Mammografiatutkimus on ihan h***tin kivulias!
Miksei kukaan varoittanut?! En olisi mennyt jos olisin tiennyt. Rinta puristetaan ihan tajuttoman tiukasti kahden pleksilasin väliin! Luulin että se on samanlainen kuin röntgenkuvaus, mutta ei todellakaan! Tulevaisuudessa en aio siihen kidutukseen osallistua, jos rinnasta itse löydän patin niin menen lääkäriin. Ei mulla muuta.
Kommentit (401)
Multa ei saatu rintoja kuvattua, kun on kokoa AA 60. Piti mennä ultraan.
Vierailija kirjoitti:
Multa ei saatu rintoja kuvattua, kun on kokoa AA 60. Piti mennä ultraan.
Sama mulla, paitsi että rintani on kokoa A65
Minulle taas mammografia on kivuliaampi kuin papakoe.
Älä hanki lapsia, koska ne joutuu synnyttämään.
Mua ei sattunut yhtään, b-kupin rinnat jos sillä nyt on jotain merkitystä. Hetkessä oli ohi. Ikä seulonnassa kävin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mies mutta minulla on rintakudosta sitä samaa mitä naisilla on ja kun laitat oman manboobsini kouran väliin ja puristan niin kyllä siinä leviää sellainen kuumottava, pistävä kipu. Mutta tiedän monta pahempaa kipua.
Onko sulla maitorauhasiakin? Vai pelkkää läskiä?
tottakai miehilläkn on maitorauhasia. Onhan niillä nännitkin. hormoneista löytyy syy sille miksei miehetkuitenkaan tuota maitoa.
jos pelkää kipua ja haluaa sitä välttää ja vieä menstruoi, niin kannattaa mennä kuukautiskierron alussa (silloin rinnat ei ole niin kipeät) ja ottaa särkylääkettä etukäteen.
Puristi lujaa, mutta ei sattunut
Vierailija kirjoitti:
Älä hanki lapsia, koska ne joutuu synnyttämään.
Tuo on tuo iänikuinen lässytys siitä, miten naisen kuuluu vaan kärsiä kipua kivun perään, koska synnytys. Kipu on kehon hälytysjärjestelmä, joka suojaa vaurioilta ja ilmoittaa niistä. Synnytys tunnetusti aiheuttaa vaurioita ja siihen voi jopa kuolla. Jos ja kun mammografia aiheuttaa voimakasta kipua, on todennäköistä, että vaurioitakin syntyy.
Kipu riippuu täysin siitä kuka mammografian tekee.
Minulle teki kerran nuori mies ja se sattui tosi paljon, muilla kerroilla ollut aina nainen ja ne kerrat eivät ole sattuneet.
Ap, tällä palstalla on ainakin puhuttu aiheesta aiemminkin.
Ultraääni on toinen vaihtoehto, mitä kannattaa kokeilla. Ei kannata odotella pattia, koska syöpä voi olla alussa täysin oireeton ja piilossa, niin ettei sitä tunne.
Vierailija kirjoitti:
Ultraääni on toinen vaihtoehto, mitä kannattaa kokeilla. Ei kannata odotella pattia, koska syöpä voi olla alussa täysin oireeton ja piilossa, niin ettei sitä tunne.
Taitaa ap löytää draamaa ultrastakin
Vierailija kirjoitti:
Kipu riippuu täysin siitä kuka mammografian tekee.
Minulle teki kerran nuori mies ja se sattui tosi paljon, muilla kerroilla ollut aina nainen ja ne kerrat eivät ole sattuneet.
Minulle teki nainen, ja sattui ihan älyttömästi. Pyysin olemaan varovainen, mutta hoitaja oli kiireinen ja ärtynyt siitä, kun kesti. Prässäsi sitten voimalla, ja jouduttiin keskeyttämään koko toimenpide. Rinnat särki viikon. En mene enää koskaan.
Mikäs siinä voi sattua. Laite puristaa muutaman kilon voimalla hetken ja se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa ap löytää draamaa ultrastakin
Taidat olla kiusaaja kun et hallitse asiallista keskustelua etkä tunne empatiaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä voi sattua. Laite puristaa muutaman kilon voimalla hetken ja se siitä.
Tottakai se sattuu kun kiinteä kudos puristetaan lätyksi. Jos on lättyä jo valmiiksi, niin ehkä silloin ei satu.
Vierailija kirjoitti:
Se rintarauhaskudos voi olla todella arka ja kipeä. Minulla oli niin ennen kuin tein lapset ja imetin heitä. Aina ennen sitä sattui jos vähänkään kosketteli tai puristeli niitä tai juoksi ja rinnat hyppi. Ai saakeli oli hirveää.
Sitten kun olin imettänyt (yhteensä 6 vuotta) rinnoista lähti se kova osa pois. Nyt ne on ihanan pehmeät, löppänät ja pienet, ihan parhaimmat tisulit mulle. Nyt ei satu mitkään tutkimukset yhtään. Muistan silti ja ymmärrän, että joillakin se sattuu varmasti.
Vierailija kirjoitti:
jos pelkää kipua ja haluaa sitä välttää ja vieä menstruoi, niin kannattaa mennä kuukautiskierron alussa (silloin rinnat ei ole niin kipeät) ja ottaa särkylääkettä etukäteen.
Tuo ohje oli seulontakirjeessäkin, mutta se ei auta, jos rinnat ovat aina kosketusarat.
Seulonnat tehdään mammografialla vain siitä syystä, koska se on halvempaa kuin muut kivuttomammat vaihtoehdot.