Mammografiatutkimus on ihan h***tin kivulias!
Miksei kukaan varoittanut?! En olisi mennyt jos olisin tiennyt. Rinta puristetaan ihan tajuttoman tiukasti kahden pleksilasin väliin! Luulin että se on samanlainen kuin röntgenkuvaus, mutta ei todellakaan! Tulevaisuudessa en aio siihen kidutukseen osallistua, jos rinnasta itse löydän patin niin menen lääkäriin. Ei mulla muuta.
Kommentit (285)
Mulla ne normaalit kuvat ei ottaneet kipeää niinkään mutta lisäkutsusta otetut tarkemmat sivuttaissuuntaan puristavat laattakuvat kyllä otti niin perk-hel-eesti, just kesti kun nopea kuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö palstan mammojen tyyliin kuulu pyytää rauhoittavia moniin lääketieteellisiin tutkimuksiin?
Mistä se hoitaja mitään rauhoittavia siihen tempaisisi? Kun itse kävin viimeksi, siellä ei tosiaan ollut kuin yksi ainoa hoitaja.
Itse halusin rauhoittavaa keuhkojen tähystykseen ja se tehtiinkin humautuksessa. Ei silloin itse pysty vaihtamaan asentoa kuten mammografiassa pitää.
Tuskinpa mammografiaan tulevalle mitään rauhoittavia annetaan. Se kuvaus kestää vain hetken, joten kyllä se pitää kestää. Ainoastaan jos nyt on aivan paniikissa ja kuvaus on välttämättä tehtävä, niin sitten ehkä...
Se riippuu rinnoista sattuuko. Jos on "mastopaattiset" rinnat, kuten minulla, rintarauhaset tuntuu, niin kyl sattuu. Minulla toinen kerta ei sattunut kuitenkaan niin paljoa kuin ensimmäinen.
Ultra on eri asia ja joskus tarpeellinen myös. Minulla on tutkittu molemmilla, kun on sattumalta löytynyt outo alue rinnasta (selvisi vaarattomaksi fibroadenoomaksi)kaksi kertaa.
Miksi rauhoittavia pyydätte, jos ongelma on kipu 😁 ottakaa Burana ennen tutkimusta.
Kiinteät ja tiiviit rinnat ovat hankalat ultrassa ja puristus voi sattua pahastikin.
Löysät lapaset taas leviävät varmasti aivan kivutta maammon levyjen väliin.
Ei sattunut yhtään. Toki rinnoissa ja kivunsiedossa on eroja. Kaverit valittaa myös että sattuu helvetisti.
Mä en kyllä mee, ottaa jo kipeetä ku vähä painelenki mun rintoja
Itsellä pienet, kiinteät rinnat, joissa kystinen mastopatia ja sattuu todellakin. Parin viikon päästä taas mentävä. Eka mammo 32-vuotiaana ja seuraava mammo on jo 4., vaikka en ole vielä edes joukkoseulontaiässä. Aina tehdään myös ultraääni mulle mammon jälkeen. Hoitaja on joka kerta sanonut rintani nähtyään, että taitaa ikävä kyllä tulla kivulias tutkimus ja niinhän siinä on käynyt. Mutta ei voi mitään, kestettävä on. Mammoon kannattaa mennä heti kuukautisten jälkeen, jolloin kipu pienempää (varsinkin jos on mastopatiaa/kystia) ja ottaa sitä ennen tulehduskipulääkettä ja parasetamolia. Yhtä kivuliasta on ollut, oli sitten yksityisellä tai julkisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Hyi olkoon, tää on mulla pian edessä, niin jos meen 🤔
Kannattaa mennä. Minulta löytyi ns. lobulaarinen syöpöä n. 2cm mittainen ja nimenomaan mammografiassa, sillä se oli piiloutunut nännin taakse, ja se ei tuntunut missään.
Nyt syöpä selätetty ja hoidettu, ja tarkistukset jo takana, olen terve ja elän, kiitos mammografian. Älkää leikkikö elämällänne, 2min kivun pelon vuoksi! Kiputuntemukset ovat yksilöllisiä, eli harvapa siellä todella kärsii edes tuota 2min.
1. Ultraääni ei vastaa millään tavoin mammografiaa. Siinä eivät näy muun muassa kalkit.
2. Rintakudos täytyy puristaa niiden levyjen väliin koska kuvanlaatu paranee huomattavasti. Ikävä juttuhan se on puristella mutta se on välttämätöntä kuvauksen kannalta. Sellaista kuvausta ei kannata koskaan tehdä jossa kuvanlaatu ei riitä luotettavaan diagnostiikkaan. Tämä koskee niin suuria, keskikokoisia tai pieniäkin rintoja. Jopa miehiä kuvataan joskus mammografialla. Rintakudos on saatava myös näkyviin siihen rintalihakseen saakka, puristus varmistaa myös tämän.
3. Yksityisellä ei saa sen parempaa palvelua tässä asiassa, laitteet ovat samoja tai yleensä vanhempia koska voiton maksimointi.
4. Naisen rinnat voivat olla eri tavalla herkät eri kerroilla, se on ihan normaalia.
5. Ikävä juttu että on sattunut mutta seulonnat tehdään naisten turvallisuuden vuoksi koska rintasyöpä on niin yleinen.
T: Rtg-hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei sattunut yhtään. Vähän epämiellyttävää. Luultavasti edenneen syövän hoidot olisivat aika paljon pahempi kokemus kuolemisesta puhumattakaan.
On varmaan aika helppo elämä ollut, jos muutaman minuutin epämukavuus tai kipu on tuollainen kynnyskysymys.
Ja koska monilla naisilla on juuri tällainen asenne, ei kukaan koe tarvetta kehittää parempia ja kivuttomampia hoitokeinoja naisille. Ajatelkaapa, miten kehittyneitä laitteita jo olisi, jos miesten pitäisi käydä vastaavissa tutkimuksissa...
Kivuliasta on, mutta ei kestä kauan. Muisto kuvaajan hien katkusta kestää kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se sattuu ihan törkeesti! Voitte kuvitella miltä tuntuu liiskata tissi kahden ison tietosanakirjan väliin ja puristaa täysillä, tuntemus on sama.
Mutta pakkohan ne tutkimukset on tehdä. Menin ekan kerran mammografiaan ja rintojen ultraääneen lääkärin lähetteellä löydettyäni rinnastani kyhmyn. Noiden kuvantamistutkimusten ja paksuneulanäytteen jälkeen diagnoosi olikin karu: Aggressiivinen rintasyöpä.
Onneksi hoidot tehosivat ja olen nyt viiden vuoden jälkeen vielä hengissä. Ja voin muuten kertoa, että leikkauksen ja sädehoitojen jäljiltä mammografia sattuu vielä enemmän, kun rinta on muutenkin todella herkästi aristava. Mutta pakko se on vaan purra hammasta ja hengitellä syvään, ei se onneksi kauaa kestä.
Hengissä joo, mutta miten on elämän laadun laita?
Olen miettinyt tätä asiaa paljon ja tullut siihen tulokseen, että en luultavasti ottaisi hoitoa vastaan, jos lopputulos olisi se, että olen hengissä mutta elämän laatu on huonoa. Eniten tähän vaikuttaa varmaan se, että olen jo elänyt erinäisten elämän laatua huonontavien vaivojen kanssa jo vuosikymmeniä ja tiedän, että se alkaa jossain vaiheessa syödä elämänhalua.
Aikaisessa vaiheessa löydetty rintasyöpä voidaan hoitaa ja selviytymisprosentti on 95% luokkaa!, Eli todellakin mammografia on oikein tärkeä tutkimus. Kokemus"asiantuntijana" tämän kerron. Mammo löysi syövän, se hoidettiin, ja elän, ja voin hyvin nyt.
Vierailija kirjoitti:
1. Ultraääni ei vastaa millään tavoin mammografiaa. Siinä eivät näy muun muassa kalkit.
2. Rintakudos täytyy puristaa niiden levyjen väliin koska kuvanlaatu paranee huomattavasti. Ikävä juttuhan se on puristella mutta se on välttämätöntä kuvauksen kannalta. Sellaista kuvausta ei kannata koskaan tehdä jossa kuvanlaatu ei riitä luotettavaan diagnostiikkaan. Tämä koskee niin suuria, keskikokoisia tai pieniäkin rintoja. Jopa miehiä kuvataan joskus mammografialla. Rintakudos on saatava myös näkyviin siihen rintalihakseen saakka, puristus varmistaa myös tämän.
3. Yksityisellä ei saa sen parempaa palvelua tässä asiassa, laitteet ovat samoja tai yleensä vanhempia koska voiton maksimointi.
4. Naisen rinnat voivat olla eri tavalla herkät eri kerroilla, se on ihan normaalia.
5. Ikävä juttu että on sattunut mutta seulonnat tehdään naisten turvallisuuden vuoksi koska rintasyöpä on niin yleinen.
T: Rtg-hoitaja.
Ja alapeukku tuli syystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei sattunut yhtään. Vähän epämiellyttävää. Luultavasti edenneen syövän hoidot olisivat aika paljon pahempi kokemus kuolemisesta puhumattakaan.
On varmaan aika helppo elämä ollut, jos muutaman minuutin epämukavuus tai kipu on tuollainen kynnyskysymys.
Ja koska monilla naisilla on juuri tällainen asenne, ei kukaan koe tarvetta kehittää parempia ja kivuttomampia hoitokeinoja naisille. Ajatelkaapa, miten kehittyneitä laitteita jo olisi, jos miesten pitäisi käydä vastaavissa tutkimuksissa...
Kivuttomuus on teknisesti mahdotonta valitettavasti. Johtuu ihan säteilyfysiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Hyi olkoon, tää on mulla pian edessä, niin jos meen 🤔
Joo älä mene. Syövän hoito on paljon miellyttävämpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö palstan mammojen tyyliin kuulu pyytää rauhoittavia moniin lääketieteellisiin tutkimuksiin?
Mistä se hoitaja mitään rauhoittavia siihen tempaisisi? Kun itse kävin viimeksi, siellä ei tosiaan ollut kuin yksi ainoa hoitaja.
Itse halusin rauhoittavaa keuhkojen tähystykseen ja se tehtiinkin humautuksessa. Ei silloin itse pysty vaihtamaan asentoa kuten mammografiassa pitää.
Tuskinpa mammografiaan tulevalle mitään rauhoittavia annetaan. Se kuvaus kestää vain hetken, joten kyllä se pitää kestää. Ainoastaan jos nyt on aivan paniikissa ja kuvaus on välttämättä tehtävä, niin sitten ehkä...
Olen ottanut aina 600 Buranan n. puoli tuntia ennen mammografiaa. Helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut aina 600 Buranan n. puoli tuntia ennen mammografiaa. Helpottaa.
No, burana ei ole rauhoittava, mutta näinhän se on, että voi hillitä kipuaistimusta, sehän on yksi tuon lääkkeen tarkoituksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on todella kivulias. Tai ehkä kuvat ottava hoitaja tahallaan kiusatakseen laittaa levyt puristamaan liian lujaa.
No ei todellakaan tee mitään kiusatakseen. Kyseessä on ammattilainen joka tekee työnsä, että sinun ja muiden mahdolliset syövät löydettäisiin ajoissa. Täällä valtio tarjoaa ilmaisen seulonnan, mikä on oikeasti todella hyvä etu. Jos et tykkää, älä mene.
Miksi kehut näitä "ammattilaisia"? Kun kyseessä on kuitenkin ihminen eikä jumala, niin tota, se varmaan on ihan sen ihmisen taidoista ja osaamisesta ja halusta kiinni, miten se sen ns. työnsä tekee! Kyllä ne niin on hyviä ja tekevät asiallisesti ja muutenkin kaikin puolin hienosti työnsä... hahahhah, nauraa!
Nuppivika?
Miksi kehut näitä "ammattilaisia"? Kun kyseessä on kuitenkin ihminen eikä jumala, niin tota, se varmaan on ihan sen ihmisen taidoista ja osaamisesta ja halusta kiinni, miten se sen ns. työnsä tekee! Kyllä ne niin on hyviä ja tekevät asiallisesti ja muutenkin kaikin puolin hienosti työnsä... hahahhah, nauraa!