Is: bloggaaja Julia, 35, oli rauhassa vaunulenkillä, kunnes kuuli tuntemattoman naisen suusta erikoisen kommentin
Joku 50-vuotias nainen tuli ja sanoi, että sinä olet jo toinen äiti jonka näen tänään, joka katsoo puhelintansa samalla, kun kärrää lastansa. Että sinulla on kuule aika kallis lasti siinä.
Sanoin hänelle suoraan, että haista kuule v****, älä puutu mun asioihin. Ja hän tulee vielä sit samaan kauppaan mihin mä oon menossa ja jatkaa sitä käpättämistä, tilittää Thurén.
https://www.is.fi/viihde/art-2000008874169.html
🤯
Kommentit (1271)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta hyvä sääntö ja käytäntö olisi ettei kukaan kävelisi ja selaisi kännykkää samalla. Olisi huomattavasti parempi kaikkien liikkua.
Mahtaa sullakin olla verisuonet lujilla kun tuollaiset asiat ärsyttää. Suosittelen jotain rentouttavaa terapiaa niin ei tarvitse koko yhteiskunnan mukautua sinunlaisten ärrimurrien mukaan.
Suosittelen sinulle ihan aikuisten käytöstapoja fantasioidesi sijaan.
Jos sinä suosittelet jotain niin kiitos jätän väliin. Elämä on paljon hauskempaa kun on mahdollisimman erilainen kuin sinä.
Ymmärrän vastuun ottaminen ja järkevä toiminta ei ole vain juttusi. Muiden huomioiminen on varmasti sinusta kovin tylsää eikä ollenkaan hauskaa.
Mikäs teinipissi eksyi ketjuun. Julia?
Vierailija kirjoitti:
Eli vaikka lapsi nukkuu vaunuissa tulee äidin tuijottaa häntä herkeämättä ? En kyllä halua että tällaisesta tuntemattomille ihmisille valittamisesta tulee mikään normi.
Mehän ei varsinaisesti tiedetä mistä tuossa tapauksessa oli kyse. Mutta kuulostaa kyllä, että huomauttaja koki ongelmaksi sokkona kävelemisen eikä sitä että äiti ei tuijota vauvaa.
Joku "asiantuntija" sen sijaan joskus kirjoitti lehdessä, että imettäessä äidin pitää koko ajan herkeämättä tuijottaa vauvaa. Tuskinpa yksikään äiti silti niin tekee. Sitä siinä ei sanottu, voiko isä tulla välillä tuijottamaan tilalle, jos äidin pitää leputtaa silmiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin joskus vilkaisen kännykkää tai jopa vastaan johonkin viestiin samalla kun työnnän vaunuja, missä lapsi nukkuu. Lähinnä teen tätä kävellessäni puistoissa, sisäpihalla tai hiljaisilla kaduilla ja silloin, kun vauhtini on hyvin rauhallinen. En siis tuijota puhelinta missään Mannerheimintietä ylittäessäni. Ja siis puhelinta katsoessakin katson sitä niin, että näen sivusilmällä tai välillä vilkaisten sinne suuntaan, mihin olen matkalla.
Tuntuisi erikoiselta, jos joku huomauttaisi minulle asiasta.
Samma här. Käsittääköhän nämä puhelimenkatsomisesta kauhistujat tai huomauttelijat lainkaan, miten kiinni äiti on siinä lapsessa? Kun vauva nukkuu vaunuissa niin se voi olla suunnilleen ainoa hetki päivän aikana, milloin äiti voi hetken huokaista ja ajatella jopa jotain omaa. Vaikka sitten katsoa puhelimesta vaikka ne viestit.
Nykysuomessa kukaan ei saa sanoa enää mitään koska aina joku pahoittaa mielensä. Ja vi...... sanon minä.
Julia, en aio käydä kattoo sun turhia someaivopieruja ja -perseilyjä. Sorry, not sorry.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole kyse hengenvaarasta niin en tajua, miks ihmisillä on kauhee tarve puuttua toisten tapoihin ja elämään kuin omat näkemykset ois aina parempia. Mulla ei ole vauvaa, mutta olen välillä miettinyt, millaista helvettiä täyty olla vauvan kanssa julkisella paikalla kulkeminen, koska mulla on pelkästään koira ja olen hämmästynyt todella paljon sitä, miten usein ihmiset TUNKEVAT kommentoimaan ja juttelemaan koiraan liittyviä asioita, eikä se ole edes vauva. Toki yleensä ihan hyväntahtoisesti, mutta jos on jokin tilanne päällä, kuten koulutus tai koira pelkää (on arka), niin ei siihen pidä tulla neuvomaan ja tunkemaan kättä ja häiritsemään. Tätä tapahtuu lähes joka helvatan päivä. Voin vain kuvitella, miten paljon äidit saavat kommentteja vauvojen tai pienten lasten kanssa! Koira kuitenkin herättää vähemmän kiinnostusta ja moraalista oikeamielisyyttä kuin lapsi, oletan. Välillä on itselläkin hermo pinnassa, vaikka näen että tarkotetaan hyvää eikä kritisoida varsinaisesti. Luultavasti itsekin haistattelisin jo, jos olisi vauva ja joku olisi jatkuvasti kritisoimassa tai neuvomassa kun ei mistään mitään tiedä. Neuvojat ja kriitikot eivät varmaan tajua, että eivät ole ainoita jotka tulevat puhuun paskaa. Vähän sama ku miehet ihmettelee, miks naiset hermostuu niin helposti heihin tai ovat tylyjä – koska naiset joutuvat jatkuvasti häirinnän ja ylisinnikkäiden ääliöiden piirittämäksi. JOssain kohtaa hyökkäyksestä tulee tehokkain puolustus ja valitettavasti siinä osumaa saa kaikki.
Muuten samaa mieltä paitsi etten ole haistatellut tuntemattomille. Kasvatus näet estää, olen niin vanha. Meidät kuusikymppiset on kasvatettu niin, ettei saa haistatella tuntemattomille ulkona, vaikka kuinka paljon harmittaisi ja ärsyttäisi.
Se ei tarkoita sitä, että hyväksyisin tuollaisen ulkopuolisen neuvomisen. Olin nuorena niin pehmo, että suuttumisen sijaan masennuin ja itkeskelin muiden kommenteista. Siksi yritän olla sanomatta kellekään mitään.
Mutta jos joku haistattelee mulle tilanteessa, jossa sanon mielestäni aiheesta, niin se ei auta ketään. Se vain herättää ärtymystä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi pitää huomautella puhelimenkäytöstä muita, mutta en ymmärrä kyllä sitäkään miksi se luuri pitää olla lastenkin kanssa ollessa koko ajan kädessä, tai sitä miksi pitää huutaa ja raivota jos joku siitä huomauttaa.
Lapsi nukkui.
Vierailija kirjoitti:
ei haukku haavaa tee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännykkä vie kyvyn keskittyä mitä ympärillä tapahtuu. Äideillä pitäisi muutenkin olla silmät selässä. Vaikka se olisi vain pieni hetki siinä ruudulla, niin pienessä hetkessä ne vahingotkin tapahtuvat.
Ei se vauva mihinkään loikkaa sieltä vaunuista. Pidä huoli omista asioista. Miksi sinulle on ongelma, mitä ventovieras äiti tekee?
Krhmmm. Livenä en sanoisi kenellekkään mitään.
Ja oletkohan nyt itse oikeassa paikassa? Tämä on keskustelupalsta, joten poistu pahoittamaan mieltäsi muualle.
Osuiko kommenttini? Autttcchh
Nämä netin äitien morkkaus -ketjut todellakin huonontavat yleistä ilmapiiriä. Te olette mukana tekemässä ilmapiiristä ikävän äideille.
Äitejä pitäis aina olla paapomassa.
Ihan kuin äidiksi haluttais nykyisin vain että pääsee uhriutumaan.
Sääliksi käy lapset, kun äidit on tollaisia vauvoja!
Sokkona kävely puhelinta tuijottaessa ja kävellessä ajoittainen puhelimen vilkaisu missä samalla kuitenkin katsoo eteensä on keskenään täysin eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
ei haukku haavaa tee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännykkä vie kyvyn keskittyä mitä ympärillä tapahtuu. Äideillä pitäisi muutenkin olla silmät selässä. Vaikka se olisi vain pieni hetki siinä ruudulla, niin pienessä hetkessä ne vahingotkin tapahtuvat.
Ei se vauva mihinkään loikkaa sieltä vaunuista. Pidä huoli omista asioista. Miksi sinulle on ongelma, mitä ventovieras äiti tekee?
Krhmmm. Livenä en sanoisi kenellekkään mitään.
Ja oletkohan nyt itse oikeassa paikassa? Tämä on keskustelupalsta, joten poistu pahoittamaan mieltäsi muualle.
Osuiko kommenttini? Autttcchh
Nämä netin äitien morkkaus -ketjut todellakin huonontavat yleistä ilmapiiriä. Te olette mukana tekemässä ilmapiiristä ikävän äideille.
Mitäpä sitten kun jotain tapahtuu. Sitten itketään lehdissä kun kukaan ei tehnyt mitään. Mitäpä sitten kun lapsi on nopsajalkainen vili-vilpertti. Missäs ne äidin silmät ja kädet silloin ovat? Aivan.
Ihanko oikeasti jotkut selaa instaa ollessaan vaunujen kanssa liikkeellä? Siis miksi? Vaikka vauva nukkuisi, niin eikö sillä aikaa olisi hyvä antaa aivojen levätä ja vaikka kuunnella linnunlaulua. Ihmisten elämässä on muutenkin ihan liikaa ärsykkeitä.
En ehkä itse menisi sanomaan tuntemattomalle aiheesta yhtään mitään, mutta aika älytön tuo Thurenin vastauskin. Tulee lähinnä myötähäpeä, kun olevinaan aikuinen ihminen käyttäytyy noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole kyse hengenvaarasta niin en tajua, miks ihmisillä on kauhee tarve puuttua toisten tapoihin ja elämään kuin omat näkemykset ois aina parempia. Mulla ei ole vauvaa, mutta olen välillä miettinyt, millaista helvettiä täyty olla vauvan kanssa julkisella paikalla kulkeminen, koska mulla on pelkästään koira ja olen hämmästynyt todella paljon sitä, miten usein ihmiset TUNKEVAT kommentoimaan ja juttelemaan koiraan liittyviä asioita, eikä se ole edes vauva. Toki yleensä ihan hyväntahtoisesti, mutta jos on jokin tilanne päällä, kuten koulutus tai koira pelkää (on arka), niin ei siihen pidä tulla neuvomaan ja tunkemaan kättä ja häiritsemään. Tätä tapahtuu lähes joka helvatan päivä. Voin vain kuvitella, miten paljon äidit saavat kommentteja vauvojen tai pienten lasten kanssa! Koira kuitenkin herättää vähemmän kiinnostusta ja moraalista oikeamielisyyttä kuin lapsi, oletan. Välillä on itselläkin hermo pinnassa, vaikka näen että tarkotetaan hyvää eikä kritisoida varsinaisesti. Luultavasti itsekin haistattelisin jo, jos olisi vauva ja joku olisi jatkuvasti kritisoimassa tai neuvomassa kun ei mistään mitään tiedä. Neuvojat ja kriitikot eivät varmaan tajua, että eivät ole ainoita jotka tulevat puhuun paskaa. Vähän sama ku miehet ihmettelee, miks naiset hermostuu niin helposti heihin tai ovat tylyjä – koska naiset joutuvat jatkuvasti häirinnän ja ylisinnikkäiden ääliöiden piirittämäksi. JOssain kohtaa hyökkäyksestä tulee tehokkain puolustus ja valitettavasti siinä osumaa saa kaikki.
Muuten samaa mieltä paitsi etten ole haistatellut tuntemattomille. Kasvatus näet estää, olen niin vanha. Meidät kuusikymppiset on kasvatettu niin, ettei saa haistatella tuntemattomille ulkona, vaikka kuinka paljon harmittaisi ja ärsyttäisi.
Se ei tarkoita sitä, että hyväksyisin tuollaisen ulkopuolisen neuvomisen. Olin nuorena niin pehmo, että suuttumisen sijaan masennuin ja itkeskelin muiden kommenteista. Siksi yritän olla sanomatta kellekään mitään.
Mutta jos joku haistattelee mulle tilanteessa, jossa sanon mielestäni aiheesta, niin se ei auta ketään. Se vain herättää ärtymystä.
Teillä nyt kuusikymppisillä onkin ollut koko ikänne joku kiltintytönsyndrooma minkä takia teidän yli on aina kävelty eikä kukaan ole teitä kunnioittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä blokkaaja nolasi itsensä. Usein näkee pienten lasten äitejä keskittyneenä kännykkään. Juuri todistin junassa tilannetta, missä n. 2v tyttö yritti kiinnittää äitinsä huomion milloin mihinkin. Äiti ei ollut tietääkseen, jotain ynähdystä irtosi muutaman kerran. Tätä jatkui koko ajan, mitä samassa vaunussa olin. Ois tehnyt mieli sanoa, että lapsi on pieni niin vähän aikaa, että kannattaisi jutella ja vastata kysymyksiin. Joskus voi tulla aika, että lapsi ei enää halua jutella äitinsä kanssa. Mutta suljin suuni, koska ei tämä äiti sitä puhetta olisi hyvällä vastaanottanut.
Menisittekö motkottamaan jollekkin isälle näistä? Ette menisi. Tämä on taas vaan tällainen naisiin kohdistettu juttu. Naisten pitää käyttäytyä tietyllä tavalla tai ovat huonoja naisia.
Ei naisten, vaan äitien.
Nämä eivät ole synonyymejä.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti jotkut selaa instaa ollessaan vaunujen kanssa liikkeellä? Siis miksi? Vaikka vauva nukkuisi, niin eikö sillä aikaa olisi hyvä antaa aivojen levätä ja vaikka kuunnella linnunlaulua. Ihmisten elämässä on muutenkin ihan liikaa ärsykkeitä.
En ehkä itse menisi sanomaan tuntemattomalle aiheesta yhtään mitään, mutta aika älytön tuo Thurenin vastauskin. Tulee lähinnä myötähäpeä, kun olevinaan aikuinen ihminen käyttäytyy noin.
Asiattomiin huomautuksiin annetaan asiaton vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä blokkaaja nolasi itsensä. Usein näkee pienten lasten äitejä keskittyneenä kännykkään. Juuri todistin junassa tilannetta, missä n. 2v tyttö yritti kiinnittää äitinsä huomion milloin mihinkin. Äiti ei ollut tietääkseen, jotain ynähdystä irtosi muutaman kerran. Tätä jatkui koko ajan, mitä samassa vaunussa olin. Ois tehnyt mieli sanoa, että lapsi on pieni niin vähän aikaa, että kannattaisi jutella ja vastata kysymyksiin. Joskus voi tulla aika, että lapsi ei enää halua jutella äitinsä kanssa. Mutta suljin suuni, koska ei tämä äiti sitä puhetta olisi hyvällä vastaanottanut.
Menisittekö motkottamaan jollekkin isälle näistä? Ette menisi. Tämä on taas vaan tällainen naisiin kohdistettu juttu. Naisten pitää käyttäytyä tietyllä tavalla tai ovat huonoja naisia.
Ei naisten, vaan äitien.
Nämä eivät ole synonyymejä.
Äidit ovat naisia. Kyse on naisvihasta.
Sain omat lapseni nolkytluvulla, karvan verran ennen kuin älykännykät yleistyvät. Silloinkin tuli kaikenlaista kommentointia, toki osaksi ystävällistä, osaksi juuri tuollaista kyttäävää puuttumista ja puhdasta ilkeyttä. Ilmeisesti vanhoja naisia ja miehiä valitututtaa ja pieni lapsi tai lapsen äiti on vain vastustamaton kohde. Ja valittajilla oli kyllä hyvä mielikuvitus, sen verran ihmeellisistä asioista tuli palautetta.
Olkaahan nyt ihmiset rehellisiä itsellenne, ei tässä ole kyse turvallisuudesta tai lapsen sosiaalistamisesta tai edes yleisestä viihtyvyydestä. Muuten se spontaani avautuminen jakautuisi varsin tasaisesti kaikkien häiritsevien kanssaihmisten kesken. Kyllä kyse on tarpeesta päästä purkamaan paineita edes jollekulle, ja sille pienen lapsen äidille uskaltaa, muille ei. Nähty monet kerrat.
Ja ei, en puolusta myöskään haistattelua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä koet oikeudeksesi kertoa muille millä tavalla heidän pitää rentoutua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin joskus vilkaisen kännykkää tai jopa vastaan johonkin viestiin samalla kun työnnän vaunuja, missä lapsi nukkuu. Lähinnä teen tätä kävellessäni puistoissa, sisäpihalla tai hiljaisilla kaduilla ja silloin, kun vauhtini on hyvin rauhallinen. En siis tuijota puhelinta missään Mannerheimintietä ylittäessäni. Ja siis puhelinta katsoessakin katson sitä niin, että näen sivusilmällä tai välillä vilkaisten sinne suuntaan, mihin olen matkalla.
Tuntuisi erikoiselta, jos joku huomauttaisi minulle asiasta.
Samma här. Käsittääköhän nämä puhelimenkatsomisesta kauhistujat tai huomauttelijat lainkaan, miten kiinni äiti on siinä lapsessa? Kun vauva nukkuu vaunuissa niin se voi olla suunnilleen ainoa hetki päivän aikana, milloin äiti voi hetken huokaista ja ajatella jopa jotain omaa. Vaikka sitten katsoa puhelimesta vaikka ne viestit.
Äitiys kuulostaa tosi houkuttelevalta.
NOT!
Mutta itsepähän läksitte. Tuliko yllätyksenä?
En tiedä miksi pitää huomautella puhelimenkäytöstä muita, mutta en ymmärrä kyllä sitäkään miksi se luuri pitää olla lastenkin kanssa ollessa koko ajan kädessä, tai sitä miksi pitää huutaa ja raivota jos joku siitä huomauttaa.