Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mammografiatutkimus on ihan h***tin kivulias!

Vierailija
09.06.2022 |

Miksei kukaan varoittanut?! En olisi mennyt jos olisin tiennyt. Rinta puristetaan ihan tajuttoman tiukasti kahden pleksilasin väliin! Luulin että se on samanlainen kuin röntgenkuvaus, mutta ei todellakaan! Tulevaisuudessa en aio siihen kidutukseen osallistua, jos rinnasta itse löydän patin niin menen lääkäriin. Ei mulla muuta.

Kommentit (285)

Vierailija
161/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyh. Mä pääsin rintojen ultraäänikuvaukseen "nuoren ikäni" vuoksi. Olen 35.

Mulle kyllä määrättiin sekä mammo että ultra kun 32-vuotiaana ilman mitään syytä rinta tulehtui. Jos olisin ollur alle 30-vuotias, niin sitten olisi tehty vain ultra.

Vierailija
162/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pelottaa jo etukäteen, sitten kun joskus tuohon toimenpiteeseen joudun :( Mulla on tosi pienet ja herkät rinnat. Niissä on kystia ja kipuilevatgusein jo pelkästä kevyestä kosketuksesta. On ihan helvettiä, jos ne täytyy repiä johonkin laitteeseen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienirintainen. Paikkakunnallani on mammorgrafiassa lattiassa koneen edustalla "piirretty" jalanjäljet, jossa /missä kohtaa pitäisi seisoa.

Jäkitin siinä sitten monta kertaa (ikää kohta 60 vuotta) etukenossa, että ylettyi rinta edes jotenkin sinne levyjen väliin.

Viime kerralla älysin aukaista suuni, että voisinko astua askeleen lähemmäksi konetta, niin tuntuisi miellyttävämmälle.

Hoitaja mietti hetken ja vähän kuin ällistyi ajatustani, niin että miksikäs ei. 

Kuvantaminen oli heti puolet miellyttävämpää, kun pystyin seisomaan aivan rentona.

Vierailija
164/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kyllä määrättiin sekä mammo että ultra kun 32-vuotiaana ilman mitään syytä rinta tulehtui. Jos olisin ollur alle 30-vuotias, niin sitten olisi tehty vain ultra.

En tiedä oisko sillä vaikutusta, että en ole synnyttänyt?

Vierailija
165/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä tosiaan liikkuu isot rahat. Sen takia niitä tehdään. ainakin suurin osa tutkimuksista on aivan tarpeettomia ja lisää ahdistusta pelkästään. 

Tuttavapiirin viisikymppisillä naisilla on seulontamammografioissa löytynyt niin monta oireetonta rintasyöpää, että olen kanssasi eri mieltä. Ilman niitä siinä olisi tullut monta leskeä ja puoliorpoa, yhteiskunnalle isot kustannukset ja saamatta jäänyt työpanos tulevilta vuosilta.

Vierailija
166/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on silarit,ei ollut mitenkään kivulias

Vierailija
167/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole minäkään synnyttänyt, joten tuskinpa on väliä.

Vierailija
168/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Ehkä kuntakohtaisia eroja sitten.

Vierailija
169/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Ehkä kuntakohtaisia eroja sitten.

Omat kokemukseni Helsingistä ja Oulusta.

Vierailija
170/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 vuotta täyttäneillä kliininen mammografia on rintarauhasen ensisijainen tutkimus. Mikäli radiologi näkee aiheelliseksi, mammografian yhteydessä voidaan tehdä myös rinnan ultraäänitutkimus.

Alle 30-vuotiailla tehdään aina ensin rinnan ultraäänitutkimus ja katsotaan sen jälkeen, tarvitaanko jatkotutkimuksia. Epäilyttävistä muutoksista otetaan kuvausten yhteydessä aina kudosnäyte.

Vierailija
171/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pienirintainen. Paikkakunnallani on mammorgrafiassa lattiassa koneen edustalla "piirretty" jalanjäljet, jossa /missä kohtaa pitäisi seisoa.

Jäkitin siinä sitten monta kertaa (ikää kohta 60 vuotta) etukenossa, että ylettyi rinta edes jotenkin sinne levyjen väliin.

Viime kerralla älysin aukaista suuni, että voisinko astua askeleen lähemmäksi konetta, niin tuntuisi miellyttävämmälle.

Hoitaja mietti hetken ja vähän kuin ällistyi ajatustani, niin että miksikäs ei. 

Kuvantaminen oli heti puolet miellyttävämpää, kun pystyin seisomaan aivan rentona.

Tämä kertoo taas vanhojen työntekijöiden ajattelukyvystä. Ne jalanjäljethän on siinä sitä varten että suunnilleen oikeaan kohtaan osaa mennä aluksi... Koko työelämä on täynnä näitä tolloja valitettavasti.

Vierailija
172/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En aio mennä mihinkään seulontaan. Jos tulee syöpä, niin tulkoot, en aio ottaa siihenkään kuin palliatiivista hoitoa, eli kipulääkkeitä niin paljon kuin lääkäri kehtaa määrätä.

Kiitos kun jaksat naurattaa syöpäsairasta. Sinulla on erikoinen käsitys palliatiivisesta hoidosta. Mutta jokainen tavallaan.

Vierailija
173/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Ultraääni ei vastaa millään tavoin mammografiaa. Siinä eivät näy muun muassa kalkit.

2. Rintakudos täytyy puristaa niiden levyjen väliin koska kuvanlaatu paranee huomattavasti. Ikävä juttuhan se on puristella mutta se on välttämätöntä kuvauksen kannalta. Sellaista kuvausta ei kannata koskaan tehdä jossa kuvanlaatu ei riitä luotettavaan diagnostiikkaan. Tämä koskee niin suuria, keskikokoisia tai pieniäkin rintoja. Jopa miehiä kuvataan joskus mammografialla. Rintakudos on saatava myös näkyviin siihen rintalihakseen saakka, puristus varmistaa myös tämän.

3. Yksityisellä ei saa sen parempaa palvelua tässä asiassa, laitteet ovat samoja tai yleensä vanhempia koska voiton maksimointi.

4. Naisen rinnat voivat olla eri tavalla herkät eri kerroilla, se on ihan normaalia.

5. Ikävä juttu että on sattunut mutta seulonnat tehdään naisten turvallisuuden vuoksi koska rintasyöpä on niin yleinen.

T: Rtg-hoitaja.

Ja alapeukku tuli syystä?

Koska jotkut vihaa täällä hoitajia.

-sivusta

Vierailija
174/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieman aiheen vierestä, papakokeiden ottajissakin on eroja. Gynegologi otti=ei sattunut yhtään.  Hoitaja otti, yritti kolme kertaa ennenkuin onnistui ja sattui aivan hurjasti.

Ehkä näin on mammografiankin kanssa, ottajissa eroja? Itsellä tutkimus tuntuu ilkeältä, mutta se on ohi noin minuutissa, ja jos sen kautta on löydettävissä mahdollinen tappava tauti, niin mammografia on helppo kestää.

Juu, ja sitten se joukko-papa terkkarin labrassa. Näytten oton jälkeen se kaheli on siinä kollegoilleen selittämässä anatomisia seikkoja... OLI KUULKAA ASIALLINEN P_SKA SIINÄKIN! Juu, ja yks niistä kollegiaalista kertomusta kuulleista oli mies...

Semmonen tarina näistä asiallisista ja ammattitaitoisista terveydenhuollon työntekijöistä!

Miten te voitte noita p-skoja kehua! Niitten käytöstavat ovat täysin olemattomat!

Mulla hoitajat on olleet täysin asiallisia ja mukavia ammattilaisia.

Sun asenteessa sen sijaan on korjattavaa.

Vierailija
175/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Papa-koe on pahempi. Nipisti niin, että kylmä hiki, mutta yritin vaan hengitellä ja ajatella ettei se voi hyvin pitkään kestää. Papa paljon pahempi kuin hampaan paikkaus. Menen silti seuraavankin kerran, kun kutsu tulee, vaikka mieli tekisi perua.

Tuokin on niin näytteenottajasta kiinni sattuuko vai ei. Kerran tuntui kuin olisi repinyt ison palan irti ja viimeksi ei tuntunut ollenkaan, epäilen ottiko yhtään mitään näytettä.

Tuo on niin totta. Sama verikokeissa, joita pelkään ihan tajuttomasti. Nekään ei yleensä satu paljoa, mutta joskus näytteenottaja on ollut niin taitava, etten ole meinannut huomata koko pistosta.

Vierailija
176/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on todella kivulias. Tai ehkä kuvat ottava hoitaja tahallaan kiusatakseen laittaa levyt puristamaan liian lujaa.

No ei todellakaan tee mitään kiusatakseen. Kyseessä on ammattilainen joka tekee työnsä, että sinun ja muiden mahdolliset syövät löydettäisiin ajoissa. Täällä valtio tarjoaa ilmaisen seulonnan, mikä on oikeasti todella hyvä etu. Jos et tykkää, älä mene.

On sitä hoitajia ja muita jäänyt kiinni tahallisesta kiusaamisesta. Et voi väittää toisen puolesta ettei olisi tahallaan tehnyt.

Hoitajissa on murhaajiakin, psykopaatteja, ja labotariohoitajissakin on esimerkkejä siitä että tahallaan ovat satuttaneet. Uutisia kyllä löytyy.

En ihmettelisi yhtään vaikka hoitaja niin tekisikin. Hoitajissa on kaikenlaisia mukana kun amkiin hoitajaksi opiskelemaan pääsee paljon helpommin kuin muille aloille. Lääkärit ovat pitkälle koulutettuja älykköjä ja lääkikseen on kova karsinta.

#hoitajavihanäkyväksi

#tradenomionpelle

Vierailija
177/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se sen verran epämiellyttävä kokemus, että jännitän jo nyt, että se on taas viimeistään viiden vuoden kuluttua edessä. Olin vähällä pyörtyä siihen kipuun, tuntui että solisluukin vedetään mukaan koneen väliin, ja iho kohta repeää. En tiedä oliko vikana se, että minulla rinnat ovat jotenkin tosi korkealla, rintavako on käytännössä heti kaulan alla. Hyvin epämiellyttävää oli. Henkilökunta oli ystävällistä ja ihanaa, heistä ei pahaa sanaa sanottavana.

Vierailija
178/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieman aiheen vierestä, papakokeiden ottajissakin on eroja. Gynegologi otti=ei sattunut yhtään.  Hoitaja otti, yritti kolme kertaa ennenkuin onnistui ja sattui aivan hurjasti.

Ehkä näin on mammografiankin kanssa, ottajissa eroja? Itsellä tutkimus tuntuu ilkeältä, mutta se on ohi noin minuutissa, ja jos sen kautta on löydettävissä mahdollinen tappava tauti, niin mammografia on helppo kestää.

Juu, ja sitten se joukko-papa terkkarin labrassa. Näytten oton jälkeen se kaheli on siinä kollegoilleen selittämässä anatomisia seikkoja... OLI KUULKAA ASIALLINEN P_SKA SIINÄKIN! Juu, ja yks niistä kollegiaalista kertomusta kuulleista oli mies...

Semmonen tarina näistä asiallisista ja ammattitaitoisista terveydenhuollon työntekijöistä!

Miten te voitte noita p-skoja kehua! Niitten käytöstavat ovat täysin olemattomat!

Just ja sinä olet sitten se, jonka kokemukset ovat standardit? Käytiinköhän me samassa paikassa ja samalla hoitajalla näytteen otossa? Mitä? 

Ei ole millään lailla asiallista hoitajalta, että hän rupeaa siinä kollegoilleen selittämään asiakkaan olleen alapäästä yhtään mitään, ja vielä parempi tietty se, että asiakas joutuu pukuhuoneesta poistuessaan kulkemaan sen porukan ohi ja siinä se kahjo selittää kuin mikäkin tollo!

Asenteessa tutkimukseen mennessä ei ollut mitään vikaa, ei ollut tutkimuksen aikanakaan, mutta tuon hoitajan käytös ei ollut millään lailla asiallista!

Jouduitko sinä kulkemaan näytteen otosta poistuessasi jonkin hoitajalauman ohitse, jossa se sulta näytteen ottanut selittää millanen olit alapäästäs! Täh! Ettei vaan olis tarvinnut liukastetta käyttää!

Älä selitä jos et ole paikalla ollut!

Juu, juu, ihan kivoja ja asiallisia ja hyvin kohtelevia!

Samaa p-skaa ne on kuin muutkin!

Vierailija
179/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluisitko täsmällisesti tietää mitä se näytteen ottaja sitten laukoi suustaan... No, yritä uutterammin.

Vierailija
180/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on todella kivulias. Tai ehkä kuvat ottava hoitaja tahallaan kiusatakseen laittaa levyt puristamaan liian lujaa.

No ei todellakaan tee mitään kiusatakseen. Kyseessä on ammattilainen joka tekee työnsä, että sinun ja muiden mahdolliset syövät löydettäisiin ajoissa. Täällä valtio tarjoaa ilmaisen seulonnan, mikä on oikeasti todella hyvä etu. Jos et tykkää, älä mene.

On sitä hoitajia ja muita jäänyt kiinni tahallisesta kiusaamisesta. Et voi väittää toisen puolesta ettei olisi tahallaan tehnyt.

Hoitajissa on murhaajiakin, psykopaatteja, ja labotariohoitajissakin on esimerkkejä siitä että tahallaan ovat satuttaneet. Uutisia kyllä löytyy.

En ihmettelisi yhtään vaikka hoitaja niin tekisikin. Hoitajissa on kaikenlaisia mukana kun amkiin hoitajaksi opiskelemaan pääsee paljon helpommin kuin muille aloille. Lääkärit ovat pitkälle koulutettuja älykköjä ja lääkikseen on kova karsinta.

#hoitajavihanäkyväksi

#tradenomionpelle

Ei se ole mikään uusi uutinen, että hoitoalalla työskenteleviltä puuttuu kyky kohdata ihmisiä jotka heidän eteensä tulevat. 

Ja samalla tavalla nuo voivat olla asiattomia puheissaan kuin kaikki muutkin. Toki, asiallisuus pitäisi säilyttää, ettei tule sitä vastenmielisyyttä heitä kohtaan!

Asiallisuus käyttäytymisessä  on yksi edellytys tuossa työssä. Mutta valitettavasti, siihen eivät kaikki kykene.

Ja siitähän ei koskaan mitään hyvää seuraa, kun asiallista kanssakäymistä odottanut saakin vasten naamaansa tökeryyksiä.

Ihan siis ihmetyttää, miten noi väittävät kohtelevansa jopa jotain joukkosurmaajaa ihan asiallisesti.. Enpä usko!

Millaisista lähtökohdista nämä hoitajat tulevat, lähihoitajat, sairaanhoitajat, rtg- ja labrahoitajat, mitä siellä niitä nyt onkaan. Mikä niiden tausta on? Millaista kohtelua niiltä voi odottaa saavansa, kun siellä on joku parikymppinen ex-huumeidenkäyttäjä jonka käyttäytymisessä voi vaikuttaa entisten kaveriporukoiden asenteet....

Tossa työssä pitää osata kohdata ihmiset ihmisinä, vaikka kuinka olis jotain mukamas tiedossa. Jos mokaat, niin siinähän sitten mokaat, eipä se tietty paljon haittaa, jos joku sen jälkeen tuntee suurta vastenmielisyyttä noita kohtaan, sillä suurin osa kansasta pitää heitä hyväntekijöinä kun on pakko sellaiseksi uskoa!

Asiallisella käyttäytymisellä saavuttaa paljon eikä pilaa ammattikuntansa uskottavuutta saati kaikkea sitä p-skaa mitä heidän hyvyydetään ja ties mistä tuputetaan!