Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Katkerat amikset

Kommentit (277)

Vierailija
201/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vain ylioppilaita juhlitaan? Miksi amispuoli unohdetaan kokonaan?

Ei kukaan ole kieltänyt juhlimassa muitakin valmistuneita.

Ei ole kieltänyt, mutta onhan se noloa

Vierailija
202/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amishan on lähinnä peruskoulun päättäneiden nuorten päivähoitopaikka.

Ammattikoulujärjestelmä jos mikä vaatisi ison uudistamisen, jo opettajatkin ovat tätä vaatineet: 

https://seura.fi/asiat/tutkivat/ammattikoulun-nykytila-on-karu-opettaji…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketun vitkula kirjoitti:

Yksi ainoa kysymys teille, jotka hehkutatte lukiota ja mollaatte amiskaa.

Mitä hittoa te teette vauva.fi-sivustolla?

Teidän luulisi olevan tälläkin hetkellä yliopiston järjestämällä kesäretkellä juomassa shampanjaa valkolakit päässä ja vertailemassa, kuinka monta ÄLLÄÄ kenelläkin siinä kusisessa todistuksessa oli.

Katsopas kun normaali ihminen menee elämässään eteenpäin. Yo-todistus ja yliopistokoulutus, joita tässä niin kovin kadehtitte, on pelkkä väline saavuttaa elämässään ne tavoitteet mitä haluaa. Harva jää johonkin lukio tai yliopistoaikaan roikkumaan.

Me vertaamme nyt amista ja lukiota. On aivan selvää, että korkeakoulututkinto on enemmän kuin amistutkinto ja juuri siksi kukaan ei väitä korkeakoulututkintoa yleissivistäväksi vaan se menee täysin erikoisosaamisen alle ja se on aina arvostettavaa.

Sillä ei ole merkistystä jääkö vai ei harva pelkkään yo-todistukseen, mutta siinä vaiheessa kun heillä on vain ja ainostaan se lukio käytynä he eivät ole minkään alan erikoisosaajia, mutta amislaiset taas jo ovat sitä ja silloin herää kysymys, että miksi pelkkää yleisosaamista arvostetaan niin paljon enemmän kuin ammatillista erikoisosaamista. Miksi lukion biologian kurssin osaaminen on nähty niin paljon arvokkaampana osaamisena, kuin vaikka jonkun miesten puvun ompeleminen?

Vierailija
204/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki, mitä ammattikoulussa opetetaan, on helppo tehdä itse. Siksi on hankalaa arvostaa niitä, joille on helppoja asioita pitänyt pari vuotta opettaa.

Sinäkö menisit pystymetsästä vaikka lähihoitajaksi, sähköasentajaksi tai kampaajaksi?

Hyvä esimerkki yksioikoisesta amiksesta, joka ei ymmärrä lukemaansa. Tuossahan sanottiin, että helppo opetella itse, eli järjestää opetus itse itselleen. Ei sanottu pystymetsästä mitään.

Ymmärrätköhän nyt itse? Miten ihmeessä opettelisit jotenkin itse kaikki esim noissa ammateissa tarvittavat tiedot? Kerropa, olisi kiva tietää.

Vierailija
205/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ylioppilas, mutta aina ihmetellyt tätä loppumatonta ammattikoulun käyneiden mollausta. Heillä on jo ammatti valmiina koulusta päästessään, kun taas ylioppilaat vasta hakeutuvat opintoihin. Vielä kun lisää tuohon sen, että monet esim. lvi-alan ammteissa tienaavat huikeasti enemmän kuin vaikkapa humanistit. Mä nostan hattua amiksille!

^ Tässä esimerkki oikeasti älykkäästä henkilöstä, jolla ei ole tarvetta nostaa itseään millekään jalustalle. Pitää kaikkia samanarvoisina.

Vierailija
206/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki, mitä ammattikoulussa opetetaan, on helppo tehdä itse. Siksi on hankalaa arvostaa niitä, joille on helppoja asioita pitänyt pari vuotta opettaa.

Sinäkö menisit pystymetsästä vaikka lähihoitajaksi, sähköasentajaksi tai kampaajaksi?

Hyvä esimerkki yksioikoisesta amiksesta, joka ei ymmärrä lukemaansa. Tuossahan sanottiin, että helppo opetella itse, eli järjestää opetus itse itselleen. Ei sanottu pystymetsästä mitään.

Ei, vaan siinä sanottiin "Kaikki, mitä ammattikoulussa opetetaan, on helppo tehdä itse". Pystymetsää ei tolki mainittu. Siinä toki olet oikeassa.

Vierailija
207/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin! Lukio nyt ei ole muuta kuin peruskoulun jatkumo. Lukion jälkeen et edelleenkään ole yhtään mitään. Ammattikoulusta valmistaudutaan ammattiin, eikä todellakaan ole ammattia vastaavaa ilman koulutusta esimerkiksi huoltaa lentokoneita, tehdä putkiremontteja tai leikata hiuksia. Sekä ammattikoulun että lukion pohjalta on mahdollisuus hakea halutessaan jatko-opintoihin, mutta lukion jälkeen se on käytännössä pakollista, koska muuten on aivan sama kävitkö edes sitä lukiota. Ammattikoulupohjalta voi työllistyä suoraan ammattiin, tai ryhtyä vaikka oman alansa yrittäjäksi. Lukion arvostaminen on pelkkä muinaisjäänne jostain aikojen alusta kun oikeasti oli jonkinlainen harvinaisempi saavutus päästä ylioppilaaksi. Maailma muuttuu, eikä lukio ole sen kummempi saavutus kuin ammattikoulukaan tänä päivänä.

Auton rassaamiseen, hiustenleikkaamiseen, leipomiseen, ruuanlaittoon, siivoamiseen, eikä käsitöiden tekemiseen ei tarvita mitään koulutusta. Normaali ihminen pystyy ne tekemään ihan itse ja jos on niin tumpelo ettei tajua mitä pitää tehdä niin netistä löytyy videoita joka lähtöön. Nykyisin vaan ihmiset kasvatetaan täysin kädettömiksi.

Nimimerkillä maalaistalosta kotoisin

No siitä sitten vaan korjaamaan vaikka sitä nykyaikaista lämpöpumppua. Ei taida onnistua.

Nykyisin et korjaa oikein enää mitään ilman tietokoneita, jotka kytket siihen korjattavan asiaan, joka kertoo sinulle mikä on vika. Vasta sitten alat vaihtamaan jotain osaa, joka sekään ei ole niin yksinkertaista, jos et tunnista niitä osia, joten et osaa tilata niitä oikeita osia. Sitten ne pitäisi vielä osata oikeassa järjestyksessä laittaa siihen koneeseen. Mutta todennäköisesti et saisi edes sitä uutta lämpöpumppua toimimaan, vaikka paketista sen saisit kaivettua.

Mikä on ihmisen suunnittelema ja tekemä niin ihminen pystyy sen korjaamaan. Ei se ole mitään mustaa magiaa. Ehkä amikselta ei onnistu.

Ai amikset eivät ole ihmisiä?

Sieltähän se vaikuttaa kun ne ei pysty korjaamaan autoa, lämpöpumppua tai edes tarjoilemaan ilman että istuvat koulussa kolme vuotta

Minä haluaisin oikeasti nähdä kuinka moni sieltä tänä keväänä Ressusta valmistunut saat vaihdettua edes ne öljyt omasta tai perheensä autosta. Puhumatta nyt vaikka siitä, että vaihdelaatikko menisi rikki ja se pitäisi vaihtaa tai korjata. Kuinka moni mahtaisi edes tietää mistä aloittaa vian etsiminen, jos se auto sammuisi tielle ja joku kuljettaisi sen heidän eteensä korjattavaksi,

Vierailija
208/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lukion biologian kurssin osaaminen on nähty niin paljon arvokkaampana osaamisena, kuin vaikka jonkun miesten puvun ompeleminen?

Kysytkö tosissasi?

Kyllä ja odotan jopa syvällisempää analyysiä tästä asiasta. Vai eikö ajattelusi riitä siihen, että kykenet muodostamaan oman mielipiteesi asiasta?

Vierailija
209/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tosiasia, että valkolakin ja varsinkin hyvän todistuksen eteen on useimpien tehtävä enemmän hommia kuin amistutkinnon eteen.

Joo, mutta kun juhlitaan suurieleisesti niitä ihan surkeita lukiotodistuksiakin, joista ei ole MITÄÄN hyötyä tulevaisuuden kannalta! Sellainen ihminen harvemmin tulee pääsemään jatko-opintoihin ainakaan yliopistoon. Jos on aivan huippu jossain amisammatissa, niin sillä pääsee jo paljon pidemmälle, kuin keskitason yo-torkalla.

Suomessa onkin vähän heikolla mallilla valinnat yläasteen jälkeen (joka muualla päin maailmaa päättyy usein 7- tai 8-luokan jälkeen, ja koulu alkaa vuoden nuorempana).

Ylipäätään on kielet ja luonnontieteet, mutta sosiaalitieteet pitäisi myös olla Suomessakin erittäin vahvasti. Siitä valitsee linjansa, ja ei ole turhaa, kun kuuluu ammatillisiin opintoihin jo siinä, oli se sitten lukio, sen tapainen tai ammis.

Ammiksella ja lukiolla ei siltä osin ole mitään eroa, jos tähtää niillä eväillä juuri sinne jatko-opintoihin.

Oheisaineita ei tarvii kirjoittaa, eikä niissä usein tarvii pärjätäkään.

Vierailija
210/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö pystyt ohjelmoimaan CNC-sorvin ihan ylioppilastutkinnon arvosanojen avulla?

Hyvin pitkälle. Ja paremmin kuin amis.

Ymmärrän, jos olet vaikka insinööri, mutta silloin et ole itse sitä tietoa hankkinut vaan koulun penkiltä, kuten muutkin.

Mutta en usko, että pystyisit sitä sorvia ohjelmoimaan lainkaan.

Vierailija
211/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattikoululaiset eivät ole tasa-arvoisia amk tai maisterien kanssa esimerkiksi kun katsoo näidän ryhmien tuloeroja. Jos ammattikoululaiset saisivat keskimäärin samaa palkkaa kuin muut niin sitten he olisivat tyytyväisiä, oikeastaan silloin kaikki olisi tyytyväisiä.

Palkkaepätasa-arvo rehottaa.

Joku päivä siihen on kaavakin, joka tekee siitä tasa-arvoista, kun kaikki lasketaan mukaan. Jengi vain ei ole vielä tajunnut sitä.

Vierailija
212/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää tuo ylioppilaiden hypetys keväisin. Meillä perheessä kolme lasta, yksi ylioppilas, yksi kaksoistutkinnon suorittaja, ja yksi ammattikoulusta valmistunut. Kaikki yhtä tärkeitä, ja kaikille tasa-arvoiset juhlat järjestetty.

Perinteen takia. Ennen oli vanhemmillekin ylpeyden aihe, jos lapset olivat päässeet ylioppilaiksi.

Vierailija
213/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattiosaamisen hankkimista oppisopimuksella pitäisi lisätä. Sopisi niille, jotka ei jaksa koulunpenkkejä kuluttaa.

Vierailija
214/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amiksen opetuksen tasoa pitäisi nostaa. Nykyään siellä ei tunnuta vaativan juuri mitään. Sinänsä arvostan suuresti taitavia ammattilaisia, ja harmittaa kovasti heidän puolestaan, jotka olisivat aidosti kiinnostuneita oppimaan tulevassa ammatissaan tarvittavia taitoja.

Vierailija
215/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo-tutkinnolla itsessään ei tee juuri mitään. Jatko on ratkaisevampaa.

Vierailija
216/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki puhuu ylioppilaiden juhlimisesta. Missä? Ei mua kukaan juhlinut :D

Vierailija
217/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle oli järjestetty isot juhlat. Yliopistosta valmistumista puolestaan ei juhlittu millään tavoin.

Vierailija
218/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tosiasia, että valkolakin ja varsinkin hyvän todistuksen eteen on useimpien tehtävä enemmän hommia kuin amistutkinnon eteen.

Joo, mutta kun juhlitaan suurieleisesti niitä ihan surkeita lukiotodistuksiakin, joista ei ole MITÄÄN hyötyä tulevaisuuden kannalta! Sellainen ihminen harvemmin tulee pääsemään jatko-opintoihin ainakaan yliopistoon. Jos on aivan huippu jossain amisammatissa, niin sillä pääsee jo paljon pidemmälle, kuin keskitason yo-torkalla.

Aikoinaan tuli kirjoitettua B:n paperit. Nyt kuitenkin löytyy 2 maisteri tutkintoa.

Mutta paljon on niitä, jotka eivät yliopistoon ole menneet.

Ylioppilaita ei pitäisi päästää muualle kuin yliopistoon, muuta kuin ammattikoulun kautta, jota kautta taas ei pitäisi ilman kaksoistutkintoa päästää yliopistoon.

Tuplatutkinnossa, jos kohdallaan, pääsee keskittymään keskeisimpiin aineisiin omalta alalta ja lukiosta, suhteessa tulevaan alaansa amk:ssa/yliopistossa.

Vierailija
219/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle oli järjestetty isot juhlat. Yliopistosta valmistumista puolestaan ei juhlittu millään tavoin.

Kuulostaa kivalta! Kysyin ihan tosissani, en tiennyt että nuo juhlat on (vissiin) kovinkin yleisiä? 

Muistin ite päivää halaamalla muita valmistuvia kavereita, en tiedä juhliko heistä kukaan.

Vierailija
220/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amis valmistaa työelämään. Ihan turha lähteä vertailemaan kumpi on rankempaa. Lukiossa joutuu perinteistä opiskelua tekemään enemmän, mutta ei se amiskaan mitään lepsuilua ole. Se on työelämään valmentautumista, joka tarkoittaa sitä, että joudut paiskimaan töitä ilmaiseksi ammattitaidon eteen. Alasta riippuen se voi olla rankkaa fyysisesti ja/tai henkisesti. 17-vuotiaana esimerkiksi saattohoidettavan lapsen hoitaminen tai painavien betonielementtien käsittely voi olla todella raskasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi