Kodin suursiivous
Miten aloittaa? Kyse kolmiosta. Juu juu, ylläpitosiivous olisi kannattavin, mutta erinäisten syiden takia koti on päässyt kamalaan kuntoon. Makuuhuone, olohuone ja työhuone, keittiö, kylppäri ja eteinen, lapsia ei ole. Ongelmana tavarakasat.
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me aloitimme talon siivouksen siivoamalla ensin vaatehuoneet ja vaatekomerot ja lajittelimme vaatteet ja tavarat kierrätykseen ja roskiin meneviin. Sama autotallille. Ikkunat oli pesty jo aiemmin. Keittiö siivottiin perusteellisesti eli kaapit pestiin sisältä ja ulkoa, astiat käytiin läpi ja tarpeeton poistettiin, seinäpinnat ja lattiat pestiin, samoin uuni ja liesituuletin. Jääkaapin siivoan viikottain sisältä, ja nyt suursiivouksen yhteydessä siirrettiin paikoiltaan ja imuroitiin ja pyyhittiin joka puolelta, samoin liesi. Kylpyhuoneen kaapit järjesteltiin ja pyyhittiin ja tarpeettomat tavarat poistettiin. Kaakelit ja kaikki muutkin pinnat pestiin huolellisesti. Pääosin kaikki huoneet olivat perussiistit, mutta jotenkin kaipasivat perusteellisempaa siivousta, joten vitriinikaapit tyhjennettiin ja kaikki pinnat ja tavarat käytiin läpi ja pestiin. Lasiovinen ison kirjahyllyn sisältö imuroitiin ja lasiovet pyyhittiin. Kaikkien kaappien päällykset imuroitiin ja pyyhittiin kostealla. Makuuhuoneiden patjat ja petivaatteet imuroitiin/tuuletettiin/vaihdettiin (jos vaihdolle tarve). Sohvat ja nojatuolit imuroitiin, samoin isot villamatot. Talossamme on 220 m2, ja suursiivouksen pyrimme tekemään kaksi kertaa vuodessa.
Kirjoitat ME-muodossa...joten oletan miehesi auttavan sinua suursiivoksessa? Vai lapset? Vai siivooja?
Miehen kanssa yhdessä.
Konmari metodissa suositellaan että turhat tavarat suoraan roskiin/kierrätykseen, itse jopa lahjoitin ilmaiseksi tavaroita kun muutin asunnosta toiseen koska en jaksanut tinkaajia Ebayssä, tärkeintä oli että kämppä järjestykseen nyt eikä huomenna. Konmari keskittyy karsimiseen, hän on japanilainen sosiologi, mutta siivouksesta hän ei puhu homman nimi on että jos tavara aiheuttaa angstia se joutaa roskariville. Itse olen huomannut että höyryttämällä saa sen täydellisen hohtavan pinnan kuten hotelleissa.
Vierailija kirjoitti:
Konmari metodissa suositellaan että turhat tavarat suoraan roskiin/kierrätykseen, itse jopa lahjoitin ilmaiseksi tavaroita kun muutin asunnosta toiseen koska en jaksanut tinkaajia Ebayssä, tärkeintä oli että kämppä järjestykseen nyt eikä huomenna. Konmari keskittyy karsimiseen, hän on japanilainen sosiologi, mutta siivouksesta hän ei puhu homman nimi on että jos tavara aiheuttaa angstia se joutaa roskariville. Itse olen huomannut että höyryttämällä saa sen täydellisen hohtavan pinnan kuten hotelleissa.
Ei kehota laittamaan roskiin vaan pois. Jokainen voi sitten asuinmaansa jätehuollon mukaan valita poistettaville tavaroille oikean osoitteen. Aloittajan ongelmana on tavarakasat, niihin ei auta kattojen pesu ja hyllyjen pyyhkiminen. Vähän sama kuin tekisi lumisateessa lumitöitä..
Mä teen suursiivousta nyt yhtä aikaa joka puolella. Jos huoneen kerrallaan siivoaa hyvin niin sinnehän kulkeutuu lika ja pöly siivoamattomista huoneista?
Ensin siivosin parvekkeen, siis tyhjensin. Tuolit, pöydän ja tuolienpäälliset pesin pölyt pois. Lasit pesin ja siitä alas lattia + lattiaritilät kylppärissä. Ostin kukkia sinne. Muutaman tunnin homma.
Nyt olen aloittanut (jo muutaman päivän) kaappien siivous. Siivosin ja pyyhin kaikki keittiön kaapit ja laatikot; vanhentuneet jauhot ja mausteet roskiin, järjestelin astiat, turhat muovikipot ja kupit (esim. margariinirasiat) muovinkeräykseen. Parittomat lasit lasinkeräykseen ja muut "säästetyt, jos joskus tarvii" pois vaan. Pesin uunin ja uunipellit jne.
Kun kaikki kaapit on järjestetty, turhat heitetty roskiin, kaikki on paikoillaan. Sitten kaikkien huoneiden ikkunat (3 pesty, 2 on vielä pesemättä) ja patterit niiden alla. Kun saan ne tänään pestyä niin siirryn vasta lattioihin. Muutaman maton pesen alakerran pesutuvassa ihan mäntysuovalla ja harjalla, pari isoa selviää imuroinnilla ja tuuletuksella. Kun ne on poissa lattioilta, pesen lattiat kahteen kertaan.
Sit pitäisi olla raikasta ja siistiä ennen kuin loma alkaa parin viikon päästä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koskee sydämeen heittää pois entisistä rakkaista harrastuksista jääneet tavarat. Olen harrastanut valokuvausta, nukkekoteja, timanttimaalausta, korujen tekemistä, maalausta ym ja olen pakannut ylijääneet tarvikkeet siististi laatikoihin.
Koetan sellaista sääntöä, että jos en olisi muistanut, että minulla noitakin on, niin ne joutavat pois. Osan vien kierrätykseen, mutta sekin on niin vaivalloista, kun ei ole autoa. Yksi tuttava on, jolle kaikki kelpaisi, mutta hänessä on pahempaa hamsterin vikaa, niin en raaski hänen tilannettaan pahentaa.
Vinkki: pakastin meni rikki, ja sain monta hyvää läpinäkyvää laatikkoa siivouskkomeroon, ei tarvise hyllytä etsiä, missähän sekin tuote on,kun näkee heti päältä ja sivusta, mitä siinä laatikossa on.
Kannellisia, läpinäkyviä laatikoita on nyt ollut tarjouksessa monessa paikkaa, mm. Tokmannilla. Ostin niitä ja järjestelin kaikki työkaluni, lamput, sulakkeet, paristot jne laatikoihin. Ne on käteviä kun on kansi ei pölyty ja saa pinota päällekkäin. Läpi näkee mitä siellä on.
Kun ei ole liikaa tavaraa tiloihin nähden, ne pysyy järjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Mun siivousrutiini perustuu "vie mennessäs, tuo tullessas" -metodiin:
1. Musiikkia, maestro!
2. Otan roskaämpärin käteen ja kerään kaikki poisheitettävät koko kämpästä.
3. Roskat kerätty ja olen keittiössä. Kerään kaikki kamat käsiini, jotka menevät vaikka olkkariin ja vien ne sinne. Asettelen heti paikalleen.
3. Olen olkkarissa ja kerään kaiken, mikä menee vaikka kodinhoitohuoneeseen...... Jatkan tätä niin kauan, että irtotavarat ovat paikallaan. Tämä on mulle kuin peli eikä edes tunnu siivoamiselta!
4. Nyt on pinnat puhtaat ja itse siivoaminen voi alkaa.
5. Matot ulos ja puristelu, jätän tuulettumaan.
6. Nostan tuolit yms ylös, jotta imurointi sujuu ilman siirtelyjä.
7. Pyyhin pölyt hyllyistä kuivalla ja imuroin.
8. Jos oli tosi pölyistä, pyyhin vielä märällä pinnat ja lattian.
9. Vessan siivoan nyt, ja pesen peilit ja ikkunat jos intoa riittää.
10. Matot sisälle ja kahvinkeittoon
Niin toi on sellainen normi viikkosiivous. Ei suursiivous.
Entä kylpyhuoneen siivous? Parhaat vinkit?
Vierailija kirjoitti:
Ihmesieni.
Vierailija kirjoitti:
Sieltäkin ensin kaikki irtotavarat ulos, tarpeettomat ja tyhjät shampoot ym. roskiin. Sitten voi siivota pinnat.
Vierailija kirjoitti:
Miten saatte ne turhat tavarat ja vaatteet heti pois, siis oikeasti pois kotoa?
Meillä on ongelmana, kun saan ehkä kerättyä jotain poistoon meneviä, sit tulee miehen kans kina tarvitaanko vai ei, miehen mielestä tarvitaan tai ei voi heittää pois ku saatu lahjaksi tms. Sit hän päätyy viemään ne poistonyssäkät pois, mut ne päätyy eteisen naulakon uumeniin, kellarivarastoon tai autoon. Yleensä autoon. :D
Mulla ei ole ajokorttia, niin en pääse roudaan niitä mihinkään (hyvä tekosyy :D). Jotenkin tää viimeinen vaihe tökkii meillä pahasti ja nyssäkät ei oikeasti tahdo poistua meiltä.
On myös vaikeuksia luopua, kun ajattelen itsekin monesta, että se on ihan hyvä vielä tai myisin sen. Mut en saa aikaiseksi myytyä mitään. On oikeasti esim. ihan hyviä lastenvaatteita paljon. Eivät ole mitään ihan euron vaatteita, vaikka nyt itse sanonkin. Gots-luomupuuvillaisia ja Suomessa/EU:ssa tehtyjä ja lapsella pidetty päiväkoti- ja kotivaatteet erillään. Hajusteettomasti pestyjä. Säästin niitä, jos joskus tulisi toinen, mut ei taida tulla ja tämä ensimmäinen menee jo tokalle syksyllä. :D En haluaisi ihan pilkkahinnalla myydä saati heittää pois, mut jotenkin ei ole energiaa myymiseenkään...
Lahjoita eteenpäin ihan suosiolla. Muuten ne jää ikuisuusprojektiksi nurkkiin.
Vierailija kirjoitti:
-huoneeseem kuulumattomat tavarat paikoilleen
Jos tuon pystyy tekemään, ei ole tavarapaljoutta. Oikeassa tavarapaljoudessa ei voi siirtää kenkiä kenkähyllyyn, koska siellä on laukkuja, joita taas ei voi siirtää laukkunaulakkoon, koska siellä on kirjoja ja niitä kirjoja ei voi heti siirtää paikoilleen, koska siellä on jotain muuta, jne.
Lapset aikuistuivat ja muutimme miehen kanssa 170m2:tä 87m2:öön.
Onneksi aikaa katsomiseen oli 4 kk. En ole koskaan ollut ihan ihan hullu hamstraamaan, lasten vaatteet ja tavarat olen laittanut samantien eteenpäin. Kymmenisen vuotta sitten aloin käymään systemaattisesti tavaraa läpi huone ja kaappi kerrallaan. Siltikin läpikäytävän tavaran määrä yllätti.
Kannattaa käydä läpi kategoria kerrallaan. Vaatteet, tekstiilit, kengät, harrastusvälineet, astiat, siivousvälineet, varasto, piha ja puutarha jne.
Siltikin tavaraa jäi vielä läpikäytäväksi uuteen kotiin muuton jälkeenkin, koska tila yksinkertaisesti tuli vastaan. Emme halunneet sulloa kaappeja ja huoneita täyteen, vaan kaikkialla piti korostua toiminnallisuus ja "flow". Apuvoimia ei ollut muuta kuin muuttofirma, muuten tein kaiken pääosin yksin, mies ehti auttaa tavaran läpikäymisessä ja pakkaamisessa vasta parina pvänä ennen muuttoa.
Muuttoa on aina raskasta, henkisesti ja fyysisesti. Mutta kyllä kannatti. Pääosin tavaramme ovat kaapeissa ja tarkkaan pohditussa varastossa läpinäkyvissä, erikokoisissa laatikoissa.
Suosittelen kaikille rohkeasti tavaran läpikäymistä lujalla mutta lempeällä kädellä. Häälahja-astiaston voi myydä ja ne Kivituikutkin, jotka vaan pölyyntyvät kaapissa/vitriinissä. Rohkeutta kanssaraivaajille ja siivoajille!
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ongelmana, kun saan ehkä kerättyä jotain poistoon meneviä, sit tulee miehen kans kina tarvitaanko vai ei, miehen mielestä tarvitaan tai ei voi heittää pois ku saatu lahjaksi tms. Sit hän päätyy viemään ne poistonyssäkät pois, mut ne päätyy eteisen naulakon uumeniin, kellarivarastoon tai autoon. Yleensä autoon. :D
Mulla ei ole ajokorttia, niin en pääse roudaan niitä mihinkään (hyvä tekosyy :D). Jotenkin tää viimeinen vaihe tökkii meillä pahasti ja nyssäkät ei oikeasti tahdo poistua meiltä.
On myös vaikeuksia luopua, kun ajattelen itsekin monesta, että se on ihan hyvä vielä tai myisin sen. Mut en saa aikaiseksi myytyä mitään. On oikeasti esim. ihan hyviä lastenvaatteita paljon. Eivät ole mitään ihan euron vaatteita, vaikka nyt itse sanonkin. Gots-luomupuuvillaisia ja Suomessa/EU:ssa tehtyjä ja lapsella pidetty päiväkoti- ja kotivaatteet erillään. Hajusteettomasti pestyjä. Säästin niitä, jos joskus tulisi toinen, mut ei taida tulla ja tämä ensimmäinen menee jo tokalle syksyllä. :D En haluaisi ihan pilkkahinnalla myydä saati heittää pois, mut jotenkin ei ole energiaa myymiseenkään...
Vie johonkin ukraina-keräykseen. Tulisivat oikeasti käyttöön ja tarpeeseen ja sä pääset nyssäköistä eroon. Ei niitä vuosia vanhoja lastenvaatteita tule kuitenkaan oikeesti myytyä, ja jos nyt sattuisitte toisen lapsen saamaan, et sä sitä oikeesti halua kymmenen vuotta vanhoihin vaatteisiin pukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-huoneeseem kuulumattomat tavarat paikoilleen
Jos tuon pystyy tekemään, ei ole tavarapaljoutta. Oikeassa tavarapaljoudessa ei voi siirtää kenkiä kenkähyllyyn, koska siellä on laukkuja, joita taas ei voi siirtää laukkunaulakkoon, koska siellä on kirjoja ja niitä kirjoja ei voi heti siirtää paikoilleen, koska siellä on jotain muuta, jne.
Mutta ne voi siirtää sinne missä niiden paikka olisi. Kengät kenkähyllyn lähelle, kirjat kirjahyllyyn ja laukut naulaan. Helpompi lähteä karsimaan, kun kaikki ovat siellä samassa paikassa ja näkee, että tähän mahtuu kuusi paria kenkiä ja meillä on 68 paria. Kun taas kirjahylly voikin olla puolityhjä, kun sieltä on vienyt kaikki kuulumattomat tavarat paikoilleen.
Minulla raivaukseen auttaa todella paljon se, että riisuu huoneen alastomaksi. Eli vie kaikki tavarat sieltä pois, vain huonekalut jää paikoilleen. Tekstiilit pesen. Tavarat käyn läpi ja palautan paikoilleen ajatuksen kanssa: tarvitsenko näitä, olenko käyttänyt viimeisen vuoden aikana, onko tämä paras paikka säilyttää täällä, onko kaikki vastaavat hyvä olla samassa paikassa (meillä esim kyniä ja paperia on sekä työhuoneessa, että olohuoneessa) ja varsinkin sisustusesineistä se klassinen tuoko iloa kysymys. Samalla voi miettiä haluaako uuden järjestyksen. Mutta tämä on todella raskas ja aikaa vievä tapa tehdä raivaus, jos ajatuskin ahdistaa, niin silloin kannattaa siivota vaikka hylly kerrallaan. Eri ihmisille sopii eri tavat.
Ylimääräiset rojut laitan heti torin tai facen annetaan palstalle, yleensä saman päivän aikana joku hakee. Loput kierrätän tai laitan roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kamat vaikka keittiöön, kloriitti vaikuttamaan pönttöön ja sooda tms suihkukaivoon, suihkuseiniin pesuaine (tai etikka jos kestät sen hajun). Huuhtele kaikki purkit poista tarpeettomat/vanhentuneet ja järjestä siististi koreihin lajeittain. Sitten kylppärin kimppuun, etene ylhäältä alas ja pese lopuksi peili ja kiillota hanat. Sitten vaan tavarat paikoilleen ja puhtaat pyyhkeet naulakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Lapset aikuistuivat ja muutimme miehen kanssa 170m2:tä 87m2:öön.
Onneksi aikaa katsomiseen oli 4 kk. En ole koskaan ollut ihan ihan hullu hamstraamaan, lasten vaatteet ja tavarat olen laittanut samantien eteenpäin. Kymmenisen vuotta sitten aloin käymään systemaattisesti tavaraa läpi huone ja kaappi kerrallaan. Siltikin läpikäytävän tavaran määrä yllätti.
Kannattaa käydä läpi kategoria kerrallaan. Vaatteet, tekstiilit, kengät, harrastusvälineet, astiat, siivousvälineet, varasto, piha ja puutarha jne.
Siltikin tavaraa jäi vielä läpikäytäväksi uuteen kotiin muuton jälkeenkin, koska tila yksinkertaisesti tuli vastaan. Emme halunneet sulloa kaappeja ja huoneita täyteen, vaan kaikkialla piti korostua toiminnallisuus ja "flow". Apuvoimia ei ollut muuta kuin muuttofirma, muuten tein kaiken pääosin yksin, mies ehti auttaa tavaran läpikäymisessä ja pakkaamisessa vasta parina pvänä ennen muuttoa.
Muuttoa on aina raskasta, henkisesti ja fyysisesti. Mutta kyllä kannatti. Pääosin tavaramme ovat kaapeissa ja tarkkaan pohditussa varastossa läpinäkyvissä, erikokoisissa laatikoissa.
Suosittelen kaikille rohkeasti tavaran läpikäymistä lujalla mutta lempeällä kädellä. Häälahja-astiaston voi myydä ja ne Kivituikutkin, jotka vaan pölyyntyvät kaapissa/vitriinissä. Rohkeutta kanssaraivaajille ja siivoajille!
Noihin hääastiastoihin ja vastaaviin muistoesineisiin, jotka pölyyntyvät jossain komerossa, ne voi ottaa myös käyttöön. Onko astiastosta enemmän iloa arjessa, vaikka se kultaus kuluisikin astianpesukoneessa kuin siellä kaapissa? Mihin sitä säästetään? Käyttöön ja merkityksellisiksi koristeiksi kotiin, mieluummin kuin komeroon pölyyntymään. Meillä on hääastiaston joku kulho avainkulhona eteisessä, ihanasti muistuttaa häistä joka päivä ja paljon kivempi kuin se ikean kippo joka siinä oli aiemmin. Jos se hajoaa, niin on jo monta vuotta tuonut hyvää mieltä pölynkeräämksen sijaan. Muutenkin pyrin laittamaan muistot esille kotiin tai sitten pois. Vain pieni laatikko kaapissa, jossa jotain yksittäisiä mitä en halua esille.
Vierailija kirjoitti:
Vähänkäytetty.fi on lanseerannut just sulle sopivan palvelun. Pakkasta kaikki laatikkoon ja toinen hoitaa sen myyntiin laittamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähänkäytetty.fi on lanseerannut just sulle sopivan palvelun. Pakkasta kaikki laatikkoon ja toinen hoitaa sen myyntiin laittamisen.
Edit *pakkaa
Olen, unohdin allekirjoittaa.
Siivosin olohuoneen tuon videon ohjeella.
Yllättätyin, miten paljon jo "ensimmäinen aalto" (selitetään videolla) sai huoneen ilmeen paremmaksi. Otan tuon käyttöön päivittäiseen ja viikoittaiseen ylläpitoon!
Olohuoneessa meni ehkä noin tunti - puolitoista, mutta se oli sellaista sunnuntaisiivousta. Varmaan seuraava kerta vie vähemmän aikaa, mutta yli puoli tuntia uskoakseni.
Tämä kannustukseksi muille, jotka pelkää urakkaa.
Ap