Is: bloggaaja Julia, 35, oli rauhassa vaunulenkillä, kunnes kuuli tuntemattoman naisen suusta erikoisen kommentin
Joku 50-vuotias nainen tuli ja sanoi, että sinä olet jo toinen äiti jonka näen tänään, joka katsoo puhelintansa samalla, kun kärrää lastansa. Että sinulla on kuule aika kallis lasti siinä.
Sanoin hänelle suoraan, että haista kuule v****, älä puutu mun asioihin. Ja hän tulee vielä sit samaan kauppaan mihin mä oon menossa ja jatkaa sitä käpättämistä, tilittää Thurén.
https://www.is.fi/viihde/art-2000008874169.html
🤯
Kommentit (1271)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummeleiden omassa vanhemmuudessa oli ihan yleinen käytäntö, että lapsia porsittiin niin paljon kuin tupaan mahtui, välillä työnnettiin luudalla isompia ulos pois uusien tieltä. Muutenkin oli ihan normia, että lapset työnnettiin pihalle selviytymään päiviksi keskenään heti kun jalat kantoi. Toki vauvat ja taaperotkin voitiin laittaa isompien lasten mukaan. Aamulla tarjottiin puuro ja illalla velliä, lapsiluvusta ei niin pidetty lukua, kunhan niitä oli suunnilleen sama määrä illalla paikalla kuin mitä oli aamulla. Jos pari lasta katosi metsään tai hukkui ojaan, tehtiin vaan uusia. Lasten kanssa ei vietetty aikaa, koska se oli ihan turhaa, paitsi silloin kun kerrottiin, että mitä kaikkea lapsen pitää tehdä saadakseen ruokansa tai silloin kun lapsille annettiin piiskaa.
Nykyään nämä mummelit paheksuu nuorempia äitejä välinpitämättömyydestä lapsia kohtaan, kun nämä äidit välillä käyttävät puhelintaan vauvan nukkuessa vaunuissa.
Meitä tosiaan kritisoi ikäpolvet jotka on kasvatuksen nimissä pahoinpidelleet lapsiaan sekä henkisesti että fyysisesti.
50-vuotias on laskutavan mukaan ihan samaa ikäpolvea kuin tämä Thuren ja ilmeisesti sinäkin? Eli pahoinpitelettekö te lapsianne vai arvosteletteko toisia vanhempia?
Mä olen 28 ja mua kritisoi 60-70 vuotiaat. Ei olla samaa ikäpolvea. Enkä ole kyllä 50-vuotiaiden kanssakaan samaa ikäluokkaa. Mun äiti on 53.
Jaa, miksiköhän kritisoivat? Ehkä ne 60-70-vuotiaat ovat olleet parempia vanhempia kuin sinä?
60- ja 70-vuotiaiden lapset juoksivat pihoilla ja kaduilla ilman vanhempien valvontaa, kulkivat myös omin päin päiväkotiin. Nelivuotiaat vahtivat pienempiä. Vauvoja nukutettiin vaunuissa kerrostalon pihalla (ei edes parvekkeella, jota ei ollut). Ei ollut mitään kypäröitä, turvavöitä eikä turvaistuimia. Lapsia sai kurittaa ruumiillisesti vuoteen -86.
Joo, mutta, sillon kun vanhemmat oli lasten kanssa niin niitä vahdittiin, komennettiin ja pidettiin hengissä. Pieni ero näihin nykyajan katatonisiin kännyn tuijottajiin, joilta lapset ei saa mitään turvaa eivätkä opi yhtään mitään tarpeellisia taitoja elämää varten.
Tollanen äiti on pahempi kuin mun lapsuudessa joku viikonloppujuoppovanhempi, joka sentään oli järjissään 5pv viikosta.Ai niinkö muka? Silloin ennen, kun äidit tiskasivat, he ainoastaan tiskasivat, eivät auttaneet läksyissä, vahtineet tai muutakaan. Ja kun isät lukivat lehteä, he todellakin vain lukivat sitä lehteä. Multitaskaaminen lasten seurassa on nykyajan juttu, myös ihan tutkittu sellainen. Tuo komentelu voikin pitää paikkansa, ennen käskytettiin.
Tämähän on pötyä. Tietenkin ennen piti samaan aikaan vahtia niitä lapsia samaan aikaan kun tiskattiin, pestiin pyykkiä ja vaikka mitä. Luuletko tosiaan, että joku ihan pelkästään keskittyi lapsiin eikä tehnyt muuta? Olet kyllä väärässä.
Ennen oli pirtissä "reikätuoleja", johon lapsi laitettiin niin ettei päässyt karkuun, jotta ei olisi polttanut itseään samalla kun äiti teki töitä.
Minä nauraisin, jos joku marmattaisi siitä että katson puhelinta.
Sääliksi käy kännyorjien lapset.
Ilmeisesti poistanut kriittiset kommentit ja estänyt päälle. Kypsää.
Vierailija kirjoitti:
Oli hölmöä tuolta viiskymppiseltä naiselta mennä kommentoimaan, mutta enemmän myötähäpeää herättää 35-vuotiaan Thurenin käytös eli haistattelu ja toisen naisen haukkuminen mm. kantturaksi somessa. Ja kuinka yllättävää, kyseessä on Ylen toimittaja, joka tehnyt dokkarisarjan verkkovihasta 😂. Ei taida itsellään olla ihan netiketti kunnossa.
Kukahan tässä on se valittaja kanttura?
Hieman tahditonta kommentoida asiaa tietysti. Jos oikeasti useampi sanonut Thurenille niin ihme jos ei herätä mitään ajattelua. Olen Thurenia nuorempi mutta koen olevani jo ihan tätiytynyt, voisi myös aikuistumiseksi kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Onks sillä miestä? Jos on, niin joutuu kaiken nalkutuksen kuuntelemaan seuraavat kaksi viikkoa.
On sillä mies, mutta hänen "tavallinen" sukunimensä ei kelpaa lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ois sanonu mummelille, et eiku mummolleni viestiä laitoin! Pitäähän sitä mummoaki muistaa.
En ymmärrä, miksi pitää olla noin tahattoman ilkeä.
Mistä lähtien 50-vuotias on ollut "mummo"? Ihan älytön läppä. Vaikka joku 50-vuotias olisikin biologisesti jonkun lapsen mummo ( en kyllä tunne ketään sellaista), niin en kyllä sanois ketään alle 70-vuotiasta mummoksi, heistäkin moni on pikemminkin keski-ikäisen oloinen kuin mikään mummeli.
Pamela Anderson on jotain 50. Samoin Linda Lampenius. Jne jne jne.
Minä olin jo 36-vuotiaana oikeasti mummo, kun pojanpoikani syntyi. Nyt olen kohta 60-vuotias, ehkä jo henkisestikin hieman mummo :)
Näinhän se on, heti kun tilaisuus tulee niin kännykkä esille
Vierailija kirjoitti:
Mikä pakkomielle joillaik vanhoilla mammoilla on kommentoida toisten olemista? Luultavasti silläkin 50-vuotiaalla oli jotain hampaankolossa omien lastensa vuanuajoilta. Onneksi vanhemmissakin ihmisissä on niitä järkeviä, joilla on myös käytöstavat, eikä ikä ja katkeruus ole syöneet käytöstapoja.
Mikä pakkomielle näillä viherkommarihipstereillä on pahoittaa mielensä aivan kaikesta? Ja voimaantua vittua huutamalla ja nimittelemällä . Varmaan on Julian vanhemmat ylpeitä kasvatuksesta hedelmästä
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on, heti kun tilaisuus tulee niin kännykkä esille
Kännykkä on näillä liimattuna käteen olipa tilaisuutta tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ois sanonu mummelille, et eiku mummolleni viestiä laitoin! Pitäähän sitä mummoaki muistaa.
Mistä lähtien 50-vuotias on ollut "mummo"? Ihan älytön läppä. Vaikka joku 50-vuotias olisikin biologisesti jonkun lapsen mummo ( en kyllä tunne ketään sellaista), niin en kyllä sanois ketään alle 70-vuotiasta mummoksi, heistäkin moni on pikemminkin keski-ikäisen oloinen kuin mikään mummeli.
50-v on vanha mummeli samalla periaateella kuin 35-v ei ole nuori äiti. Ja olihan srn mummelin käytös sekavaa, kuuluisi vanhainkotiin jo.
Juliaa (pitää kuulemma lausua Juulia) ei olisi olemassa ilman kännykkää ja somea. Tai no joo, onhan hän kirjoittanut niitä kirjoja, mutta kunnioitus (jos sitä edes oli) meni tuon avautumisen johdosta.
Nyt kaikki muut "somevaikuttajat" komppaavat häntä ja ovat pahoittaneet mielensä. Eipä siinä mitään, muutamaa en enää seuraa, mutta tuskin siitä heille vahinkoa tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua huvitti jutussa 35-vuotiaan haastateltavan lausunto, jonka mukaan kohteeksi aina otetaan "tällaisia nuorehkoja naisia". Onko 35-vuotias nuorehko?
Öh no nyt on pian 35 täyttävänä pakko puolustaa itseään. Eikö nuorehko meinaa juurikin sitä ettei enää ole ihan nuori muttei vielä vanhakaan tai keski-ikäinen? Joku voisi toki luonnehtia 35-vuotiasta keski-ikäiseksi mutta kyllä sen ikäinen hyvin voi olla vielä nuorehko.
Jos nyt ajatellaan että joku 50-vuotias oikeasti haluaisi arvostella nuoria ja nuorehkoja äitejä niin meinaatko että sellainen arvostelija sivuuttaisi 35-vuotiaat koska mieltäsi heidät itsensä kanssa samaan keski-ikäisten kastiin?Minkä ikäisiksi itse miellät nuorehkot naiset?
35-vuotias on keski-ikäinen, ei nuorehko.
Ja taattua vauva av:n mustavalkoisuutta! :D Keski-ikäinen, varhaiskeski-ikäinen, nuori ja nuorehko ovat niin liukuvia käsitteitä että mielestäni 35-vuotias voidaan mieltää vähän asiayhteydestä riippuen kaikiksi noista. Tai jopa vanhaksi teinien silmissä.
En usko että tuo Julian juttu liittyi mitenkään ikään mutta jos nyt olisikin niin että 50-vuotias haluaisi arvostella nuorempia sukupolvia lastenkasvatustaitojen puutteesta, niin saattaisi arvostella 35-vuotiastakin. Toki vauva av:n logiikalla näin ei missään nimessä voi käydä koska 35-v on ehdottomasti keski-ikäinen sen 50-vuotiaan tavoin eli kuuluvat samaan ikäluokkaan ja sukupolveen :D
No eikös Julian avautumisessa ollut vähän niinku se koko villakoiran ydin se, että hänelle - NUORELLE äidille tuli joku vanha kanttura marmattamaan? Vanhat kantturat pysykööt lestissään! Ei ne mitään mistään tiedä! Vanhat kantturat vaietkoot!! Kyllä NUORI äiti tietää ja osaa paremmin. Onhan hän diginatiivi ja hallitsee somealustat ja siinä sivussa sujuvasti lapset hoitaa ja arjen pyörittää. Hän Jumalasta seuraava Pyhä Äiti, jolle ei vaihdevuosi-iän ylittäneen kuivahtaneen kantturan parane mitään sanoa. Sääli vaan, että Juliakin on kohta itse tuollainen ajasta jälkeen jäänyt mummo. Onhan Julia 35 -vuotiaana juurikin siinä iässä, kun hedelmällisyys lähtee rajuun laskuun. Itseasiassa jo keski-ikäinen ja esivaihdevuosissa. Lieneekö tuokin avautuminen ja uhriutuminen hormonitasojen rajusta laskusta johtuvaa... Mitenhän sitten menee suu myttyrälle, kun hänelle joku nuori ja voimiensa uhossa oleva äiti huutaa kantturaa ja vittua? Näin voisi jo tapahtua, sillä ei ole Julia enää nuori äiti. On olemassa paljon nuorempiakin äitejä tällä hetkelläkin, jotka kai (?) sitten Julian ja hengenhemolaistensa mukaan kaiken osaa ja tietää paremmin. Se kun tuntuu joidenkin mielestä olevan niin, että vanha nainen on tyhmä. Vain nuori on fiksu. Erityisesti Nuori Äiti... Vai onko se niin, että 35 -v Julian ja kaltaistensa mielestä vain hänessä asuu tuo suuri äly ja kaiken osaaminen. Juliaa nuoremmat äidit ovatkin tyhmiä, sekä toki vanhemmat, mutta Julia ja ikäisensä niitä fiksuja? Mutta oikeasti... Eikö me vitunkantoteline -kantturat voitaisi jättää toistemme lyöminen iän takia? Varsinkin vanhuuden? Miehet tekee sitä jo ihan tarpeeksi. Kaikki meistä ovat / on olleet joskus nuoria. Kaikki keski-ikäistyy ja onnekkaimmat pääsee jopa sinne vanhuuteenkin. Nuorina ei säily kuitenkaan kukaan, jos hengissä pysyy. Jossain vaiheessa jokainen on tavalla tai toisella jäänyt jälkeen ajasta, eikä ole haluakaan pysyä mukana. Silti voi omata tietoja ja taitoja. Jopa arvokkaitakin ja jos joku mummo joskus marmattaa, voi pysähtyä vaikka hetkeksi kuuntelemaan, miettiä oliko asiassa mitään järjen hiventä, ja jos ei - niin antaa mennä sen menojaan. Jos taas mummolla oli ihan fiksukin pointti, ottaa vaikkapa opikseen. Mutta mitä tulee Juliaan, niin someavautumisesta ja -uhriutumisesta voi päätellä, että hän on juuri itse tulevaisuuden vittumainen marmattajakanttura, joka aukoo tyhmälle nuorisolle päätänsä. Ehkä on jo syyllistynytkin sellaiseen jonkun teinin tai parikymppisen kohdalla. Se toki on ollut varmaan vain rakentavaa kritiikkiä ja nuorison parasta ajatellen. Onhan Julia virheetön.
Kirjoitin että _minun_mielestä tuo juttu ei liity ikään vaikka Julian mielestä ikä tuossa keskeinen asia onkin.
Itse olen ottanut kantaa vain siihen kun täällä lokeroidaan 35-vuotias ja 50-vuotias samaan kastiin ja väitetään ettei Julian saama arvostelu todellakaan, edes periaatteessa voisi liittyä ikään kun 35 ja 50 ovat muka käytännössä samaa ikäluokkaa. Siitä olen eri mieltä. 35-vuotias ei ole nuori äiti, ei ole siis äidiksi nuori mutta kyllä 35 ja 50-vuotiaat voivat mieltää toisensa eri ikäluokkaan ja sukupolveen kuuluvaksi ja ihmetellä toistensa tapoja. Kyllä 50-vuotias voi käsittää 35-vuotiaan nuorena tai nuorehkona eikä automaattisesti samaan ikäryhmään itsensä kanssa kuuluvana toisena keski-ikäisenä.
Mitä tulee vauvoihin ja älyluureihin, voi 35 vuotiaalla ja 50-vuotiaalla olla ihan eri käsitys siitä mikä on soveliasta perustuen siihen minkälaiseen maailmanaikaan ovat vauvansa saaneet. Harva 50-vuotias on enää vuosiin ollut pikkuvauvan äiti ja koska 10 vuodessakin tavat saattavat muuttua paljon niin voisi periaatteessa ollakin niin että haluaa vähän ojentaa nuorempien ikäpolvien vauvanhoitotaitoja kun ei hänen ollessa vauvan äiti tuijoteltu luureja vaunulenkeillä.
50-vuotias on helposti voinut olla pikkuvauvan äiti/isä vajaa 10 vuotta sitten.
15 vuoden ikäero on pieni ikäero. Sen ikäiset voivat helposti jopa seurustella keskenään ja rakentaa yhteistä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50-v on vanha mummeli samalla periaateella kuin 35-v ei ole nuori äiti. Ja olihan srn mummelin käytös sekavaa, kuuluisi vanhainkotiin jo.
Ei mun mielestäni ollut sekavaa, mutta ehkä asiatonta. Itse en kuitenkaan alkaisi itkeä ja samalla kuvata itseäni + että vaikertaisin asiasta instaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua huvitti jutussa 35-vuotiaan haastateltavan lausunto, jonka mukaan kohteeksi aina otetaan "tällaisia nuorehkoja naisia". Onko 35-vuotias nuorehko?
Öh no nyt on pian 35 täyttävänä pakko puolustaa itseään. Eikö nuorehko meinaa juurikin sitä ettei enää ole ihan nuori muttei vielä vanhakaan tai keski-ikäinen? Joku voisi toki luonnehtia 35-vuotiasta keski-ikäiseksi mutta kyllä sen ikäinen hyvin voi olla vielä nuorehko.
Jos nyt ajatellaan että joku 50-vuotias oikeasti haluaisi arvostella nuoria ja nuorehkoja äitejä niin meinaatko että sellainen arvostelija sivuuttaisi 35-vuotiaat koska mieltäsi heidät itsensä kanssa samaan keski-ikäisten kastiin?Minkä ikäisiksi itse miellät nuorehkot naiset?
35-vuotias on keski-ikäinen, ei nuorehko.
Ja taattua vauva av:n mustavalkoisuutta! :D Keski-ikäinen, varhaiskeski-ikäinen, nuori ja nuorehko ovat niin liukuvia käsitteitä että mielestäni 35-vuotias voidaan mieltää vähän asiayhteydestä riippuen kaikiksi noista. Tai jopa vanhaksi teinien silmissä.
En usko että tuo Julian juttu liittyi mitenkään ikään mutta jos nyt olisikin niin että 50-vuotias haluaisi arvostella nuorempia sukupolvia lastenkasvatustaitojen puutteesta, niin saattaisi arvostella 35-vuotiastakin. Toki vauva av:n logiikalla näin ei missään nimessä voi käydä koska 35-v on ehdottomasti keski-ikäinen sen 50-vuotiaan tavoin eli kuuluvat samaan ikäluokkaan ja sukupolveen :D
No eikös Julian avautumisessa ollut vähän niinku se koko villakoiran ydin se, että hänelle - NUORELLE äidille tuli joku vanha kanttura marmattamaan? Vanhat kantturat pysykööt lestissään! Ei ne mitään mistään tiedä! Vanhat kantturat vaietkoot!! Kyllä NUORI äiti tietää ja osaa paremmin. Onhan hän diginatiivi ja hallitsee somealustat ja siinä sivussa sujuvasti lapset hoitaa ja arjen pyörittää. Hän Jumalasta seuraava Pyhä Äiti, jolle ei vaihdevuosi-iän ylittäneen kuivahtaneen kantturan parane mitään sanoa. Sääli vaan, että Juliakin on kohta itse tuollainen ajasta jälkeen jäänyt mummo. Onhan Julia 35 -vuotiaana juurikin siinä iässä, kun hedelmällisyys lähtee rajuun laskuun. Itseasiassa jo keski-ikäinen ja esivaihdevuosissa. Lieneekö tuokin avautuminen ja uhriutuminen hormonitasojen rajusta laskusta johtuvaa... Mitenhän sitten menee suu myttyrälle, kun hänelle joku nuori ja voimiensa uhossa oleva äiti huutaa kantturaa ja vittua? Näin voisi jo tapahtua, sillä ei ole Julia enää nuori äiti. On olemassa paljon nuorempiakin äitejä tällä hetkelläkin, jotka kai (?) sitten Julian ja hengenhemolaistensa mukaan kaiken osaa ja tietää paremmin. Se kun tuntuu joidenkin mielestä olevan niin, että vanha nainen on tyhmä. Vain nuori on fiksu. Erityisesti Nuori Äiti... Vai onko se niin, että 35 -v Julian ja kaltaistensa mielestä vain hänessä asuu tuo suuri äly ja kaiken osaaminen. Juliaa nuoremmat äidit ovatkin tyhmiä, sekä toki vanhemmat, mutta Julia ja ikäisensä niitä fiksuja? Mutta oikeasti... Eikö me vitunkantoteline -kantturat voitaisi jättää toistemme lyöminen iän takia? Varsinkin vanhuuden? Miehet tekee sitä jo ihan tarpeeksi. Kaikki meistä ovat / on olleet joskus nuoria. Kaikki keski-ikäistyy ja onnekkaimmat pääsee jopa sinne vanhuuteenkin. Nuorina ei säily kuitenkaan kukaan, jos hengissä pysyy. Jossain vaiheessa jokainen on tavalla tai toisella jäänyt jälkeen ajasta, eikä ole haluakaan pysyä mukana. Silti voi omata tietoja ja taitoja. Jopa arvokkaitakin ja jos joku mummo joskus marmattaa, voi pysähtyä vaikka hetkeksi kuuntelemaan, miettiä oliko asiassa mitään järjen hiventä, ja jos ei - niin antaa mennä sen menojaan. Jos taas mummolla oli ihan fiksukin pointti, ottaa vaikkapa opikseen. Mutta mitä tulee Juliaan, niin someavautumisesta ja -uhriutumisesta voi päätellä, että hän on juuri itse tulevaisuuden vittumainen marmattajakanttura, joka aukoo tyhmälle nuorisolle päätänsä. Ehkä on jo syyllistynytkin sellaiseen jonkun teinin tai parikymppisen kohdalla. Se toki on ollut varmaan vain rakentavaa kritiikkiä ja nuorison parasta ajatellen. Onhan Julia virheetön.
Kirjoitin että _minun_mielestä tuo juttu ei liity ikään vaikka Julian mielestä ikä tuossa keskeinen asia onkin.
Itse olen ottanut kantaa vain siihen kun täällä lokeroidaan 35-vuotias ja 50-vuotias samaan kastiin ja väitetään ettei Julian saama arvostelu todellakaan, edes periaatteessa voisi liittyä ikään kun 35 ja 50 ovat muka käytännössä samaa ikäluokkaa. Siitä olen eri mieltä. 35-vuotias ei ole nuori äiti, ei ole siis äidiksi nuori mutta kyllä 35 ja 50-vuotiaat voivat mieltää toisensa eri ikäluokkaan ja sukupolveen kuuluvaksi ja ihmetellä toistensa tapoja. Kyllä 50-vuotias voi käsittää 35-vuotiaan nuorena tai nuorehkona eikä automaattisesti samaan ikäryhmään itsensä kanssa kuuluvana toisena keski-ikäisenä.
Mitä tulee vauvoihin ja älyluureihin, voi 35 vuotiaalla ja 50-vuotiaalla olla ihan eri käsitys siitä mikä on soveliasta perustuen siihen minkälaiseen maailmanaikaan ovat vauvansa saaneet. Harva 50-vuotias on enää vuosiin ollut pikkuvauvan äiti ja koska 10 vuodessakin tavat saattavat muuttua paljon niin voisi periaatteessa ollakin niin että haluaa vähän ojentaa nuorempien ikäpolvien vauvanhoitotaitoja kun ei hänen ollessa vauvan äiti tuijoteltu luureja vaunulenkeillä.
50-vuotias on helposti voinut olla pikkuvauvan äiti/isä vajaa 10 vuotta sitten.
15 vuoden ikäero on pieni ikäero. Sen ikäiset voivat helposti jopa seurustella keskenään ja rakentaa yhteistä elämää.
Joo ei siinä ainakaan niin suurta eroa ole, että 35 olisi nuori nainen ja 50 on vanha mummo.
Julian käytös tuossa tilanteessa oli ihan käsittämättömän typerää, mutta älkää kuitenkaan haukkuko hänen ulkonäköään.
En tuollaisissa tilanteissa ole mitään vittua huutanut. Mutta kyllä se jossain kohtaa alkaa tympimään, kun tuntemattomat mummot tulevat kyselemään, että onhan vauvallani tarpeeksi päällä ja päivitellään, että olenpas nuori äidiksi jne.
Yrittänyt kääntää nuo positiivisiksi asioiksi, että huolehtia vain haluavat tai että haluavat auttaa jne. Ja nuoruuden päivittely on vain small talkia, kun yksinäinen mummo haluaa jotain jutella ja toisen ulkoisesta olemuksesta saa konkreettisen helpon jutun aiheen.
Mutta kun tuollaiset tilanteet toistuu niin alkaa tuntua, että vanhemman puoleiset naiset ajattelevat, että nuoret äidit ovat täysiä tolvanoita, joita pitää tarkkailla, kun ei nuoret äidit tajua pukea lastaan asianmukaisesti tai annetaan ymmärtää, että nuorena äidiksi tulo on jotenkin kummallinen tai jopa huono juttu. Minut ikäänkuin tuomitaan huonoksi ihmiseksi iän vuoksi.
Kyllä siis olen parin mummon kommenteista oikeasti loukkaantunut, en sitä mummoille näyttänyt vaan hymyilin vain ja myötäilin, mutta eihän tällainen myötäily ole mielelle tervettä pitemmän päälle. Kyllä itseään pitäisi osata puolustaa varsinkin jos mummo jotain selvästi epäasiallista ja arvostelevaa laukoo, sellaisissa tilanteissa on mielestäni ihan terveellistä tokaista, että pidä huoli omista asioistasi tai jos pinna palaa niin vaikka haistatellakin.
Itse en tätä omien puolien pitämisen jaloa taitoa vielä oikein osaa. Jospa seuraavalle epäasialliselle mummolle kokeilisin haistatella. Ja sanotaan nyt lopuksi, että kyllä niitä ihan mukaviakin mummoja (ja pappoja) on tullut vastaan, ovat olleet mukavia kohtaamisia. Mutta negatiiviset jutut tuppaavat jäämään syvemmin mieleen.
Mä en ihmettele tässä muuta kuin sitä miten yksityisyyden raja on somen myötä lähes täysin poistunut. Julian avautuminen stooreissa oli sellainen jolla tavalla avaudutaan läheisille ihmisille, ei kelle tahansa. Sen puolesta tuli vähän myötähäpeä. Vaikkakin ymmärrän häntä aivan täysin ja tiedän mistä hän puhuu.
mä kyllä tunsin itseni vielä 37-vuotiaanakin ihan nuoreksi. sen jälkeen alko keski-ikäistyminen ulkoisestikin niin ettei siihen voinut enää itse vaikuttaa.
Kävelikö hutiin puhelinta selatessa ja kuoli vai mitäkö kävi?