10v ei suostu näyttämään WA-viestejään
Meillä on ollut aina tapana tarkistaa lapsen puhelin säännöllisin väliajoin. Nyt kuitenkin epäilemme että siellä on jotain salaista, sillä hän ei anna katsoa sitä.
Kyseessä 10v tyttö.
Kommentit (84)
Olin kiltti ja säntillinen 10-vuotiaana, en olisi siitä huolimatta ikimaailmassa antanut äitini lukea päiväkirjaani. Whatsapp-viestit rinnastuvat aika hyvin siihen. Jätä lapsi rauhaan jos mitään hälytysmerkkejä ei muutenkaan näy.
Mä en ole ikinä lukenut lasteni viestejä. Mielestäni mun ei tarvitse kaikkea tietää. Lapsillani 13 ja 18v tuntuu kaikki olevan hyvin. Ehkä tilanne viestien katsomiseen olisi toinen jos heillä olisi ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vähän te luotatte lapsiinne jotka niiden viestejä lukee? Luottaako lapsenne teihin?
Oletko koskaan kuullut, että lapset tekee joskus tyhmyyksiä.
Sua ei varmaan tällaiset asiat sitten huoleta?
Et siis luota lapseesi ja hän ei sinuun? Koetko olevasi hyvä kasvattaja?
Omituisia kysymyksiä sulta.
Mun lapsi ei ole vielä tuossa iässä, joten asia ei meillä ole ajankohtainen. Ja koen olevani kyllä varsin hyvä kasvattaja. Siksi tiedänkin, että lapset tekevät joskus tyhmyyksiä. Niistä vanhempien on syytä tietää.
Jos tämmöiset asiat eivät sinua huoleta, se ei ole mun ongelmani. Sinä saat kasvattaa lapsesi ihan oman tahtosi ja periaatteitesi mukaan. Meillä tullaan toimimaan niin, että vanhemmat ovat tietoisia lapsensa jutuista. Jos se tulee vaatimaan puhelimen tarkastusta, niin sitten myös tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Olin kiltti ja säntillinen 10-vuotiaana, en olisi siitä huolimatta ikimaailmassa antanut äitini lukea päiväkirjaani. Whatsapp-viestit rinnastuvat aika hyvin siihen. Jätä lapsi rauhaan jos mitään hälytysmerkkejä ei muutenkaan näy.
Kirjoitin hyvin oleellisen jutun. Täällä aika moni nyt tuntuu ajattelevan, että puhelimet ja päiväkirjat ratsataan päivittäin vaan ihan huvin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla on oikeus yksityisyyteen.
Nii no. 10-vuotiaalla on oikeus yksityisyyteen mutta samaan aikaan huoltajilla on velvollisuus varmistaa, että lapsi ei tee mitään "epäilyttävää". 10v on vielä lapsi jolla ei ole samanlaisia oikeuksia kuin täysi-ikäisellä.
Miten moni kommentti täällä on sitä mieltä että lapsen viestit saa lukea.
Pitää omaa lasta varoittaa ettei kirjoittele ihan kaikkien kavereiden kanssa kun koskaan ei tiedä kuka hänen asioitaan lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lapselta ei kysellä mitään, ota puhelin ja katso! vanhemmilla on oikeus tarkistaa puhelin. Se olisi pitänyt sanoa jo puhelimen hommatessa että vanhemmat tarkistavat sen välillä.
Muistakaa kertoa myös kaikille lapsen kavereille ja heidän vanhemmille.
Tästä olisi ihan sen oman lapsen takia hyvä viestiä selvästi muille.
Tuossa vuosiluokan aikana luokan wa-ryhmästä potkivat ulos yhden tytön kun *ehkä* hänen vanhemmat luki niitä viestejä.
Ei kukaan tiedä mikä totuus on mutta huhut kostautui sille lapselle. Ala-aste loppui nyt, en tiedä ottivatko ryhmiin enää takaisin sitä yhtä.
Tuo on kuin päiväkirjan lukemista D: Mulla ei ole koskaan ollut mitään salattavaa, ei viestejä tai kirjoituksia, mutta en siltikään haluaisi että vanhemmat niitä tonkisivat. Ihan järkyttävää. Kannattaa perehtyä subredditiin "raisedbynarcissists": saattaa löytyä heijastus itsestä. Lasten kokemuksia vanhempiensa narsistisista käytöstavoista ja yksityisyyden sekä turvallisuuden tunteen tuhoamisesta.
Näkeekö noissa viesteissä muidenkin viestit ja jos näkee niin tuollaiset tytöt pois ryhmästä. Eipä tarvitse enää lukea tytön viestejä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vähän te luotatte lapsiinne jotka niiden viestejä lukee? Luottaako lapsenne teihin?
Oletko koskaan kuullut, että lapset tekee joskus tyhmyyksiä.
Sua ei varmaan tällaiset asiat sitten huoleta?
Et siis luota lapseesi ja hän ei sinuun? Koetko olevasi hyvä kasvattaja?
Omituisia kysymyksiä sulta.
Mun lapsi ei ole vielä tuossa iässä, joten asia ei meillä ole ajankohtainen. Ja koen olevani kyllä varsin hyvä kasvattaja. Siksi tiedänkin, että lapset tekevät joskus tyhmyyksiä. Niistä vanhempien on syytä tietää.
Jos tämmöiset asiat eivät sinua huoleta, se ei ole mun ongelmani. Sinä saat kasvattaa lapsesi ihan oman tahtosi ja periaatteitesi mukaan. Meillä tullaan toimimaan niin, että vanhemmat ovat tietoisia lapsensa jutuista. Jos se tulee vaatimaan puhelimen tarkastusta, niin sitten myös tehdään.
Mun lapset on jo siinä iässä ja vielä vanhempia niin törkeätä olisi lukea lapsien viestejä. Kerro kantasi lasten kavereille niin poistuu sulta tuokin ongelma kun lapsesi suljetaan ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla on oikeus yksityisyyteen.
Nii no. 10-vuotiaalla on oikeus yksityisyyteen mutta samaan aikaan huoltajilla on velvollisuus varmistaa, että lapsi ei tee mitään "epäilyttävää". 10v on vielä lapsi jolla ei ole samanlaisia oikeuksia kuin täysi-ikäisellä.
Niillä ei ole edes lapsia tai jos on niin jotain taaperoita.
Miten nämä vanhemmat pärjää kun se lapsi ei teininä todellakaan suostu näyttämään niitä viestejä ja vielä pahempi kun lapsi täyttää 18 vuotta ja loppuu se määräily.
Mun kuopus on 18 v.
Oma 9-vuotias tyttöni ei halunnut minun lukevan viestejään. Luin kuitenkin kerran, koska kaveripiirissä on yksi psykotaimi, joka on todella ilkeä. Halusin nähdä, ettei mitään ikävyyksiä ollut tullut puhelimeen.
Kaikki viestit olivat kivoja normaaleja kaverikeskusteluja, joten mitää salaisuuksia tai aihetta huoleen ei ollut.
Tuon ikäiset vain alkavat irrottautua vanhemmista, eikä kaikkea haluta enää jakaa äidin kanssa. Ei siis luultavasti syytä huoleen.
Sanot, että haluat vain katsoa kenen kanssa viestittelee. Eihän sen tarvitse rueta esittelemään kavereiden kanssa käytyjä keskusteluja. Sitten jos on joku ketä et tunne, niin voit pyytää näyttämään.
Onko tyttö lopettanut peseytymisen ja puhumisen vai onko teidän perheen kulttuuri sellainen epäsuora, epäluottamusta osoittava ja sanotaanko suoraan... Rajaton?
Noin nuori on vielä lapsi. Ei tuon ikäisellä ole vielä mitään suuria salaisuuksia. Voitte yhdessä katsoa puhelimen viestit läpi.
Vierailija kirjoitti:
Noin nuori on vielä lapsi. Ei tuon ikäisellä ole vielä mitään suuria salaisuuksia. Voitte yhdessä katsoa puhelimen viestit läpi.
Jeps täytyyhän sitä joka mamman päästä lapsensa kavereiden asiat tonkimaan.
Whatsappin ikärajaksi tulee 16 vuotta
Mutta miksi on otettava kädestä kovasti. Lapset kyllä oppii ymmärtämään puhetta kuten koirakin. Ei ole tilannetta tullut missä olisi kumpiakaan tarvinnut pöyhentää. Ääntä kyllä joutunut korottamaan mutta ei jatkuvaa karjumista kuten armeijassa.