Mammografiatutkimus on ihan h***tin kivulias!
Miksei kukaan varoittanut?! En olisi mennyt jos olisin tiennyt. Rinta puristetaan ihan tajuttoman tiukasti kahden pleksilasin väliin! Luulin että se on samanlainen kuin röntgenkuvaus, mutta ei todellakaan! Tulevaisuudessa en aio siihen kidutukseen osallistua, jos rinnasta itse löydän patin niin menen lääkäriin. Ei mulla muuta.
Kommentit (401)
Minulla on melko isot ja tosi tiiviit rinnat. Mammografia on ollut järkyttävintä kipua mitä olen ikinä kokenut, vaikka olen murtanut luita ja muuta "mukavaa". Muistan sen, kuinka laite vain jatkoi hitaasti litistämistä eikä pysähtynyt, ja tämä kesti todella kauan. Epäilen edelleen että hoitaja teki jonkin virheen ja laitteen olisi pitänyt pysähtyä aiemmin sillä tuo oli todella epäinhimillistä. Pelkäsin rintani repeävän rikki sillä eihän ole mitenkään mahdollista litistää tiivistä kudosta paperinohueksi ilman vammoja? En ole koskaan mennyt uudelleen enkä mene, en vain pysty menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin erään naislääkärin mielipiteen mammog.seulonnoista. Saattaa vahingoittaa rintaa kun se puristetaan kovalla voimalla lättänäksi. Herkän rintakudoksen läpi sädetetään röntgensäteitä. Ei voi olla kovin hyvä asia. Mistä saa tietoa, kuinka monta syöpää edes löydetty seuloinnoissa? Ja kuinka paljon niitä tehdään, on kova bisnes. Meillä käy Terveystalo rekka, ja siellä ollut mieshenkilö jonka nimeä ei näkyvillä-en edes saanut tietää kun olisin halunnut tietää. Henkilön pitäisi olla röntgenhoitaja koulutukseltaan.
Sitäpaitsi jos mammografiassa ei näy syöpäsoluja, niin niitähän saattaa ilmestyä vaikka seuraavana päivänä ja sitten onkin seuraava seulonta vasta kahden vuoden päästä. Itse tunnustelen rinnat säännöllisesti ja menisin gynelle rintojen ultraan, jos tuntuisi jotain epäilyttävää. Mammografia sattuu niin älyttömän paljon etten aio mennä sinne enää koskaan.
Jos seuraavana päivänä muodostuu syöpäsoluja niin niillä kestää 2 vuotta kasvaa niin suureksi määräksi että näkyvät mammografiassa. Eivät näy ultraäänessä sen paremmin. Suosittelisin että luottaisit mieluummin ammattilaisten tietoon kuin levittäisit mututuntumalta soopaa täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju, mutta jos miesten palleja tutkittaisiin joukkoseulonnoissa niin että ne venytetään ja puristetaan kahden levyn väliin vertikaalisesti ja horisontaalisesti, kuvantamiseen olisi keksitty vähemmän kivulias menetelmä.
Parhaimmillaan mammografia ei satu, pahimmillaan sattuu niin paljon että tutkittava on pyörtymäisillään kivusta. Ja kuten sanottu, rinnat voivat revetä.
Ei se ole keksimisestä kiinni vaan johtuu ihan fysiikan laeista. Ne ovat sellaisia ettei ne ole tunteiden tai tahdon asia arvon keskustelija.
Itse otan aina ennen mammografiaa vahvat kipulääkkeet. Se vähän auttaa. Mutta kyllä se tutkimus silti on kivulias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju, mutta jos miesten palleja tutkittaisiin joukkoseulonnoissa niin että ne venytetään ja puristetaan kahden levyn väliin vertikaalisesti ja horisontaalisesti, kuvantamiseen olisi keksitty vähemmän kivulias menetelmä.
Parhaimmillaan mammografia ei satu, pahimmillaan sattuu niin paljon että tutkittava on pyörtymäisillään kivusta. Ja kuten sanottu, rinnat voivat revetä.
Ei se ole keksimisestä kiinni vaan johtuu ihan fysiikan laeista. Ne ovat sellaisia ettei ne ole tunteiden tai tahdon asia arvon keskustelija.
Outo kommentti.
Magneettikuvassa varmasti näkyy kaikki rinnan kudokset ja mahdolliset tuumorit. Varmasti voidaan keksiä muitakin kivuttomia tutkimuksia.
Tuskin haimasyöpääkään tutkitaan litistämällä haima kahden levyn väliin.
Nuorempana sattui enemän kun rinnat oli kiinteät. Nyt olin viimeistä kertaa (seulonnat loppuu koska 2 v päästä täytän 70v) ja ei ole enää noin 3 viimeisimpään kertaan sattunut kovinkaan paljon, kun alkaa olla enemmän mallia riipputissit. Että jotain hyötyä tästä vanhenemisestakin on.
Ei tunnu missään. No kainaloita litistäessä tuntuu painetta.
Vierailija kirjoitti:
Olen mies mutta minulla on rintakudosta sitä samaa mitä naisilla on ja kun laitat oman manboobsini kouran väliin ja puristan niin kyllä siinä leviää sellainen kuumottava, pistävä kipu. Mutta tiedän monta pahempaa kipua.
Onko sulla maitorauhasiakin? Vai pelkkää läskiä?
Se on kyllä teille vasemmistohaaskoille ihan oikein, että AV-mammagrafia sattuu :D
Toivottavasti mahdollisimman paljon, hoitelija puristelee ja venyttelee teidän tissejänne oikein urakalla ja repii nännin nappuloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mies mutta minulla on rintakudosta sitä samaa mitä naisilla on ja kun laitat oman manboobsini kouran väliin ja puristan niin kyllä siinä leviää sellainen kuumottava, pistävä kipu. Mutta tiedän monta pahempaa kipua.
Onko sulla maitorauhasiakin? Vai pelkkää läskiä?
Rinnassani tuntuu maitorauhasten tuntua.
Tuota laitetta ei lle vuosikymmenten saatossakaan saatu kivuttomaksi.
Tuskin edes yritettykään.
Minulla on hyvin kiinteät pyöreät rinnat vaikka olen vanhempi nainen ja kolme lasta, oli kyllä tuskaa saada sellainen rinta levyjen väliin.onneksi ei enää käyntejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo kommentti.
Magneettikuvassa varmasti näkyy kaikki rinnan kudokset ja mahdolliset tuumorit. Varmasti voidaan keksiä muitakin kivuttomia tutkimuksia.
En tiedä mistä edes aloittaa. No aloita vaikka röntgenhoitajan opinnot tai joku vastaava koulutus jossa perehdyt syvällisemmin noihin niin voidaan alkaa keskustella aiheesta järkevämmin. Nyt tulee sen verran paksua mutua että menisi tuntikausia vääntää rautalangasta miksi kommenttisi on järjetön.
Rintakudos löystyy mammografiassa, kova puristus rikkoo kudosta jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen kuullut ennenkin.. en kyllä edes tajua, miten hyvin se kuvaus oikeasti edes onnistuu. Okei, jos on isommat rinnat niin ehkä saa lintattua jonkin pleksin väliin, mutta miten hitossa esim. tällaiset luisessa rintakehässä olevat just ja just kokoa 65A olevat rinnat saisi edes tuolla tavalla kuivattua?
Hoitaja repii ne väkisin siihen. Sitten prässää niin, että särkevät viikon. Ei voi olla terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo kommentti.
En tiedä mistä edes aloittaa. No aloita vaikka röntgenhoitajan opinnot tai joku vastaava koulutus jossa perehdyt syvällisemmin noihin niin voidaan alkaa keskustella aiheesta järkevämmin. Nyt tulee sen verran paksua mutua että menisi tuntikausia vääntää rautalangasta miksi kommenttisi on järjetön.
Et siis osaa vastata.
Olen ajatellut että tuon rusennuksen jälkeen saattaa tulla kudosvaurioita aiheuttaen rintasyöpää
Vierailija kirjoitti:
Tuota laitetta ei lle vuosikymmenten saatossakaan saatu kivuttomaksi.
Tuskin edes yritettykään.
Miesten keksimä. Eikö joku insinöörinainen voisi ottaa tehtäväkseen kehittää niitä kidutusvälineitä inhimilliseen suuntaan?
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut että tuon rusennuksen jälkeen saattaa tulla kudosvaurioita aiheuttaen rintasyöpää
Niinpä. Itselle tuli siitä vaurioita enkä enää uskalla käydä.
Sitäpaitsi jos mammografiassa ei näy syöpäsoluja, niin niitähän saattaa ilmestyä vaikka seuraavana päivänä ja sitten onkin seuraava seulonta vasta kahden vuoden päästä. Itse tunnustelen rinnat säännöllisesti ja menisin gynelle rintojen ultraan, jos tuntuisi jotain epäilyttävää. Mammografia sattuu niin älyttömän paljon etten aio mennä sinne enää koskaan.