Kuinka kauan pyöräilykunnon palautuminen kestää
Ajoin nuorempana polkupyörällä melkein kaikki matkat. Ei ollut ikinä raskasta edes.
Nyt en moneen vuoteen ole pyöräillyt, koska ei ole ollut pyörää. Mies kuitenkin sellaisen minulle osti ja ei hitto en jaksa ajaa kuin ehkä kilometrin. Kuinka kauan kestää, että pyöräilykunto palautuu?
Hävettää kun töihin on vaivaiset 4km enkä selviä sinne pyörällä.
Kommentit (199)
Minä poljen 20km päivässä työmatkan 3-vaihteisella pyörällä. En talvella. Talven jälkeen eka viikko on raskain.
Vierailija kirjoitti:
Epäilisin että on varmaan satula liian matalalla. Oikeastaan ainoa selitys jonka keksin jos pyörä on kunnossa. Varmaan kannattaisi pyöräliikkeessä käydä säädättämässä pyörä itselleen sopivaksi, tämä olisi pitänyt tehdä jo oston yhteydessä tosin.
Mulla hädin tuskin ylettyy varpaat maahan. En millään haluaisi sitä enempää nostaa. En siis ole ikinä omistanut vaihteellista pyörää juuri siksi ettei tarvitse huoltaa niitä liikkeessä. Enkä jaksa mistään mummomankelista maltaita maksella.
Lähtökunto on kyllä todella huono. Mutta kyllä se aika nopeasti siitä paranee, työmatka sentään vain 4km.
Sanoisin että joka viikko tuntuu helpommalta kuin edellisellä viikolla.
Vierailija kirjoitti:
En minä kyllä vaihteettomalla jaksaisi polkea! Kuulostaa aika ekstremeltä. Sehän on ihan sika raskasta.
Vaihdepyörä on kaupungissa paljon inhottavampi kuin vaihteeton mummis. Vaihdepyörällä saa puolet ajasta sotkea ihan hulluna ja vaihdetta saa olla jatkuvasti veivaamassa. Mulla on ollut yksi vaihdepyörä ja ei enää ikinä. Mummis on kivampi. Heti kun sitä jaksaa polkea.
Ap
Niin mäkin kuvittelin että 5-10 km menisi heittämällä... Mutta ei vissiin olla nuoria enää... Mut kyllä se muutaman viikon pyöräilyn jälkeen jo menee, onneksi.
Tietty jos on pitkiä, vaikka loiviakin, ylämäkiä, ne syö reisiä ihan erityisesti. Samoin kova vastatuuli tuntuu alussa ihan toivottoman raskaalta.
T. Se toinen rapakuntoinen
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyörä on hyvä huonokuntoiselle tai ylipainoiselle. Vetää ylämäissä ja muuten melko samanlainen ajaa kuin normaali pyöräkin. Sopii tietysti kenelle hyvänsä paljon pyöräilevälle.
Hinnat ei puolla sähköpyörää. Ja se tuntuu myös huijaamiselta.
Vierailija kirjoitti:
Niin mäkin kuvittelin että 5-10 km menisi heittämällä... Mutta ei vissiin olla nuoria enää... Mut kyllä se muutaman viikon pyöräilyn jälkeen jo menee, onneksi.
Tietty jos on pitkiä, vaikka loiviakin, ylämäkiä, ne syö reisiä ihan erityisesti. Samoin kova vastatuuli tuntuu alussa ihan toivottoman raskaalta.
T. Se toinen rapakuntoinen
Pyöräillessä kyllä tuntuu että vastatuuli on koko ajan ja kumpaankin suuntaan. Mäkiä ei onneksi ole kuin yksi ja sekin aika tasainen. Ärsyttää kyllä kun ei selviä tuollaisesta lyhyestä matkasta. Haluaisin olla yhtä hyvässä kunnossa kuin ennen mieluummin heti ja mitään tekemättä 😅
Ap
Onko sinulla mahdollisuutta lainata kokeeksi jonkun muun pyöriä? Voisit kokeilla erilaisia malleja. Tuntuu olevan aika tiukalla ennakkoluulot erilaisista pyörämalleista. Ehkä nykyinen pyöräsi ei ole sinulle paras mahdollinen. Esimerkiksi rungon muoto vaikuttaa paljon ajoasentoon ja siihen, miten rasittavalta ajaminen tuntuu. Tietenkin säädät satulan oikealle korkeudelle (jalka lähes ojentuu poljettaessa, mutta et joudu kurottamaan polkimelle) ja pumppaat renkaat täyteen.
Pyöräily ei ole itsessään raskasta, mutta per...seen täytyy tottua satulaan. En liiku paljon ollenkaan, mutta keväällä hyppään pyörän selkään, ja 30km lenkki ei tunnu missään voimien ja kunnon suhteen, sitähän ajaisi vaikka tuplat, mutta seuraavana päivänä ei metriäkään kun ei voi istua satulaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla mahdollisuutta lainata kokeeksi jonkun muun pyöriä? Voisit kokeilla erilaisia malleja. Tuntuu olevan aika tiukalla ennakkoluulot erilaisista pyörämalleista. Ehkä nykyinen pyöräsi ei ole sinulle paras mahdollinen. Esimerkiksi rungon muoto vaikuttaa paljon ajoasentoon ja siihen, miten rasittavalta ajaminen tuntuu. Tietenkin säädät satulan oikealle korkeudelle (jalka lähes ojentuu poljettaessa, mutta et joudu kurottamaan polkimelle) ja pumppaat renkaat täyteen.
Tämä. Ei riitä että renkaat ovat täydet, niiden pitää olla kovat kuin kivi, tai on niin raskasta kuin olla ja voi.
Parissa viikossa helpottaa kun lihakset vähän tottuu uusiin liikeratoihin. Muutamassa kuukaudessa tulee jo todellista muutosta lihaksiin. Samaan aikaan ei kumminkaan voi pitää energiavajausta eli laihduttaa. Kunhan lihaksia on saanut niin sitten saa läskit helpommin kyytiä kun hiukan vähentää kaloreita.
Vaihteettomassa pyörässä on turhan iso "vaihde" päällä jatkuvasti, ylämäet varsinkin on tuskallisia ajaa, samoin liikkeellelähdöt, yritäpä autolla liikkeellelähtöä jollain kolmosvaihteella :D
Itsellä on 21-vaihteinen polkupyörä, ylämäetkin jaksaa ajamalla mennä niillä pienimmillä vaihteilla, hidas vauhti, mutta polkimilla nopea ja kevyt kierto. Takanavassa on 7-vaihdetta ja polkimien välissä 3 välitystä, tasamaalla kulkee sillä 2-välityksellä ihan hyvin, jos on pidempää alamäkeä niin vaihtaa kolmosvälityksen niille isoimmille vaihteille.
Kaupunkipyörityksessä tietysti kun on paljon pysähdyksiä, niin pärjäilee muutamalla pienimmällä vaihteella, liikkeellelähdöt kevyitä ykkösellä tai kakkosella.
Itse olen 47v ja ostin tämän pyörän vuonna 2008, kesäisin vain olen ajellut. Ennen vuotta 2008 olin viimeksi ajanut pyörällä joskus 90-luvun ihan alussa, mutta en muista olleen kummoistakaan ongelmaa aloittaa silloin pyöräily, ajamalla toin pyörän kaupasta kotiin silloin, matkaa joku 10km.
Pyöräillessä on muuten oikeasti kauemmin (ei siis matkan pituudella mitattuna) vastatuulta, johtuen siitä yksinkertaisesta syystä että vastatuuli hidastaa vauhtia.
Ei siinä montaa viikkoa tarvitse hikoilla, että kunto lähtee nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Parissa viikossa helpottaa kun lihakset vähän tottuu uusiin liikeratoihin. Muutamassa kuukaudessa tulee jo todellista muutosta lihaksiin. Samaan aikaan ei kumminkaan voi pitää energiavajausta eli laihduttaa. Kunhan lihaksia on saanut niin sitten saa läskit helpommin kyytiä kun hiukan vähentää kaloreita.
Ei kukaan laihduttamassa ollutkaan. Vaan töihin polkemassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei valitettavasti ole mahdollisuutta kokeilla muiden pyöriä. Enkä haluakaan. Ennenkin on sujunut mankelilla kuin mankelilla niin saa sujua nytkin.
Ap sanoo että pyöräily on raskasta. Miksi täällä ihmiset jakelee laihdutusvinkkejä?
Mä olen 65-vuotias ukko.
Vaihdepyörällä ajan n. 20 km:n lenkkejä neljä kertaa viikossa.
Ei ole mitään sen erikoisempaa urheilu- tai pyöräilytaustaa.
Talvella kävelen muutaman kerran viikossa vajaat kymmenen kilsaa/ kerta.
Keväällä lumien sulattua sitten pyöräilen.
Ei ole suurempaa tuskaa.
Ja ylipainoa on ainakin 20 kiloa.
Mitenköhän tämmöinen paksumaha pystyy suht helposti tuon parikymmentä kilsaa polkemaan, jos nuoremmat ei muutamaa kilometriä tahdo jaksaa? Kannustukseksi muille.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 65-vuotias ukko.
Vaihdepyörällä ajan n. 20 km:n lenkkejä neljä kertaa viikossa.
Ei ole mitään sen erikoisempaa urheilu- tai pyöräilytaustaa.
Talvella kävelen muutaman kerran viikossa vajaat kymmenen kilsaa/ kerta.
Keväällä lumien sulattua sitten pyöräilen.
Ei ole suurempaa tuskaa.
Ja ylipainoa on ainakin 20 kiloa.
Mitenköhän tämmöinen paksumaha pystyy suht helposti tuon parikymmentä kilsaa polkemaan, jos nuoremmat ei muutamaa kilometriä tahdo jaksaa? Kannustukseksi muille.
Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa että olen ajanut vaihteettomalla pyörällä ensimmäistä kertaa vuosiin kaksi kertaa ja kuvittelin sen olevan helpompaa.
Se johtuu siitä että olen tällainen kelvoton milleniaali, josta ei ole mihinkään.
Kyllä mulla huutaa ainakin reidet ja takamus hoosiannaa tossa polkiessa. Mikä on erikoista. Harrastan taitoluistelua höntsäsarjassa kilpaillen ja siinä kumminkin samat lihakset käytössä.
Mutta lohduttavaa että parissa viikossa voisi alkaa jo kulkea. Olin jostain syystä tyhmänä ajatellut että tuo 5km menisi suhteellisen helposti heti.
Ap