Kodin suursiivous
Miten aloittaa? Kyse kolmiosta. Juu juu, ylläpitosiivous olisi kannattavin, mutta erinäisten syiden takia koti on päässyt kamalaan kuntoon. Makuuhuone, olohuone ja työhuone, keittiö, kylppäri ja eteinen, lapsia ei ole. Ongelmana tavarakasat.
Kommentit (144)
Älä konmarita, niin ei tarvi heti uutta ostaa poisheitetyn tilalle.
Säästä sellaiset, mitä voit tarvita. Laita laatikkoon ja kirjoita jonnekin mitä missäkin on.
Kausitavarat ja vaatteet erikseen.
Jaan kylppärin siivouksen tälle ja huomiselle illalle. Tänään olen vienyt kaikki irtoavan kaman pois sieltä. Aamulla seiniin, lavuaariin ja pönttöön aineet vaikuttamaan ja illalla pesu.
Olisiko hyviä ohjeita tavaroiden järjestämiseen? Kaikki mitä löytyy suomeksi ja englanniksi näyttää vain mainostavan säilytysratkaisuja. Kaipasin vain selkeää kaavaa, miten järjestää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Täällä on 'Tavarapaljous'-ketjussa hyviä vinkkejä siihen tavaroiden raivaamiseen. Monta sataa sivua, mutta käy jostain sieltä täältä lukemassa. Löytyy haulla.
Suosittelen samaa ketjua. Yksi siivoamiskerta ei välttämättä tuo pysyvää apua, jos on taipumusta kerryttää niitä tavarakasoja. Älä luovuta, muutos on mahdollinen!
Vierailija kirjoitti:
Jaan kylppärin siivouksen tälle ja huomiselle illalle. Tänään olen vienyt kaikki irtoavan kaman pois sieltä. Aamulla seiniin, lavuaariin ja pönttöön aineet vaikuttamaan ja illalla pesu.
Olisiko hyviä ohjeita tavaroiden järjestämiseen? Kaikki mitä löytyy suomeksi ja englanniksi näyttää vain mainostavan säilytysratkaisuja. Kaipasin vain selkeää kaavaa, miten järjestää.
Ap
Kerää tavarat kategorioittain ja säilytä kaikki samaan luokkaan kuuluvat samassa paikassa. Esimerkki: hiustarvikkeet (harjat, kammat, sakset, hoitsikat, muotoiluvälineeet, pannat tms koristeet..) kaikki yhteen laatikkoon ja laatikko siihen huoneeseen, missä eniten käytät ja tarvitset kyseisiä tavaroita. Noudata tätä samaa mallia ja hyvä tulee. Jos laatikoita ei ole tarpeeksi, kerää tavarat ihan vaikka roskapussiin ja vie ne paikalleen. Myöhemmin ehtii kyllä miettiä ratkaisuja, mutta usein talouteen kertyy esim. kenkälaatikoita sen verran, että mitään hienoa säilytysratkaisua ei tarvitse.
Jos on taipumus kerätä kasoja ja nyssäköitä, niin kannattaa varoa niitä "laitan talteen ja vien myöhemmin kirpparille.." -pusseja. Kohta niitä on siellä täällä ja ennen kaikkea ne painavat mieltä. Kannattaa viedä heti tai lahjoittaa pois. Jos ei ole tarvetta lisärahalle niin lahjoittaminen on oikein mainio tapa antaa hyvää tavaraa kiertoon.
Konmaritus ei myöskään tarkoita sitä, että heitetään kaikki pois mielipuolisesti ja sitten ostetaan uutta. Idea siinä on kerätä esim. kaikki kengät yhteen kasaan ja havaita, että kenkiä on satoja, ne eivät sovi mihinkään, mustia ballerinoja on 30 samanlaista paria ja osan näistä voi lahjoittaa, osa on kulunut, osa ei sovi, osaa en käytä ja nämä 10 paria ovat ne mitä tarvitsen ja mistä pidän. Sitten laitetaan ne 10 ihanaa kenkäparia omalle paikalleen.
Suosittelen myös raivaamaan ja siivoamaan ilman että ostat mitään uutta, esim. niitä laatikoita tai uusia koristeita, edes kukkia. Kun tila tyhjenee pääsee nauttimaan siitä herkusta minkä vain puhdas ja avara tila tuo!
Käy myös tsekkaamassa koko pitkä Tavarapaljous-keskustelu!
Mä siivoan useana päivänä niin ei tule kauheaa urakkaa yhteen pötköön. Eilen siivosin kylppärin, tänään imuroin kaikki lattiat, huomenna pyyhin pölyt esim. tasoilta jne.
Vierailija kirjoitti:
Miten saatte ne turhat tavarat ja vaatteet heti pois, siis oikeasti pois kotoa?
Meillä on ongelmana, kun saan ehkä kerättyä jotain poistoon meneviä, sit tulee miehen kans kina tarvitaanko vai ei, miehen mielestä tarvitaan tai ei voi heittää pois ku saatu lahjaksi tms. Sit hän päätyy viemään ne poistonyssäkät pois, mut ne päätyy eteisen naulakon uumeniin, kellarivarastoon tai autoon. Yleensä autoon. :D
Mulla ei ole ajokorttia, niin en pääse roudaan niitä mihinkään (hyvä tekosyy :D). Jotenkin tää viimeinen vaihe tökkii meillä pahasti ja nyssäkät ei oikeasti tahdo poistua meiltä.
On myös vaikeuksia luopua, kun ajattelen itsekin monesta, että se on ihan hyvä vielä tai myisin sen. Mut en saa aikaiseksi myytyä mitään. On oikeasti esim. ihan hyviä lastenvaatteita paljon. Eivät ole mitään ihan euron vaatteita, vaikka nyt itse sanonkin. Gots-luomupuuvillaisia ja Suomessa/EU:ssa tehtyjä ja lapsella pidetty päiväkoti- ja kotivaatteet erillään. Hajusteettomasti pestyjä. Säästin niitä, jos joskus tulisi toinen, mut ei taida tulla ja tämä ensimmäinen menee jo tokalle syksyllä. :D En haluaisi ihan pilkkahinnalla myydä saati heittää pois, mut jotenkin ei ole energiaa myymiseenkään...
Itse tekisin niin, että miettisin maksaako se myyminen kaiken sen vaivan. Oman pohdinnan, lajittelun, myynnin, hinnoittelun ja mukaan laskisin myös miehen kanssa väittelyn. Usein kevyin ja helpoin tapa on lahjoittaa hyvä tavara eteenpäin. Siitä saa hyvän mielen.
Jos mies on hamsteri ja kyse on sinun tavaroistasi, älä edes kysy mieheltä vaan pussita tavarat, tilaa taksi ja vie ne kierrätyskeskukseen / lahjoitukseen. Samalla reissulla menet kahville ja nautit siitä miten tehokas ja antelias olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun olet saanut siivottua, niin suosittelen raivaamaan tavarakasat konmari-metodilla. Muuten olet taas hetken päästä samassa suossa rämpimässä rojujen kanssa.
Just joo. Ei muuta kuin tUrhA roskiin ja sitten vuoden pääsyä ostetaan sama uutena tilalle 🤦🏻🤦🏻🤦🏻
Nyt on mennyt sulta koko metodin idea ohi.
Muistan monisivuiset keskustelut, missä Marie Kondoa arvosteltiin tyyliin "mikä tämä japanialainen heitukka luulee olevansa" ja "kaikki järkevät vanhemmat ihmiset tietävät tämän asian, ette tarvitse tuollaista rahastamiseen tehtyä kirjaa jos vaan ajattelette järkevästi" ja "älkää antako suvun tärkeitä tavaroita ikinä pois, ajatelkaa lapsia". Ja samaan aikaan ihmiset Suomessakin hukkuvat roinaan ja romppeeseen!
Minulla on makuuhuoneessa sänky, 2 yöpöytää, pieni nojatuoli ja vaatekaappi. Taulut toki seinillä.
Yöpöydän lamput on mutta ei mitään muuta tavaraa esillä. Miksi makuuhuoneessa pitäisi olla mitään tavaroita?
Todella helppo siivota, imuroin, vaihdan lakanat ja pyyhin pölyt.
Pointtini on, että miettii mikä on se minimi määrä tavaraa, että huone tuntuu viihtyisältä ja kodikkaalta. Omasta mielestä, muiden mielipiteistä ei väliä.
Sama linja jatkuu läpi asunnon, minimalistinen mutta viihtyisä koti jonka siivous on nopeaa.
Imuroiko joku tosiaan seinät ja katonkin?
En ole koskaan tehnyt tuota, katsonut vain onko hämähäkinseittejä ja vetänyt ne jollain rätillä.
Teen sen samalla tavalla kuin kaikki muutkin urakat, kirjoitan päämäärän ja sitten tehtävät ylös.
Eli tässä tapauksessa esim tekstieditoriin:
Kodin Suursivous.
-Pese ikkunat
-Pyyhi kattovalaisimet
-Pyyhi pölyt
-Imuroi
-Mopppaa
-Tamppaa matot
jne...
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ongelmana, kun saan ehkä kerättyä jotain poistoon meneviä, sit tulee miehen kans kina tarvitaanko vai ei, miehen mielestä tarvitaan tai ei voi heittää pois ku saatu lahjaksi tms. Sit hän päätyy viemään ne poistonyssäkät pois, mut ne päätyy eteisen naulakon uumeniin, kellarivarastoon tai autoon. Yleensä autoon. :D
Mulla ei ole ajokorttia, niin en pääse roudaan niitä mihinkään (hyvä tekosyy :D). Jotenkin tää viimeinen vaihe tökkii meillä pahasti ja nyssäkät ei oikeasti tahdo poistua meiltä.
On myös vaikeuksia luopua, kun ajattelen itsekin monesta, että se on ihan hyvä vielä tai myisin sen. Mut en saa aikaiseksi myytyä mitään. On oikeasti esim. ihan hyviä lastenvaatteita paljon. Eivät ole mitään ihan euron vaatteita, vaikka nyt itse sanonkin. Gots-luomupuuvillaisia ja Suomessa/EU:ssa tehtyjä ja lapsella pidetty päiväkoti- ja kotivaatteet erillään. Hajusteettomasti pestyjä. Säästin niitä, jos joskus tulisi toinen, mut ei taida tulla ja tämä ensimmäinen menee jo tokalle syksyllä. :D En haluaisi ihan pilkkahinnalla myydä saati heittää pois, mut jotenkin ei ole energiaa myymiseenkään...
Mulla myös ongelmana, etten koskaan jaksanut laittaa myyntiin. Sitten ajattelin, että Fidaan vaan, siinä tulee monta tyytyväistä: minä, kun pääsen tavarasta eroon; ostaja, kun saa hyvää tavaraa halvalla; Fida, kun saa rahaa kehitysaputyöhönsä tms; ja vielä luontoäiti, kun tavarat käytetään loppuun.
Sen jälkeen ei enää tuntunut pahalta antaa tavaraa ilmaiseksi pois ja säästyy iso työ :))
Omat vinkit:
1) Kerään huone kerrallaan. Mietin, mikä on minulle sopivin järjestys tehdä asioita.
2) Kerään tavarat paikoilleen ja joskus jotain menee poiskin. Mahdolliset roskat roskiin.
3) Tiskit koneeseen. Altaat ja tasot siistiksi pyyhkimällä ja pesemällä.
4) Keittiönpöydän siivous. Kukkakimppu tuo kivan ilmeen näin kesäisin.
5) Lattialta lelut pois. Sitten imurointi ja pesu. Mattoja meillä ei ole usean alle kouluikäisen vuoksi, kun niitä tarvisi pestä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla myös ongelmana, etten koskaan jaksanut laittaa myyntiin. Sitten ajattelin, että Fidaan vaan, siinä tulee monta tyytyväistä: minä, kun pääsen tavarasta eroon; ostaja, kun saa hyvää tavaraa halvalla; Fida, kun saa rahaa kehitysaputyöhönsä tms; ja vielä luontoäiti, kun tavarat käytetään loppuun.
Sen jälkeen ei enää tuntunut pahalta antaa tavaraa ilmaiseksi pois ja säästyy iso työ :))
Mäkin lahjoitan kaiken. Joku muutama euro ei ole tuntikausien työn arvoista, varsinkin kun nettikirppisten ostajien kanssa kaikki on niin hiton hankalaa eestaas venkslaamista.
Aah, se ihana tunne suursiivouksen jälkeen, kun kodissa kaikki on ihan tiptop.
Muuttojen yhteydessä olen heittänyt pois tosi paljon tavaraa ja uutta en kerää sillä tuli mieleen että kaikki mitä jätän jälkeeni täytyy lapsieni siivota. En enää pidä suursiivouksia koska kunto alkaa olemaan sen verran huono mutta yleis siisteys, pölyjen pyyhkiminen, kylpyhuoneen ja lattioiden puhtaanapito vielä onnistuu :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kerää tavarat kategorioittain ja säilytä kaikki samaan luokkaan kuuluvat samassa paikassa. Esimerkki: hiustarvikkeet (harjat, kammat, sakset, hoitsikat, muotoiluvälineeet, pannat tms koristeet..) kaikki yhteen laatikkoon ja laatikko siihen huoneeseen, missä eniten käytät ja tarvitset kyseisiä tavaroita. Noudata tätä samaa mallia ja hyvä tulee. Jos laatikoita ei ole tarpeeksi, kerää tavarat ihan vaikka roskapussiin ja vie ne paikalleen. Myöhemmin ehtii kyllä miettiä ratkaisuja, mutta usein talouteen kertyy esim. kenkälaatikoita sen verran, että mitään hienoa säilytysratkaisua ei tarvitse.
Tämä on hyvä 👍
Vierailija kirjoitti:
Mä teen suursiivousta nyt yhtä aikaa joka puolella. Jos huoneen kerrallaan siivoaa hyvin niin sinnehän kulkeutuu lika ja pöly siivoamattomista huoneista?
Ensin siivosin parvekkeen, siis tyhjensin. Tuolit, pöydän ja tuolienpäälliset pesin pölyt pois. Lasit pesin ja siitä alas lattia + lattiaritilät kylppärissä. Ostin kukkia sinne. Muutaman tunnin homma.
Nyt olen aloittanut (jo muutaman päivän) kaappien siivous. Siivosin ja pyyhin kaikki keittiön kaapit ja laatikot; vanhentuneet jauhot ja mausteet roskiin, järjestelin astiat, turhat muovikipot ja kupit (esim. margariinirasiat) muovinkeräykseen. Parittomat lasit lasinkeräykseen ja muut "säästetyt, jos joskus tarvii" pois vaan. Pesin uunin ja uunipellit jne.Kun kaikki kaapit on järjestetty, turhat heitetty roskiin, kaikki on paikoillaan. Sitten kaikkien huoneiden ikkunat (3 pesty, 2 on vielä pesemättä) ja patterit niiden alla. Kun saan ne tänään pestyä niin siirryn vasta lattioihin. Muutaman maton pesen alakerran pesutuvassa ihan mäntysuovalla ja harjalla, pari isoa selviää imuroinnilla ja tuuletuksella. Kun ne on poissa lattioilta, pesen lattiat kahteen kertaan.
Sit pitäisi olla raikasta ja siistiä ennen kuin loma alkaa parin viikon päästä.
Juomalaseja ei saa laitta lasinkeräykseen. Niitä ei voi kierrättää lasijätteenä koska lasin koostumus on erilaista kuin esim. säilyketölkeissä tai pulloissa, joita siis voi pistää lasinkeräykseen.
Vierailija kirjoitti:
Imuroiko joku tosiaan seinät ja katonkin?
En ole koskaan tehnyt tuota, katsonut vain onko hämähäkinseittejä ja vetänyt ne jollain rätillä.
Mulla on sellainen lattiamoppi, tai ei moppi, tasainen levy.
Laitan siihen sellaisen kertakäyttölapun.
Käyn sillä katon läpi, sitten seinät seinä kerralla, läpi.
Lappu on aina mikainen, kun lopetan
Mä tykkään suursiivouksen yhteydessä ottaa itsepalvelukirpparipöydän, jonne vien päivän päätteeksi aina kassillisen karsittua tavaraa. Toki tarvitsee kerätä muutama kassillinen etukäteen, jotta saan myyntipöydän täyteen heti alkuun.
Tällä tavalla pääsen eroon ylimääräisistä tavaroista eivätkä ne jää odottamaan myyntiä sitten "joskus". Laitan edulliset hinnat, jottei kaupat jää hinnasta kiinni.
Kirpparilta tietysti jääkin ylimääräistä tavaraa ja ne heitän hyvällä omalla tunnolla roskiin. Paremmat vaatteet vien vaatekeräykseen ja loput roskiin.