Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Instagram-tykkäykset vähentyneet, mikä algoritmissa on muuttunut?

Vierailija
13.06.2022 |

En ole ainoa, jota tämä ilmiö koskee. Olen huomannut, että kavereilla ja seuraamillani tileillä muutenkin tykkäysten määrä on vähentynyt varsinkin kuluvan vuoden aikana. Sisältö on pysynyt samana kuin ennenkin ja seuraamani tilit eivät ole mitään bikinikuvia täynnä, vaan niissä on ammatillista sisältöä ja ihmisten arkikuulumisia. Tykkäysten määrä on vähentynyt todella paljon ja jos aiemmin tykkäyksiä julkaisuun tuli muutaman päivän ajan julkaisun tekemisestä, niin nyt tykkäykset tulevat lähinnä muutaman hassun tunnin aikana ja 24 tunnin päästä kuvasta ei käy tykkäämässä juuri kukaan.

Mikä instagramissa on muuttunut? Kiinnostaa mm. siksi, kun joudun työhöni liittyen päivittämään työpaikkani instagramia ja pomo valittaa, miksi tykkääjämäärät ovat laskeneet. Entä voiko tälle tykkääjämäärän laskemiselle tehdä mitään?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllästyminen.

Ne samat jutut on nähty jo niin moneen kertaan, ettei tykkäyksiä enää viitsitä laittaa kuin sellaisiin kuviin, jossa on jotain siitä tasaisesta kuvavirrasta poikkeavaa.

Vierailija
42/69 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin itse näen instagramissa vähemmän julkaisuja kuin ennen. En tiedä, onko ihmiset hiljentäneet julkaisutahtia vai onko kyse algoritmista. 

Algoritmista täytyy johtua, eivät kaikki voi vähentää julkaisemista sattumalta samaan aikaan. Käyttäjän kannalta muutos on hyvä, aiemmin tuli materiaalia niin paljon että selaaminen kyllästytti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ig tarinoilla on hyvä näkyvyys. Julkaisuja ei tunnu näkevän enää juuri kukaan. En itsekään näe ihmisten julkaisuja, pelkkiä mainoksia ja ihmisiä joita en edes seuraa. Miksi?

Vierailija
44/69 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ig tarinoilla on hyvä näkyvyys. Julkaisuja ei tunnu näkevän enää juuri kukaan. En itsekään näe ihmisten julkaisuja, pelkkiä mainoksia ja ihmisiä joita en edes seuraa. Miksi?

Niin ja mulla siis yksityinen tili joten sisältö tarkoitettukin vain seuraajien nähtäville (ja näkevät helposti tarinat). Toki asia on eri jos on julkinen tili ja tarkoitus jakaa sisältöä muillekin kuin seuraajille.

Vierailija
45/69 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vähentyneet kaikilla. näkyvyydestä pitää nykyään maksaa jos sitä haluaa.

Tämä.

Etkö ole lukenut instan sääntöjä.

Esillä olemisesta pitää pulittaa rahaa tuolle yhtiölle.

Facebook ja ja Instagram ovat samaa firmaa.

Ne saavat meistä kaikki tiedot kaikki tiedot ilmaiseksi, nimet, harrastukset, viestit, mielipiteet päättäjistä ja ystävistä, sukulaisista ja päälle päätteeksi kuvituksenkin meidän elämästä.

Mutta insta vaatii rahaa, jos haluat saada itsesi hyvin esille ja tykkäyksiä ja mielipiteitä.

Vierailija
46/69 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Insta on historiaa

Some on historiaa. 

Joo. Seuraava nuorisotrendi on se, että kokoonnutaan kaveriporukalla jonkun kotiin, laitetaan puhelimet pois, ja parannetaan maailmaa ihan facetoface.

Vierailija
47/69 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut (ja moni muu sanonut samaa) että kun tykkääjien määrät poistui kuvien tiedoista harva enää kiinnittää niihin huomiota eikä myöskään jaksa tykkäillä niistä.

Toinen syy instagramin surkea algoritmi joka pakkosyöttää mainoksia ja tuntemattomien reelsejä feediin. Ei huvita selata kun feed jatkuvasti täynnä roskaa mitä en halua nähdä

Vierailija
48/69 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin oon miettinyt että onko joku muuttunut. Ihan samanlaista sisältöä laitan kuin ennenkin, enkä postaa jatkuvasti niin että ihmiset olis kyllästyneet. Mulla on noin 70 seuraajaa, jotka tunnen jotain kautta myös useimmat ihan normielämässä. Ennen sain tykkäyksiä ehkä noin 10-30, kuvasta riippuen, ja nykyään saattaa olla että 2 tykkää jostain kuvasta o_O

Minä en ole laittanut Instaan itse mitään, mutta huomasin tuon yhden ystävän kohdalla, jolla on noin 80 seuraajaa ja sisältö sellaista, että kaveripiiriä kiinnostaa jos ei muita. Hänellä on nykyään noin 0-2 tykkäystä per postaus, vaikka tiedän, että yhteiset tuttavamme normaalisti tykkäisivät noista jutuista. Itse näen hänen postauksensa vain siksi, että käyn hänen profiilissaan erikseen kuulumisia katsomassa. Muuten Instagram tuputtaa minulle jatkuvasti niitä harvoja "julkkiksia" ja isoja brändejä, joita satun seuraamaan. Aion lakata seuraamasta noita isoja tilejä, koska en minä ole Instassa sen takia, että näkisin pelkästään muutamaa näyttelijää, joita fanitan.

Ja joku tietysti sanoo, että "mitä välii jos ei kukaan tykkää" - no sitä välii, että eihän se sosiaalinen media kovin sosiaalista ole, jos itsellesi pidät monologia.

Vierailija
49/69 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Instagramista kannattaa siirtyä tiktokkiin, jos haluaa lisää näkyvyyttä. Instassa on enää lähinnä jotain +30 v väkeä. 

Vierailija
50/69 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Instagramista kannattaa siirtyä tiktokkiin, jos haluaa lisää näkyvyyttä. Instassa on enää lähinnä jotain +30 v väkeä. 

Seuraan taiteilijoita ja yrittäjiä melkein pelkästään instassa ja osalle Tiktok on sopiva paikka, mutta esimerkiksi valokuvaajalle hankala, jos haluaa esitellä kuviaan.

Ja koska meillä on jo Tiktok, en ymmärrä, miksi instasta pitää vääntää Tiktok 2.

Vierailija
51/69 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos julkaisette Instassa jotain, miten kauan tippuu tykkäyksiä, ennenkuin hyytyy?

Itsellä päivä - pari ja sitten hiipuu, äärimmäisen harvoin tulee mitään kommenttia tai seuraajiakaan. Aloitin vasta viime joulukuussa laittamaan sinne kuvia, ja eipä ole juuri menestystä ollut, 69 seuraajaa, 70-kuvaa kerennyt laittaa.

On se kumma että toiset ei ole laittaneet kuin muutaman kuvan, jotkut jopa ei yhtään, ja seuraajia on silti tuhansia ellei enemmänkin...

Mä ainakin olen saanut seuraajia kommentoimalla isojen tilien sisältöjä. Jos tekee kommentin josta tykätään paljon, tosi moni tsekkaa samalla, että mitäs sisältöä tämän nokkelan kommentoijan omalla tilillä on. Ja saattaa alkaa seuraamaankin. 

Vierailija
52/69 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut (ja moni muu sanonut samaa) että kun tykkääjien määrät poistui kuvien tiedoista harva enää kiinnittää niihin huomiota eikä myöskään jaksa tykkäillä niistä.

Toinen syy instagramin surkea algoritmi joka pakkosyöttää mainoksia ja tuntemattomien reelsejä feediin. Ei huvita selata kun feed jatkuvasti täynnä roskaa mitä en halua nähdä

Tykkääjien määrän saa näkyviin asetuksista. Se ei ole enää kokeiluvaiheessa vaan henkilö saa itse päättää näyttääkö tykkääjämäärän vai ei.

Vierailija
53/69 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmassa yläkulmassa lukee "instagram". Siitä kun näppäät aukeaa valikko josta voit valita "omat seurattavat" (tai jotain vastaavaa...). Sitä kautta kun katsot syötettä kaikki julkaisut ovat seurattaviltasi. Ei yhtään mainosta, sponsoroitua julkaisua, jonkun tuntemattoman reelsejä ja julkaisuja, vain sun omien seurattavien julkaisuja. Storyt ei tuolta näy, mutta ne voi sitten katsoa siinä normaalitilassa.

Vierailija
54/69 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää siltä, että suosituimmat instaajat ei seuraile muita, eräälläkin kymmeniä miljoonia seuraajia, mutta itse seurannut vain kokonaista 7 henkilöä...

Vierailija
55/69 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttää siltä, että suosituimmat instaajat ei seuraile muita, eräälläkin kymmeniä miljoonia seuraajia, mutta itse seurannut vain kokonaista 7 henkilöä...

7 henkilöä... Onko BTS:n jäsen? :)

Yleensähän nuo tuollaiset suosituimmat instaajat ovat muualta tunnettuja. He eivät tarvitse algoritmia, vaan fanit pitävät siitä huolta.

Vierailija
56/69 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

First world problem :D tykkäykset vähentyneet :D

Vierailija
57/69 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli ketjussa ei ole mainittu, laita 30 hashtägiä kuviisi. Se taitaa olla maksimi? Mutta laita 30 hashtagia, kuulin yheltä tutulta, ja kuvat saa taas yhtä paljon tykkäyksiä kuin ennen. 

Vierailija
58/69 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli pitkä ketju keväällä tästä aiheesta ja siinä oli jotain selityksiä algoritmin muutoksille.

Vierailija
59/69 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun facebookfeedi nykyään;

-10% kavereiden postauksia

-25% seuraamiani artisteja ja sivuja

-25% puhtaasti mainoksia

-20% random sivuja ja julkaisuja, joista "saattaisin olla kiinnostunut", mutta kun en ole kiinnostunut

-20% kaikkea mahdollista liittyen David Bowieen, vaikken edes seuraa David Bowieta. Siis WTF.

Ja nyt viime päivinä on alkanut näkyä jotain kavereiden tekemiä koko ruudun levyisiä videoitakin?? En ole koskaan katsonut facen tarinoita sieltä ylärivistä, kun videot ei kiinnosta, niin nyt niitä varmaan aletaan pakkosyöttää. Ja samoin sellainen "kelat"-osio ilmestyny feediin, aina jotakin ihan randomia siinä, en koskaan katso.

Antakaa pliis seurata sitä mitä olen halunnut seurata, plus kaupallisia mainoksia kohtuullisesti sekaan. Ei muuta. Kiitos.

Vierailija
60/69 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linkkarissa joku tuosta kirjoitti. Instan algoritmejä on muutettu suosimaan videoita (livet, reels jne) ja kuvat kuulemma kannattaa julkaistakarusellina eli monta kuvaa kerralla.

Voi saatana. Kohta meillä tosiaan on instan tilalla toinen tiktok.

Minullakin siis työn puolesta Instagram.

Yrittäjä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme