Tänään ilmoitettiin merkittävistä ylimääräisistä ja aikaistetuista korotuksista Kelan maksamiin tukiin ja eläkkeisiin.
Eläkkeitä ja tukia nostetaan elokuun alusta 3,5 - 5,7 %.
En kiistä, etteikö tässä tilanteessa ole välttämätöntä huolehtia vähäosaisten toimeentulosta, mutta tässä piilee nyt iso vaara entistä suuremmista tuloloukuista.
Nyt tukia nostetaan vastaamaan edes jotenkin inflaation aiheuttamaa hintojen nousua. Samaan aikaan palkankorotukset myös pienimpiin ansioihin ovat suhteessa paljon pienempiä. Tämä johtaa siihen, että entistä harvemmin on kannattavaa ottaa vastaan matalapalkkaista työtä. Tämä tulee kasvattamaan työhaluttomuutta ja pitkäaikaista työttömyyttä.
Nyt ei tässä kokonaisuudessa mennä ihan oikeaan suuntaan.
Kommentit (484)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jesh! nyt mulla alkaa olla varaa maksaa hsl bussikortti ja mennä syksyllä ammattikouluun!
Ei käy!
En voi hyväksyä että työtön saa nyt 29 euroa lisää rahaa kuussa!
Se on sillä tavalla että palkansaajam persaus ei kestä tämmöistä.
Ihan turha selittää mitään että muka niillä rahoilla ostetaan niitä tuotteita joita palkansaaja valmistaa.
Palkansaaja voittaa siinä kun tukiensaajat eivät voi ostaa mitään eikä maksaa vuokriaan.
Ilmeisesti tukiensaajat kokevat voittavansa siinä, kun palkansaajilla ei ole enää varaa ostaa mitään tai maksaa vuokriaan. Sitten sieltä Kelan kustantamasta keskustakämpästä huudellaan hengiltä verotetulle duunarikansalle, että mitäs läksit, muuta landelle jos ei rahat riitä kaupunkiasuntoon.
Palkansaajatkin saavat tukia, jos tulot on liian pienet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo korotukset ovat indeksikorotuksia jotka johtuvat inflaatiosta. Niillä kompensoidaan sitä miten rahan ostovoima on heikentynyt. Tässä ei pitäisi olla mitään erikoista.
Ne palkansaajat, joilla ei jää kuin hiukan tukia enemmän käyttöön/kk ei saa käytännössä mitään. Miksi heitä ei tueta myös? Ei heillä mene sen paremmin kuin tukien varassa olijoilla.
Ja heidän jälkeensä on aika iso ryhmä vain vähän parempaa palkkaa saavia, joiden nettotuloista lasten päivähoitomaksut lohkaisee sellaisen osan, että käteen jää se mitä tukien varassa elävillä? Entäs he?
Toki molemmilla palkansaajaryhmällä paras ratkaisu on lopettaa töissä käyminen, mutta maan etu se ei ole.
Juuri tämä. Laskin Kelan laskurilla toimeentulotuen määrän, ja totesin, että kolmen lapsen yksinhuoltajana minun ei oikeastaan kannattaisi käydä töissä edes kolmen tonnin nettopalkalla. Se vastaa noin viiden tonnin bruttoa joka on jo oikeasti hyvä palkka. Miten tällaiseen tilanteeseen on tultu? Ihan älytöntä.
AIka paljon rahaa saisit neljälle. Todellisuudessa yksi ihminen saa ehkä tonnin, sisältäen asumistuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo korotukset ovat indeksikorotuksia jotka johtuvat inflaatiosta. Niillä kompensoidaan sitä miten rahan ostovoima on heikentynyt. Tässä ei pitäisi olla mitään erikoista.
Tässä on vaan erikoista se, että julkisuudessa on suureen ääneen paasattu miten palkkoja ei voida missään nimessä nostaa inflaation tahtiin. Eli tukieläjien ostovoima turvataan maksajien kustannuksella. Jossain vaiheessa tulee se raja vastaan, kun suuri osa suomalaisista toteaa ettei näillä spekseillä ihan oikeasti kannata enää tehdä töitä. Kun kaikki ei voi maata perseellään ja nostaa tukia. Jonkun pitää käydä töissä, ja silloin sen työssäkäynnin pitää olla kannattavaa verrattuna tukien varassa elelyyn. Eikä se riitä että se on kannattavaa lakimiehen liksoilla. Sen pitää olla kannattavaa myös niille lähihoitajille, laitosapulaisille, kaupan kassoille jne.
Pitäisikö hallituksen siis pakottaa yritykset nostamaan palkkoja?
Kuulostaa sosialismille. Ei jatkoon.
Montakohan pussia sipsejä tuolla korotuksella saa...tai irtokarkkeja ja jätskiä.
Tylsää töllöttää telkkua koko päivä kuivin suin. Onneksi laitoin lapset mummolaan, että voin pitää pari kuukautta lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jesh! nyt mulla alkaa olla varaa maksaa hsl bussikortti ja mennä syksyllä ammattikouluun!
Ei käy!
Ihan turha selittää mitään että muka niillä rahoilla ostetaan niitä tuotteita joita palkansaaja valmistaa.
Palkansaaja voittaa siinä kun tukiensaajat eivät voi ostaa mitään eikä maksaa vuokriaan.
Ilmeisesti tukiensaajat kokevat voittavansa siinä, kun palkansaajilla ei ole enää varaa ostaa mitään tai maksaa vuokriaan. Sitten sieltä Kelan kustantamasta keskustakämpästä huudellaan hengiltä verotetulle duunarikansalle, että mitäs läksit, muuta landelle jos ei rahat riitä kaupunkiasuntoon.
Voivat, mutta harva saa, koska töissä ei tarvitse juurikaan tienata että menet kaikkien tulorajojen yli heittämällä. Ja rajat tietysti pitää olla. Niiden siirtäminen siirtää tuloloukkuongelmaa vain ylempiin tuloluokkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo joka kirjoitti, että kolmentonnin netolla ei kannata tehdä töitä. Bullshit. Voitolle jää ja paljon ellei ole jotain todella erikoista, kuten hulppeat ylisuuret (yli 1200) asumismustannukset.
Olettaen että tuo todella oli nettopalkka ja siihen päälle ne elarit ja lapsilisät eli n. 800.
Alle kahdentonnin netolla alkaa olemaan tilanne, missä voi saada voittoa vaan pari- kolmesataa verrattuna työttömyyteen.Minulla on bruttopalkka 2800e ja nettona saan noin 2000e.
Asumiskulut(asuntolainan lyhennys,sähkö,vesi ja vastike) on kuukaudessa 900e vastike tulee nousemaan koska tähän taloyhtiöön tulee isot remontit muutaman vuoden sisällä.
Autoa tarvitsen työmatkojen takia ja pelkät polttoaineet kuukaudessa on noin 200e-300e.
Noiden kulujen jälkeen mulle jää kuukaudessa joku 800e-900e rahaa joista maksan laskut,ostan ruuat,korjautan autoni, maksan auton muut kulut yms.
Mitään muuta rahaa en saa kuin työpaikkani palkan.
M31
Niinpä. Vaikka omistusasunto ja auto ovat "omia valintoja" niin kyllä tuossa nimenomaan herää kysymys kannattaako töihin vaivautua. Autostakin kun voi luopua kun sitä ei enää työmatkoihin tarvitse.
Lisäksi voisi keskittyä johonkin kivaan. Esim hakea tori. Fi huonekaluja ilmaiseksi, tuunata ne ja myydä muutamalla kympillä eteenpäin. Yms harmaata hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei käy!
Voivat, mutta harva saa, koska töissä ei tarvitse juurikaan tienata että menet kaikkien tulorajojen yli heittämällä. Ja rajat tietysti pitää olla. Niiden siirtäminen siirtää tuloloukkuongelmaa vain ylempiin tuloluokkiin.
Jossain vaiheessa tullaan kuitenkin siihen tuloluokkaan, jossa on varaa pitää vapaa-ajan asuntoa ja moottorivenettä sekä vaihtaa auto uudempaan kolmen vuoden välein, sen lisäksi että käy neljä kertaa vuodessa Karibialla, vaikka inflaatio olisi millainen tahansa. Tässä tuloluokassa ei varmasti sosiaalitukia tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo joka kirjoitti, että kolmentonnin netolla ei kannata tehdä töitä. Bullshit. Voitolle jää ja paljon ellei ole jotain todella erikoista, kuten hulppeat ylisuuret (yli 1200) asumismustannukset.
Olettaen että tuo todella oli nettopalkka ja siihen päälle ne elarit ja lapsilisät eli n. 800.
Alle kahdentonnin netolla alkaa olemaan tilanne, missä voi saada voittoa vaan pari- kolmesataa verrattuna työttömyyteen.Minulla on bruttopalkka 2800e ja nettona saan noin 2000e.
Asumiskulut(asuntolainan lyhennys,sähkö,vesi ja vastike) on kuukaudessa 900e vastike tulee nousemaan koska tähän taloyhtiöön tulee isot remontit muutaman vuoden sisällä.
Autoa tarvitsen työmatkojen takia ja pelkät polttoaineet kuukaudessa on noin 200e-300e.
Noiden kulujen jälkeen mulle jää kuukaudessa joku 800e-900e rahaa joista maksan laskut,ostan ruuat,korjautan autoni, maksan auton muut kulut yms.
M31
Ja sitten on meitä yksinasuvia tuilla eläjiä, jotka saadaan se 800-900 e, josta me maksetaan aivan kaikki. Ja kun näihin tuloihin nyt tulee pari tai kolmekymppiä korotusta, niin keski- ja hyvätuloiset ovat tosi katkeria. Pitäiskö tässä itkeä vai nauraa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei käy!
Jossain vaiheessa tullaan kuitenkin siihen tuloluokkaan, jossa on varaa pitää vapaa-ajan asuntoa ja moottorivenettä sekä vaihtaa auto uudempaan kolmen vuoden välein, sen lisäksi että käy neljä kertaa vuodessa Karibialla, vaikka inflaatio olisi millainen tahansa. Tässä tuloluokassa ei varmasti sosiaalitukia tarvita.
Eli kannustinloukku pitää saada niin korkealle, että ne 1% kansasta joilla on kaikkeen tuohon varaa saavat kärsiä? Kiitos ei. Ei toisen rikkaus ole multa pois millään tavalla. Mieti nyt millaista 99% kansasta on jos se rikkain 1% kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä työkyvyttömänä EN voi ottaa työtä vastaan. En niin mitenkään. Pitäisikö minun vain kärsiä ja kurjistua inflaation takia? Ennen sairastumista oli kova draivi parantaa elämääni, opiskelin tein töitä yritin. Vaan sairastuin. Ilmeisesti pitää elää aivan superköyhänä sitten kun sairastuin nuorena ja ansaitsen sen.
Oletko lukenut mistä ketjussa on kyse? Sinä et siis voi tehdä yhtään mitään työtä. Selvä. Miksi jonkun muun pitäisi uhrata 8h päivästään ihan tyhjän takia työlle? Mitä se sulta on pois, jos pienituloiset toteaa että tuilla on suurempi hyötysuhde kuin työssä käynnillä?
Ihan mieluusti kuule menisin töihin jos terveys sen sallisi kuten olin ennen sairastumistanikin ja mieluusti olisin opiskellut korkeakoulututkintonikin loppuun ja työllistynyt alalle mille halusin mennä töihin. Kyllä minulle kelpaisi esim. omistusasunto vuokrakerrostaloluukun sijaan ja hieman leveämpi leipä. Myös olin iloisempi elämässäni tehdessäni työtä. Toki nykyinen inflaatio syö tosiaan sitä työn kannattavuutta ja isot bensan hinnat, sen ymmärrän että voihan se suututtaa kun ei palkasta sitten niin hyvin käteen jää jos on vielä jollain matalapalkka-alalla ja voi saada miettimään että miksi edes yrittää. Olen itsekin työskennellyt matalapalkka-alalla opintojen ohessa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne palkansaajat, joilla ei jää kuin hiukan tukia enemmän käyttöön/kk ei saa käytännössä mitään. Miksi heitä ei tueta myös? Ei heillä mene sen paremmin kuin tukien varassa olijoilla.
Ja heidän jälkeensä on aika iso ryhmä vain vähän parempaa palkkaa saavia, joiden nettotuloista lasten päivähoitomaksut lohkaisee sellaisen osan, että käteen jää se mitä tukien varassa elävillä? Entäs he?
Toki molemmilla palkansaajaryhmällä paras ratkaisu on lopettaa töissä käyminen, mutta maan etu se ei ole.
Juuri tämä. Laskin Kelan laskurilla toimeentulotuen määrän, ja totesin, että kolmen lapsen yksinhuoltajana minun ei oikeastaan kannattaisi käydä töissä edes kolmen tonnin nettopalkalla. Se vastaa noin viiden tonnin bruttoa joka on jo oikeasti hyvä palkka. Miten tällaiseen tilanteeseen on tultu? Ihan älytöntä.
AIka paljon rahaa saisit neljälle. Todellisuudessa yksi ihminen saa ehkä tonnin, sisältäen asumistuen.
Ei välttämättä edes tonnia. Minun tuloni ovat n. 915 €/kk. Ei oikeutta tt-tukeen normaalikuukausina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M31
Ja sitten on meitä yksinasuvia tuilla eläjiä, jotka saadaan se 800-900 e, josta me maksetaan aivan kaikki. Ja kun näihin tuloihin nyt tulee pari tai kolmekymppiä korotusta, niin keski- ja hyvätuloiset ovat tosi katkeria. Pitäiskö tässä itkeä vai nauraa?
Keski-ja hyvätuloiset eivät suinkaan ole katkeria. Ei vain kannata oikein käydä töissä, koska bensan ja päivähoitomaksujen jälkeen siihen perheen elättämiseen jää se 800. Saman saa mitään tekemättäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M31
No mikäs hätä sulla on?
Meillä koko nelihenkisen perheen nettotulot on 2000e.
Vierailija kirjoitti:
Alle kahdentonnin netolla alkaa olemaan tilanne, missä voi saada voittoa vaan pari- kolmesataa verrattuna työttömyyteen.
''
Nimenomaan, bullshit. 3000 palkalla kyllä pärjää jos pelaa kortit oikein.
Miksi täällä tukien saajat nyt on niin suivaantuneita siitä, että ihmiset pohtivat kannattaako töihin mennä? Vaihtakaa paikkaa vaikka jonkun siivoojan kanssa. Siivooja saa lomailla vaikka 6kk 800e/kk tuilla ja sitten työtön voi siivota sillä siivoojan palkalla josta jää ehkä 100-200e enemmän käteen. Mutta vapaa-aikaa on vain 1/3 entisestä. Miettikää sitten huvittaako se siivoaminen tuolla summalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle kahdentonnin netolla alkaa olemaan tilanne, missä voi saada voittoa vaan pari- kolmesataa verrattuna työttömyyteen.''
Nimenomaan, bullshit. 3000 palkalla kyllä pärjää jos pelaa kortit oikein.
Ja iso osa palkansaajista pärjää vähemmälläkin. Suurimman osan palkka taitaa olla 2500e/kk ja alle ja siitä ei nettona 2000e jää. Mutta päivähoitomaksut ym menee kyllä korkeimman mukaan. Mistä päästäänkin siihen, että kauanko se työssä käyminen on näille ihmisille järkevää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M31
No mikäs hätä sulla on?
Meillä koko nelihenkisen perheen nettotulot on 2000e.
Väitinkö että tässä on mitää hätää?
Teidän perheessä kukaan ei taida käydä töissä ja kysymys tässä on se että kannustaako nykyinen malli työntekoon kun työttömänä rahaa ei jää kovinkaan paljoa vähemmän käytettäviksi kuin jos käy töissä.
Jos minulle nyt jää tuo 800e-900e kuukaudessa elämiseen ja työttömänä mulle jäisi 500e-600e kuukaudessa elämiseen rahaa niin kannattaako työnteko?
M31
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä työkyvyttömänä EN voi ottaa työtä vastaan. En niin mitenkään. Pitäisikö minun vain kärsiä ja kurjistua inflaation takia? Ennen sairastumista oli kova draivi parantaa elämääni, opiskelin tein töitä yritin. Vaan sairastuin. Ilmeisesti pitää elää aivan superköyhänä sitten kun sairastuin nuorena ja ansaitsen sen.
Oletko lukenut mistä ketjussa on kyse? Sinä et siis voi tehdä yhtään mitään työtä. Selvä. Miksi jonkun muun pitäisi uhrata 8h päivästään ihan tyhjän takia työlle? Mitä se sulta on pois, jos pienituloiset toteaa että tuilla on suurempi hyötysuhde kuin työssä käynnillä?
Ihan mieluusti kuule menisin töihin jos terveys sen sallisi kuten olin ennen sairastumistanikin ja mieluusti olisin opiskellut korkeakoulututkintonikin loppuun ja työllistynyt alalle mille halusin mennä töihin. Kyllä minulle kelpaisi esim. omistusasunto vuokrakerrostaloluukun sijaan ja hieman leveämpi leipä. Myös olin iloisempi elämässäni tehdessäni työtä. Toki nykyinen inflaatio syö tosiaan sitä työn kannattavuutta ja isot bensan hinnat, sen ymmärrän että voihan se suututtaa kun ei palkasta sitten niin hyvin käteen jää jos on vielä jollain matalapalkka-alalla ja voi saada miettimään että miksi edes yrittää. Olen itsekin työskennellyt matalapalkka-alalla opintojen ohessa..
Nimenomaan. Tottakai ihminen miettii kannattaako sinne siivoamaan tai kaupankassalle mennä, jos hyöty vaivasta on aivan olematon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M31
No mikäs hätä sulla on?
Meillä koko nelihenkisen perheen nettotulot on 2000e.Väitinkö että tässä on mitää hätää?
Teidän perheessä kukaan ei taida käydä töissä ja kysymys tässä on se että kannustaako nykyinen malli työntekoon kun työttömänä rahaa ei jää kovinkaan paljoa vähemmän käytettäviksi kuin jos käy töissä.
Jos minulle nyt jää tuo 800e-900e kuukaudessa elämiseen ja työttömänä mulle jäisi 500e-600e kuukaudessa elämiseen rahaa niin kannattaako työnteko?
M31
Käymme kyllä töissä.
Pitäisikö hallituksen siis pakottaa yritykset nostamaan palkkoja?