Mammografiatutkimus on ihan h***tin kivulias!
Miksei kukaan varoittanut?! En olisi mennyt jos olisin tiennyt. Rinta puristetaan ihan tajuttoman tiukasti kahden pleksilasin väliin! Luulin että se on samanlainen kuin röntgenkuvaus, mutta ei todellakaan! Tulevaisuudessa en aio siihen kidutukseen osallistua, jos rinnasta itse löydän patin niin menen lääkäriin. Ei mulla muuta.
Kommentit (351)
Olen mies mutta minulla on rintakudosta sitä samaa mitä naisilla on ja kun laitat oman manboobsini kouran väliin ja puristan niin kyllä siinä leviää sellainen kuumottava, pistävä kipu. Mutta tiedän monta pahempaa kipua.
Ei mullakaan ole sattunut liiaksi, mutta viimeksi osui silmä johonkin hätänappiin. Hiipi sitten mieleen ajatus, että jos se puristus ei loppuisikaan automaattisesti ja pitäisi katkaista napista. Sitä sitten pelkäsin koko toimituksen ajan mutten mitään sanonut.
Ei satu yhtään. Tokihan se puristaa, mutta ei kivuliaasti.
Ei ole kivulias. Minulla on pehmeät aristamattomat rinnat eikä tunnu yhtään kipeältä.
Vanha ketju, mutta jos miesten palleja tutkittaisiin joukkoseulonnoissa niin että ne venytetään ja puristetaan kahden levyn väliin vertikaalisesti ja horisontaalisesti, kuvantamiseen olisi keksitty vähemmän kivulias menetelmä.
Parhaimmillaan mammografia ei satu, pahimmillaan sattuu niin paljon että tutkittava on pyörtymäisillään kivusta. Ja kuten sanottu, rinnat voivat revetä.
Varmaan siten yksilöllistä. Ei se minusta mitenkään erityisen kivuliasta ole. Toki se puristaa, mutta melko lyhyen aikaa, eikä nyt mitenkään älyttömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn vain ultrassa - pieniä turha viedä mammoon.
Miksi alapeukku? Yksityisellä saa, mitä haluaa, eikä lekuri ole koskaan mammoon patistanut.
Ultra näyttää turhan herkästi pieniäkin muutoksia. Voidaan päätyä hoitamaan solumuutos, jonka keho itse olisi poistanut.
Sattuu paljon ja otan ennakkoon kiputabletin joka ei paljon auta.
Ei satu, puristus hetken ja sillä hyvä. Hyvä, että seulotaan joka toinen vuosi.
Luin erään naislääkärin mielipiteen mammog.seulonnoista. Saattaa vahingoittaa rintaa kun se puristetaan kovalla voimalla lättänäksi. Herkän rintakudoksen läpi sädetetään röntgensäteitä. Ei voi olla kovin hyvä asia. Mistä saa tietoa, kuinka monta syöpää edes löydetty seuloinnoissa? Ja kuinka paljon niitä tehdään, on kova bisnes. Meillä käy Terveystalo rekka, ja siellä ollut mieshenkilö jonka nimeä ei näkyvillä-en edes saanut tietää kun olisin halunnut tietää. Henkilön pitäisi olla röntgenhoitaja koulutukseltaan.
Minulla on revennyt kaksi mammografiassa kertaa iho.