Mikä on mielestäsi alkoholistin määritelmä?
Kommentit (72)
Kyllä se on sellaista riippuvuutta, ettei pysty olemaan ilman. Tiedän opiskeluajoilta teekkaripiireistä bilettäjätyyppejä, jotka määrien perusteella ovat suurkuluttajia. En pidä heitä kuitenkaan alkoholisteina kun pysyvät olemaan myös ilman ja ovatkin kesällä pidempiä aikoja kun tekevät paljon kesätöitä.
Minusta mun mies on alkoholisti. Hän juo kunnolla joka pe+la ja sunnuntaisinkin menee. Lisäksi ainakin yhtenä arkipäivänä. Itse joisin normaalioloissa noin 3-4 annosta viikossa, mutta miehen ryypiskelyn vuoksi olen alkanut ottaa enemmän. En vaan jaksa katsella ukkoa, niin helpompi tulla toimeen keskenään kun kummatkin juo. Mies juo määrällisesti valtavasti ja minä en. Ero on vireillä, pitäisi vaan löytää itselleni sopiva asunto. Niin ja ulkomuodostakin huomaa mieheni alkoholiongelman. Hänellä on valtava pinkeä kaljamaha. Mieheni juo koska "alkoholi on hänen ainoa keino rentoutua töiden jälkeen".
Kyllä mä näkisin, että alkoholisti on kyseessä, kun riippuvuuden lisäksi määrät on valtavia, juodaan monta kertaa viikossa ja/tai juominen vaikuttaa arkielämään kuten töissä käyntiin. Jos on vaan tapana ottaa perjantaisin muutama viinilasi, en näe sitä ongelmakäyttäjänä eli alkolistina.
Määrien lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota siihen, kun alkoholista alkaa tulla henkilön ykkösprioriteetti. Kaikki muu jää sille alisteiseksi: vaimo, lapset, oma terveys, työt ja muut sovitut menot. Aluksi tämä voi olla satunnaista, myöhemmin jatkuvaa ja säännönmukaista. Runsaasti alkoholia käyttävistä ystävistä tulee niitä ykkösystäviä, koska heidän kanssaan hauskuuden voi jakaa, eikä kukaan motkota tai ihmettele.
Ei pysty edes jääkiekko-ottelussa olemaan selvänä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei meinaa mitään. Kuka nyt jääkiekko-otteluun erehtyisi selvin päin menemäänkään.
Moni ottaa nuorena paljonkin. Nuorien kohdalla ei vaan puhuta useinkaan kovin vakavasta alkoholismista vaan mieluummin hölmöilystä, joka osin kuuluukin nuoruuteen ja jää pois, kun ikää karttuu. Onneksi valtaosalta runsas juominen jääkin, ja elämään tulee muuta sisältöä. Joillekin juominen jää päälle, ja se on surullista. Humalainen nelikymppinen näyttää jotenkin paljon irvokkaammalta kuin humalainen kaksikymppinen. Ja humalainen nainen näyttää pahemmalta kuin humalainen mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päihdelääkärit ovat sen meille määritelleet. Mies saa juoda korkeintaan 21 annosta viikossa, jos luku ylittyy sitä ollaan alkoholisti. Naisilla vastaava luku on 14.
Tämä on suurkulutuksen raja. Alkoholisti voi olla, vaikka joisi vähemmän, mikäli on siitä riippuvainen.
Alkoholismi juurikin on alkoholin suurkulutusta.
Ei vaan alkoholismi on riippuvuutta alkoholista.
Ja sen riippuvuus määritellään kulutetuilla määrillä.
Sanotaanhan että kerran alkoholisti on aina alkoholisti. Joku on voinut olla kuivilla jo monta vuotta, eli hänen kuluttamansa määrä on nolla. Nytkö väität että hän ei siis enää olekaan alkoholisti?
Joillakin on ollut syöpä, ja ovat sen kuitenkin päihittäneet. Väitätkö että sellainen ihminen on edelleen syöpäpotilas?
Kyllä, myös syöpä voi todennäköisemmin uusiutua sen kerran sairastaneella, ihan kuin alkoholismikin.
Sinä olet siis edelleen ripulitautinen, vaikka viimeksi sairastit sitä varmaan kouluiässä, huhhuh, nyt on kyllä logiikka kateissa. Eli sinun mielestä sairauksista ei ikinä parane? Ei ole tervettä kautta noitten esim syöpien välissä? Kai sitä sitten sitten voi olla menemättä hammaslääkäriinkin, kun kuitenkin tulee uusia reikiä iän myötä!
Ripulikin toki voi olla kroonista, mutta harvemmin. Alkoholismi sen sijaan nimenomaan on juuri sitä eikä siitä voi parantua.
Ei ole aivan selvää, voiko tai tuleeko alkoholismia pitää sairautena. Jos se on sairaus, niin se on hyvin kummallinen sairaus: siitä voi parantua, kun tahtoo ja päättää. Verisyöpä ei parane tahtomalla.
Suuri osa suomalaista alkoholisteista käy töissä.
Illat ja viikonloput/vapaat kuluvat alkoholin parissa. Se ei ole heille itselleen mikään ongelma, läheiset kärsivät.
Vierailija kirjoitti:
Päihdelääkärit ovat sen meille määritelleet. Mies saa juoda korkeintaan 21 annosta viikossa, jos luku ylittyy sitä ollaan alkoholisti. Naisilla vastaava luku on 14.
Ei, tämä on suurkulutuksen määritelmä.
Tällainen määrä aiheuttaa ennenpitkään terveysongelmia.
Ihminen voi olla suurkuluttaja olematta alkoholisti, esim. moni ns. iloista opiskelijaelämää viettävä nauttii alkoholia enemmän kuin pitäisi.
Suurkulutus johtaa helposti alkoholismiin, eli alkoholiriippuvuuteen, pakonomaiseen juomiseen.
Alkoholisti voi olla, vaikka ei rikkoisikaan suurkulutuksen rajaa, vaikka yleensä alkkiksella rajat paukkuvat, joskus rajustikin.
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa suomalaista alkoholisteista käy töissä.
Illat ja viikonloput/vapaat kuluvat alkoholin parissa. Se ei ole heille itselleen mikään ongelma, läheiset kärsivät.
Viikonloppuryyppääjät eivät vielä huomaa ongelmia. Terveys kärsii dokaamisesta. Juominen vie rahaa. Juominen vie valtavasti aikaa, sillä juomisen jälkeen tulee krapula. Sinä aikana itsensä kehittäminen jää. Lisäksi juopotteluelämä muuttaa ihmissuhteita. Kaveripiirissä alkaa korostua juovien tyyppien osuus. Eihän selväpäinen halua juovaa katsella eikä juova halua selväpäisen seuraa.
Jos ilta- ja viikonloppujuominen jatkuu kuukaudesta ja vuodesta toiseen, ongelmat ovat vääjäämättömiä.
Säännöllinen ja runsas juominen on ongelma. Juoppo itse on viimeinen ongelmiaan tunnustamaan, mutta se ei muuta asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta mun mies on alkoholisti. Hän juo kunnolla joka pe+la ja sunnuntaisinkin menee. Lisäksi ainakin yhtenä arkipäivänä. Itse joisin normaalioloissa noin 3-4 annosta viikossa, mutta miehen ryypiskelyn vuoksi olen alkanut ottaa enemmän. En vaan jaksa katsella ukkoa, niin helpompi tulla toimeen keskenään kun kummatkin juo. Mies juo määrällisesti valtavasti ja minä en. Ero on vireillä, pitäisi vaan löytää itselleni sopiva asunto. Niin ja ulkomuodostakin huomaa mieheni alkoholiongelman. Hänellä on valtava pinkeä kaljamaha. Mieheni juo koska "alkoholi on hänen ainoa keino rentoutua töiden jälkeen".
Rupee johdattamaan miestäsi makuuhuoneen puolelle rentoutumaan, töiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rupee johdattamaan miestäsi makuuhuoneen puolelle rentoutumaan, töiden jälkeen.
Juovaa ihmistä kiinnostaa juominen seksiä enemmän. Jos pitää valita, niin mieluummin juodaan kuin naidaan. Ja jos naidaan, niin sitä ennen pitää juoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei meinaa mitään. Kuka nyt jääkiekko-otteluun erehtyisi selvin päin menemäänkään.
Ei ainakaan PM.
Vierailija kirjoitti:
Kerroin täällä kerran ystävästäni joka on juonut vuodesta -95 JOKAIKINEN päivä vähintään kuusi kaljaa. Nyt eläkkeelle jäätyään menee vähintään 12/päivä kun vaan istuu kotona ja juo. Tältä palstalta sanottiin että kaljaa ei lasketa eli ystäväni ei ole alkoholisti. Kyllä mun mielestä on ja pahasti onkin. Sääli. Ei tule elämään pitkään.
No onhan hän nyt tähänkin mennessä elänyt jo kohtalaisen pitkään, jos hän on (laskemani mukaan) 26-27 vuotta (riippuen aloittamisajankohdasta vuonna 1995) jo juonutkin, ja kun hän aloittaessaankin todennäköisesti sentään oli jo ihan reippaasti aikuisikäinen. Kun minä täytin kyseisenä vuonna 23 vuotta, on tuo kaverisi ilmeisesti ollut kuitenkin ainakin muutaman vuoden vanhempi: eli, hänhän vähintäänkin lähestyy jo kuuttakymppiä.
Mutta siitä olen samaa mieltä, että aika paljon hän kyllä juo. Sopiva määrä olisi n. 2 tai 2 1/2 mittayksikköä, eli n. yksi desilitra väkevää alkoholia vuorokaudessa.
Jätkäshenkilö 50 vuotta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroin täällä kerran ystävästäni joka on juonut vuodesta -95 JOKAIKINEN päivä vähintään kuusi kaljaa. Nyt eläkkeelle jäätyään menee vähintään 12/päivä kun vaan istuu kotona ja juo. Tältä palstalta sanottiin että kaljaa ei lasketa eli ystäväni ei ole alkoholisti. Kyllä mun mielestä on ja pahasti onkin. Sääli. Ei tule elämään pitkään.
No onhan hän nyt tähänkin mennessä elänyt jo kohtalaisen pitkään, jos hän on (laskemani mukaan) 26-27 vuotta (riippuen aloittamisajankohdasta vuonna 1995) jo juonutkin, ja kun hän aloittaessaankin todennäköisesti sentään oli jo ihan reippaasti aikuisikäinen. Kun minä täytin kyseisenä vuonna 23 vuotta, on tuo kaverisi ilmeisesti ollut kuitenkin ainakin muutaman vuoden vanhempi: eli, hänhän vähintäänkin lähestyy jo kuuttakymppiä.
Mutta siitä olen samaa mieltä, että aika paljon hän kyllä juo. Sopiva määrä olisi n. 2 tai 2 1/2 mittayksikköä, eli n. yksi desilitra väkevää alkoholia vuorokaudessa.
Etanoli on hermomyrkky. Sopivaa määrää ei olekaan.
Juon itseni enemmän tai vähemmän humalaan muutaman kerran vuodessa. Piilotan tyhjät pullot yms koska en halua keskenkasvuisen lapsen olevan missään tekemisissä alkoholin kanssa. En häpeä mitään. Minun ei ole pakko juoda, joskus on vaan kiva olla kännissä.
Ihan kuten joskus tekee mieli jätskiä, joskus ei. Yleensä ei.
Jotkut pitävät minua alkoholistina koska juomisesta on kysytty sosiaaliohjaajan haastattelussa. En mielestäni ole alkoholisti. Viime vuonna olin puoli vuotta kokonaan juomatta. No problem. Yli kymmenen vuotta sitten oli 6 vuoden jakso jolloin en juonut tippaakaan. Ei tehnyt mielikään.
Joskus alkoholismista puhuminen on vahvasti ideologispohjaista.
Fyysinen riippuvuus alkoholin käyttöön. Puutteesta johtuvat fyysiset oireet. Psyykkiset oireet jne seuraavat perässä koska hermosto on ehdollistunut alkoholin käyttöön.