kuntouttavan työtoiminnan tarkoitus
on kuntouttaa joo... mutta mihin? Töitä ei saa. Eli kuntouttaa työttömästä työttömäksi?
Kommentit (154)
Tarkoitus on tehdä työttömyydestä ikävämpää, jotta työnteko alkaisi kelvata. T: kokoomuslainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se tarkoitus, että ihminen saa seuraa. Ei ole yksin ja vain juopottele kotona.
Olen työtön enkä ole yksinäinen, enkä myöskään juopottele.
Saat kuitenkin rytmiä elämääsi.
Sitä mulla on kyllä ihan omasta takaa jo valmiina. Lenkkeilen paljon ja vietän aikaa ystävien kanssa. Koti on siisti ja teen itse ruokaa, menen nukkumaan ennen keskiyötä ja herään aamuisin ennen seitsemää. Harrastuksiakin löytyy.
Kykenetkö hakemaan töitä tai koulutuspaikkaa? Jos kykenet, et lain mukaan kuulu kuntouttavaan työtoimintaan. Voit mennä suoraan työkokeiluun tai palkkatukioikeuden saadessasi töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se tarkoitus, että ihminen saa seuraa. Ei ole yksin ja vain juopottele kotona.
Sitä mulla on kyllä ihan omasta takaa jo valmiina. Lenkkeilen paljon ja vietän aikaa ystävien kanssa. Koti on siisti ja teen itse ruokaa, menen nukkumaan ennen keskiyötä ja herään aamuisin ennen seitsemää. Harrastuksiakin löytyy.
Kykenetkö hakemaan töitä tai koulutuspaikkaa? Jos kykenet, et lain mukaan kuulu kuntouttavaan työtoimintaan. Voit mennä suoraan työkokeiluun tai palkkatukioikeuden saadessasi töihin.
Työkokeilu tai kuntouttava työtoiminta, samaa sontaa eri paketissa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä on suurimmalle osalle se juttu. Ja minä tiedän koska olen työskennellyt vuosia alalla ja ollut esimiehenä kymmenille, jos ei jo sadoille kuntouttavassa työtoiminnassa oleville. Käytännössä lähes kaikille se sosiaalinen puoli, että kuuluu työyhteisöön on se paras asia kuntouttavassa, toiseksi se, että on jotain tekemistä, muuta kuin istua kerrostaloyksiössä vailla mitäänt tekemistä, on myös tärkeää elämänlaadulle. Ja sitten on ne, joiden raittiutta tukee se, että pitää aamulla lähteä töihin, joillakin sitten aina välillä korkki aukee viikoksi tai pariksi, mutta kuntouttavaan saa tulla takaisin, oikeaan palkkatyöhön ei saisi vaan potkut tulisi heti.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on tehdä työttömyydestä ikävämpää, jotta työnteko alkaisi kelvata. T: kokoomuslainen
Ikävä tuottaa sulle pettymys, mutta yleensä kuntouttavassa on mukava porukka, nauraa rätkätetään ja tehdään yhdessä milloin mitäkin töitä, ja aika kuluu kivasti, toisin kuin kotona kökkiessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, niissä on aika paljonkin eroa. Työ voi olla samaa jos on jossain työpajalla eikä firmassa, mutta tavoitteet ja on säännöt on erilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on nyt itsekin työtön, mutta oli muutama vuosi sitten pajalla työnjohtajana.
Hän sanoi, että heidän käskettiin sanoa pajalaisolle, että tällä tavalla saatte vielä oikean työn. Tämä on hyvä ponnahduslauta. Mieheni ei suostunut valehtelemaan tuollaisia. Oikeasti erittäin harva sieltä pääsi joskus tuohon kytköksissä olevaan firmaan lyhyeksi aikaa palkkatukityöhön. Palkkatuen loputtua uusi tyyppi. Ja se firma otti yhden kerrallaan, jotanhyvin harva pääsi edes sinne.
Jos miehesi olisi osannut työnsä oikein, eli tiennyt mitä kuntouttava työtoiminta on lain mukaan, ja mitä niillä kuntouttavassa olevilla on henkilökohtaisina tavoitteinaan saavuttaa kutyjakson aikana, ei olisi tarvinnut mitään valehdella. Kutyyn kuuluu lain mukaan ihmiset joilla ei ole kykyä hakea töitä tai koulutusta, siis edes hakea, eli ei voi olla oletus että kutystä kukaan pääsisi suoraan palkkatöihin, edes palkkatuella. Toki osa pääsee, tiedän monia jotka oli vuosiakin kutyssä tai terapiatyössä, ja ovat nykyään ihan normaalisti palkkatöissä, olleet jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Saako siitä rahaa
Saa, korotettua työttömyysetuutta ensimmäiset 200 päivää, ja kaikilta läsnäolopäiviltä 9€ verottomana.
Vierailija kirjoitti:
Sen tarkoitus on se, että kunnat eivät saa uhkasakkoa, kun aikuisten päiväkerhossakin 4 tuntia viikossa käyvät lasketaan työllisiksi, ja työllisyys saadaan sopivalle tasolle.
Kuntouttava työtoiminta on lain mukaan henkilöille jotka eivät kykene hakemaan töitä tai koulutuspaikkaa, joten ei heidän kuulukaan olla millään kunnan sakkolistalla, koska eivät ole kykeneviä töihin tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En juopottele, viihdyn yksin kotona ja luonnossa, ja stressaannun vieraiden ihmisten kohtaamisesta. Kuntouttava toiminta ei siis paranna vointiani, vaan huonontaa sitä.
Kykenetkö hakemaan töitä ja koulutuspaikkaa, kykenetkö menemään ylipäätään töihin tai kouluun? Jos kerran stressaannut vieraiden ihmisten kohtaamisesta?
Jos et pysty menemään työhaastatteluun tai töihin/kouluun, silloin sinun pitää totuttaa itseäsi siihen, et voi koko ikääsi olla vain yksin kotona ja luonnossa ja muut elättävät sinut, se on lakien päämäärä, että jokainen voisi rajoitteistaan huolimatta tehdä jotain työtä itsensä elättämämiseksi edes osaksi. Ja työssäkäynti yleensä edesauttaa sosiaalisuutta eli parantaa henkistä hyvinvointia.
En tiedä. En ole koskaan jäänyt ilman töitä, vaikka olen raihnainen ja kipuinen. Ja huono oppimaan.
Christiiina kirjoitti:
En ole koskaan ollut kuntouttavassa työtoiminnassa, mutta en usko sen mitenkään hyödyttävän työkykyistä henkilöä. Mielenterveyskuntoutujat ovat asia erikseen.
Mielenterveyskuntoutujia noissa ei pääasiassa käy, sairauslomalla/kuntoutustuella/eläkkeellä oleville kun ei makseta sitä 9e kulukorvaustakaan.
Keskustan Karjakko väläyttelee jo tukien leikkauksia, jos ei työttömät ala työllistyä, no kiva jos pääsis! Terveitäkään ei kaikkia huolita niin saati meitä osatykykyisiä! Ja just kun tässä hurjassa hintojen nousussa työmarkkinatukea hulppeasti korotetaan elokuussa(?)se noin 20€/kk niin nyt jo uhkaillaan taas tukien leikkauksilla ennen kuin nälkäinen köyhä on kerennyt edes tätä huimaa korotusta kertaakaan tilillään nähdä, saati "nauttia"siitä! On tämä yhtä...Nostetaan 20, ja kohat leikataankin taas pois jotain 200! Korotusket on aina helvetin pieniä ja kestävät tulla voimaan, leikkaukset isoja ja astuvat voimaan heti, välittömästi! Jännä logiikka siinäkin.
Siinä oli kyllä oikeassa, että työelämään pitäisi kelpuuttaa muutkin kuin "kauniit ja rohkeat", mutta voisiko nämä arvon poliitikot itse ja työnanatajat sitten tehdä asialle itse jotain?! Videohaastattelut ym. helevtillinen, jo itsessään uuvuttava nykyajan työnhakuprosessi ei paljon itsetuntoa nostattele ja päälle kaikkien parempiosaisten kaunis retoriikka "loisimisesta",Karjakkokin käytti jotain "joutenoloa"taas työttömyydestä, niinpä niin.
No rahattomana on vaikeaa paljon muuta tehdä kuin jouten olla, kun rahat ei riitä edes ruokaan, mutta moni työtön kyllä palvelee muita ilmaiseksi vuosienkin ajan sen työttömyytensä aikana ja tekee kai muutakin kuin makaa kotonaan (ja juo sitä kaljaa muka, mistä helvetin 50-luvulta tämäki nsitkeästi pintansa pitävä mustamaalaus oikein on?!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömällä ei olisi rytmiä?
Mulla on eläimiä, lapsia ja pitkä työura takana joten en todellakaan mene mihinkään kuntouttavaan opettelemaan rytmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"...Tutipulloa ei imetä pohjasta, vaan tutiosasta. Tutipulloa EI lypsetä, vaan imaistaan, toimitus kyllä muistuttaa utareen imemistä. Nyt siirymme palikoiden pariin. Mikäli palikkapino kaatuu, kokeilemme uudestaan..kohta alkaa motorisempi vaihe, pallojen heittely. Huomatkaa, että kuutio ei pyöri. Pallo pyörii. .
Vierailija kirjoitti:
Ei se mihinkään kuntouta.
Tarkoitus on vain saada ihminen tekemään jotain leipänsä eteen.
Oma kokemukseni on, että lähinnä olla tekevinään jotain aikansa kuluksi. Kahdessa eri paikassa olen ollut kuntouttavassa työtoiminnassa, ja mitään hyödyllistä en kummassakaan päässyt tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on nyt itsekin työtön, mutta oli muutama vuosi sitten pajalla työnjohtajana.
Hän sanoi, että heidän käskettiin sanoa pajalaisolle, että tällä tavalla saatte vielä oikean työn. Tämä on hyvä ponnahduslauta. Mieheni ei suostunut valehtelemaan tuollaisia. Oikeasti erittäin harva sieltä pääsi joskus tuohon kytköksissä olevaan firmaan lyhyeksi aikaa palkkatukityöhön. Palkkatuen loputtua uusi tyyppi. Ja se firma otti yhden kerrallaan, jotanhyvin harva pääsi edes sinne.
Siellä
Jos miehesi olisi osannut työnsä oikein, eli tiennyt mitä kuntouttava työtoiminta on lain mukaan, ja mitä niillä kuntouttavassa olevilla on henkilökohtaisina tavoitteinaan saavuttaa kutyjakson aikana, ei olisi tarvinnut mitään valehdella. Kutyyn kuuluu lain mukaan ihmiset joilla ei ole kykyä hakea töitä tai koulutusta, siis edes hakea, eli ei voi olla oletus että kutystä kukaan pääsisi suoraan palkkatöihin, edes palkkatuella. Toki osa pääsee, tiedän monia jotka oli vuosiakin kutyssä tai terapiatyössä, ja ovat nykyään ihan normaalisti palkkatöissä, olleet jo vuosia.
Siellä pajalla oli vankilasta vapautuneita ja muista maista muuttaneita ja mt-ongelmaisia.
Muualta muuttaneita olisi sinne ollut tyrkyllä vaikka kuinka paljon, mutta pitivät siellä pahalla omana epävirallisena rajana, että heitä on max puolet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä on suurimmalle osalle se juttu. Ja minä tiedän koska olen työskennellyt vuosia alalla ja ollut esimiehenä kymmenille, jos ei jo sadoille kuntouttavassa työtoiminnassa oleville. Käytännössä lähes kaikille se sosiaalinen puoli, että kuuluu työyhteisöön on se paras asia kuntouttavassa, toiseksi se, että on jotain tekemistä, muuta kuin istua kerrostaloyksiössä vailla mitäänt tekemistä, on myös tärkeää elämänlaadulle. Ja sitten on ne, joiden raittiutta tukee se, että pitää aamulla lähteä töihin, joillakin sitten aina välillä korkki aukee viikoksi tai pariksi, mutta kuntouttavaan saa tulla takaisin, oikeaan palkkatyöhön ei saisi vaan potkut tulisi heti.
Noinhan se menee niiden kohdalla, joille se on oikeasti alunperin tarkoitettu. Mutta nykyisin sitä kuntouttavaa työtoimintaa tyrkytetään kaikille, jotka ovat olleet yli vuoden poissa työelämästä.
Eli sinne pakotetaan sellaisiakin, jotka elävät elämänsä ruuhkavuosia, paitsi että se palkkatyö puuttuu. Ja ainut ongelma on se, että ei ole sellaista tekemistä, mistä joku maksaisi palkkaa. Kuntouttavan työtoiminnan aikana niistä arjen rutiineista pitää selvitä samalla rahalla kuin ennenkin, ja lasten päivähoitomaksut siihen vielä päälle, mutta aikaa kaiken tekemiseen on vähemmän kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen tarkoitus on se, että kunnat eivät saa uhkasakkoa, kun aikuisten päiväkerhossakin 4 tuntia viikossa käyvät lasketaan työllisiksi, ja työllisyys saadaan sopivalle tasolle.
Kuntouttava työtoiminta on lain mukaan henkilöille jotka eivät kykene hakemaan töitä tai koulutuspaikkaa, joten ei heidän kuulukaan olla millään kunnan sakkolistalla, koska eivät ole kykeneviä töihin tällä hetkellä.
Minut on painostettu kuntouttavaan työtoimintaan tilanteessa, jossa opiskelin harrastusluonteisesti, ja lähettelin avoimia työhakemuksia oman alani firmoihin. Opintoni jäivät tauolle sen kuntouttavan työtoiminnan ajaksi.
Mitään työnhakuvalmiuksia parantavaa toimintaa siellä kuntouttavassa työtoiminnassa ei ollut tarjolla.
Kuty-jakson aikana minulle kehittyi ahdistuneisuushäiriö. Siinä meni yli vuosi ennen kuin olin henkisesti siinä kunnossa, että pystyin taas hakemaan töitä. Opintoja pystyin jatkamaan "jo" n. 4 kk kuluttua kuty-jakson loppumisesta.
Barbaarinen simputus.
Hyödyttömien virkarottien elättäminen.