Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Katkerat amikset

Kommentit (277)

Vierailija
161/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta tahdompa kertoa seuraavaa:

Olen YAMK insinööri, ja vuosituloni ovat noin 45keur.

En ole käynyt lukiota. Mihin ihmeeseen moista olisin tarvinnut? Menestyminen on kuitenkin aina omasta tekemisestä kiinni, eikä mistään tonttulakista. 

45 keuruun markkaa??

Vierailija
162/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sietäkää pliis tietämättämyyttäni, mutta miksi 45k?  45kuhatta?  45 kiljoonaa?? eli mistä se k??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sietäkää pliis tietämättämyyttäni, mutta miksi 45k?  45kuhatta?  45 kiljoonaa?? eli mistä se k??

Kilo =1000

Vierailija
164/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki, mitä ammattikoulussa opetetaan, on helppo tehdä itse. Siksi on hankalaa arvostaa niitä, joille on helppoja asioita pitänyt pari vuotta opettaa.

Sinäkö menisit pystymetsästä vaikka lähihoitajaksi, sähköasentajaksi tai kampaajaksi?

Hyvä esimerkki yksioikoisesta amiksesta, joka ei ymmärrä lukemaansa. Tuossahan sanottiin, että helppo opetella itse, eli järjestää opetus itse itselleen. Ei sanottu pystymetsästä mitään.

Eli mennä ammattikouluun. HTH

Vierailija
165/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä suoraan sanottuna ihmettelen, miksi nykyään vanhemmat eivät järjestä kunnon valmistujaisjuhlia ammattikoulusta valmistuneelle! Tämä on joku ihme muinaisjäänne.

duunari vanhemmat ei järjestä kerrostalossa juhlia amis mussukalle vaan mussukka lähtee kaverin kanssa kaupunkiin juhlimaan!!. korkeasti koulutetut akateemikko vanhemmat sen sijaan järjestävät 120 neliön ok-talossa isot juhlat Ylioppilas mussukalle. joka lähtee juhlin jälkeen ,  suorittaa ajokorttia jonka isovanhemmat kustantaa valmistumisen johdosta...

Vierailija
166/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki, mitä ammattikoulussa opetetaan, on helppo tehdä itse. Siksi on hankalaa arvostaa niitä, joille on helppoja asioita pitänyt pari vuotta opettaa.

Sinäkö menisit pystymetsästä vaikka lähihoitajaksi, sähköasentajaksi tai kampaajaksi?

Hyvä esimerkki yksioikoisesta amiksesta, joka ei ymmärrä lukemaansa. Tuossahan sanottiin, että helppo opetella itse, eli järjestää opetus itse itselleen. Ei sanottu pystymetsästä mitään.

Eli mennä ammattikouluun. HTH

Kyllä, mutta on monia muitakin tapoja. Riippuu ihan omista kyvyistä etsiä ja omaksua uutta tietoa ja osaamista.

Vierailija
167/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilo =1000

okei, kiitti.  olis vissiin ihan tyhmää sanoa että 1000=tuhat.

Vierailija
168/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai teet sähköasennukset itse,no odotellaan palokuntaa.

Ennen vanhaan lähes kaikki teki sähköasennukset itse ja hyvä tuli :P

Niin Thomas Alva Edison teki. Hänellä kuitenkin oli siihen parempi syy, kun jollain savuavien raunioiden edessä tuskailevalla "tein itse ja säästin" -tumpelolla.

Vierailija
169/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vain ylioppilaita juhlitaan? Miksi amispuoli unohdetaan kokonaan?

Se on ihan oman perheesi vika, jos ette juhli amiksesta selvinnyttä.

Ei kai mikään estä noita amiksesta valmistuneita ehdottamasta omassa oppilaitoksessaan jotain tokareitten jakoa, johon vanehmmatkin voisivat osallistua.  

Ihan samalla tavalla perheen omalla kontolla on aikanaan myös näiden ylioppilaisen valmistuminen ammattiin. 

Tekemällä tehty ontelma jälleen.

En ole syyttännyt vanhempiani ollenkaan, etteivät juhlineet valmistumistani. Olen ennemminkin kiitollinen. Pointtinani oli enemmän se, että tuntuu siltä, että lukiolaisten kirjoituksia juhlitaan suuremmin ja näyttävämmin. En koittanut väittää, ettei ammattikoululaisia juhlittaisi lainkaan.

Vierailija
170/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin! Lukio nyt ei ole muuta kuin peruskoulun jatkumo. Lukion jälkeen et edelleenkään ole yhtään mitään. Ammattikoulusta valmistaudutaan ammattiin, eikä todellakaan ole ammattia vastaavaa ilman koulutusta esimerkiksi huoltaa lentokoneita, tehdä putkiremontteja tai leikata hiuksia. Sekä ammattikoulun että lukion pohjalta on mahdollisuus hakea halutessaan jatko-opintoihin, mutta lukion jälkeen se on käytännössä pakollista, koska muuten on aivan sama kävitkö edes sitä lukiota. Ammattikoulupohjalta voi työllistyä suoraan ammattiin, tai ryhtyä vaikka oman alansa yrittäjäksi. Lukion arvostaminen on pelkkä muinaisjäänne jostain aikojen alusta kun oikeasti oli jonkinlainen harvinaisempi saavutus päästä ylioppilaaksi. Maailma muuttuu, eikä lukio ole sen kummempi saavutus kuin ammattikoulukaan tänä päivänä.

Auton rassaamiseen, hiustenleikkaamiseen, leipomiseen, ruuanlaittoon, siivoamiseen, eikä käsitöiden tekemiseen ei tarvita mitään koulutusta. Normaali ihminen pystyy ne tekemään ihan itse ja jos on niin tumpelo ettei tajua mitä pitää tehdä niin netistä löytyy videoita joka lähtöön. Nykyisin vaan ihmiset kasvatetaan täysin kädettömiksi.

Nimimerkillä maalaistalosta kotoisin

No siitä sitten vaan korjaamaan vaikka sitä nykyaikaista lämpöpumppua. Ei taida onnistua.

Nykyisin et korjaa oikein enää mitään ilman tietokoneita, jotka kytket siihen korjattavan asiaan, joka kertoo sinulle mikä on vika. Vasta sitten alat vaihtamaan jotain osaa, joka sekään ei ole niin yksinkertaista, jos et tunnista niitä osia, joten et osaa tilata niitä oikeita osia. Sitten ne pitäisi vielä osata oikeassa järjestyksessä laittaa siihen koneeseen. Mutta todennäköisesti et saisi edes sitä uutta lämpöpumppua toimimaan, vaikka paketista sen saisit kaivettua.

Mikä on ihmisen suunnittelema ja tekemä niin ihminen pystyy sen korjaamaan. Ei se ole mitään mustaa magiaa. Ehkä amikselta ei onnistu.

Ai amikset eivät ole ihmisiä?

Sieltähän se vaikuttaa kun ne ei pysty korjaamaan autoa, lämpöpumppua tai edes tarjoilemaan ilman että istuvat koulussa kolme vuotta

Pystyisitkö itse esim. korjaamaan auton tai tekemään sähkötöitä ilman opiskelua tai youtube-videoita?

Paha sanoa ,koska olen yo-pohjalta opiskellut DIksi konetekniikkaa. Osaan kuitenkin tehdä Konditoriatason kakkuja ja leivoksia sekä esim kaavoittaa ja ommella housut ihan harrastuspohjalta ilman amistitkintoa. Koti on rempattu, maalattu ja tapetoitu itse samoin kuin perustettu puutarha. Näistäkään ei ole amistitkintoa.

No mutta... mikä olisi estänyt opiskelemasta yhtälailla ammattikoulupohjalta? Olisit valinnut sopivan alan pohjakoulutukseksi ja jatkanut siitä eteenpäin. Lukio ei tarjoa yhtään sen parempaa pohjaa.

Taas yksi sivistymätön amislainen mölisemässä. Amis ei anna minkäänlaista yleissivistystä, eikä amislainen pösselö edes ymmärrä sen merkitystä.  

Lukio antaa valtavasti paremman pohjan ihmiselle, hänen ajattelulleen ja todellakin osaamiselleenkin.

Peruskoulun ne amiksen käyneetkin ovat käyneet ennen amikseen menoaan. Eiköhän sielläkin saa ihan riittävästi yleissivistystä. Kaikki eivät vain tarvitse elämässään lukiossa käsiteltäviä asioita.

Vierailija
171/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

en muista olleeni katkera amiksena ylioppilaiden hyysäyksestä.  en kai koskaan oo hirveesti piitannu kaavamaisuuksista ja seremonioista.

Vierailija
172/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät vain tarvitse elämässään lukiossa käsiteltäviä asioita.

Juuri näin! Se heikompi aines pusketaan amikseen ja lukioon päätyvät vain ne joille siitä on hyötyä. Ei yhteiskunnan kannatakaan satsata kaikkiin yksilöihin, vain niihin joilla on potentiaalia.

Vierailija
173/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan pystymetsästä, mutta 3 vuotta esim. hiusten leikkauksen ns. opiskelua kuulostaa ylimitoitetulta.

Vierailija
174/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä se lukion kautta saatu ylioppilaslakki mitään onnea tuo. Ehkä saa hetkellisesti kusen nousemaan päähän siitä saadusta huomiosta, rahasta ja juhlista.

Kyllä monelle on ylioppilaslakki tuonut paljon onnea ja mielihyvää, kun nuori ensimmäistä kertaa konkreettisesti kokee kuuluvansa parempaan väestönosaan.

Vierailija
175/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan pystymetsästä, mutta 3 vuotta esim. hiusten leikkauksen ns. opiskelua kuulostaa ylimitoitetulta.

Tämä . Tytär ja mies käy joskus parturissa kampaajalla. Heillä on paksut hiukset, mutta lasimainen hiuslaaru. Useimmiten lopputulos perustuu voimakkaaseen hiusvaahdon käyttöön ja pesun jälkeen saan leikata heidän hiuksensa siistiksi , mikäli ei ole kokonaan pilattu hiuksia lniin lyhyiksi ettei korjaus onnistu.

Vierailija
176/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin! Se heikompi aines pusketaan amikseen ja lukioon päätyvät vain ne joille siitä on hyötyä. Ei yhteiskunnan kannatakaan satsata kaikkiin yksilöihin, vain niihin joilla on potentiaalia.

Aikamoista yleistystä. Eiköhän moni menee amikseen siksi, että sieltä löytyy itseään kiinnostava ala, ja lukioon siksi, koska ei tiedä vielä 15-16-vuotiaana, millaista työtä haluaisi tehdä. Tiedän monia, jotka ovat joutuneet menemään lukioon, koska keskiarvo ei ole riittänyt amikseen. Ja esim. AMK:hon amis voi olla (ehkä hieman alasta riippuen) jopa parempi pohja kuin lukio.

Vierailija
177/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilo =1000

okei, kiitti.  olis vissiin ihan tyhmää sanoa että 1000=tuhat.

Yleissivistyksen kuuluu tietää että kilo on SI-järjestelmän mukainen etulitee, jolla merkitään 1000.Paitsi tietotekniikassa.

Vierailija
178/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikamoista yleistystä. Eiköhän moni menee amikseen siksi, että sieltä löytyy itseään kiinnostava ala, ja lukioon siksi, koska ei tiedä vielä 15-16-vuotiaana, millaista työtä haluaisi tehdä. Tiedän monia, jotka ovat joutuneet menemään lukioon, koska keskiarvo ei ole riittänyt amikseen. Ja esim. AMK:hon amis voi olla (ehkä hieman alasta riippuen) jopa parempi pohja kuin lukio.

Aivan varmasti, AMK onkin tarkoitettu amiksille.

Moni lukion käynytkin jatkaa AMK:hon. Ovatko hekin siis epäonnistuneita, lukiolaisten "heikompaa" ainesta, joiden kyvyt tai arvosanat eivät riitä yliopistoon?

Vierailija
179/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö pystyt ohjelmoimaan CNC-sorvin ihan ylioppilastutkinnon arvosanojen avulla?

Vierailija
180/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin! Lukio nyt ei ole muuta kuin peruskoulun jatkumo. Lukion jälkeen et edelleenkään ole yhtään mitään. Ammattikoulusta valmistaudutaan ammattiin, eikä todellakaan ole ammattia vastaavaa ilman koulutusta esimerkiksi huoltaa lentokoneita, tehdä putkiremontteja tai leikata hiuksia. Sekä ammattikoulun että lukion pohjalta on mahdollisuus hakea halutessaan jatko-opintoihin, mutta lukion jälkeen se on käytännössä pakollista, koska muuten on aivan sama kävitkö edes sitä lukiota. Ammattikoulupohjalta voi työllistyä suoraan ammattiin, tai ryhtyä vaikka oman alansa yrittäjäksi. Lukion arvostaminen on pelkkä muinaisjäänne jostain aikojen alusta kun oikeasti oli jonkinlainen harvinaisempi saavutus päästä ylioppilaaksi. Maailma muuttuu, eikä lukio ole sen kummempi saavutus kuin ammattikoulukaan tänä päivänä.

Sekä ammattikoulun että lukion käyneenä on kyllä pakko todeta että vaatimustasot on todella erilaiset, valitettavasti. Amiksessa riitti että ilmestyi suht säännöllisesti ja selvinpäin paikalle. Lukiossa vaadittiin oikeasti oma-aloitteisuutta ja tavoitteellista opiskelua myös vapaa-ajalla. Lukiossa opettajat suhtautuivat opintoihin vakavasti, amiksessa ketään ei tuntunut kiinnostavaa, kunhan on jotain sinne päin tehty. Syy on toisen asteen koulutuksen leikkauksissa, varsinkin amis kärsii resurssipulasta eikä laadukasta opetusta voida monessa paikassa taata.

Ja se on tietenkin harmillista ja yksilötasolla ehkä totta. Mutta ilman näitä ammattiosaajia. Oli se sitten rakennus, teollisuuden tai vaikka autopuolen ihmisten osaamista sinunkin rikkinäinen autosi tarkoittaisi vain ja ainostaan, että joudut ostamaan uuden auton, jos joku osa menisi siitä autosta rikki. Sinä, et sitä kylppäriä todennäköisesti saisi korjattua. Ehkä juuri ja juuri hana vaihdettua. Etkä sinä paljon enempää kuin saisi aikaan kun traktorin käynnistämisen. Siitä, että saisit jonkun maatilan pyörimään ilman jonkun tason ammattiopetusta tai maatilalla syntymistä on aika epätodennäköistä.

Ihan totta. Eikä tarkoitukseni ole väheksyä ammatti-ihmisten osaamista tai tarpeellisuutta. Soisin heille ja koko ammattikoulusysteemille enemmän arvostusta, mutta valitettavasti tällä hetkellä monien amisten taso on niin surkea että niiden näkeminen tasaveroisina oppilaitoksia lukion rinnalla on vaikeaa. Meillä on ollut paljon näitä amiksia töissä ja työharjoittelussakin. Useimmat nuoret ovat hyviä työntekijöitä ka innokkaita oppimaan, mutta aika kädestäpitäen saa heitäkin pitkään neuvoa, valitettavasti. En syytä opiskelijoita vaan oppilaitoksia jotka ovat sysänneet opetusvastuuta yhä enemmän harkkapaikkojen suuntaan.

Minä taas ihmettelen näiden lukiolaisten ihannoimista. Muutama vuosi sen jälkeen kun he ovat käyneet lukion ja ovat olleet vaikka kaupassa töissä, niin mikä on heidän osaamisensa taso? Se autopuolen tyyppi osaa vieläkin ne asiansa ja ehkä vielä kehittynyt entisestään. Mutta se lukiolainen? Hän ei ole mitään, ellei ole jatkanut kouluttautumistaan.

Työelämä on lopulta osaamista, ei sivistystä. Sivistys on tärkeää ihmiselle itselleen, mutta yhteiskunnalle lopulta merkkaa se osaaminen. Eikä joku lukion historiankurssin osaaminen oikein riitä mihinkään. Eikä edes sen lukion pitkä biologia riitä biologin hommiin.

Minulla on lukiokoulutus hyvillä papereilla ja ammatti ja lopulta sillä ammatilla on vain ja ainostaan merkitys. Se on se osaaminen joka tuo minulle palkan, ei ne lukiokurssit.

Minä näen asian niin, että lukio on hyvä paikka heille, jotka pyrkivät yliopistoon, jossa opeteltavat asiat edelleen syventävät lukiossa opittuja asioita. Itse opiskelin yliopistossa mm. suomen kieltä, aikamoinen hyppäys olisi ollut sinne pompsahtaa jostain yläasteen äikän tunnilta. Sitä en käsitä ollenkaan, että lukiota suositellaan suurin piirtein kaikille, jotka osaavat lukea, jotta äiti saa sitten lyyran ylioppilaslakkiinsa ja kaikki on mennyt kuten pitikin. Tuntuu, että suuri osa vanhemmista elää ihan oikeasti jotain Pokka pitää -elämää, jossa tärkeintä on, että kaikki näyttää hyvältä ja sopivalta.

Myös mieheni on akateeminen ja meidän lapsemme meni peruskoulusta opiskelemaan kuljetusalaa ammattikouluun. Kyllä oli joillain sukulaisilla pitelemistä, että käsittivät tämän ratkaisun. Samaten kun kuuntelee asiantuntijoiden houreita siitä, että yhä useammalla pitää olla korkeakoulututkinto (ei selvästikään väliä miten työllistävältä alalta, kunhan kuulostaa hienolta), tuntui kuin nuoremme olisi syrjäytynyt välittömästi. Nyt valmistui ja pääsi saman tien alansa töihin. Hän on fiksu tyyppi, jota lukion yleissivistävät teoriaopinnot eivät olisi kuitenkaan voineet vähempää kiinnostaa. Hänen kiinnostavin juttunsa on ollut ajaminen ja sitä hän nyt tekee. Sitten taas toinen lapsemme on yläkoulussa ja hänelle se (ainakin tällä hetkellä) kiinnostavin juttu on ala, jota opiskellaan yliopistossa. Hänelle lukio on mielekäs valinta, ei mitään muutaman vuoden hengailuaikaa, jolloin ehkä aletaan alustavasti miettiä mitä mahdollisesti joskus tulevaisuudessa haluaisi kukaties tehdä.

Sitä sanoisin, että panostus oppilaanohjaukseen olisi kannattavaa. Toki valintoja tehdään myöhemmin lisää ja mieli voi muuttua, mutta oikeasti jo yläkoulussa kannattaa suoda ajatus jos toinenkin sille, minkälaisia asioita haluaa elämässään tehdä. Ettei sitten notkuta jossain lukiossa ja tajuta parin vuoden päästä, että olisin koko ajan halunnut ammattikouluun, mutta menin sinne minne kaverit ja mitä äiti sanoi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän