Lista ilmaisista ja edullisista kesänviettotavoista pääkaupunkiseudulla
Kesä on aikaa, jolloin monilla tuntuu olevan erityistä surua rahan puutteesta, kun monet tutut kuluttavat rahaa matkoihin ja vastaaviin kaksin käsin.
Itse olen monta kesää viettänyt ihan pennittömänä pääkaupunkiseudulla. Vaikka nyt olen rahatilanteen suhteen onnekkaampi, niin en silti aio kuluttaa kesällä sen enempää kuin tavallisestikaan.
Tässä lista ilmaisista ja hyvin edullisista kesänviettotavoista. Aion itsekin tehdä näistä suuren osan kesän aikana.
Ilmaiset:
- Kirjastokäynnit ja siellä omien projektien tekeminen (esim. kielten tai muu opiskelu, ompelu ja muut kädentaidot, musiikin soittaminen ja äänittäminen jne). Erityisesti Oodissa on vaikka mitä mahdollisuuksia päästää luovuus valloilleen. :)
- Kirjastosta kirjojen, pelien ja vastaavien aineistojen lainaaminen.
- Helsingin ilmaiset kulttuuritapahtumat. Seurantaan ainakin Helsingin kulttuurikeskusten toimipaikkojen (Annantalo, Caisa, Kanneltalo, Malmitalo, Stoa, Vuotalo) tapahtumasivut.
- Seurasaari (toki maksaa mennä taloihin sisälle, mutta jo alueena tosi kiva ja kesäinen) ja Vanhankaupunginkoski
- Luontokohteet, esim. Nuuksio, Luukki, Keskuspuisto, Kivinokka
- Yleiset puistot, joissa voi ihailla vehreyttä ja kukkia, esim. Alppiruusupuisto ja Malminkartanon omenatarha
- Ilmaiseen saunaan pääsee Sompasaunalla
- Lasten kanssa erityisesti leikkipaikat, ulko- ja pihapelit, joita voi lainata kirjastosta.
- Kaupunkiretket kävellen. Kävely paikoissa, jossa harvemmin käytyä ja vain katsotaan, mitä siellä on.
Edulliset:
- pyörä- ja eväsretket
- maauimalat
- yleiset saunat
- Helsingin edustan saaret, joihin pääsee lauttalipulla
- Kesäkahvilat vanhoissa taloissa ja niissä käyminen esim. jäätelöllä.
- Kasvitieteellinen puutarha
- Yleisten grillauspaikkojen hyödyntäminen
- Torilla ja sieltä esim. vihannesten ostaminen. Aina ei tarvitse ostaa kalleinta tai sitten ostaa vain hyvin pienen määrän.
- Kesäherkkujen tekeminen itse, esim. itse tehdyt kesäjuomat, mehujäät ja jäätelöt ovat ihania ja edullisia.
Näillä mielestäni saa jo kalenteria hieman täytettyä, eikä tule kovin kalliiksi. Saa täydentää ihmeessä, jos olen unohtanut jotakin. :)
Kommentit (150)
Teurastamo ja ilmaistapahtumat. Siellä voinee myös grillata omia eväitä.
Luin ensin limaisista, hyvää kesää!
Joko telttailu mainittiin? Vesijuoksu ja pitkän matkan uinti luonnonvesissä. Kaikkien Helsingin katujen bongaus systemaattisesti. Leijan lennättäminen tuulisena päivänä rannoilla. Polkujuoksu. Kahvakuulailu ulkona omalla kahvakuulalla, puoliso tai ystävä voi leikkiä personal traineria. Itsensä kuvaaminen ja kuvien postaus somessa. Roskien kerääminen rannoilta. Pullojen kerääminen ja niillä rahoilla torikahvit.
Tänä kesänä Friskis&Svettiksen ilmaiset puistojumpat ovat tiistaisin Hermannissa Paavalin kirkon lähellä klo 18 ja Kaivopuistossa torstaisin klo 18 Kaivohuoneen lähellä.
Järjestämme myös juoksulenkkejä maksutta. Seura toimii pääasiassa vapaaehtoisvoimin, iloiseen seuraan kannattaa tutustua ja liittyä mukaan!
jumpat.fi
Missä olis lähimmät autiotuvat? Niissä voi yöpyä ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Missä olis lähimmät autiotuvat? Niissä voi yöpyä ilmaiseksi.
Lapissa?
Vierailija kirjoitti:
Täällä mainittu Träskändan puisto Espoossa on kyllä upeimpia kävelyretki- ja piknikpaikkoja, jossa on tullut käytyä. Bussilla (533) pääsee esim. Matinkylän metroasemalta tai Kauniaisten juna-asemalta. Varmasti ei ole häiriköitä puistossa :)
Metrossa ja juna-asemilla niitä onkin sitten taatusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lauttasaaren rantareitti ja ihanat kalliorannat
Ilmaiset museopäivät (yleensä kuukauden alussa)
Piha- ja puistokirpparit (esim. kesäsunnuntaisin Dallapé-puistossa)
Kesänviettokohteena kirpparit? Lääkityksesi ei taida olla ihan kohdallaan?
Niin. Sinne myymään ilmaiseksi. Missä sun lääkitys???
Jos on HSL:n kortti niin ajaa sillä jollekin sellaiselle alueelle missä ei normnaalisti tapaa käydä ja tutustuu uuteen paikkaan. Näin minäkin nuorena tulin käynbeeksi ensimmäisen kerran Kauniaisissa.
Soukkiin muutaman tuhannen turistin kanssa hIekKaRanNaLlE. EIVITTUNYTOIKEESTI! Ja sinne jonnekin vielä riippukeinu. Varma hullunleima.