certain over-the-counter and prescription medicines can also cause fasciculations, including:
nortriptyline (Pamelor)
chlorpheniramine (Chlorphen SR, Chlor-Trimeton Allergy 12 Hour)
diphenhydramine (Benadryl Allergy Dye Free)
beta-agonists used for asthma
high doses of corticosteroids followed by lower doses to taper off them
Mikä tuossa oli sinun mielestäsi oleellista tietoa? Kyseessä on romukoppadiagnoosi, jolle ei löydy aiheuttajaa. "Some studies have shown some association" ei ole mitään selityksen löytymistä.
Alhaiset raudat sinulla ainakin on ja oireet täsmäävät siihen, joten ota nyt aluksi rautalisää niin kauan, että ferritiini on vähintään 50. Jos ei oireet sillä lähde, sitten selvittämään muita syitä. Sideral on hyvin imeytyvä ja vatsaystävällinen rautalisä, sen voi ottaa myös ruuan kanssa.
Itselläni oli tuollaisia oireita, kun todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta ja ferritiini alle 10. Raudanpuuteoireet loppuivat minulla kun ferritiini nousi yli 40.
Tietoa aiheesta on saatavilla mutta lääkärit ei sitä kerro .
https://www.healthline.com/health/benign-fasciculation-syndrome#causes
Causes of benign fasciculation syndrome
Benign fasciculation syndrome is thought to be due to overactivity of the nerves associated with the twitching muscle. The cause is often idiopathic, which means it’s unknown.
Some studies have shown some association between fasciculations and:
a stressful time
trauma
anxiety or depression
high-intensity, strenuous exercise
fatigue
drinking alcohol or caffeine
smoking cigarettes
a recent viral infection
They’re often linked to symptoms that are associated with stress, including:
headache
heartburn
irritable bowel syndrome (IBS)
changes in eating habits
Certain over-the-counter and prescription medicines can also cause fasciculations, including:
nortriptyline (Pamelor)
chlorpheniramine (Chlorphen SR, Chlor-Trimeton Allergy 12 Hour)
diphenhydramine (Benadryl Allergy Dye Free)
beta-agonists used for asthma
high doses of corticosteroids followed by lower doses to taper off them