Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lista ilmaisista ja edullisista kesänviettotavoista pääkaupunkiseudulla

Vierailija
13.06.2022 |

Kesä on aikaa, jolloin monilla tuntuu olevan erityistä surua rahan puutteesta, kun monet tutut kuluttavat rahaa matkoihin ja vastaaviin kaksin käsin.

Itse olen monta kesää viettänyt ihan pennittömänä pääkaupunkiseudulla. Vaikka nyt olen rahatilanteen suhteen onnekkaampi, niin en silti aio kuluttaa kesällä sen enempää kuin tavallisestikaan.

Tässä lista ilmaisista ja hyvin edullisista kesänviettotavoista. Aion itsekin tehdä näistä suuren osan kesän aikana.

Ilmaiset:
- Kirjastokäynnit ja siellä omien projektien tekeminen (esim. kielten tai muu opiskelu, ompelu ja muut kädentaidot, musiikin soittaminen ja äänittäminen jne). Erityisesti Oodissa on vaikka mitä mahdollisuuksia päästää luovuus valloilleen. :)
- Kirjastosta kirjojen, pelien ja vastaavien aineistojen lainaaminen.
- Helsingin ilmaiset kulttuuritapahtumat. Seurantaan ainakin Helsingin kulttuurikeskusten toimipaikkojen (Annantalo, Caisa, Kanneltalo, Malmitalo, Stoa, Vuotalo) tapahtumasivut.
- Seurasaari (toki maksaa mennä taloihin sisälle, mutta jo alueena tosi kiva ja kesäinen) ja Vanhankaupunginkoski
- Luontokohteet, esim. Nuuksio, Luukki, Keskuspuisto, Kivinokka
- Yleiset puistot, joissa voi ihailla vehreyttä ja kukkia, esim. Alppiruusupuisto ja Malminkartanon omenatarha
- Ilmaiseen saunaan pääsee Sompasaunalla
- Lasten kanssa erityisesti leikkipaikat, ulko- ja pihapelit, joita voi lainata kirjastosta.
- Kaupunkiretket kävellen. Kävely paikoissa, jossa harvemmin käytyä ja vain katsotaan, mitä siellä on.

Edulliset:
- pyörä- ja eväsretket
- maauimalat
- yleiset saunat
- Helsingin edustan saaret, joihin pääsee lauttalipulla
- Kesäkahvilat vanhoissa taloissa ja niissä käyminen esim. jäätelöllä.
- Kasvitieteellinen puutarha
- Yleisten grillauspaikkojen hyödyntäminen
- Torilla ja sieltä esim. vihannesten ostaminen. Aina ei tarvitse ostaa kalleinta tai sitten ostaa vain hyvin pienen määrän.
- Kesäherkkujen tekeminen itse, esim. itse tehdyt kesäjuomat, mehujäät ja jäätelöt ovat ihania ja edullisia.

Näillä mielestäni saa jo kalenteria hieman täytettyä, eikä tule kovin kalliiksi. Saa täydentää ihmeessä, jos olen unohtanut jotakin. :)

Kommentit (150)

Vierailija
101/150 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaiken pitää olla ilmaista??

Itse olen yksinasuva pienituloinen. Ei ole hirveästi rahaa laittaa esim juuri kesällä lomailessa. Itsellä 3 vk loma ja tiukkaa tekee. Siksi kiinnostaa museot, uimarannat, puistot ja toimiva joukkoliikenne.

Vierailija
102/150 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisävesilaivalla retki Vallisaareen tai Kuninkaan saareen. Saaristo yleensä, joissain on sauna ja uimarantakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/150 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisävesilaivalla retki Vallisaareen tai Kuninkaan saareen. Saaristo yleensä, joissain on sauna ja uimarantakin.

Ilmaista?

Vierailija
104/150 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöbudjetilla Helsingissä lomailevan lapsiperheen kannattaa harkita yöpymistä hotellin sijaan miniristeilyllä. Neljän hengen hytti 57,60 euroa. Illalla yhdeksäksi laivaan ja aamulla kymmenen jälkeen pois. Omat eväät mukaan aamiaista varten, jos aamiaisbuffet siihen päälle tuntuu liian kalliilta.

Vierailija
105/150 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun keski-Espoossa ja aion nauttia kirkoissa pidettävistä lukuisista klassisen musiikin konserteista, mm. Espoon tuomiokirkossa ja Tapiolan kirkossa. Vain ohjelmalehtisestä vapaaehtoinen maksu.

Vierailija
106/150 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonto on kauneimmillaan. Lapset rakastavat eväsretkiä ja luonnossa voi tutustua uusiin kasveihin ja eläimiin. Isompien lasten kanssa pyöräretkiä. Trangiassa tai Nuuksion nuotioissa voi paistaa makkaraa ja syödä eväitään.

Vierailija
107/150 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pihlajasaari on myös ihana lämpöisenä kesäpäivänä.

Kaupunkipyörä maksaa 35 euroa touko-syyskuu. Ei paha, jos ei omista omaa pyörää.

Aivan uudenlaisen elämyksen saa, jos lähtee kävelemään ja tutkailemaan kaupunkia, kun se vasta heräilee. Aikaisin aamulla uimaan ja aamupala mukaan. Käppäilyä aamuauringossa, kun muut ihmiset vielä nukkuvat.

Mun mielestä 35 euroa/päivä on kallis. Kahden päivän hinnalla saa jo oman pyörän.

Ostin tori.fi:stä pari vuotta sitten käytetyn pyörän, maksoi 80 € - eikä se ollut edes halvin. Ajelen sillä jo kolmatta kesää, on ostokori edessä ja oikein kaunis naisten pyörä - ei nyt ihan kuin uusi mutta oikein passeli fillari kaupunkiajoon.

Monet ostaa nyt sähköpyöriä ja myyvät 'mankeleitaan' pois.

Vierailija
108/150 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pihlajasaari on myös ihana lämpöisenä kesäpäivänä.

Kaupunkipyörä maksaa 35 euroa touko-syyskuu. Ei paha, jos ei omista omaa pyörää.

Aivan uudenlaisen elämyksen saa, jos lähtee kävelemään ja tutkailemaan kaupunkia, kun se vasta heräilee. Aikaisin aamulla uimaan ja aamupala mukaan. Käppäilyä aamuauringossa, kun muut ihmiset vielä nukkuvat.

Mun mielestä 35 euroa/päivä on kallis. Kahden päivän hinnalla saa jo oman pyörän.

Ostin tori.fi:stä pari vuotta sitten käytetyn pyörän, maksoi 80 € - eikä se ollut edes halvin. Ajelen sillä jo kolmatta kesää, on ostokori edessä ja oikein kaunis naisten pyörä - ei nyt ihan kuin uusi mutta oikein passeli fillari kaupunkiajoon.

Monet ostaa nyt sähköpyöriä ja myyvät 'mankeleitaan' pois.

Nyt luin paremmin, taitaa olla koko kesäksi tuo hinta :) Sitten ok!

Vierailija
109/150 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Frisbeegolf tali, Munkkiniemi, Oittaa, puolarmaari, äijänpelto, Varisto

Ulkokuntosalit ja puistojumpat

Tutustuminen eri kaupunginosiin

Lintsin ilmaislaitteet

Kino Engelin kesäkino

Ulkoilmatapahtumat ja ilmaiskeikat

Vierailija
110/150 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on täynnä kaikkea kivaa. Seikkailumieltä vaan. 

Vierailija
111/150 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kesäisin läpi kaikki ilmaiset hautausmaakierrokset. Myös museot ilmaispäivinä. Onneksi uida voi aina ilmaiseksi.

Vierailija
112/150 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vallisaari Biennale. Kierros on noin kolme kilometriä. Voi mennä vaikka koko päiväksi. Vaatetta tuulen varalle ja eväät, tosin on siellä ravintolakin. Ei huonojalkaisille eikä kermaperseille mutta jos tykkää normaali reippaasta elämästä niin kyllä.

Vierailija
113/150 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
114/150 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästöbudjetilla Helsingissä lomailevan lapsiperheen kannattaa harkita yöpymistä hotellin sijaan miniristeilyllä. Neljän hengen hytti 57,60 euroa. Illalla yhdeksäksi laivaan ja aamulla kymmenen jälkeen pois. Omat eväät mukaan aamiaista varten, jos aamiaisbuffet siihen päälle tuntuu liian kalliilta.

Mitähän laivaa tarkoitat? Bileristeilyvuorot on hirveitä, jos ei itse ole umpikännissä. Mielummin yöpyy Tallinnassa.

Vierailija
115/150 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin kaupunginmuseoon on vapaa pääsy.

Vierailija
116/150 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puistopiknikit on hieno idea. Ehkä lapsiperheitä ei häiritä. Mutta ilman lapsia, lähes poikkeuksetta jos istuu nurtsilla, tulee joku häiritsemään. Siis pummaamaan tai muuten vaan selittämään. Vain Suomessa.

Tämä on todella käsittämätöntä. Istut hetken niin kohta on joku tunkeilemassa ja pummaamassa.

Nojaat puuhun ja äkkiä roiskuu jotain kun vieras humalainen mies on puun takana kusella. "Oho, en huomannu"

Vierailija
117/150 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratikalla voi valita kivan reitin ja ajella ja katsoa maisemia, pysähtyä jäätelökioskille

Mitä ratikkareittiä suosittelisit? Muutin Espooseen pari vuotta sitten ja olisi mukava tutustua Helsinkiin muutenkin kuin ihan siihen ydinkeskustaan rautatieaseman ympärillä.

Vuorokausilipulla voi matkustaa ympäriinsä vaikka koko päivän. Työmaita on paljon.

Vierailija
118/150 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa lapsiperheille ilmaisia tapahtumia mm. https://www.espoo.fi/fi/lasten-kulttuurikeskus-aurora/lasten-kulttuurik…

Vierailija
120/150 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa unohtaa edullisia marisätkiä Koffin puistossa ja kaikissa Kallion puistoissa.

Kallion teemapuistoon juomaan ja kuseksimaan. Eihän siellä kukaan asu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi