Sana, jota inhoat? Minä aloitan: metukka
Kommentit (2307)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätski, kehopositiivinen, twisti, voikku, Millu (etunimestä lempinimi, mulle toi on aina Millu p.llu)
Ihmettelin itsekin, kuinka joku Miia voi hyväksyä, että häntä kutsutaan Milluksi? Entäpä, jos nimensä olisikin Piia, niin?
En ymmärrä ns. "lempinimiä" muutenkaan. Jos henkilöllä on nimi, miksi se pitää vääntää joksikin muuksi? Kuten Leo=Leksa, Petri=Pete tai Alpo=Allu? Eivät edes lyhennä alkuperäistä nimeä.
Minun nimeni on Seppo. Ei Sepe, Sepi tai muu vastaava. Seppo, kuten Räty.
Arvatkaa montako kertaa letoasemalla törmätään tuohon? Nimi varauksessa ja passissa ei täsmää. Ainahan mua on sanottu... jepu jee. t 38 v katsellut
oon jimppu pimppu ja onpa kumma kun en pääse US
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vetää. Joku voi koittaa korvata kaikki verbit vetämisellä, kuten toinen korvaa pilkut ja äähhit ningkulla tai vtu:lla
veti biisin hyvin...
just näin. veti hyvin biisin ja sit osti lihaa ja laitto vihanneksia kylkeen. t naurettavat ns tatska huippukokit
Vierailija kirjoitti:
50-luvulla syntyneillä on usein ärsyttäviä lempinimiä kuten Heikki "Wauhti" Korhonen tai Pekka "Gisse" Mäkinen. Sama ikäluokka käyttää myös kirjaimia niminä kuten Seppo S. Nieminen tai Lasse K. Jokinen.
Luultavimmin tuon toisen etunimen kirjaimen lisääminen johtuu siitä että samalla nimellä olisi muuten turhan paljon täyskaimoja. Suomessa on todennäköisesti aika monta Kari Korhosta ja Matti Virtasta, mutta vähemmän vaihtoehtoa Kari J. Korhonen tai Matti O. Virtanen.
Vierailija kirjoitti:
Römpsä
Mulukku
Kirkkovene
Viineri
Suomessa muuten järjestetään kirkkovenesoutuja monille järvialueilla. Ota mielesi pois viemäristä!
https://www.takonsoutajat.fi/nain-paaset-kirkkovenesoudun-mukaan/
Vierailija kirjoitti:
normaali
Näin on. pitäisi korvata sanoilla tavallinen, tavanomainen , sovinnainen
Maittava. Ruokahalu menee ja oksennus nousee suuhun.
Päähesuli. Tunteroinen. RUIKKARI
Työpaikalla tilanne kun esim on joku laaja-alaisempi haaste, jotkut johtotason henkilöt käyttää sanaa "pureskellaan" vähän tätä ongelmaa.
Tyo pureskelu sana tässä yhteydessä tuo mieleeni myös erään todella sairaspersoonaisen esihenkilöni (n) joka köytti tuota sanaa hyvin usein ja eri yhteyksissä. Hänen palavereissa pureskeltiin millon mitäkin.... ja minä pureskelin suurinpiirtein kieltäni jotta saan hillittyä itseni koska inhosin sitä umpihu..ua akkaa niin paljon (ihan muista syistä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vetää. Joku voi koittaa korvata kaikki verbit vetämisellä, kuten toinen korvaa pilkut ja äähhit ningkulla tai vtu:lla
veti biisin hyvin...
just näin. veti hyvin biisin ja sit osti lihaa ja laitto vihanneksia kylkeen. t naurettavat ns tatska huippukokit
Yhtä ärsyttävää on puhua syömisestä vetämisenä. Tai lääkekuurista. Vedin ensin hampurilaisen ja sitten vedin buranan naamaan.
Olen itse syntyperäinen savolainen mutta en ole ikinä puhunut savon murretta kuin toki joitakin sanoja mikä taipuu helpommin, edim lähetään on sujuvampaa sanoa kuin kirjakielen sana lähdetään. Olen adunut tli 1/2 elämästäni pks alueella ja opettelin tietoisedti sellaisen peruskielen koska en halua kuulostaa savolaiselta.
Mä inhoon sitä kun jotkut puhuu kamalan levveetä savvoo, käyttää oikein vanhanaikaisia mummojen/ ukkien käyttämiä sanoja vieläkin. Nämä ovat 100% miehiä. "päevee päevee, voe tokkiin, suattaahan se ollae, elekeehän nyt, yöllä hiottaa niin että tila ol märkänä ja uamulla katoen lasista ku nuapur ajel nurmikkoo". En voi sille mitään että vaikka tiedän puhujan olevan ihan fiksu ja koulutettu mulle tulee mielee joku tollukka, kouluttsutumaton peräkammarin poika joka ei oo koskaan käyny missään ja on tyhmempi ku saapas. Ihan hirveetä. En voisi ikinä olla miehen kanssa joka "lottuuttaa" (niinkun savossa sanotaan) puhua tuolla tavalla, häpeäisin silmät päästäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saiputta.
Pakara.
Parahtaa.
Pakara on ihan oikea sana, se tarkoittaa gluteus maximuksen yhtä puolta.
Tiedän, mutta kysymys oli ärsyttävät sanat, ei sanamuunnokset.
Vaikuttaja, hyi helv...
Onko influensseri muka parempi sana? Ottaako joku sitten aivan tosissaan jonkun somepostaajan elämän ohjeet ja vinkit? Tosin jotkut yllytyshullut ovat heti valmiita johonkin uuteen TikTokissa esitettyyn haasteeseen.
Mihin tuo kaikki liittyy? Täysin irrallinen kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla tilanne kun esim on joku laaja-alaisempi haaste, jotkut johtotason henkilöt käyttää sanaa "pureskellaan" vähän tätä ongelmaa.
Tyo pureskelu sana tässä yhteydessä tuo mieleeni myös erään todella sairaspersoonaisen esihenkilöni (n) joka köytti tuota sanaa hyvin usein ja eri yhteyksissä. Hänen palavereissa pureskeltiin millon mitäkin.... ja minä pureskelin suurinpiirtein kieltäni jotta saan hillittyä itseni koska inhosin sitä umpihu..ua akkaa niin paljon (ihan muista syistä).
Meillä työstetään, siis ihan kaikkea. On kyse sitten ajatustyöstä tai konkreettisesti vaikka tavaroiden siirtämisestä, kaikki on työstämistä.
Ei voi laittaa ohjeisiin että "hakekaa varastosta valmiiksi asiat x ja y", vaan "työstäkää aktiivisesti tuotteet x ja y esille".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
veti biisin hyvin...
Yhtä ärsyttävää on puhua syömisestä vetämisenä. Tai lääkekuurista. Vedin ensin hampurilaisen ja sitten vedin buranan naamaan.
Kyllä kaikkein ärsyttävintä tuon sanan käyttö on tv: musiikkiohjelmissa. Niissä ei missään enää lauleta tai esitetä kappaleita, vaan pelkästään vedetään. Upea veto, hyvin vedetty, kun sä vedit ton, vetovetoveto....
"Sama ikäluokka käyttää myös kirjaimia niminä kuten Seppo S. Nieminen tai Lasse K. Jokinen."
- - Se on ihan selvennyksen vuoksi. Itsellä oli töissä etunimi-sukunimikaima ja meidät erotettiin toisistamme puheessa liittämällä etunimen perään P tai I toisen nimen mukaan.....
Arvatkaa montako kertaa letoasemalla törmätään tuohon? Nimi varauksessa ja passissa ei täsmää. Ainahan mua on sanottu... jepu jee. t 38 v katsellut