Vaivaisenluut jaloissa, huono ortopedi sanoi vaan ettei halua leikata muuta hoitoa ei kertonut... Mikä avuksi? särkylääkkeitäkö pitää vaan popsia??
Mikä hoito auttaa vaivaisenluihin? kirvelevä ja poltteleva kipu luissa välillä, kävellessä ja levossa. Kävin ortopedillä, oli huono lääkäri, kertoi vaan ettei rupea leikkaamaan kun kulma ei ole vielä tarpeeksi iso... muusta hoidosta ei puhunut mitään, tokaisi vaan sitten tylysti että mene kotiisi. Kiva. Kipua on mutta sitä lääkäriä se ei kiinnostanut. Pitääkö syödä särkylääkkeitä nyt koko ajan sitten, eikö muuta hoitoa ole?? varpaan oikaisija? Onko olemassa jotain nivelen puhdstusleikkausta?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kannattaa miettiä, mistä vaivasenluut ovat tulleet, ilmeisesti seurauksena joittenkin tiettyjen kenkien käytöstä ja olet myös lenkkeillyt paljon?
Eli kengät vaihtoon ja lenkkeily tauolle.
Ai lenkkeily vaikuttaa siihen? Olen tuo, jolla tuli vaivasenluu korona-aikaan, jolloin tein täysin etätöitä. Kävin lenkillä aamulla ennen töitä, ruokatunnilla ja vielä töiden jälkeenkin, kun aikaa säästyi paljon ilman työmatkoja. Ei kai tuo enää parane, jos vaikka jätänkin lenkkeilyt nyt väliin? Kiitos jumppaohjeista muille, niitä pitää nyt kokeilla.
Puhun vain omasta puolestani, en asiantuntijana, mutta itse vaihtaisin kengät enkä lopettaisi lenkkeilyä. Ainakin minulla koko keho kiittää, kun juoksu tai hölkkä elvyttää liikeratoja. Myös minulle sopii paljasjalkakenkäily.
Minulla on ollut vaivaisenluun alku parikymppisestä ja nykyään jo ihan kunnon mötikkä. Kipuja vain, jos käytän huonoja kenkiä. Harmittaa, että aloin ottaa homman vakavasti liian myöhään. Toisaalta olen kiitollinen kivuttomuudesta.
N43
Tuskin lenkkeily pahentaa vaivaisenluuta, kunhan kenkä on jalkaan sopiva ja askel hyvä. Jos rupeaa muuttamaan jalan asentoa ja askellusta siksi, että vaivaisenluu sattuu, voi tulla rasitusvammoja. Pitää olla tarkkana, että jalan asento pysyy hyvänä, vaikka olisikin kipuja.
Täällä ehdotetut jumpat eivät varsinaisesti paranna vaivaisenluuta, mutta voivat lievittää siitä aiheutuvia kipuja ja estää vaivaisenluuta pahenemista.
Minulla on sikäli monimutkaisempi tilanne, että minulla on lievän vaivaisenluun lisäksi paha nivelrikko isovarpaan tyvinivelessä. Nivelrusto on röntgenkuvien mukaan kulunut täysin pois, ja nivelessä luut hankaavat toisiaan vastaan. Jalkateräortopedi suosittteli vahvasti nivelen luudutusleikkausta. Onko kenelläkään kokemuksia siitä? Katosivatko kivut ja haittasiko luudutettu nivel liikkumista toipumisen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
kokeilisin suoristavaa tukea ,niistä on tuloksia mainossivuilla
suhtautukaa mainoskäyttäjäkokemuksiin todella kriittisesti,vaikka kuinka hyvin myytäisiin ,on kokemusta.
Minulla parani itsestään leveälestisillä kengillä, suosittelen vaikka Sievin kenkiä kokeilemaan. Ei hävinnyt pelkästään särky vaan se ulkoneva luu oikeasti palautui paikalleen. Toki siellä on vieläkin sellainen "kieleke", mutta pääasia ettei säre ja että voi liikkua vapaasti. Eli kunoutukseen kuuluu liikkuminen hyvillä kengillä - ei kannata seistä pitkiä aikoja paikallaan tai vielä pahempaa, istua koko ajan. Korkkarit kannattaa unohtaa lopullisesti.
Siinä on syynsä miksi vaivasenluuta ei mielellään leikata. Lopputulos ei usein ole täysin onnistunut.
Mies 56v, minulle tehtiin 7viikkoa sitten isovarpaan luudutusleikkaus, joulun jälkeen pitäisi palata töihin. Muutoin kaikki ok, mutta jälka jäi niin turvonneeksi ettei mitkään vanhat kengät enää mahdu jalkaan, todella vaikea löytää niin leveälestistä kenkää joka mahtuisi jalkaan, kenkä puristaa pahasti jalkaa. Ortopedi totesi jälkitarkastuksessa vain, että on normaalia että ne kudokset jää paksummaksi siitä operoidusta jalasta. Jalka oli tyvinivelen kohdalta paksu jo ennen leikkausta, mutta nyt vielä paksumpi.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri, joka ei suostu leikkaamaan, kuulostaa minusta pikemminkin hyvältä kuin huonolta. Sen verran arpapeliä on noiden leikkausten tulos.
Kirurgi yleensä leikkaa kun menee toisen kerrran valittamaan koska siinä vaiheessa hän toteaa että konservatiivinen hoito ei toiminut. Kyse on päiväkirurgisesta toimenpiteestä ja tulokset ymmärtääkseni ihan hyvät. Vanhassa työpaikassani tehtiin paljon noita ja tavallisesti kesti 20 minuuttia pätevältä kirurgilta.
Ei siihen mikään auta.
Käynyt läpi 3 leikkausta ja luut vaan suurenevat ja tekevät kipeää myös yöllä.
Olen ostanut mittakenkiä ja pohjallisia, ei mikään tee eroa ..
Olen sijoittanut kenkiin pienen omaisuuden, ei löydy sopivia.
Nykyään kävelen adidas ym jumppakengissä.On vaan niin surullista kun kaikki kengät painaa. Nytkin varastossa toistakymmentä paria uusia italiaisia käsintehtyjä saapikkaita ym , mutta toisen käden arvo on niin mitätön että mieluummin annan jollekin lahjaksi kuin myyn ei millään.
Mietin voisinko sijoittaa USAhan leikkaukseen. Sielä osataan, rumatkin varpaat suorennetaan hyvin tuloksin. Olen seurannut ohjelmaa "My feet are killing me". Miksi täällä eivät lääkärit osaa ?
Ei ortopedi ole huono jos evää leikkauksen.Kai ne ovat todenneet että kivut ym eivät poistu siis mksi leikkaamaan. Venäjältä vois löytyä hyvä ortopedi, mutta eihän sinne ole asiaa.
Vaivaisenluu on perinnöllinen.Isälläni oli, äidillä ei . Ei johdu huonoista kengistä ei ylipainostakaan.
Jalkajumppa! Netistä löytyy ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Apteekista saa varpaiden väliin laitettavia silikoneja, jotka oikaisevat isovarpaan asentoa. Jalkahoitolassa voidaan tehdä myös samanlaiset omien mittojen mukaan.
Itselläni on perinnölliset vaivasenluut, eli ovat olleet näkyvissä jo alle kouluikäisistä asti vaikka aina olet sopivan kokoisia ja korottomia kenkiä käyttänyt. Teini-ikäisenä ne alkoi kipeytymään ja parikymppisenä kipuja oli 24/7. Lääkäri sanoi ettei mitään voi tehdä koska tilanne ei kuulemma ollut tarpeeksi paha. Löysin sitten onneksi apteekin silikoniset oikaisijat joita käytin joka yö sukkien alla. Päivisin en pystynyt käyttämään koska kävely sattui niitten kanssa. Kivut vähenivär mutta eivät loppuneet. Viisi vuotta sitten kävin lääkinnällisellä jalkahoitajalla joka muotoili silikonista yksilölliset ortoosit molempiin jalkoihini, ne menevät kolmeen eri varpaiden väliin. Niitä pystyi käyttämään kävellessäkin, ja nyt viiden vuoden käytön jälkeen kaikki kivut ovat poissa ja riittää että käytän ortooseja vain päivän viikossa.
Joten suosittelen ehdottomasti teettämään ortoosit :)
Köyhän naisen ortoosi, laitan suikaleiksi leikattua ideaalisidettä ja erottelen varpaat sillä. Silikoniset varpaanerottajat oli liian tiukat. Olen jo pitempään mennut näillä.
Ai lenkkeily vaikuttaa siihen? Olen tuo, jolla tuli vaivasenluu korona-aikaan, jolloin tein täysin etätöitä. Kävin lenkillä aamulla ennen töitä, ruokatunnilla ja vielä töiden jälkeenkin, kun aikaa säästyi paljon ilman työmatkoja. Ei kai tuo enää parane, jos vaikka jätänkin lenkkeilyt nyt väliin? Kiitos jumppaohjeista muille, niitä pitää nyt kokeilla.