Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mammografiatutkimus on ihan h***tin kivulias!

Vierailija
09.06.2022 |

Miksei kukaan varoittanut?! En olisi mennyt jos olisin tiennyt. Rinta puristetaan ihan tajuttoman tiukasti kahden pleksilasin väliin! Luulin että se on samanlainen kuin röntgenkuvaus, mutta ei todellakaan! Tulevaisuudessa en aio siihen kidutukseen osallistua, jos rinnasta itse löydän patin niin menen lääkäriin. Ei mulla muuta.

Kommentit (285)

Vierailija
101/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai röntgenhoitajissakin on eroa ja ammattitaidossa. 

Multa otettiin kerran sairaalassa verikoe (niitä on multa otettu satoja tähän 60+ ikävuoteen ja olen käynyt yli 30 kertaa myös verenluovutuksessa - enkä ole valitellut koskaan vaikka on välillä suonta etsiessä pistelty molempiin käsin) ja sanoin pistäjälle kun hän oli neulan tökännyt, että se pistää - ehkä tiedätte kun neula on huonosti, se jää pistämään- niin hän tokaisi siihen naureskellen, että tottakai se pistää kun se on neula. Hahaa.

Vierailija
102/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi olkoon, tää on mulla pian edessä, niin jos meen 🤔

Joo älä mene. Syövän hoito on paljon miellyttävämpää.

Niin, en menis niihinkään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman aiheen vierestä, papakokeiden ottajissakin on eroja. Gynegologi otti=ei sattunut yhtään.  Hoitaja otti, yritti kolme kertaa ennenkuin onnistui ja sattui aivan hurjasti.

Ehkä näin on mammografiankin kanssa, ottajissa eroja? Itsellä tutkimus tuntuu ilkeältä, mutta se on ohi noin minuutissa, ja jos sen kautta on löydettävissä mahdollinen tappava tauti, niin mammografia on helppo kestää.

Vierailija
104/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn vain ultrassa - pieniä turha viedä mammoon.

Miksi alapeukku? Yksityisellä saa, mitä haluaa, eikä lekuri ole koskaan mammoon patistanut.

Pelkkä ultra ei riitä.

t. rs-potilas

Vierailija
105/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joutunut käymään mammografiassa usein. Ja tiedän, että on täysin ottajasta kiinni, sattuuko vai ei. Molempia kokemuksia on kertynyt.

Rinta täytyy puristaa tiiviisti levyjen väliin, jotta kuvista saadaan kunnolliset. Ne hoitajat, jotka eivät purista rintaa kunnolla, eivät saa parhaita mahdollisia kuvia aikaiseksi. Niin se vain on. Kyllä muutaman sekunnin pitää kipua kestää. Ja mammografia ja ultraääni ovat toisiaan täydentäviä tutkimuksia, että parasta olisi, jos molemmat tehtäisiin. On kasvaimia, jotka näkyvät vain mammossa ja kasvaimia, jotka näkyvät vain ultrassa. Kyse ei ole mistään hoitajan kidutusmentaliteetista, vaan siitä, että pyritään saamaan hyvät diagnostiset kuvat. Pelkkä ultraääni käy tutkimukseksi vain alle 30 vuotiaille naisille.

Vierailija
106/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman aiheen vierestä, papakokeiden ottajissakin on eroja. Gynegologi otti=ei sattunut yhtään.  Hoitaja otti, yritti kolme kertaa ennenkuin onnistui ja sattui aivan hurjasti.

Ehkä näin on mammografiankin kanssa, ottajissa eroja? Itsellä tutkimus tuntuu ilkeältä, mutta se on ohi noin minuutissa, ja jos sen kautta on löydettävissä mahdollinen tappava tauti, niin mammografia on helppo kestää.

Juu, ja sitten se joukko-papa terkkarin labrassa. Näytten oton jälkeen se kaheli on siinä kollegoilleen selittämässä anatomisia seikkoja... OLI KUULKAA ASIALLINEN P_SKA SIINÄKIN! Juu, ja yks niistä kollegiaalista kertomusta kuulleista oli mies...

Semmonen tarina näistä asiallisista ja ammattitaitoisista terveydenhuollon työntekijöistä!

Miten te voitte noita p-skoja kehua! Niitten käytöstavat ovat täysin olemattomat!

Vierailija
107/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on todella kivulias. Tai ehkä kuvat ottava hoitaja tahallaan kiusatakseen laittaa levyt puristamaan liian lujaa.

No ei todellakaan tee mitään kiusatakseen. Kyseessä on ammattilainen joka tekee työnsä, että sinun ja muiden mahdolliset syövät löydettäisiin ajoissa. Täällä valtio tarjoaa ilmaisen seulonnan, mikä on oikeasti todella hyvä etu. Jos et tykkää, älä mene.

Miksi kehut näitä "ammattilaisia"? Kun kyseessä on kuitenkin ihminen eikä jumala, niin tota, se varmaan on ihan sen ihmisen taidoista ja osaamisesta ja halusta kiinni, miten se sen ns. työnsä tekee! Kyllä ne niin on hyviä ja tekevät asiallisesti ja muutenkin kaikin puolin hienosti työnsä... hahahhah, nauraa!

Nuppivika?

No, mutta!

Vierailija
108/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei sattunut yhtään. Vähän epämiellyttävää. Luultavasti edenneen syövän hoidot olisivat aika paljon pahempi kokemus kuolemisesta puhumattakaan.

On varmaan aika helppo elämä ollut, jos muutaman minuutin epämukavuus tai kipu on tuollainen kynnyskysymys.

Ja koska monilla naisilla on juuri tällainen asenne, ei kukaan koe tarvetta kehittää parempia ja kivuttomampia hoitokeinoja naisille. Ajatelkaapa, miten kehittyneitä laitteita jo olisi, jos miesten pitäisi käydä vastaavissa tutkimuksissa...

Kivuttomuus on teknisesti mahdotonta valitettavasti. Johtuu ihan säteilyfysiikasta.

Näinhän sitä on kiva naisille uskotella.

Vierailija
109/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on todella kivulias. Tai ehkä kuvat ottava hoitaja tahallaan kiusatakseen laittaa levyt puristamaan liian lujaa.

No ei todellakaan tee mitään kiusatakseen. Kyseessä on ammattilainen joka tekee työnsä, että sinun ja muiden mahdolliset syövät löydettäisiin ajoissa. Täällä valtio tarjoaa ilmaisen seulonnan, mikä on oikeasti todella hyvä etu. Jos et tykkää, älä mene.

Miksi kehut näitä "ammattilaisia"? Kun kyseessä on kuitenkin ihminen eikä jumala, niin tota, se varmaan on ihan sen ihmisen taidoista ja osaamisesta ja halusta kiinni, miten se sen ns. työnsä tekee! Kyllä ne niin on hyviä ja tekevät asiallisesti ja muutenkin kaikin puolin hienosti työnsä... hahahhah, nauraa!

Nuppivika?

Niin, sitähän se tietenkin on, nuppivikaa, jos ei ole mitään hyvää sanottavaa terveydenhuollon työntekijöistä!

Kas kummaa. Mutta todennäköisesti sinä joka nuppivikaa tulet tarjoamaan, niin tota, sulla ei varmaan ole mitään kokemusta terveydenhuollosta. Ei sinänsä, ei tässä itselläkään mitään kroonista vaivaa ole, jota joutuis hoidattamaan, ei nuppivikaa eikä fyysistäkään vikaa, mutta kun on terveydenhuollosta työn kauttakin tietoa ja kokemusta, niin ei voi kehua. Ei voi kehua. 

Ei kannata tulla kommentoimaan sinunkaan!

Vierailija
110/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei sattunut yhtään. Vähän epämiellyttävää. Luultavasti edenneen syövän hoidot olisivat aika paljon pahempi kokemus kuolemisesta puhumattakaan.

On varmaan aika helppo elämä ollut, jos muutaman minuutin epämukavuus tai kipu on tuollainen kynnyskysymys.

Ja koska monilla naisilla on juuri tällainen asenne, ei kukaan koe tarvetta kehittää parempia ja kivuttomampia hoitokeinoja naisille. Ajatelkaapa, miten kehittyneitä laitteita jo olisi, jos miesten pitäisi käydä vastaavissa tutkimuksissa...

Kivuttomuus on teknisesti mahdotonta valitettavasti. Johtuu ihan säteilyfysiikasta.

Näinhän sitä on kiva naisille uskotella.

Suosittelen perehtymään asiaan kuitenkin ennen kuin lyöt kantasi lukkoon asiassa. Minä olen tehnyt sitä 3.5 vuotta AMK:issa ja noin 10 vuotta työelämän ohella. Kaikki hokemat nyt vain eivät pidä paikkaansa.

Vierailija
111/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pieni- ja kiinteärintainen ja olin varma, etten koskaan mene mammografiaan. Koska arvelin, että se sattuu ja mietin juuri sitä, että miten rinta saadaan vedettyä siihen kuvauslevyjen väliin.

Kävin jopa ultrauksessa ennen mammografia-ikään pääsyä ja ajattelin, että käyn siinä vaan ja maksan itse.

Gynekologini ehdotti, että kokeilisin mammoa kerran ja että jos se on kamalaa niin sitten ei enää, mutta ainakin tiedän millaista se on. Olen niin iloinen, että kokeilin.

Hoitaja oli ystävällinen ja kyseli, olenko ennen käynyt. Hän selitti mitä tapahtuu. Kertaakaan ei tullut tunnetta, että minulle vain tehdään jotain tai pakotetaan johonkin kamalaan kidutukseen. Hän kosketti hyvin asiallisesti ja varovasti saadakseen rinnat laitteeseen, neuvoi asentoa jne. Ja kuvaus ei koskenut OLLENKAAN. Se tuntui lähinnä siltä, että rintaa painettiin, ei puristettu ja tosiaan kipua ei tullut lainkaan.

Sairastan nyt syöpää (ei rinta-) ja suosittelen kaikkia käymään joka ikisessä seulonnassa oli se sitten papa, mammo tai se uusi uloste/paksunsuolensyöpäseulonta. Voin vakuuttaa, että kaikki seulonnat, tutkimukset, tähystykset ja koepalat ovat leikkiä syöpään sairastumisen rinnalla.

Kokeilkaa ainakin kerran sitä mammoakin, vaikka se pelottaisi.

Vierailija
112/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivun tuntemus on yksilöllistä. Mulla gynekologinen tutkimus tuntuu pahemmalta. Mammografia tuntuu mulla vain puristuksena, ei satu. Toisen ihmisen tuntemuksista ei voi tietää.

Mulla on korkea kipukynnys enkä valita pienistä, ei johdu kivun tuntemuksesta.

Mikä sinulla ei johdu kivun tuntemuksesta? Tarkoitatko, että et tunne mammografiassa kipua mutta se on muulla tavalla epämukavaa?

Vierailija
113/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

A-kupin rinnat. Kolme kertaa käynyt mammografiassa. Ei tunnu kovin kummoiselta, neljä lyhyttä puristusta. Nopeasti ohi, kun kuuntelee ohjeet, tekee niiden mukaan ja hengittelee rauhallisesti.

Vierailija
114/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papa-koe on pahempi. Nipisti niin, että kylmä hiki, mutta yritin vaan hengitellä ja ajatella ettei se voi hyvin pitkään kestää. Papa paljon pahempi kuin hampaan paikkaus. Menen silti seuraavankin kerran, kun kutsu tulee, vaikka mieli tekisi perua.

Vierailija
115/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi olkoon, tää on mulla pian edessä, niin jos meen 🤔

Joo älä mene. Syövän hoito on paljon miellyttävämpää.

Pitäähän se syöpä hoitaa, kun löytyy. Mulla löytyi mammografiaseulonnassa. Itse en tuntenut mitään pattia ja ultraava lääkäri sanoi, että ihme olisi ollutkin, jos olisin sen tuntenut. Eihän ne hoidot mitään miellyttäviä ole, mutta niistäkin selviää. Syöpädiagnoosin jälkeen mammografioita tehdäänkin sitten tiukempaan.

Vierailija
116/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammografia ei minulla sattunut ollenkaan mutta ne jatkotutkimukset oli inhottavia neulanäytteineen. Viimeksi jouduin käymään sairaalassa 3 kertaa, jälkikäteen sanottuna onneksi turhaan. Rahaa paloi käynteihin noin 150 euroa, iso summa minimituloilla elävälle. Pieni raha kuitenkin kun mitään vakavaa ei löytynyt. Itsekin jännitin ensimmäistä mammoa mutta nykyään pelkään tulosta enemmän. Viimeisin tutkimus aiheutti oireita jotka kesti 2 kk.

Vierailija
117/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Papa-koe on pahempi. Nipisti niin, että kylmä hiki, mutta yritin vaan hengitellä ja ajatella ettei se voi hyvin pitkään kestää. Papa paljon pahempi kuin hampaan paikkaus. Menen silti seuraavankin kerran, kun kutsu tulee, vaikka mieli tekisi perua.

Tuokin on niin näytteenottajasta kiinni sattuuko vai ei. Kerran tuntui kuin olisi repinyt ison palan irti ja viimeksi ei tuntunut ollenkaan, epäilen ottiko yhtään mitään näytettä.

Vierailija
118/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sattuu. Rintakudos on mulla kiinteä. Sit se tissi vedetään ulos rintakehästä ja solisluu jää siihen litistyksen väliin. Sattuu todellakin!

Ja sit se kuvauspöytä on niin korkeella, et joutuu varvistelemaan koko kuvauksen ajan.

3x käynyt

Solisluun ei pidä jäädä väliin mihinkään ja pöytätason saa säädettyä. Suuta auki ja sanot mikä mättää ja kysyt voiko säätää uudelleen korkeutta. Kaikkea ei aina hoitajatkaan huomaa. Osa taitavampia kuin toiset.

Vierailija
119/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epämiellyttävän tuntuista mutta ei kivuliasta. Mutta yksilöllistähän kivun tuntemus on. 

Mulla ainakin rinnat on myös eri aikoina erilaiset. Välillä herkemmät (ihan koskettaminen sattuu), välillä ei ollenkaan herkät. Voin kuvitella että mammografia näissä eri kohdissa kiertoa tuntuu varmasti todella erilaiselta. Eikä kyse ole kipukynnyksestä.

Vierailija
120/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kipu johtuu siitä puristuksesta ja rintojen herkkyys vaihtelee esimerkiksi kuukautiskierron mukaan. Kuvaamisen ajankohtaan jos voisi joustavammin vaikka vaikuttaa, niin auttaisi jo sekin.